Färg på bajs

Elina8

Trådstartare
Har en liten fundering om färg på hästbajset.

Min hästs bajs är väldigt grönt (när det är färskt, när det torkat är det ju mörktbrunt) och andra hästar mer brunaktigt bajs.

Jag tänkte annars att det berodde på gräset, men de går ju på samma bete, så det borde inte spela någon roll. Boxgrannen har annat hö, men de andra hästarna har samma hö men har inte tittat så noga på deras. Tror inte de har så grönt som min i alla fall.

Vad kan färgen bero på annars?

Sv: Färg på bajs

Jag fick oxå llite funderingar kring färgen på bajset.
För ett tag sen kom det en paint horse hit och hennes bajs var alldeles brunt, ljusbrunt. Dom andra hästarnas var mörkbrunt/svart.

Men det var bara dom första dagarna så jag antar att det har att göra med gräset. Men man kan ju tycka, gräs som gräs? Eller?

Alla hästar är olika men om ni är oroliga så prata med eran vet. :)

Inte ett dugg orolig, inget fel på varken bajset eller hästen.

Dessutom så tror jag inte att vår lokala vet är insatt i det här. Han är inte så superuppdaterad precis, så jag tvivlar på att jag får så spännande svar därifrån.
Hade jag varit orolig så är det klart att jag hade ringt djursjukhuset där de brukar ge lite bättre svar, men känns lite onödigt att ta upp deras tid med en sån här fråga.

jag märkte när mina hästar gick på alldeles för närigsrikt hö så fick dom grönt bajs, så det bästa är nog ett brunt bajs tror jag.

Ok, jag har inget superhö precis, men helt klart mer näringsrikt än vad jag skulle vilja ha till min lilla islänning. (8.6 MJ) Om det nu var MJ du syftade på. I övrigt får han något högre proteinkvot, men inte särskilt mycket över tabellbehov, så det är inget superspeciellt med hans foder tror jag.

Då återstår ju att se om han lägger på sig i vikt, i så fall kanske det är det som är orsaken. I då fall får jag räkna om lite.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 136
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 269
Senast: Madalitso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder