Får ungar ingen mat hemma?

4

48menok

Jag bara funderar.....
Kommer hem idag vid 17 tiden och älsklingsflickan ber mig köra henne och en kompis till stallet. Eu moppe finns, men vädret är skit och dessutom är vägen till stallet avstängd och omvägen går på stor 90 väg. Jag kör gärna ,det gör jag ofta men idag stannar jag bara en liten stund, tills alla pållar är insläppta i mörkret. Lovar tjejerna att baka vitlöksbröd! det är ju fullmåne!!! då ska man baka.:) Jag har redan inhandlat mat för veckan och känner ingen stress för att åka och handla eller så. Kommer hem och lillkillen är hemma utan kompisar för en gångs skull. Toppen. Pratar lite med maken när han kommer hem, kommer överens om att han ska hämta i stallet om jag fixar mat.Plötsligt invaderas hemmet av 5 stycken hormonstinna 14 åringar som inte alls verkar vilja gå till respektive hem. Hmmm börjar fundera på vad jag mer har i kylen. Hittar gammal smördeg, fine, hackar skinka, creme fraiche och lite riven ost och pluttar i. Funkar bra! Till det har jag ju tortellini och bacon, som jag planerat från början, mitt nybakta bröd och en massa grönsaker, oliver och vitlöksås!!! Frågar alla om de vill ha kvällsmat, klockan är halv 9 och alla tackar jag:Förklarar för alla att det här är allt vi har och det ska räcka. Alla är med på det. Vi äter och har så himla trevligt jag älskar mina gosiga tonårskräk och deras kompisar men ??? Får dom ingen mat hemma , detta händer hos oss ganska många gånger i veckan. Hur har ni det? Eller är jag bara obstinat. Dela med er av era erfarenheter.

Sv: Får ungar ingen mat hemma?

Jag undrar det samma! Jag tycker det äts och äts här hemma emellanåt så jag tror att vi ska gå totalt i konkurs! Men jag misstänker starkt att min äldste son gör det samma när han är hos sina kompisar :o Och ja då, han får hur mycket mat han vill hemma.

Kanske är mycket det där med hur trevligt det är? De kanske häldre vill äta hos er, det är roligt att äta många och sitta och bubbla under tiden. Hemma hos oss äter vi tillsammans i den mån det går och jag försöker att göra det trevligt. Ibland är ju måltiden den enda stunden man får med ungarna, annars är det ju mest rummen som gäller eller så är de iväg med kompisar. Ofta blir det ju ännu gladare och trevligar om det är lite kompisar med, antingen mina eller barnens.:)

Jag tycker inte att det gör något om de äter här, men ibland kan man undra lite över föräldrarna... En del kompisar till ungarna äter här var och varannan dag men mina ungar har aldrig ens fikat hemma hos dem. Det tycker jag är märkligt beteende.

jag har själv inga barn men jag skulle gärna titta in hos er på lite mat, lät ju supermysigt :D Är väl lite det som är grejen, de andra ungarna kanske har föräldrar som jobbar mycket/stressar och inte har tid att sätta sig ner till en middag med dem? Och då låter det ju betydligt mysigare hos er ;) Du får kanske börja sälja matkupongshäften :idea: :D

Åh, jag är inte ensam om att se till att dessa hungriga tonåringar får mat!! :banana:
Hemma hos oss är ofta dotterns pojkvän hemma + bästa kompisen med tillhörande pojkvän o alla vet ju vad killar i 18 - 19 års åldern äter.....
Jag säger som dig, de får gärna var hemma, tycker det är positivt att de VILL vara hemma! Men som de vräker i sig, mat är ju inte gratis direkt...
Pojkvännen sover ofta över i veckorna (helt ok, de sköter skolan) och kompisen är ofta hos oss ett eller två helgdygn.
Ett par liter mjölk till frukost, kräm, o boy etc, ett antal mackor med pålägg, ägg, bortemot 21 tiden på kvällen är det dags för ett liknande intag, då har de dessutom ätit en gång under dagen, finns det ingen botten i dem....?
Det låter inte så farligt egentligen, mjölk o mackor, men kommer ofta på mig när jag handlar till helgen att "jag kanske ska ta lite sånt oxå ifall..."
Nåja, de trivs väl rätt bra hemma o edt ska man vara glad över! :laugh:

Jag va nog en av de ungarna som tyckte det kunde vara mysigt att äta borta:o det va liksom mer familjekänsla hos alla andra. MEN jag hade oxå ofta vänner hemma som åt hos oss så det jämnade nog ut sig:p

En del av curling samhället. Fast å andra sidan så är det så i vissa kulturer än idag, att man serverar alltid mat oavsett vad man har för resurser. Det är nog mer en modern företeelse att man räknar vad man ger bort.

Senast ändrad av en moderator:

När man som vi gör - bor långt ute på landet, så är det en "oskriven lag" att man fodrar de barn som är i huset vid måltiderna.

Mina barn är numera vuxna, men visst hade man väldigt ofta ett halvt fotbollslag vid matbordet.
Jag gillade oxå de stunderna enormt mycket. Där gavs verkligen chanser att sticka in lite råd och kloka funderingar UTAN att det verkade domderande.
Vi löste många olyckliga kärlekshistorier under dessa måltider.
Jag som är mkt morgonpigg, hade ofta enorma frukostar klara när festglada tonåringar kom inramlades vid 5 tiden på morgnarna- DET var oerhört uppskattade - och jag tror att det gav mig lika mycket som det gav dom:)

Fortfarande händer det att ngn av ungarnas kompisar dyker upp här utan förvarning för en snabb kopp kaffe, en matbit eller vad som är på G just vid det tillfället - jag blir lika glad varje gång, för det känns verkligen som om de verkligen uppskattat våra stunder tillsammans hos oss, och verkligen trivts hemma i vårt hem....

Jag vet att barnen fick mat även hemma hos kompisar, men ofta var det nog sådant de fixade till själva - så visst fuskas det mycket med barns mattider numera. Och jag tror att det ofta är så att inte familjer äter tillsammans, jag tror det var en av de saker de verkligen uppskattade hemma hos oss. Att vi alltid åt tillsammans hela familjen :-)

Jag har märkt att speciellt min dotter gärna äter mellis borta. Frågar vad hon åt till mellis får jag till svar kakor, bulle, söta flingor, fruktyoggi eller annan skit. Sånt finns ju inte här hemma. Jag vill ju att de ska komma hem efter skolan, lämmna väska, skriva var de går OCH äta en smörgås och ett glas mjölk.
Jag har mitt ständiga nyårslöfte att tänka på och det är att försöka kasta så lite mat som möjligt. Därför storhandlas det sällan här hemma. Jag går varje dag istället och då köper jag endast det som kommer att gå åt till oss 4. det blir lite krångligt när andra ska äta här. Ibland blir det extra potatis eller ris till och mackor. Jag tycker det är lite jobbigt faktiskt.
Men det låter mysigt så där som du brukar göra. Bjuda alla barnens kompisar på kvällsmat.
gulan

Senast ändrad:

Jag va nog en av de ungarna som tyckte det kunde vara mysigt att äta borta:o det va liksom mer familjekänsla hos alla andra. MEN jag hade oxå ofta vänner hemma som åt hos oss så det jämnade nog ut sig:p

Håller faktiskt med, sådan var jag också. (är:angel::rofl:)

Men tänk om de inte får någon mat hemma då?
Och att bersöken hos er liksom räddar deras dag.

Hur skulle ni reagera på det?

Jag hade en sådan klasskamrat när jag var liten.
Min mamma ville inte förstå alls.
Så numera försöker jag alltid kompencera alla barn för att jag inte kunde hjälpa henne.
Jag hoppas att hon klarade av sitt liv ändå.

jag har två bröder som är bra mycke yngre än mig.

Minns själv när jag var tonåring.... Jag var så hungrig o mamma tjatade jämt att jag åt för mycke.... du äter ju lika mycka som pappa bla bla bla.....

Så när jag var tonåring så sa jag när jag får barn o de är tonåringar så ska jag se till att jag inte glömt hur enormt trött man var och HUNGRIG!!!

Har säkert med hormonerna och gjöra.... för jag spenderade från kl 15.00 till 21.00 i stallet varje dag.. red i timmar så visst krävde säkert kroppen mycke mat.
Men ser samma hos mina bröder o dom motionerar inte alls :eek: dom är helt vanliga datafixerade tonåringar men äter som mina hästar :rofl:

Jag hoppas att jag inte glömmer mitt löfte till den dagen sonen är tonåring.

*kl*

:bow: till er som ser till att ALLA ungarna/tonåringarna äter, inte bara era egna även fast det tär på kassan och/eller humöret!
I mitt fall så hade jag föräldrar som gnällde över hur besvärligt det var att utfodra en unge till, vilket resulterade i att jag nästan helt slutade ta hem kompisar. :crazy: Satt hellre själv på mitt rum.

Mina föräldrar har heller inte förändrats. Det är fortfarande lika besvärligt att ställa fram en tallrik till om någon bekant/släkting skulle råka ramla in runt middagstid.

Frånsett att jag har haft bekanta manliga tonåringar som ätit mig ur huset så funderar jag nog ändå mest över detta med matlagning.

Jo, jag tror att unga får mat hemma. Men att det sällan är lagad mat.

Jag tror - helt ovetenskapligt - att människor inte lagar mat numera. De slänger in halvfabrikat i ugn eller mikro. De har köpt färdigmat som bara är att värma.

Jag gillar mat. Och jag är uppfödd med att ta reda på en kvarting ungnöt eller en halv gris. Sylta kokar man på sådant som man inte näns slänga, tex huvudet.....

Se bara på vad slags kött svensken i gemen äter (varit aktuellt i media för nån vecka sedan) Filé, biff, färdigskurna bitar. Jag kan bli vansinnig över att det inte finns BEN att köpa numera. Hur ska jag kunna koka soppa på en bit helt kött utan minsta benbit??

Önskar jag hade ekonomi och frys att kunna köpa en framkvart ungnöt så jag fick möjlighet att göra dillkött, pepparrotskött, grytor etc.

Eftersom matlagningsprogram och kokböcker är kioskvältare så handlar det inte om ointresse för matlagning utan om ändrade vanor och ändrade attityder.

Är jag fördomsfull som tror att genomsnittssvensken skulle stå rådlös om man gav dem en bit senigt kött med ben i?

Mat är billigt om man vet hur man gör. Jag hittade kokhöns på Willys för 9 kr kilot!!! Kött för 9 kr som man kan göra hur smaskig mat på som helst!!! Om man vet hur man gör.

Så ja, de får nog mat hemma. Men inte lagad mat. Och på en skala, hur kul är det med mikrad pizza......

Och nej, det handlar inte om att man har ont om tid!
Mycket mat kan man laga genom att slänga i gryta eller ugn, glömma i nån timme och ta fram när den är färdig. Tidåtgången obetydligt större än för att öppna en förpackning färdiga biffar. Det enda som krävs är planering. Och man kan ju planera tex sina tvätttider, varför kan man inte planera matlagning?

Färdigmat för mitt singelhushåll är att ta fram en låda gryta, soppa eller stek ur frysen och mikra.

(Nä, jag är inte präktig, bara fattig)

men du har så rätt så!!!!!!!!!!!!!:bow:

alla halvfabrikat inehåller en massa skit som förstör mer än de gör nytta.

skulle fler laga mat på ditt sätt skulle man må mycke bättre.

Mina bröder lever då på Cola och chips framför datorn vilket många gör i dag. Sen när de blir hungrig åker de till pizzerian :crazy:

kan inte fatta.. mamma som skällde på mig som iaf åt mat o rörde på mig flera timmar om dagen.... morrrr..

kan oxå se på det så här.... när började min vikt gå upp. jo när jag som tonåring började vägra äta annat än pasta o ketchup samt mackor.... efter stallet kunde jag och några kompisar äta 2 limpor o dricka the. Mamma var galen på oss..... men den bra maten byttes ut mot snabbmat.

Så är det nog "oskriven Lag" Är själv uppvuxen på landet i stor familj, 5 syskon. Gissa om det var fullt vid det matbordet!!:rofl: Nu bor jag mitt i stan men har nog tagit med mig "alla ska ha mat beteendet" hemifrån. Att jag älskar att laga mat och pyssla gör väl sitt till, och precis som du säger så diskuterar man både stora och små problem. Det är bara så härligt när alla vill berätta om något. Blir dock lite nervös när jag tänker på frukost vid 5!!!!Mina är inte där riktigt ännu, har väl 3, 4 år kvar . Här är det mer " Kan vi inte göra en jättegod efterrätt" klockan 12 på natten:laugh:

Jag slänger inte mycket mat men storhandlar ändå. Det är lite kul att se vad man kan komponera ihop av gårdagens rester. Tex. fredagens tacco köttfärs hamnar på söndagskvällens pizza. Alla hackade grönsaker blir lördagens salladsgrund. Potatismoset blir potatisplättar dan därpå. Det är både roligt och spännande att se vad man kan hitta på. Håller frukten på att bli lite dålig så blir det fruktsallad osv. Visst kan ett mellis bli lite onyttigt men, det får man nog ta tyvärr. Jag har sällan kakor och fruktyoghurt hemma, men bakar gärna bullar. Däremot köper jag tonvis med frukt och har alltid några småskålar med nötter och frön som man kan gnaga på:laugh:

Jo nån av ungarna får nog inte så mycket hemma , så givetvis äter de här!!Och sover med för den delen. På helgerna är här värsta övernattningscampen . Men mest äter de nog här för det är trevligt, gott och bekvämt.:)

Jag är klart böjd att hålla med dig.

Ser man då dessutom till hur skolmaten lagas idag (jag har sett glimtar av Bert Karlssons program om skolmaten på tv) och vad den får kosta så inser man snabbt att skolmaten inte tillgodoser någon större del av näringsbehovet för våra barn och ungdomar.

Jag har sedan länge insett att jag är en "bonnmora" såtillvida att jag alltid ser till att utfodra dem som finns på plats. Mina barn är inte så stora än att det är kompisar till dem som är här, utan det har främst gällt mina vänner och möjligen inkluderat deras medföljande barn. Antar att jag inte kommer växa ifrån den vanan... Och misstänker att vi skulle behöva ett gigantiskt matbord, med tanke på att vi själva kommer vara 6 i familjen och om alla barnen har kompisar hemma - ehh... :eek: Jaja, det ordnar sig nog...

tillägg speciellt till tanten:
Ibland har man tur och hittar någon bonde som slaktar hemma, som packar lådor med kött. Vi köper då och då en 20-30-kilos låda med blandade bitar. Eftersom jag inte äter kött själv och resten bara begränsat, så är det alldeles för mycket kött till oss. Så vi brukar dela det med några bekanta.

Vi äter och har så himla trevligt jag älskar mina gosiga tonårskräk och deras kompisar men ??? Får dom ingen mat hemma , detta händer hos oss ganska många gånger i veckan. Hur har ni det? Eller är jag bara obstinat. Dela med er av era erfarenheter.

Tonåringar kan säkerligen äta en extra kvällsmåltid. Eller så serveras maten hemma samma tid som de är hos er och äter.

Det har varit diverse debatter här och på andra forum för föräldrar om man "ska" bjuda barnens kompisar på mat eller ej. En del verkar tycka att det är groteskt, otrevligt och totalt omänskligt att inte bjussa alla som råkar befinna sig i hemmet vid middagstid på mat. Men om man står i ert läge så känns det kanske heller inte så roligt att få öka sitt matkonto med flera tusenlappar i månaden p g a att "alla" barn käkar hemme hos just en själv.

Jag anser att man faktiskt inte alls är skyldig att bjuda alla barnens kompisar på mat varenda gång de är och hälsar på. De kan äta hemma hos sig. Vet jag att barnet har en svår hemmiljö där de inte FÅR mat - ja, då skulle jag säkerligen bjuda fler gånger. Men barn som jag vet har en "normal" familj - ja, ibland, men om de "alltid" hamnar hos oss vid middagstid - nej, då skulle jag sluta bjussa. Jag vill göra annat för mina pengar än att utfodra hela kvarterets ungar. (Men så tycker vissa jag är jättesnål och hemsk för den inställningen också).

Det är stor skillnad i de fall när det "jämnar ut sig". Att mitt barn kanske äter hos Kalle någon gång ibland och Kalle äter hos oss ibland. När det däremot känns som att jag börjar planera för mat till en person extra varje dag, därför att Kalle alltid äter hos oss - tja, då tycker jag det skulle kännas fel.

Så är det nog "oskriven Lag" Är själv uppvuxen på landet i stor familj, 5 syskon.

I andra trådar har jag konstaterat att åsikterna eller normen verkar skilja just beroende litegrann på var man bott. Vi växte upp i villaområde i liten ort och kompisarna bodde kanske max 2 kvarter ifrån (eller ibland bara några hus bort) - då är det inte lika givet att de "måste" få mat.

Bodde jag på landet och ett barn följde med mitt barn hem efter skolan för att bli hämtad av mamma eller pappa vid 19-tiden. SJÄLVKLART skulle då det barnet också bjudas på den mat/mellanmål eller vad det nu må vara som serverades under den tiden barnet var hemma hos oss.

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Som läget är just nu har vi hästar hemma på lösdrift, tre stycken. Två shettisar som tillhör oss som har lösdriften, samt en travare som...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: ball
·
M
Hästmänniskan Beslutsångest :cry: Har en häst sen två år tillbaka, när jag köpte honom var han helt "dassig" orättvist behandlad och nu är han...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: ppauline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama