Sv: Får panik när hon är lastad
Min valack är ingen unghäst, och var heller inte det när han började bli svårlastad (det eskalerade varje gång vi åkte). Med honom funkar det inte att hiva in honom och sedan snabbt stänga och vänta ut honom medan han lever rövare. Då blir det ett smärre helvete att lasta honom nästa gång. I vintras, våras och somras lasttränade jag intensivt för att få rätsida på lastningen igen. Jag provade att fodra i släpet, och det funkade ett tag - men så kom han på att han kunde gå in och "hämta" en tugga, gå ut och så in och hämta nästa munsbit..snuddade jag vid bakbommen så for han ut. Vid ett tillfälle lyckades jag få fast honom och släppte sedan ut honom när han stod till synes lugnt - efter det fick jag börja om helt, då han stack när han såg transporten i princip.
Så till våren delade jag upp det hela i steg, och när han utan problem klev in i transporten började jag jobba med att han skulle stå kvar där inne lugnt och fint. Att muta med mat funkade inte, eftersom han inte slappnade av tillräckligt för att äta i släpet (säger en hel del, då detta är en matfixerad herre). Backa ut skulle han göra på kommando - gick han ut själv så började vi om. Jag började med en minut, och ökade sakta. Han blir triggad av att bli fasthållen när flyktinstinkten slår till, så jag stängde inte in honom; han stod lös med ett långt rep fäst i grimman, med bakbommen öppen. Jag tog tid, och när jag bad honom att backa ur och han gjorde det så var vi klara för dagen. I transporten stod vi och gosade, kliade och halvsov. Tränade dagligen, och sakta men säkert slappnade han av tillräckligt för att stå lugnt där inne. Då började jag stänga bakbommen, sedan sätta fast honom fram, stänga rampen bak etc i små små steg. Första gången han åkte efter att vi börjat träna, körde jag ett varv runt stallplanen helt enkelt.
Jag släpper aldrig ut honom när han lever rövare i släpet. Men lastningen vill jag ska gå lugnt till, utan att hästen försöker riva släpet innan jag ens startat bilen. Och så vill jag kunna lasta själv, eftersom jag behöver kunna åka själv med hästen (min "hinknisse", aka min mor, brukar vara med på distanstävlingar och så - men bor ca 12mil bort nowdays).
//Liten, som om en månad ska lasta för första gången sedan i början av september och köra dryga 20-22mil hem. Håller tummarna för att det fortfarande sitter.