Färg på föl? (igen) + letar hingst!

H

Helena och Elin

Hej
Jag har de senaste timmarna suttit och läst igenom massa trådar ang färger här på forumet, en del från förra året till och med, och jag blir så fasinerad, ni är så duktiga så jag kastar iväg en liten fråga ang mitt fuxsto som jag vill få föl efter och vill ha alla tänkbara färger/skäck utom fux. :crazy:

Hon fick ett fuxföl förra sommaren så det vore kul att få något annat och jag vill testa och se vad hon kan ge mer för färger. Jag gillar verkligen fux också men nu har jag ju två :love:

Kan ni rekomendera några hingstar som lämnar andra färger eller skäck, kanske har du en? Mitt sto är (söta lilla gosiga) Vidja från Nya Hasparetäppet, pappa är Meitill och mamma är Von från Stenholmen. Hela hennes släktträd kan ses här ---> Vidja

Ge lite tips tack i södra Sverige helst och där man kan betäcka utan att ha godkänd avelssto, eller vad de kallas. Om du har en lämplig hingst så skicka gärna ett mail om du inte vill skriva här.

/Tack Helena

Sv: Färg på föl? (igen) + letar hingst!

Garanterat inte fux och 50% chans på svart- eller brunskäck får du med Hýreygur från Smärslid eller Gyrdir frá Árbakka.

Den första är en säker tölthäst som passar även fyrgångsston, Gyrdir är en ren fyrgångshingst som ger bäst avkommor med femgångsston med lätt för tölt.

Gaukur frá Innri-Skeljabrekku (silversvart) är homozygot svart och kan därför med fux enbart ge svartbaserade färger: svart, silversvart eller brun, silverbrun om ditt sto bär på agouti-anlag (som "bleker" svarta täckhår till brunt).

Måste bara fråga en sak till er färgkunniga. Har ett sto. E: Samherji frá Saudarkroki(Brun) och U: Lysa frá neistarstödum(fux med bläs, ljus man och svans)

Hon själv är fux med bläs.

7183308.jpg

5147144.jpg

Vi har planer att betäcka med Berserkur frá Stykkisholmi, kan man räkna ut prosenten för varje färg vad som kommer bli störst chans och hur?

Nej det kan man inte om inte ditt sto fått brunt föl tidigare ?

Annars vet man inte om hon har brunt anlag eller ej.

...men eftersom Berserkur har ett svart och ett rött anlag blir det 50% chans för fux (med eller utan ljus man, med eller utan tecken) och 50% chans för svart ELLER (om ditt sto har med sig det bruna anlaget från sin pappa och/eller sin mamma även) brun.

Ja hon har fått ett brunt föl e:Mökkur, en svart e: Flipi och en fux föl utan tecken tidigare e: Fursti :)

Senast ändrad:

Ja hon har fått ett brunt föl e:Mökkur, en svart e: Flipi och en fux föl utan tecken tidigare e: Fursti :)

Då har du:

50% chans för fux
25% chans för brun
25% chans för svart

Och kanske ca 25-50% chans för vita tecken, mest om det blir fux.

Lycka till ! :bow:

En fråga - är din Samherjiavkomma snäll och hade rena gångarter som kom lagom en i taget under inridningen?

Då har du:

50% chans för fux
25% chans för brun
25% chans för svart

Och kanske ca 25-50% chans för vita tecken, mest om det blir fux.

Lycka till ! :bow:

En fråga - är din Samherjiavkomma snäll och hade rena gångarter som kom lagom en i taget under inridningen?

Tack så jättemycket:bow:

Stoet är genom go, finns inget ont i henne. Barnslig och riktigt flickig i sättet. Hon är ren i gångarterna för det mesta, elastiska rörelser framför allt i tölten. :) Vi skall skicka henne till Viggi sedan så hoppas vi på en bedömning.

Jag vet faktist inte hur hon var att rida in eftersom vi köpte henne som 8 åring då var hon bara var grundutbildad och sedan satt i avel. Men jag kan se mig framför mig sättet som du beskriver.

Är detta typiskt för Samherji avkommor?

Vet inte men det är typiskt för de TVÅ jag känner :D

Reykur var först barnponnysnäll tregångare.

Sedan tog det ett tag innan man kunde sätta tölten ordentligt och jag var övertygad om att han var fyrgångare.

Efter lite tävlade som ren fyrgånghäst öppnade sig plötsligt kanonbra pass och var bara att plocka fram över en dag utan att de andra gångarterna kraschade.

Efter en tid som femgångare kom massor av vilja och snabbhet i passen också.

Fantastisk häst :love:

Och fantastiskt matchad av sin då från början mycket unga ryttare Frida Dahlén :bow:

Ja, visst pratar du om Reykur från Rolsta? :)

Stoet vi äger har alltid haft lätt för tölten, än så länge är hon fyrgångare:D

Hur stora är avkommorna du träffat?

Liknande trådar

Avel OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 221
Senast: CATTY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?