Färg på Golden retriever...

Angelina

Trådstartare
Jag har tänkt köpa en golden men gillar inte dessa ljusa, nästan vita hundar. Finns det inga som har den ursprungliga gula färgen längre??

Mvh Angelina

Sv: Färg på Golden retriever...

Måste bara fråga.
Vad menar du med ett sånt svar och en sån smiley efter :-)
Jag får känslan när man skriver så att man bara är otrevlig. Hon skrev ju en bra vanlig fråga tycker jag.
Nu menar inte jag att vara otrevlig :-) Men du använder ofta den smileyn, och för den är mig lite *hånande* eller hur jag ska förklara.
Hur uppfattar ni den, ni andra?

Till trådskrivaren:
Jo, det finns de med den fina riktiga goldenfärgen. Jag tycker precis som du, de mörka är finast. Och de heter ju Golden, då ska de också ha den färgen tycker jag :-)
Men för det mesta verkar det som om det mer är de med jaktanlag som har den riktiga färgen. Ja, finns ju säkert de vita också med jaktanlag, men de mörka har jag fått uppfattningen om att de avlas mest för jakt.
Men sen finns det ju de som är något mellanting i färgen, de är också fina tycker jag.

Jag använder inte den smilyn som hånande. För mig betyder det "smirk" Vet inte hur jag ska förklara. Det är iaf en positiv gubbe, fast med en lite knorr. Typ hundarna var ute och hade jätteskoj, men de blev jättesmutsiga. Jätteroligt för mig att tvätta de :smirk: Då är jag iaf nöjd att de hade skoj, men liiite jobbigt var det att tvätta dem sen.

Tippan skrev:
Jag använder inte den smilyn som hånande. För mig betyder det "smirk" Vet inte hur jag ska förklara. Det är iaf en positiv gubbe, fast med en lite knorr. Typ hundarna var ute och hade jätteskoj, men de blev jättesmutsiga. Jätteroligt för mig att tvätta de :smirk: Då är jag iaf nöjd att de hade skoj, men liiite jobbigt var det att tvätta dem sen.

Exakt.........

smirk I [hån]flina, [små]le självbelåtet (tillgjort fånigt), smila II flin, självbelåtet (tillgjort, fånigt)

Källa:Norstedts engelsk-svenska ordbok

Å ja som använder den jämt :smirk: Vad ska jag nu ta mig till?? Finns ingen annan gubbe för mig... Åsså tror alla att jag självbelåtet hånler till allt *hå hå ja ja*

Men då använder du den till dig själv. Att du smirkar åt dig själv för du ska behöva bada skitiga hundar.
men när man gör det till en annan om tex en fråga, då tycker jag som Bebben, att det är ett hånflin till den personen...

Men jag ska kanske inte förstöra denna tråden med detta :-)))
Men jag har lite svårt för just den smileyn, när man gör den till andra, till sig själv är ju en annan sak.

Fast det är ju saker som man måste ta upp iaf... Om vi ska kunna umgås här är det ju trevligare för alla om man håller sig till ungefär samma "språk". Ungefär. Lika blir vi aldrig. Praxis är ett ord jag skulle vilja kasta in också...

Grana skrev:
Måste bara fråga.
Vad menar du med ett sånt svar och en sån smiley efter :-)
Jag får känslan när man skriver så att man bara är otrevlig. Hon skrev ju en bra vanlig fråga tycker jag.
Nu menar inte jag att vara otrevlig :-) Men du använder ofta den smileyn, och för den är mig lite *hånande* eller hur jag ska förklara.
Hur uppfattar ni den, ni andra?

För det första så är det Många fler än jag som använder den smileyn....
För det andra anser jag den inte vara hånande oavsett vad du tycker!
Har inte heller kännt mig hånad när den varit menad åt mig .

Då är denna däremot en som jag skulle använda om jag ville vara nedlåtande/hånfull :
00009147.gif

:cool:

Men det handlar inte bara om vad jag tycker. Utan vad det betyder. Och smirk betyder ju hånande. Jag uppfattar den smileysen så. Så då blir det ju att jag uppfattar dig som hånande ibland.

Sen vet jag inte om du menade att denna :cool: hånande. Men den betyder ju cool. Och den andra du använder, finns ju inte här på buke, så hur ska man veta vad den betyder. På den här :cool: , står det ju cool.

Sen kanske många använder den, men kanske mer på det sättet som Tippan skrev om. På det sättet hon använder den, så hånar/driver hon ju lite med sig själv.

Praxis...hur ska jag tolka det då :-)) För mig betyder det regel. Att det bör vara så, eller hur jag ska förklara.
Tänk, ibland använder man ord, som man vet precis hur man menar, men man kan inte förklara ordet :-)))
Hundforum som nu blev en svensklektion eller heter det svenska lektion :-)))

Stackars trådskrivaren. När hon ser sin tråd, tror hon att hon fått en himla massa svar om golden. Sen förstörde jag alltihop...

*lånar knapp*

Ska själv inte späda ut tråden med mer off topic-grejer, men jag, och många andra (som jag tolkar det) använder smirk i ett nästan sarkastiskt/ironiskt sammanhang. Mot ens egna handlingar är det ok, men när det är obefogat (ex vis en vanlig fråga - som detta) riktat mot någon annan, det tycker jag är fel.

Tja en oskriven regel är väl praxis. Så som man förväntas uppträda eller göra fast det inte finns någon egentlig lag eller regel.

På andra forum så pratar man kanske på ett helt annat sätt. Det finns ju ingen ultimat regel som är ett svar som passar alla forum, utan det måste anpassas till varje unikt forum.

Men nu ska jag plugga *urk*

En allmän reflektion om hån-gubben.

Bebben har rätt, smirk betyder hånle eller flina. Det uttalas fö [smörk].

Jag tycker som ovanstående; att självironi är ok, men att vara nedlåtande mot andra är ganska otrevligt.

Jag har själv använt smirk-gubben en del på sistone, men det har varit för att jag tycker den jag diskuterar med är dryg och verkar "tåla" det. Jag skulle aldrig svara som Gnist, "jo det finns det. :smirk: "

För det är väl inget svar? man kan väl förmoda att trådskrivaren i så fall ville ha mer information än just bara det? Skall man vara så ogin med informationen och behålla det man vet för sig själv och antyda att trådskrivaren ju inget vet?

Nu lägger jag ord i munnen på Gnist här, men jag skriver hur jag uppfattar gesten med denna hån-gubbe. Det verkar som om Gnist tycker att hon vet bättre än andra och därför kan kosta på sig ett nedsättande hånleende.

Angelina skrev:
Jag har tänkt köpa en golden men gillar inte dessa ljusa, nästan vita hundar. Finns det inga som har den ursprungliga gula färgen längre??

Mvh Angelina

Det finns det och de börjar bli vanligare igen, verkar det som. Jag har sett en del golden som är rödare i tonen de senaste åren. När jag var liten var alla nästan vintervita!

prinsessfeminist skrev:
När jag var liten var alla nästan vintervita!

Med andra ord..väääldigt lääängesen ;) :)

Men det är nog så, att det börjar komma mer goldenfärg. Jag såg en valp förra veckan, och den var mer åt golden än vit. Och var ganska längesen jag såg de där riktigt vita när jag tänker efter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 797
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 008
Senast: Sel
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar