Färdigtävlat för Going kronos

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färdigtävlat för Going kronos

nej.. jag tror bara de bästa loppen han gjort var en försmak av vad vi hade kunnat få se den här hästen prestera.
det är väl bara att hoppas att hästen inte är helt knäckt och kan visa vad han går för nästa säsong istället.
tycker det är sååå himla onödigt det här.. jag diggar ju ludde egentligen, men nu undrar jag faktist vad fan han håller på med.

Hästen är grym ! Vad det gäller Luddes tävlingsupplägg är det bara framtiden som kan påvisa om det varit rätt eller fel.
Ser med förväntan fram till nästa säsong och vad den för med sig...

Men visst äger väl Ludde själv fortfarande en stor del i Going?

Dessutom var det väl han själv som valde ut och plockade hem både honom, Glen och några andra G-kullshästar från Italien och därefter sålde han ut delar i dom?

jag har ju inte frågat honom personligen men han är ju delägare i dom flesta hästarna...

jag diggar ludde men inte på alla sätt och vis

Jo, men jag tror att det är så.
Att han, precis som du säger, fortfarande äger delar i många av sina hästar!

Jag gillar med Ludde!:love:
Han är en färgklick och välbehövlig i en annars rätt grå trav-värld.
Har sagt det förr men det tål att sägas igen;
Han ville tex. ställa upp gratis med Revenue i ett världsrekordsförsök på Tingsryd mot Gidde Palema.
Men Åke Tråk och "snåle-Bender" ville inte komma om inte prissumman uppgick till halvmiljonen..

Han ska även ha en eloge som "bjuder" travsverige på en häst som Going och därför startar honom även på småbanor!:bow:

Däremot måste jag dessvärre hålla med om att just matchningen av Going är märklig och som kusk får han t o m Erik Berglöf att framstå som en taktiker!;)

*kl*

Såhär ligger det till:

http://www.kolgjini.se/nyheter.cfm?id_nyhet=246

Så att hästen är knäckt tror jag (som många andra härinne) inte.

Vi får istället glädjas åt att hästen kommer tillbaks på tävlingsbanorna nästa år med laddade batterier och tjusar publiken!

jaja men han har ändå inte presterat så som hela sverige trott i år. visst det är ju bara en häst men vilken häst klarar av att gå ut i sånna lopp och få sånna styrningar? det brukar räcka med en så har det kokat om i huvet på dom flesta, men det är väl bara att hoppas att han inte är som dom flesta..

Ja, vad ska man säga? Fiasko, jättebesviken, fanns inget att hämta i miljonloppet. Jag trodde travhästarna kördes för det är roligt?

Har han dålig spermakvalitet eftersom de inte ens verkar överväga avel för hans del? För han bör ju fortfarande vara en attraktiv avelshingst, trots att glorian hamnat aningen på sned?
Det är väldigt vanligt att travhingstar har dålig spermakvalite. Den hårda träningen gör att en del faktiskt är sterila, mer eller mindre. En del tar det flera år innan de hämtar sig, och innan då sperman fungerar.

Ja, vad ska man säga? Fiasko, jättebesviken, fanns inget att hämta i miljonloppet. Jag trodde travhästarna kördes för det är roligt?

Jamen så roligt att du fick något att vara "skadeglad" över då! Fortsätt att spy galla över travsporten du, om det känns bättre.
Men snälla, undvik kommentarer om det du inte begriper dej på. ;)

Jamen så roligt att du fick något att vara "skadeglad" över då! Fortsätt att spy galla över travsporten du, om det känns bättre.
Men snälla, undvik kommentarer om det du inte begriper dej på. ;)
Helt plötsligt är det andra tongångar om , som här en viss häst i travsporten. Och jag har fått, som du indikerar, lite vatten på min kvarn, att pengarna styr mycket.Kronos kanske skulle behöva komma till någon av er som tar en liten lugn tur i naturen? Man angående ditt sista citat " spy galla" över travsporten, så vill jag iallafall nämna för dig, att jag " spyr galla" över vissa saker inom andra ridsporter också, utan att dissa sporten som sådan, om du inte förstått det tidigare så borde du göra det nu, att jag faktiskt tänker mer på hästarna än bra resultat.

Det är väldigt vanligt att travhingstar har dålig spermakvalite. Den hårda träningen gör att en del faktiskt är sterila, mer eller mindre. En del tar det flera år innan de hämtar sig, och innan då sperman fungerar.

Det håller jag absolut inte med dig om. Anledningen till att både Glen och Going hade dålig kvalité förra året var att de fortfarande var väldigt unga och det är vanligt när det gäller alla hästraser att unga hästar inte har bra spermakvalité.

Det håller jag absolut inte med dig om. Anledningen till att både Glen och Going hade dålig kvalité förra året var att de fortfarande var väldigt unga, vilket däremot är vanligt när det gäller alla hästraser.

Unga hingstar brukar vara på topp med sin spermakvalite, om de inte tränas hårt.

Ingen av ägarna till den hästen behöver mer pengar. De har hästar av helt andra orsaker, något du inte vill, eller förmår, förstå.

Helt plötsligt är det andra tongångar om , som här en viss häst i travsporten. Och jag har fått, som du indikerar, lite vatten på min kvarn, att pengarna styr mycket.Kronos kanske skulle behöva komma till någon av er som tar en liten lugn tur i naturen?

men snälla! :crazy: det är ludde vi snackar om, han är proffstränare! han är en av dem som har byggt upp en stor verksamhet och kommit låååångt! han är en av de få som får ta del av de där stora pengarna. going är en häst med otroligt mkt kapacitet, så du tycker att "han ska komma till någon som vill köra en lugn tur i skogen"..

det finns en exakt liknande motsvarighet inom både hoppningen och dressyren! tror du jan brink skulle vilja missa en sån kanon som briar "bara för att han ska få komma ut på en lugn tur i skogen".. :smirk: tycker det var onödigt av dig att öppna den här tråden och kommentera något som du tydligen inte förstår dig på!

*kl*

Min åsikt i fallet Going Kronos och Lutfi Kolgjini:

Jag är försiktig med att kritisera Ludde. Han har och har haft en enormt stor betydelse för svensk travsport. Som ägare, tränare, uppfödare, affärsman och i viss mån som kusk. På sätt och vis har han varit mer inflytelserik än självaste Stig H Johansson, vars kompetens knappast någon ifrågasätter?

Att det med Going Kronos inte har gått som många av oss hoppats och trott, det går inte att komma ifrån. Men ändå så är det ju Luddes förtjänst att vi har sådana förväntningar på hästen. Han har ju hittat och tränat upp denna guldklimp. Även jag önskar att han besinnat sig en aning och likt SHJ låtit hästen acklimatisera sig i högsta eliten.

Men i all negativ kritik av Kolgjini är det lätt att glömma att travsporten vore oändligt tristare utan Ludde Kolgjini och kretsen kring honom. Även Ludde är människa och måste få begå misstag ibland. Så försök att tänka på honom som den fantastiska hästmänniska han är, och vilken färgklick för travet sedan!

Det är lätt att glömma bort det när man "bara" ser de misstag som tycks ha gjorts med Going Kronos.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Aetos Kronos var nere för räkning efter sin svåra förlamning. Nu ska han starta i Prix d'Amérique – med kusken Örjan Kihlström. – Även...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka