Sv: Färdigblandat kraftfoder.
Jag har en liten fundering på om jag kan ge endast ett färdigblandat kraftfoder till min fjording valack på 15 år. Det fodret jag har tänkt mej är "Hippo Basic". Kan jag ge endast det eller måste jag lägga till andra saker? Vid den här årstiden rids han inte speciellt mycke, ca 3 pass i veckan, men mer på våren, somaren och hösten.
Det beror på hur foderstaten ser ut i övrigt.
För att ett fullfoder ska fungera just som fullfoder (=tillgodose även minerla- och vitaminbehoven) så måste man oftast ge ett visst antal
kilon av det, och då riskerar man kanske ett överskott på energi åt en häst som inte har så högt energibehov.
Har inget analyserat hö så jag kan inte göra en exakt foderstat.
Då är det bara att hålla koll på hullet och chansa utefter det.
För ca ett år sen fick han det här fodret(endast) och han var någorlunda fin i hullet, men måste jag ändå lägga till nått? Är väldigt dålig på det här med foder... Vi har nu provat en foderstat som jag fick av hans förra ägare, och just nu är han riktigt tjock Så nu undrar jag helt enkelt om jag kan byta tillbaka till det här gamla färdigblandade fodret utan att behöva lägga till nått?
Vad hästen åt för ett år sedan eller hos tidigare ägare är i princip helt oväsentligt, för du har förmodligen inte samma grovfoder nu som då. Så strunta i det och titta på vad hästen äter nu och hur den mår av det, justera efter behov.
Är hästen fet på nuvarande foderstat så måste du dra ner på kraftfodret om den äter sånt, fattas det muskler/hästen är bukig så ska du kanske ge ett mer proteinkoncentrerat foder osv.
Om du ger mindre mängder av ett fullfoder så måste du troligtvis lägga till lite mineraler, i övrigt justerar du mängden efter hullet.
Och inte för att vara elak, men en analys hjälper verkligen till att öka kunskapen och förståelsen för hästens foderstat när man inte kan så mycket.