Får ungar ingen mat hemma?

Sv: Får ungar ingen mat hemma?

jag står hemma och lagar mat till oss tre, säg att sonen är 13 år. Strax innan maten kommer 3 av hans kompisar över. Hur löser man det liksom om man då ska "dela på det som finns"? Det innebär ju att själva familjen får hälften av vad som var tänkt?

Man delar solidariskt på köttet, och så slänger man ihop lite extra sås och tex pasta.

Det tar ju ca 5-10 minuter att koka pasta och en god sås slängs snabbt ihop med lite smör, mjöl, soya o dyl. Behöver inte kosta många kronor, det finns ju ställen där man kan köpa 1 kilo pasta för under 10:-.

/kt

*kl*
Kanske jag som är snål, men måste man verkligen bjuda dom på mat då? Om jag vill bjuda någon, då säger jag till.

Man delar solidariskt på köttet, och så slänger man ihop lite extra sås och tex pasta.

Det tar ju ca 5-10 minuter att koka pasta och en god sås slängs snabbt ihop med lite smör, mjöl, soya o dyl. Behöver inte kosta många kronor, det finns ju ställen där man kan köpa 1 kilo pasta för under 10:-.

/kt

Så gör vi här hemma hos oss om vi får oväntade middagsgäster.... Men sen är det ju också ett stående faktum för oss som är 8 människor i hushållet att vi ALLTID lagar så pass mkt så det räcker åt ett kompani... dessutom är ju 2 av de våra växande tonårsgrabbar som kräver STORA potioner eller MÅNGA små:D

*kl*
Kanske jag som är snål, men måste man verkligen bjuda dom på mat då? Om jag vill bjuda någon, då säger jag till.

Jag kommer ihåg en dag då jag var liten(sisådär 11-12 år), besökte en kompis och var där hela dagen+natt och morgon. JAG FICK INGEN MAT:eek: och inte vågade jag säga till heller, för mamman i familjen ropade bara in min "kompis" och gav mig en tidning att titta i under tiden som de åt kvällsmat i princip. (vi skulle sova på höskullen så hon trodde kanske jag hade egen matsäck med mig eller något)..:confused:

Henne besökte jag aldrig igen och mamma var fly förbannad när hon hämtade mig och insåg att jag inte vågat tala om eller säga till när jag inte fick någon mat.

Var den kompisen hos mig någon gång åt hon alltid jättemycket så kanske var det ransonering av maten som gällde hos dem.

Så jag tycker ju det är härligt när människor kan vara lite generösa..:bow:

BTW:
Men jag har alltid hört till de människor som varit lite försiktig med att utnyttja människors gästfrihet och har nog aldrig SLÄNGT mig över maten och tagit det förgivet.

Jag blev skitirriterad när målaren såg att jag dukat fram en fika i trädgården och prompt gick och satte sig utan att jag hade bjudit honom till bords. Det var inte min tanke att jag skulle bjuda honom på fika då jag dukat fram till mig och vänner som var där. Han fick ju faktiskt betalt :O väldigt ohyfsat gjort tycker jag.. han såg ju att jag fick gå och hämta en till kopp

Senast ändrad av en moderator:

Eh, va?

Sover man över, oavsett om det är inne eller på höskullen, så bjuder man väl på mat?? Skulle aldrig falla mig in att kalla på mitt barn när det är mat och bara låta den som övernattar där vara utan. Wtf? Spelar ingen roll om det är barn eller ej. Har man gått med på att dom får sova över, så står man väl för maten också?

Jag menade lite som så att om ens barn kommer hem med 3 kompisar utan att man vet om det och bara har lagat mat till familjen, då blir det lite knivigt att ge dom mat som inte finns.

Jag menade inte det som kritik gentemot dig, förlåt om det verkade som det:) det var mer allmänt att jag gillar när man är lite mer generös som jag syftade på, därav citatet:)

Men förstår också att trampar det in 3 stora tonåringar oanmält är det lite svårt att bjussa på godheter, såklart.:)

Senast ändrad av en moderator:

Nej,nej tog det inte som kritik:)

Lite fräckt av den där målaren, men han kanske trodde att han var bjuden? Eftersom att han målade för er och så? Har ingen aning, men jag skull einte göra så.

Ååh, jag kan också våldgästa er och rensa frysen :love:!

Som den jobbiga tonåringen jag är, måste jag faktiskt påpeka att hemma hos mig är det samma mat dag in och dag ut, vilket har gjort att jag inte kan äta hemma. Korv med bröd, spaghetti och köttfärssås med 100kg ketchup i samt 100kg salt och massa 5-dagars rätt: risgrynsgröt. (Mycket näringsrik mat va, speciellt för min 8åriga lillasyster ;))

Men över till saken. De resonera att det är jobbigt att göra mat och blablabla, trotts det erbjuder jag mig att göra mat, bara de inhandla varorna, men det är för jobbigt det också. Kanske inte bara är mina föräldra då som tycker det är jobbigt att ge sina barn mat då?

Men över till saken. De resonera att det är jobbigt att göra mat och blablabla, trotts det erbjuder jag mig att göra mat, bara de inhandla varorna, men det är för jobbigt det också. Kanske inte bara är mina föräldra då som tycker det är jobbigt att ge sina barn mat då?

Kanske kan du erbjuda dig att handla och laga mat någon gång eller två i veckan?? :idea:

Jo har även erbjudit mig det, men då får det går på mina icke existerade pengar (eftersom min pappa har mitt studiebidrag). De ställer så roliga ultimatum. Roligast av allt är när det är totalt förvånade varför jag gått ner så mycket i vikt. (Som jag förvisso bara ser som en fördel att jag går ner i vikt)

Jo har även erbjudit mig det, men då får det går på mina icke existerade pengar (eftersom min pappa har mitt studiebidrag). De ställer så roliga ultimatum. Roligast av allt är när det är totalt förvånade varför jag gått ner så mycket i vikt. (Som jag förvisso bara ser som en fördel att jag går ner i vikt)

Låt mig gissa dina föräldrar äter på jobbet :cool: för vem tusan står ut med den maten dag ut och dag in :eek:

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Som läget är just nu har vi hästar hemma på lösdrift, tre stycken. Två shettisar som tillhör oss som har lösdriften, samt en travare som...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: ball
·
M
Hästmänniskan Beslutsångest :cry: Har en häst sen två år tillbaka, när jag köpte honom var han helt "dassig" orättvist behandlad och nu är han...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: ppauline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama