Färg på Golden retriever...

Sv: Färg på Golden retriever...

PF måste varit liten alltså när Dream Max slog igenom. Skulle säga mitten-slutet på 80-talet, och med liten så menar hon kanske 10 år. Det betyder att hon är född kring slutet på 70-talet och alltså är lite yngre än mig. För när jag var i den åldern så var minsan alla golden just GOLDEN! Även vår. Som f.ö. plockade åt sig ett Cert första och enda gången hon ställdes ut. :angel:

Kolla temperamentet på föräldrarna också, en del är fullkomligt hysteriska och andra Goldenlikt halvsömniga...

prinsessfeminist skrev:
Det verkar som om Gnist tycker att hon vet bättre än andra och därför kan kosta på sig ett nedsättande hånleende.

00000020.gif
Lägg inte på Mig en egenskap, baserat på Dina åsikter, För kan du tänka dig Du har helt FEL i fråga om detta.....

Om jag nu också ska bry mig :o i denna ytterst intressanta och givande diskussionen ;) om smileyns betydelse tolkade jag ditt inlägg såhär ungefär:

Ett "svävande" svar som varken lät trevligt eller otrevligt. För den oinvigde kan svaret ha verkat vara kort och intetsägande, medan den invigde genast utläste en viss besserwisser-ton i stil med "jaa det finns det *hånleende*" och underförstått: "golden är en krävande hundras, särskilt de gulfärgade, vilket betyder jaktinriktning, så vad ska du med den till, du som bara verkar vara intresserad av färgen på hunden"

/beda - trött och filosofisk :angel: :p

beda skrev:
Ett "svävande" svar som varken lät trevligt eller otrevligt. För den oinvigde kan svaret ha verkat vara kort och intetsägande, medan den invigde genast utläste en viss besserwisser-ton i stil med "jaa det finns det *hånleende*" och underförstått: "golden är en krävande hundras, särskilt de gulfärgade, vilket betyder jaktinriktning, så vad ska du med den till, du som bara verkar vara intresserad av färgen på hunden"

/beda - trött och filosofisk :angel: :p

Var har jag skrivit nått som ens är i närheten av ovanstående ??
Golden är Inte "mycket krävande" i förhållande till vilken annan ras som helst, så den åsikten kan du stå för själv och inte lägga över på mig Tack!!
Vissa är väldigt duktiga på att lägga (osanna) ord i munnen på folk...Sluta med det....Åtminstånde i denna tråd, är Ni helt ute och cyklar nämligen ...

Hon lägger inte på dig en egenskap. Utan hon skriver hur hon tolkade dig i det svaret.
Tyvärr kanske jag ska säga, så tolkade jag det precis likadant.

Men nog om detta. Du skrev pm till mig och har fått svar. Och jag skrev från början att jag inte menade att vara otrevlig.

Gnist skrev:
Jo det finns det :smirk:

Oj, här händer det "grejer" när man vänder ryggen till....

Gnist: Jag använder också "smirk" och har nog inte uppfattat den som något hånande. Jag har uppfattat den som en liten blinkning, som att förtydliga att det man säger har en liten komisk vinkling eller hur man nu förkarar. Oj, vad fel jag hade :eek: Ska aldrig mer använda smirken igen...*fy på mej*

Till alla andra som diskuterat färg på golden: Visst vet jag att det finns riktigt gula hundar men de är få. En av tio är riktigt gul resten vita...Trist!!!

Men jag får leta, det är inte riktigt aktuellt än så jag har tid!

Mvh Angelina

Angelina skrev:
Visst vet jag att det finns riktigt gula hundar men de är få. En av tio är riktigt gul resten vita...Trist!!!

Mvh Angelina

Varför gjorde du en tråd om detta när du redan visste svaret ;) :D

Hälften av Frasses syskon är gula. Det verkar som det kommer fler och fler gulingar faktiskt :bow:

Angelina skrev:
Oj
Gnist: Jag använder också "smirk" och har nog inte uppfattat den som något hånande. Jag har uppfattat den som en liten blinkning, som att förtydliga att det man säger har en liten komisk vinkling eller hur man nu förkarar.

Tack :bow:

Grana skrev:
Varför gjorde du en tråd om detta när du redan visste svaret ;) :D

Jag startade nog tråden för att jag blir så irriterad på "modenycker" i djurvärlden. Och för att det blir så mycket besvärligare att hitta min drömhund, först ska man hitta en vettig uppfödare OCH de ska ha rätt färg på sina hundar. Jag blir ledsen av att se alla dessa bleka golden retrievrar....(nu blir jag väl halshuggen :eek: men det är så jag känner).

Mvh Angelina - som miste sin härliga gula golden i våras.

Mmm me too... Så tolkar jag den också...

Men då är det mer jag inte fattar. För jag förstår inte det komiska att tex svara *ja det finns det* och sen en smirksmiley?
Och en blinkning, en sån smiley finns det ju. Varför inte använda den då?

:-)))

Trådskrivaren: Ja det var svårt att förstå att tråden skulle handla om modenyck :-))

Jag har en vit golden. Han är förståss ljuvlig och för oss en helt perfekt hund till psyket. Däremot har jag fått för mej att den vita färgen är onaturligt framavlad och att pigmentförlusten bidrar till att huden blir känsligare och öppnar lätt för hudinfektioner. Det är ingen vetenskap i detta men den gula färgen är mer tilltalande naturlig på nåt sätt.
(Att vi blev med vit berodde på att det fanns valpar på bra avstånd om föddes den tid jag var "mitt emellan två jobb" och kunde ta hand om bebishud)

Gnist skrev:
Var har jag skrivit nått som ens är i närheten av ovanstående ??
Golden är Inte "mycket krävande" i förhållande till vilken annan ras som helst, så den åsikten kan du stå för själv och inte lägga över på mig Tack!!
Vissa är väldigt duktiga på att lägga (osanna) ord i munnen på folk...Sluta med det....Åtminstånde i denna tråd, är Ni helt ute och cyklar nämligen ...

Men gud vad man hetsar upp sig. :eek:
Det jag skrev var ju bara en överdriven, skämtsam tolkning...

jag har en golden själv som är 7 måndader ,han är inte jätteljus men inte jättemörk heller! jag går på valpkurs med gimli(som min hund heter) & där finns det säkert 3 stycken goldens som är väldigt mörka i pälsen:smirk:

jag tycker som du att Golden skall vara som rastandarden sa i början, alltså Gula.
Min gamle hund fick vi ta bort för två år sedan, stor sorg!
På utställningarna reagerade jag alltid på alla vita goldisar som blev mer och mer poppis, detta var i början på 90-talet, vi fick alltid god kritik för hans varma gyllene färg och den fina pälsen.

Lite off topic.....
när jag jobbade på djursjukhuset så hände det att alla hundar inte var så snälla. Av goldisarna så var det övervägande de vita som var lite elaka, tillfällighet eller avart av aveln? Nu säger jag inte att det ÄR/VAR så de facto utan en reflektion jag personligen hade.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 797
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 008
Senast: Sel
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar