Färdigblandat kraftfoder.

T

Tjalfe

Jag har en liten fundering på om jag kan ge endast ett färdigblandat kraftfoder till min fjording valack på 15 år. Det fodret jag har tänkt mej är "Hippo Basic". Kan jag ge endast det eller måste jag lägga till andra saker? Vid den här årstiden rids han inte speciellt mycke, ca 3 pass i veckan, men mer på våren, somaren och hösten. Har inget analyserat hö så jag kan inte göra en exakt foderstat. För ca ett år sen fick han det här fodret(endast) och han var någorlunda fin i hullet, men måste jag ändå lägga till nått? Är väldigt dålig på det här med foder... Vi har nu provat en foderstat som jag fick av hans förra ägare, och just nu är han riktigt tjock:o Så nu undrar jag helt enkelt om jag kan byta tillbaka till det här gamla färdigblandade fodret utan att behöva lägga till nått?

Sv: Färdigblandat kraftfoder.

Jag har en liten fundering på om jag kan ge endast ett färdigblandat kraftfoder till min fjording valack på 15 år. Det fodret jag har tänkt mej är "Hippo Basic". Kan jag ge endast det eller måste jag lägga till andra saker? Vid den här årstiden rids han inte speciellt mycke, ca 3 pass i veckan, men mer på våren, somaren och hösten.

Det beror på hur foderstaten ser ut i övrigt.
För att ett fullfoder ska fungera just som fullfoder (=tillgodose även minerla- och vitaminbehoven) så måste man oftast ge ett visst antal kilon av det, och då riskerar man kanske ett överskott på energi åt en häst som inte har så högt energibehov.

Har inget analyserat hö så jag kan inte göra en exakt foderstat.

Då är det bara att hålla koll på hullet och chansa utefter det.

För ca ett år sen fick han det här fodret(endast) och han var någorlunda fin i hullet, men måste jag ändå lägga till nått? Är väldigt dålig på det här med foder... Vi har nu provat en foderstat som jag fick av hans förra ägare, och just nu är han riktigt tjock Så nu undrar jag helt enkelt om jag kan byta tillbaka till det här gamla färdigblandade fodret utan att behöva lägga till nått?

Vad hästen åt för ett år sedan eller hos tidigare ägare är i princip helt oväsentligt, för du har förmodligen inte samma grovfoder nu som då. Så strunta i det och titta på vad hästen äter nu och hur den mår av det, justera efter behov.

Är hästen fet på nuvarande foderstat så måste du dra ner på kraftfodret om den äter sånt, fattas det muskler/hästen är bukig så ska du kanske ge ett mer proteinkoncentrerat foder osv.

Om du ger mindre mängder av ett fullfoder så måste du troligtvis lägga till lite mineraler, i övrigt justerar du mängden efter hullet.

Och inte för att vara elak, men en analys hjälper verkligen till att öka kunskapen och förståelsen för hästens foderstat när man inte kan så mycket.:)

Senast ändrad:

Så jag kan alltså ge honom endast det här fodret, bara jag har koll på hans hull och hur han mår för övrigt och ökar/minskar fodret efter behov?
Någon som har nått tips på hur jag ska bära mej åt om jag nu ska byta till det här fodret, det är väl inte så bra att bara skifta sådär snabbt? Han verkar även ha en ganska känslig mage också.

Du sa något om att han kan få för mycke energi utav det fodret till hur mycke(lite) han motioneras. Funkar det då bra om jag minskar på fodret dom dagarna han inte jobbar och ökar på det lite innan han ska arbetas?

Så jag kan alltså ge honom endast det här fodret, bara jag har koll på hans hull och hur han mår för övrigt och ökar/minskar fodret efter behov?

Nja, det beror på hur mycket du ger av fullfodret. Ger du bara enstaka decilitrar, eller runt 0,5 kg så behöver du kanske tillsätta ett mineralfoder.

Någon som har nått tips på hur jag ska bära mej åt om jag nu ska byta till det här fodret, det är väl inte så bra att bara skifta sådär snabbt? Han verkar även ha en ganska känslig mage också.
Börja med att byta ut lite i taget av det gamla fodret, och sedan byter du mer och mer tills du bara ger av det nya.
Ett foderbyte bör ta ca 2 veckor, men det är kanske inte helt nödvändigt om det gäller små mängder av ett kraftfoder...;)

Du sa något om att han kan få för mycke energi utav det fodret till hur mycke(lite) han motioneras. Funkar det då bra om jag minskar på fodret dom dagarna han inte jobbar och ökar på det lite innan han ska arbetas?
Nej, du bör fodra efter ett veckogenomsnitt på motionen. Det blir sällan bra för hästens mage att ge olika mängder eller olika foder varje dag.
Ger man däremot stora mängder (flera kg) stärkelserikt kraftfoder (spannmål eller spannmålsbaserade färdigfoder) kan det vara bra att dra ner inför vilodagar, men det är inte många hästar som tränas och fodras så.

Men om det så att han bara kommer få en mindre mängd utav det så kan jag kanske slänga på lite extra kraft miner blå t.e.x?

T.ex. Miner Blå, ja.
Eller det som råkar finnas till hands, för eftersom du inte har någon analys så vet du ju inte att/om/vilket som behövs.;)

Nj precis. Kommer nog göra en analys på nästa höskörd. Känns onödigt att göra det nu när det bara är några månader kvar tills vi har nytt hö. Kommer antagligen få elda upp en del utav vårat hö pågrund av att det blivit damigt av den fuktiga hösten/vintern... Och då kanske vi kommer köpa ett analyserat hö/ensilage istället. :D
Brukar "prova" mej fram när det gäller foder till pållarna, men ville bara veta om det skulle vara helt tokigt att ge endast det här fodret.:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 106
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 148
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka