Fårfrågor!

Narcissa

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig för att ta hem några får hit. Jag ska ha fyra stycken och de kommer att ha tillgång till ca 2.5 ha mark så de ska väl förhoppningsvis hållas nöjda. :)
Men jag har lite frågor till er som kan och vet. Jag kommer även att införskaffa mig en bok om får men jag vill veta nu ju!

Jag kommer alltså att ha 4 tackor för det ska inte bli några lamm av det hela utan jag ska ha dem till sällskap och för att min vallhund ska ha lite kul.

Jag hade tänkt ge dem vanligt hö för det är väl så att de inte tål ensilerat hö va?

Om man vill ge dem lite foder, vad kan man då ge? Jag har funderat på korn och lite betfor. Hur funkar det?

Kan ni inte berätta lite om hur ni gör med era får? :laugh:

Sv: Fårfrågor!

Jo då dom äter ensilage, men högdräktiga tackor brukar uppskatta hö för dom orkar inte äta foder med så hög vattenhalt som ensilaget. På bete ska det inte fodras något extra. Saltsten behövs - finns speciell till får.
Det är dock vääääldigt bra att muta sina får med en hink med godis (havrekross eller betfor). Den dag du ska flytta dom eller dom rymt är det bara att ta hinken, rassla lite och gå före. Betfor äter dom torrt.
Korn vet jag inte varför du ska fodra med men det funkar väl till godis. Kolla dock upp hur smältbarheten är för får.
Får är EXTREMT kinkiga med VAR dom äter - dom äter inte något som någon trampat på och dom pillar gärna ut de fina stråna och förstör därigenom massor med foder - upp till 30% spill kan man räkna med.
Foderhäckar är därför en vetenskap i sig när det gäller får.
Eftersom du inte ska ta lamm så duger det allt med hö o mineraler till vintern. Någon dl kraftfoder som fjäsk kan man ju alltid ge.
Får blir enormt gapiga om dom förväntar sig kraftfoder så ska du ge dom det ge vid en speciell tidpunkt så dom lär sig - annars kommer dom stå och gapa så fort du visar dig.

Luff gav dig bra kvar.

Medan vi födde upp Finullfår (fick ca 65 lamm om året) åt de ensilage hela vintrarna och hade fri tillgång. Nu hade vi många får så de gick åt en stor rundbal i veckan ungefär.

Som kraftfoder gav vi dem fårpellets en gång om dagen.

Precis som Luff sa är får väldigt petiga med maten och plockar ut de finaste ur höet och lämnar det grövre stickiga vilket lämnar ett stort spill som vi helt enkelt mockade ut som strö innan vi körde in en ny bal till dem.

Vet inte vad du ska ha för ras, men jag skulle rekommendera att du klipper dem två ggr om året istället för bara en gång om året som många gör. Våra grannar har 4-5 får som de klipper en gång om året, och jag tycker personligen att det är för lite. När de börjar bli dags att klippa dem är pälsen så hemskt tjock och tovig att det dels är jobbigt för fåren pga värme osv och dels är ullen så ihoptovad och smutsig att det bara är att kasta 90% av den. Klipper du 2 ggr om året håller ullen sig renare och du kan sälja den till folk som är intresserade av hemslöjd osv.

Tänk bara på att ju färre tackor du har ju mer nervösa blir de. Det innebär att de blir mer rymningsbenägna, att de blir mer svårhanterliga, att de helt enkelt inte blir en harmonisk flock. 4 tackor är absolut det minsta du ska ha, så att de kan stå och titta åt varsitt väderstreck, men jag hade rekommenderat minst ett till och helst 2-3 st till. Har du 4 st får kan du lika gärna ha 6 st får då arbetsbördan blir lika stor för dig och gruppen blir mycket lugnare och trevligare att ha med ett göra.

Otrygga tackor är ingen hit om du dessutom tänkt att träna hunden på dem.

Se till att tackorna är maskade ordentligt innan de kommer till dig, och håll en bra avmaskningsrutin på dem då de lätt får parasiter.

Får är kul! :)

Aha!! Det hade jag ingen aning om. Men vad tror ni om fem stycken? Eller kanske jag ska fundera på 6 stycken istället? Jag vill absolut inte ha för många!
Var får man avmaskning ifrån?

Jag hade tänkt klippa dem två gånger om året. Däremot har jag inget intresse av att behålla ullen. Jag hade tänkt ta ut en som klipper men skulle man kunna klippa med en vanlig hästsax?

Klippa får är väl inte speciellt svårt - när man kan. Det går säkert att sätt på ett ullskär på en vanlig hästsax. Knepet är att lära sig hantera fåret undet klippningen. Jag har hållt får då ovan klippt och det är så nedrans osmidigt och det är lätt att klippa i skinnet då dom sprätter till. För en van klippare går det idiotfort och djuren blir mindre stressade.

Jag tror att jag hyr in någon att klippa.
Vet ni hur pass lätt eller svårt det är att sälja lammen om man inte skulle kunna ha dem kvar? Jag har ingen aning hur eftertraktat det är. Jag vill ju helst inte sälja till slakt.

Vilken ras rekommenderar ni? Jag har kollat åt Shropshire och Gute. Jag hade tänkt stängsla med fårstaket, hur pass säkert är det för rymningar?

Då jag inte har något stall till fåren så måste de kunna gå ute, med ligghall såklart. ;)
Vilka raser ska man då ha?

Då ska du ha en lantras som är avlad för svenska eller nordiska förhållanden. Gutefår är bra, men jag ogillar att träna hund på får med horn, så jag hade inte valt gutefår. Istället hade jag valt något av allmogefåren. http://www.allmogefar.se/

Jag, till skillnad från dig, gillar avel och gärna lite ovanliga raser, vilket innebär att jag gärna väljer någonting som det inte finns massvis av eller som vem som helst kan köpa vart som helst. Det innebär också att när man säljer så har man en mindre kundkrets, men de man säljer till vet vad de köper och de vet vad de vill. Jag hade därför valt en av allmogeraserna ifall jag hade köpt får idag.

Men googla lite på svenska lantraser av får så kommer du att hitta flera som passar dig bra. Min erfarenhet sträcker sig mest kring köttfår, även om jag har ägt några Jacobs i mitt liv också. Hade jag köpt får idag hade jag köpt någon av de utrotningshotade där det finns färre än 300 individer kvar. Lantraserna och speciellt allmogeraserna är inte så petiga vad gäller foder heller. De betar glatt i sig sly, bark och alla grässorter utan att rata. Lite mer som getter!

Normala får håller sig inne på fårstängsel. Men se till att spänna stängslet hårt så att det inte börjar sacka fort.

Senast ändrad:

Är ju ingen mening med att du köper allmogeraser om du inte ska avla - om du inte kan ta över ett gäng gammeltackor förståss som ändå ska slaktas.
Alla fårraser kan gå i lösdrift - det är bara att tänka på när man klipper så dom har bra ull när det är som kallast. Får går inte gärna ut i djup snö sä är det sånt väder lär dom vara inne.

Jag gillar inte gutarna för att dom har mer nerv än andra.

Pälsfår som har tråkigt kan mycket väl hoppa rakt över fårnät. Smarta och viga jäklar:D

TS:
Får är trevliga djur, jag håller med de andra som föreslagit lantrasfår. De är ofta trygga och trevliga och är bra på födosök. Ullen är användbar, skinnen fina och köttet bra, om än lite långsam tillväxt i jämförelse med köttraserna.

Jag har god erfarenhet av gutefår, men skulle inte välja dem som träningsfår till en ovan hund. De kan orsaka rejäl skada...

Finullsfår är ganska skvättiga och inte helt lätta att valla. Då är pälsfår lugnare och mer stabila. Många av lantraserna är rejält springiga, så det kan vara ide att blanda ut en sådan flock med ett par tunga och stabila djur för att hålla tempot nere vid hundträningen.
Tänk också på att köpa invallade djur, eller ta hjälp av någon att valla in dem!

Senast ändrad:

Tack för era svar!

Som sagt ska jag varken slakta eller ta lamm på dem så det kvittar egentligen mig vilka raser det är. De kommer att gå på betesmark av finaste kvalitet så de kommer att ha mycket mat.
Jag hade nog egentligen tänkt mig får av en köttras. Hur ser ni på det? Jag har fått för mig att de är lugnare och inte lika benägna att dra. ;)

Gutefåren har jag ju tyvärr fått avstå från just pga deras horn och jag har ovan vallande hund.

Det finns köttfår som är jättetunga att valla på, och så finns det några raser som aldrig slutar skvätta runt... Fråga din instruktör om de har några tips!:idea:

På det stora hela är köttraserna sämre på att leta egen föda, de vill ha saftig vall och foder, inte sly och liknande. Flera av lantraserna kan å andra sidan vara känsliga för just den saftiga vallen.

Jag tror på att rådfråga din vallningsinstruktör, som också kan se vilken typ av får som just din hund kommer utvecklas bäst med!

Jag har ingen vallningsinstruktör direkt. ;)
Hundens uppfödare hjälper mig. Men jag borde nog ha invallade får faktiskt. Jag har ingen aning om hur man vallar in....

Vi har fin vall men absolut inte den med mest protein i så jag hoppas att det ska kunna bli bra för just någon köttras.

Att valla in kräver en uthållig och utbildad hund, annars blir det väldigt stressande för djuren. Om du köper får från en invallad besättning kan säkert säljaren ge dig tips hur du ska hantera djuren med hunden väl hemma.

När du köper livdjur ska du kontrollera att de har M3-status, är fria från fotröta och har avmaskats regelbundet. Köp gärna en grupp med lite blandad ålder, så blir flocken lugnast.

Jag tycker att detta med får är mer avancerat än jag trodde. Haha.
Jag ska iaf åka och kolla på två tackor nästa vecka.

Ja just det - passa dig för flasklamm som någon ger bort - brukar vara ett jäkla elände. Gapiga, rymningsbenägna, för tama och bortskämda.

Nu blev det som så att jag köper 5 lamm från min hunds uppfödare. De skulle egentligen gå till slakt men nu köper jag dem istället. Måste bara fixa sånt där nummer på marken.
Har ni alla era får i stall på vintern? Jag kommer ju att fixa ett vindskydd/ligghall. Någon som har några bra tips på hur?

Jag hade tänkt stängsla med fårstaket och sen en eltråd ovanför det. Vad tror ni om det? Jag har ingen el utdragen dit men det funkar kanske med att låta ett bilbatteri stå och gå?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 769
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar