Färdigtävlat för Going kronos

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färdigtävlat för Going kronos

men snälla! :crazy: det är ludde vi snackar om, han är proffstränare! han är en av dem som har byggt upp en stor verksamhet och kommit låååångt! han är en av de få som får ta del av de där stora pengarna. going är en häst med otroligt mkt kapacitet, så du tycker att "han ska komma till någon som vill köra en lugn tur i skogen"..

det finns en exakt liknande motsvarighet inom både hoppningen och dressyren! tror du jan brink skulle vilja missa en sån kanon som briar "bara för att han ska få komma ut på en lugn tur i skogen".. :smirk: tycker det var onödigt av dig att öppna den här tråden och kommentera något som du tydligen inte förstår dig på!
Det är konstigt att du ger dig på mig, jag svarade enbart på en del andras påståenden på sida 1 som måtte kraken få vila, Ludde knäcker hästen lopp efter lopp, Ludde förstör, hästen bör vara knäckt o undrar vad han håller på med. Då menade jag att Going kanske skulle behöva en lugn tur i skogen eftersom det var flera på sidan ett som skrev att de hade en box tom. Att du inte ger dig på dem istället?

;)
Helt plötsligt är det andra tongångar om , som här en viss häst i travsporten. Och jag har fått, som du indikerar, lite vatten på min kvarn, att pengarna styr mycket.Kronos kanske skulle behöva komma till någon av er som tar en liten lugn tur i naturen? Man angående ditt sista citat " spy galla" över travsporten, så vill jag iallafall nämna för dig, att jag " spyr galla" över vissa saker inom andra ridsporter också, utan att dissa sporten som sådan, om du inte förstått det tidigare så borde du göra det nu, att jag faktiskt tänker mer på hästarna än bra resultat.

Men nu gör du ju bort dig IGEN!!:crazy::rofl:

Känner du till hästen ifråga?

Hade det varit för pengarna så hade givetvis (och det borde t o m du ha kunnat räkna ut..;)) inte tränaren tagit ur honom mot den äldre eliten utan startat honom när det var spel mot öppet mål!

Garanterat hade bankboken varit mer välfylld då!
Om nu Falk o comp. har plats för mer i sparbössan!:angel:

Bad jag dig inte tänka BORT PENGARNA???:rofl:

Att ifrågasätta matchningen är en sak men den har inte styrts av pengarna!
Du måste sluta vara så het på just stålar! Det är inte bra för dig...

Senast ändrad:

Det är konstigt att du ger dig på mig, jag svarade enbart på en del andras påståenden på sida 1 som måtte kraken få vila, Ludde knäcker hästen lopp efter lopp, Ludde förstör, hästen bör vara knäckt o undrar vad han håller på med. Då menade jag att Going kanske skulle behöva en lugn tur i skogen eftersom det var flera på sidan ett som skrev att de hade en box tom. Att du inte ger dig på dem istället?

fast, jag tror inte "en lugnt tur i skogen" hjälper precis.. det är liksom matchningen av hästen som vi har snackat om här. ludde har verkligen tränat fram en toppenhäst, det är självklart hans förtjänst att vi har så stora förväntingar på den hästen.

jag har väl ingen andledning att ifrågasätta vad någon annan här har skrivit? de vet vad de snackar om.

du däremot kom med en andledning för oss att visa att man bara bryr sig om pengar inom travsporten samt att du ifrågasätter varför han inte "går en lugn tur i skogen". It isn't about that!
du kommer helt enkelt med påstående om saker du inte vet något om, och du verkar aldrig vilja lyssna på oss.

Har givetvis ingen utom de veterinärer som arbetar på seminstationer runt om där jag bor. En av stationerna fick en hingst från USA, det var för knappt 10 år sedan.( Jag betäckte själv flera,var därför där mycket) Där var han stenhårt tränad, men resultaten, de riktigt i topp uteblev. Därför kom han till Sverige, jag vet inte om någon köpte in honom, för stammässigt kunde det tydligen inte bli bättre, både på mödernet o fädernet. 120 ston var bokade och bara ett fåtal blev dräktiga. Veterinärerna förklarade det med att en del hingstar inte tålde den hårda träningen och att deras spermaproduktion därför mer eller mindre "la av". Han var kvar året därpå med något bättre resultat och hur det gick sedan vet jag inte. Men det kan ju vara att de veterinärer jag pratat med är inkompetenta, eftersom samma menar på att inget tyder på att islänningar är byggda på något speciellt sätt så att de orkar släpa runt på 120 kilos vuxna. Men har du /ni andra källa åt mig som hävdar motsatsen är jag tacksam, och kan absolut erkänna att mitt påstående var fel.

fast det vet vi ju utav "erfarenhet" inom sporten att det inte är så. det känns verkligen som att dra alla över samma kam..

Du har inte tänkt på att det också förekommer att en del äldre hingstar som inte tränar överhuvudtaget får sämre kvalité på sin sperma och i vissa fall inte kan betäcka alls... Ofta är det ärftlighetsrelaterat.

Ja, Valley Victory och många av hans avkommor är ett utmärkt exempel på det.

Det håller jag absolut inte med dig om. Anledningen till att både Glen och Going hade dålig kvalité förra året var att de fortfarande var väldigt unga och det är vanligt när det gäller alla hästraser att unga hästar inte har bra spermakvalité.
Det var detta jag svarade på, och då uppfattade jag det som det du skrev: Att det är vanligt när det gäller alla hästraser att unga hästar inte har bra spermakvalite. Att gamla kan få sämre, det vet jag, men att unga kan ha kass sperma bara för att de är unga det har jag inte hört förut.

Men så är det och det är ganska vanligt också. Och både Glen och Going var bara tre år (egentligen bara 2 ½ år - Going är född i maj) när de första spermatesten gjordes tidigt förra vintern.

Jag har inte ifrågasatt varför han inte går en lugn stund i skogen, men menar att det skulle nog inte skada, om det är som de andra skriver att han är knäckt. Så om jag skriver det de andra skriver på sidan 1, det jag nämnde förut,ja, då är det oseriöst och jag vet inte vad jag pratar om?

Den vanvårdade pållen

krono.jpg

Going-Kronos-i-havet-6.jpg

Eller som en fyrbent Zlatan kanske?

Jag har inte ifrågasatt varför han inte går en lugn stund i skogen, men menar att det skulle nog inte skada, om det är som de andra skriver att han är knäckt. Så om jag skriver det de andra skriver på sidan 1, det jag nämnde förut,ja, då är det oseriöst och jag vet inte vad jag pratar om?

jo du har påstått att det skulle vara bra för honom om han "är knäckt" = du vet inte vad du snackar om. det är fortfarande inte det det handlar om!

den här tråden var bara en ursäkt för dig att återkomma med dina argument och påstående från den andra tråden känns det som.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Aetos Kronos var nere för räkning efter sin svåra förlamning. Nu ska han starta i Prix d'Amérique – med kusken Örjan Kihlström. – Även...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
840
Senast: Kamomilla
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka