Farfadern i stamtavlan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare deer
  • Startdatum Startdatum
D

deer

Hej! Hur stor betydelse har egentligen farfadern i stamtavlan? Är det "bra" att ha en bra farfar också?

Sv: Farfadern i stamtavlan

Det är klart att ee också har en del i stammen.
Alla hästar i hästens stam har en betydelse .. Så ser iaf jag på det.

Det är hur själva hästen är som spelar roll. Sen ger en bra stam klart större chans att få en bra individ.

Jag förstår egentligen inte riktigt frågan. Varför undrar du?

/Jonaz

Tack för era svar! Jag är nyfiken bara. Håller på att undersöka min hästs stamtavla och eftersom jag är ny på detta så vet jag inte vad som väger tungt. Om farfadern är intressant öht osv. :)

Jag ser det som ypperligt viktigt vad hästen har bakåt i stammen. Givetvis kan hästen inte alls ha egenskaper från just farfadern (ee) utan kanske mest från moderns sida. Men har modern en hög bedömning och fadern är e. en topphingst så kan topphingstens gener ärvas ner i andra generation. Min dröm är att äga ett sto e. Hervar för att jag vill avla fram Hervarbarnbarn som jag är övertygad om oftast blir topphästar, dvs Hervar nedärver inte sin topp förrän i nästa generation. Stonas kvalitet är även avgörande, givetvis.

Så från mig får du svaret att jag tycker att farfadern har betydelse.

Men har du en valack har stammen mindre betydelse förstås..:p

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 586
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka