Fårfrågor!

Sv: Fårfrågor!

Har alltid haft fåren i stora kättar i ladan - dvs ingen isolering men permanentbädd.
Det finns lagstadgade mått för hall/vindskydd. Då får inte gärna går ut i djupsnö så innebär det att dom kan stå inne i några månader så det får inte vara för litet.
Sen måste du ju se till så vattnet inte fryser.
Om du har fårnät så behöver du ingen el för fårens skull.
Lägg istället den energin på att spänna fårnätet utav helsicke. Ett bra uppsatt fårnät är det bästa. Får hoppar sällan ut om det finns mat.
Om någon är en hoppare så hoppar dom iallfall - oavsett staket - en del får är kamikazepiloter - som tur är så är det sällan man får ett sådant får.

Jag som tycker att var och varannan fårägare här inne har problem att stängsla. :(
Jag blir aningens nervös av det.

Hur gör ni för att vattnet inte ska frysa?

Stängselproblemen är oftast dåligt spänd fårtråd eller eltråd som fåren klurar sig igenom. Bra spänt och gott om mat då stannar får inne. Gärna röja utanför hagen så det goda utanför inte lockar dom att stoppa ut huvudet och börja hänga på tråden.
Vatten får du ha termobar till eller fylla på ofta när det blir smällkallt. Får bajsar gärna i vattenkar på vintern . Inte direkt renliga djur, där dom står där skiter o pissar dom.

Fårskötsel är inte enklare än andra djur - dom kan råka ut för mycket. Jag rekommenderar dig att köpa boken FÅR. Den tar upp allt om det mesta - strlek på kättar, raser, foder, staket osv även om den är gammal. Det är en fårbibel.
Höåtgången beror helt på grovt eller fint och hur du fodrar. Det ser man när man fodrat dom ett tag - plockar dom ut, skitar ner, äter dom upp allt osv.
Kan inte den du köper fåren av vara lite mentor?

Haha, jo jag frågar henne massor av saker också. Men jag försöker tänka lite på kostnaderna. Om fåren äter 10 kg hö om dagen så blir det 300 kg i månaden och sen kostar höet ca 2 kr kg så kostar bara maten 600 kr i månaden.

Du får nog räkna med lite mer än 2 kg/dagen per skalle. Det blir ju lite spill. Det värsta med får är att få till proteinhalten i grovfodret, precis som med hästar med andra ord.

Ett tips är att gå in på www.alternativ.nu och vara aktiv där i fårtrådarna. Annars finns det massor med bra sidor för får. Och boken Får, som Luff redan tipsat om. Men även Fårboken av Anders Jansson är att rekommendera då den tar upp svenska förhållanden.

Sen tror jag att det är bra att du köper får från uppfödaren. Det gör att du har en person som känner till temperamenten på fåren och dessutom får som sett hundar valla innan. Försök att valla dina lamm så mycket som möjligt innan de flyttar in hos dig. Det gör det hela lite enklare sen.

Jag tycker att du borde klara dig med fårnät och en eller två trådar ovanför det. Så länge staketet är sträckt är det inget behov av el enligt mig. Jag har aldrig haft el till mina får och de har hållit sig innanför staketet. Jag har både haft kött- och ullfår i olika perioder, men på samma staket och det har aldrig varit något problem att hålla dem innanför. Men ha staketet sträckt!!

Jag läser på för fullt på alternativ.nu. Jag bör ju längst ner i söder så vi har lång betessäsong så jag tänkte väl ca 2 kg i snitt.

Tack för er hjälp!!

Hur gör ni för att vattnet inte ska frysa?

Grattis till fårköpet :)!

Till våra fyra får använder vi en ThermoBar, den kostade en del i inköp men är värd varenda krona - det är oerhört skönt att veta att fåren har tillgång till ljummet vatten även under de kallaste vintermånaderna.

Men hur fungerar det? Måste man inte ha el då? Jag kommer inte att ha el utdraget till hagarna.

Jo, har du en ThermoBar måste du ha el då den är eluppvärmd. Hur ser vindskyddet/stallet ut? Vatten inne gör att det inte fryser så lätt på vintern och inte dunstar så fort på sommaren.

Men hur fungerar det? Måste man inte ha el då? Jag kommer inte att ha el utdraget till hagarna.

Jo, en Thermobar kräver tyvärr el. Dock har det kommit en ny modell ganska nyligen som inte behöver el och som enligt bifogad produktbeskrivning skall kunna tolerera fem till tio minusgrader utan att frysa. Men då vintrarna i Sverige brukar vara kallare än så, hade jag inte valt att lägga pengar på denna. Dessutom lämpar den sig inte för får, då den är för hög.

Kl

Nu börjar jag få lite stora skälvan över detta. Det verkar vara ganska mycket jobb. Tänk om jag inte tycker att det är kul? Tänk om de rymmer hela tiden? Vad gör jag om jag inte kan ha dem kvar? Går det ens att sälja får eller är det vara slakt kvar då? Tänk om det drar iväg i enorma kostnader?

Några enorma kostnader kommer det inte att dra iväg till ifall du inte vill, men visst är frågan om fåren relevant. Behöver du verkligen egna får bara för att träna din hund eller finns det andra anledningar till att ha får också?

Att ha får innebär precis som att ha andra djur ett ansvar och ett jobb varje dag. De behöver tillsyn, utfodring, rengöring, vaccinationer, etc, etc, etc. Så visst krävs det tid och pengar!

Men det är kul också. Får är roliga djur. Dessutom tycker jag inte att du ska avfärda idéen om att ta lamm på tackorna för det är faktiskt väldigt mysigt med lamm hemma. Antingen så säljer man dem eller så äter man upp dem. Jag gillar att äta upp lammen. :yum:

Det går alltid att sälja får, men normalt sett så slaktar man dem när det är dags för dem att gå vidare eller när de har gjort sitt. Får blir ju inga pensionärer på samma sätt som hästar eller hundar blir. När de gjort sitt så har de gjort sitt liksom.

Det går alltid att sälja får, men normalt sett så slaktar man dem när det är dags för dem att gå vidare eller när de har gjort sitt. Får blir ju inga pensionärer på samma sätt som hästar eller hundar blir. När de gjort sitt så har de gjort sitt liksom.

Vuxna får kan dock vara svårt att sälja, egentligen är det endast baggar som är efterfrågade när det gäller vuxna individer (då många byter bagge i sin besättning med jämna mellanrum). Köpare föredrar i regel tacklamm framför vuxna tackor.

Får kräver precis lika mycket skötsel som andra djur. Daglig tillsyn, bra foder, torr bädd, rent vatten, pälsklippning 2 ggr/år och då brukar man kolla klövarna också - får behöver man dock inte motionera.
Många tror att får bara är att "ha" vilket inte är sanningen. Men dom är inte krångliga - bara vanliga djur.

KL
Jag är ju van att ha olika sorters djur så det är inte det. Mest rädd är jag att jag inte ska tycka att det är kul och då tröttna. Jag är rädd för att jag inte blir av med tackorna isf.

Då får du slakta dem till matproduktion istället. Ingenting fel med det, utan det är så livsprocessen för de flesta får i världen ser ut. De föds upp för att ätas.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 769
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar