Får ungar ingen mat hemma?

Sv: Får ungar ingen mat hemma?

För att vara ärlig så vet jag inte var min gräns går för jag har aldrig kommit dit. Jag bjuder glatt alla på mat och blir bjuden, men tror att gränsen går när man känner sig utnyttjad. Och nu snackar jag om vuxna männsikor som kan styra över hur mycket de bjuder igen. Inte barn som inte kan styra om deras föräldrar ska bjuda eller inte.

Precis, du blir också bjuden. Men om man aldrig (eller ens barn) blir bjuden "tillbaka" utan bara är den som är bjudaren jämt.... Då kommer man nog just till det där att man känner sig utnyttjad. Jag skulle förstås aldrig känna mig utnyttjad av yngre barn, möjligen av deras föräldrar.

(När min mamma var dagmamma så blev det en tendens under en period att en massa mammor i kvarteret började skicka över sina barn hem till oss när de kom hem från lekis (detta var på hemmafruarnas tid). Där stod mamma med 4 dagbarn, mig och brorsan och ytterligare 3-4-5-6 barn att ta hand om.... :crazy: hon fick intrycket av att de trodde/tyckte att "Hon är ju ändå hemma med en massa barn". Hon hade ju lön för att ta hand om dagbarnen (och ge dem mat), men att då få ytterligare en kader ungar på halsen som krävde tillsyn och mat var väl inte precis vad hon tänkt sig. Det inte bara kändes som utnyttjande utan var nog utan tvekan just det. För inte erbjöd sig någon av dem att ta hand om oss någon annan dag....)

I min värld är det skumt att gästena ska köpa all sin mat de ska äta om det bara är en gäst, annat är det om man ska träffas ett helt gäng.
Ja, jag skulle också tycka det var skumt, men det beror också lite på. Min fattiga kusin t ex som har levt på lägsta sjukersättningsnivå i 10-talet år skulle jag definitivt erbjuda mig betala hos. Kanske till och med "fylla frysen". Jag har ju 3 gånger så mycket pengar i månaden jämfört med henne och hon lever verkligen utfattigt. Men det är ju lite "specialfall".

Och jag ser det som självklart att ska man gå ut och äta eller beställa pizza m.m så betalar var och en för sig. Skulle aldrig ens få tanken att kompisen skulle betala.
Om vi beställer hem pizza så betalar oftast vi pizzan när vi har gäster hos oss. Går vi ut betalar oftast var och en för sig, men visst skulle det kunna hända att jag bjuder även på restaurangbesöket om det är någon som är gäst hos mig och hälsar på över helgen.

Med andra ord: jag är inte snål på att bjuda och kommer ej vara mot andras barn. Men, det kommer inte vara självklart att t ex en grannunge från trappen bredvid blir matad varje gång den är och hälsar på oss. En 5-6-7åring skulle jag kunna säga till att "nu får du gå hem för nu ska vi äta kvällsmat". LIkväl som jag skulle kunna skicka hem en kompis till barnet när det är dags för läxläsning, att lägga sig eller vad som helst.

:bow: så känner jag oxå, lite skumt att inte ha mat hemma så man kan bjuda på en macka när kompisen kommer.

Och för mig känns det bara så självklart att det skulle bero på att min kompis helt enkelt haft fullt upp med jobb, stall osv och inte hunnit handla bara. Förmodligen skulle hon också säga så "du; vi får åka och handla direkt, jag har bara inte hunnit med det". Eller så skulle hon säga "jag åker o handlar så kan du slappa i soffan så länge/duscha/vila dig".

Däremot skulle jag också reagera om hon tycker JAG skulle betala för all "min" mat.

Man kanske inte känner gränsen förrän den är överträdd?!

Jag tror nog att du har en poäng där. Det är svårt att säga exakt när det inte känns ok längre eftersom det är flera faktorer som spelar in för hur länge det känns bra eller till och med trevligt att bjuda. Jag minns att jag var ganska poppis att bjuda på middag, dels tror jag för att jag var artig och lillgammal men kanske framför allt för att jag tyckte om allting och tacksamt åt vad som bjöds. Fick jag pannkakor blev jag alldeles till mig och en av mina kompisars mamma tyckte det var så roligt att hon faktiskt flera gånger sa att det var synd att hon inte vetat om att jag skulle äta hos dem, för då skulle hon gjort pannkakor istället för den mat det nu blev. :o

Hemma hos oss var det också vanligtvis så att närvarande kompisar bjöds på middag. Men naturligtvis var det både hemma och borta så att det inte alltid passade så bra med en extra matgäst, ibland räckte inte maten t ex. Det var inte heller någon större grej, då gick man hem och åt men det innebar också att leken var slut för den dagen eftersom vi bodde rätt långt från varandra.

Jag tror nog att du har en poäng där. Det är svårt att säga exakt när det inte känns ok längre eftersom det är flera faktorer som spelar in för hur länge det känns bra eller till och med trevligt att bjuda.

Nej, jag kan inte heller säga exakt när den gränsen är överträdd. Men orsaken att jag frågar är att Mitra och en del andra ofta låter (i mina öron) som att den inte ens finns. Alla är välkomna och får alltid mat. Typ.

Nej, jag kan inte heller säga exakt när den gränsen är överträdd. Men orsaken att jag frågar är att Mitra och en del andra ofta låter (i mina öron) som att den inte ens finns. Alla är välkomna och får alltid mat. Typ.

Det är för att jag aldrig har känt mig utnyttjad. Så det är svårt att veta var gänsen går, om det skulle ramla in hela min familj så skulle vi bli 12 runt bordet och det skulle inte vara några problem. Jag är av den åsikten att det man har får man dela på, visst vissa gånger är det mindre att dela på och vissa gånger mer.

Precis som det är självklar att om någon ska sova över så ska det finnas mat till en macka hemma eller så får vi handla men jag förväntar mig inte att den andra ska betala all sin mat, utan vi delar på det. Eller så bjuder jag beroende på vad det kostar/är.

Men om man medvetet alltid låter sitt barn äta hos kompisar för att spara pengar så har det gått mer än för långt från föräldrarnas sida!

Samma om de precis som Björk skrev innan förväntar sig att man ska köra deras barn så att de ska slippa varje gång men inte betala för det.

Vi äter och har så himla trevligt jag älskar mina gosiga tonårskräk och deras kompisar men ??? Får dom ingen mat hemma , detta händer hos oss ganska många gånger i veckan.

Jag fattar inte. Vad är det som gör att du misstänker att de inte får mat hemma??? För att de tackar ja när du frågar om de vill äta med er??!!!?:eek:

Bör man tacka nej när nån bjuder på mat?

Du skriver "detta händer oss". Det låter som att ni blir drabbade av något, något ni inte vill vara med om. Men sluta ställa falska frågor i så fall!:mad:

Jag tycker faktiskt det är ganska lätt att känna var den gränsen går. För mig går den där jag inte får äta mig mätt.

Jag är väldigt hungrig av mig. Att bara få en aptitretare är plågsamt för mig. Jag vill äta mig riktigt mätt.

Vi bjuder gärna på mat. Om någon råkar titta in precis när vi ska äta är det självklart för oss att bjuda. Om en hel familj råkar dyka upp när middagen är färdiglagad är det fortfarande självklart att de får sitta med vid bordet, men de får något annat att äta än det vi äter, för jag lagar sällan 10 portioner när vi bara är 4 som ska äta.

Vi prioriterar alltså oss själva. Vi ska bli mätta först och främst. Men hittills har det alltid funnits något annat i kylskåpet/skafferiet till eventuella gäster.

Om jag skulle råka ut för någon som i mina ögon vill ha mat av mig för ofta - då skulle jag till en början erbjuda billiga alternativ, t ex några knäckemackor. Sen kanske jag bara skulle erbjuda något att dricka, medan vi äter. Jag tror/hoppas att vi aldrig blir så fattiga att vi inte ens kan undvara ett glas saft.

Å ena sidan kan du nog inte få en finare komplimang, hemma hos er är det förmodligen varmt o hemtrevligt o ungarna gillar dig o din man, å andra sidan är det nog tyvärr så att alla ungar får inte middag serverad hemma även om fallen där det är brist på mat nog inte är så många. Prata lite med din son o tala om att kompisarna alltid är välkomna men att det både blir dyrt o är tidskrävande att allid vara den som står för maten. Kan dom inte turas om att äta hos varandra ? Slutligen en stor eloge till dig för ditt engagemang i dina barn, :bow: Önskar det fanns fler som du.:rofl:

Men vet du inte att tonårskillar är bottenlösa hål??:laugh:De får säkert mat hemma, men de tackar inte nej om de blir erbjudna mat, oavsett om de ätit 5 minuter tidigare...Har det som du, alltid massa matfriare hemma, och då jag dessutom har 4 tonårskillar själv kan du förstå:eek:Jag har nog blivit van sedan jag växte upp att vi alltid hade någon/några extra till maten och har väl fortsatt med vanan att bjuda på mat om killarna har gäster. (Får väl hoppas att de äter igen lite när de är hemma hos kompisarna:devil:) Så länge kompisarna inte tar det för givet, är artiga och dukar in och hjälper till med disk så är det OK för oss.

Vi bjuder gärna på mat. Om någon råkar titta in precis när vi ska äta är det självklart för oss att bjuda. Om en hel familj råkar dyka upp när middagen är färdiglagad är det fortfarande självklart att de får sitta med vid bordet, men de får något annat att äta än det vi äter, för jag lagar sällan 10 portioner när vi bara är 4 som ska äta.

Vi prioriterar alltså oss själva. Vi ska bli mätta först och främst. Men hittills har det alltid funnits något annat i kylskåpet/skafferiet till eventuella gäster.

Väl uttryckt havreflinga! Det är nog lite så jag ser på det.
Jag ser det lite framför mig.... jag står hemma och lagar mat till oss tre, säg att sonen är 13 år. Strax innan maten kommer 3 av hans kompisar över. Hur löser man det liksom om man då ska "dela på det som finns"? Det innebär ju att själva familjen får hälften av vad som var tänkt? Knäckemackor eller något annat kan vara ett alternativ.
Visst kan det hända jag gör större "kok", men då var ju det tänkt som morgondagens lunchlåda och jag blir utan den istället...

Jag fattar inte. Vad är det som gör att du misstänker att de inte får mat hemma??? För att de tackar ja när du frågar om de vill äta med er??!!!?:eek:

Bör man tacka nej när nån bjuder på mat?

Du skriver "detta händer oss". Det låter som att ni blir drabbade av något, något ni inte vill vara med om. Men sluta ställa falska frågor i så fall!:mad:

Hej! Nja frågan var nog lite allmän bara efter en kväll med mycket matlagning. Tacka nej kan man väl visst göra någon gång om man vet att man ska hem och äta tex. Vidare skrev jag nog "detta händer hos oss" mer som en slags information än att vi har drabbats av något. Och visst sluta ställa falska frågor kan jag försöka göra. hade inte tänkt att det skulle uppfattas så men ibland bara skriver man direkt från hjärtat utan att läsa igenom allt 10 ggr.:confused:

Å ena sidan kan du nog inte få en finare komplimang, hemma hos er är det förmodligen varmt o hemtrevligt o ungarna gillar dig o din man, å andra sidan är det nog tyvärr så att alla ungar får inte middag serverad hemma även om fallen där det är brist på mat nog inte är så många. Prata lite med din son o tala om att kompisarna alltid är välkomna men att det både blir dyrt o är tidskrävande att allid vara den som står för maten. Kan dom inte turas om att äta hos varandra ? Slutligen en stor eloge till dig för ditt engagemang i dina barn, :bow: Önskar det fanns fler som du.:rofl:

ÅH Tack vad gulligt!!!:bow:

Men vet du inte att tonårskillar är bottenlösa hål??
Jo jag har börjat inse det nu:banana:
:laugh:De får säkert mat hemma, men de tackar inte nej om de blir erbjudna mat, oavsett om de ätit 5 minuter tidigare...Har det som du, alltid massa matfriare hemma, och då jag dessutom har 4 tonårskillar själv kan du förstå:eek:Jag har nog blivit van sedan jag växte upp att vi alltid hade någon/några extra till maten och har väl fortsatt med vanan att bjuda på mat om killarna har gäster. (Får väl hoppas att de äter igen lite när de är hemma hos kompisarna:devil:) Så länge kompisarna inte tar det för givet, är artiga och dukar in och hjälper till med disk så är det OK för oss.

Jo!! dom är artiga och hjälpsamma, för det mesta.....Beror lite på om vi vuxna är hemma när det äts. hi hi Jag kommer så klart att fortsätta som förut, ibland vill man bara skriva av sig lite och framförallt höra vad andra tycker.:)

*kl*

Hos oss var det kanske inte ofta det var kompisar med vid middagsbordet, men det förekom. En vinter, när vi bodde i stan, var det under nåt år rätt ofta en av min brors kompisar som kom till oss efter skolan och spelade dataspel med brorsan (vi hade dator, det hade inte dom). Han bodde på landet och då var det ju inte så lätt för honom att kila hem och äta, så han åt för det mesta med oss då. Trots att vi inte hade några pengar i överflöd. Hemma hos dem däremot, på landet, hade hans mamma "1-milsregeln". De som bodde närmare än 1 mil fick gå hem och äta. De hade ungefär samma inkomst som min familj, men prioriterade väl annorlunda.
En av mina kompisar åt rätt ofta hos oss, framförallt på sommaren när vi bodde i sommarstugan som låg precis vid det stall där vi båda höll till. Det blev liksom naturligt att hon åt med oss då. Däremot åt jag bara EN gång hemma hos henne, annars fick man gå hem när de skulle äta middag och så fick man höras av senare. Att sitta på rummet och vänta gick inte för sig. Vet itne varför, för när vi gick i högstadiet/gymnasiet så var det väl knappast ett problem att barnen inte hade ro att äta om leken med kompisen lockade... Den enda gången jag åt hos henne, var det planerat (jag sov över där pga mina föräldrar bortresta) och det var så jäkla snålt med mat- en yttepytteskål med köttfärssås och makaroner som kanske var beräknat till 3portioner och vi var 5 vid bordet. Jag vågade knappt ta nåt alls och blev inte direkt mätt. Det kan verkligen vara olika hos folk... och i det här fallet handlade det INTE om att de inte hade pengar. Om man av någon anledning missbedömt mängden pasta som fanns hemma, kunde man kanske serverat bröd till maten. Tycker jag.

Apropå snålt tilltaget, men som inte hör till ämnet riktigt, så var mamma, pappa, jag och min bror (båda i tonåren) hembjudna på middag hos min halvbror, hans sambo och deras då 3-årige son. De bor ca 10 mil från oss och det som ställdes fram på bordet var en låda med sån där färdigkryddad Stinas kyckling och potatis. Det blev ju knappt en bit kött per person...

Senast ändrad:

Det här med att det serveras för lite mat för att gästerna (och vi själva) ska bli mätta är ett skräckscenario för mig så jag tar alltid i, ibland till överdrift:o.

Jag har dock bekanta som gör mat så otroligt precist så det är knappt att jag blir mätt/vågar ta nog mycket. Jag kan inte förstå att man inte tar till vid matlagningen, det som blir över hos oss äter någon av oss till lunch ellet blir tillsammans med andra rester en ny middag. Det är ju dessutom oftast billigare och mer tidssparande.

*kl*

Jag bor ute på landet med min famlij och har alltid gjort så det är en självklarhet att man äter där man är när man blir hungrig. Jag äter lika många måltiden i veckan hos min pojkvän som jag gör hemma oftast . Min bror och hans flickvän äter oftast hemma men de är oftast här med. Sedan brukar vi även minst ha en kompis hemma var så vi är oftast åtta personer runt matbordet. Men i bland hoppar vi över en måltid och alla få ta det de hittar i skåpen eller laga till ngt till sig själv och "sina gäster" ! Men som sagt vi har alltid ätit hos kompisar och kompisar äter alltid här MEN mamma frågar alltid innan helgen hur många kommer vi ha runt bordet denna helgen/dagen ?Men alltid vet vi inte innan så hon lagar alltid till två personer mer typ men det äter alltid någon annan som natt mat :angel:

Visst kanske det kostar pengar att "utfodra" en storfamilj men folk känner sig hemma hos en och man blir som en stor famlij. Och där är guldvärt!

hahah

När jag träffar min tonårsbästis föräldrar berättar de gärna witt och brett (och med glimten i ögat) om att de funderade på att sätta hänglås på kylskåpet när jag kom och hälsade på. Wilket jag gjorde ganska ofta eftersom kompisen bodde bredwid stallet. Så här i efterhand känns det lite pinsamt, jag werkar ju helt ha saknat skrupler eller möjligen inte insett att mat kostar pengar...

Men iallafall, jag fick äwen mat hemma!

Därför storhandlas det sällan här hemma. Jag går varje dag istället och då köper jag endast det som kommer att gå åt till oss 4. det blir lite krångligt när andra ska äta här.

Du, frysen är faktiskt uppfunnen.........

:D

/KT

Jag kan bli vansinnig över att det inte finns BEN att köpa numera. Hur ska jag kunna koka soppa på en bit helt kött utan minsta benbit??

ICA här i Sjöbo, säljer minsann ben, och dessutom skivspill (köpte idag lätt ojämna fläskkotletter och grishalsbitar som inte blivit "så fina"- SVENSKT kött och kostade 34:-/kg)

Ska frossa i kött i kväll!!!!!! :d

/KT

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Som läget är just nu har vi hästar hemma på lösdrift, tre stycken. Två shettisar som tillhör oss som har lösdriften, samt en travare som...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: ball
·
M
Hästmänniskan Beslutsångest :cry: Har en häst sen två år tillbaka, när jag köpte honom var han helt "dassig" orättvist behandlad och nu är han...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: ppauline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama