Far över bommen i släpet ( lång)

H

hartass

Då min islandshäst hingst skulle på avvänjning ( han var 7 månader) så var vi ju tvungna att föra honom dit med en transport. Mamma och jag försökte i över 1 1/2 timme att få in honom men inget funkade. ( släpet hade stått i hagen hela dagen före så han visste att det inte var farligt) Vi ringde sedan åt en som har stor kunskap av just unghästar och lastning. Vi fick in honom på ungefär 20 minuter. Då började MARDRÖMMEN.

Vi var tre stycken inne i släpet med honom. Jag hade lett in honom så jag stod vi hans huvud vid bommen. Hon som hade hjälpt oss stod bakom honom och min mamma stod på andra sidan mellanväggen. Han började stegra sig och for över bommen. Jag blev tvungen att med alla mina krafter bucka och lyfta tillbaks honom. Då stegrade han sig över mellanväggen men vi fick tillabks honom. Vi bestämde oss att vända honom mot bakluckan så han inte kunde stegra sig. Hon som hjälpte oss stod och höll i honom och jag var bakom. Så började resan. Vægir lugnade ner sig och stod duktigt. Efter en stund så stegrade han sig försiktigt och slog lite i bakluckan . Den for opp och vår "medhjälpare" och Vægir föll ur släpet!!

Som tur var så var vi ennu kvar på vår väg som inte många bilar kör på så ingen var bakom oss. Ingen skadade sig men vi vägrade att lägga tibaks Vægir i släpet. Så vi ringde till dom som skulle ha Vægir på avvänjning och frågade om dom kunde komma med deras släp. Jag klarade inte av mer och var nära att svimma så jag for hem . men mamma och "medhjälparen" fortsatte resan med Vægir . Allt gick bra men han for över bommen några gånger.

Det gick bra då vi skulle ha hem honom och jag fattar inte att han gick in i släpet och stod där snällt fast allt han hade varit med om. Men han har ennu kvar problemet att fara över bommen.

Släpet som han föll ur var inte vårt!!! och vi fick EFTER att allt detta ahde hänt reda på att flera olyckor hade hänt i detta släp!!

Okej nu efter den här långa historien ska jag fråga. Hur ska jag göra så att Vægir inte ska fara över bommen?? skulle ju inte vila "tvinga" honom till att stå stilla genom att binda fasst honom så hårt att han inte kan röra sig. Snälla ge mej tips.

Sv: Far över bommen i släpet ( lång)

En sån liten en kör man nog bäst utan inredning i släpet. Då har de gott om plats att trampa runt och behöver inte fasta i en massa tokgrejer.
Min unghäst är körd med tomt släp tills han var två år, stallägaren här kör fortfarande sin treåring i tomt släp.

Jag skulle inte försöka köra en häst med vägg och uppbunden, om den inte var ordentligt van att stå uppbunden. Och då skulle jag helt klart köra den med en lugn kompis i släpet som kan visa hur man åker lugnt och fint.

Och i det här fallet kan man nog inte skylla på släpet... det var ju lite klantigt att inte kolla upp hur man lämpligast kör en så liten häst. Skulle vara att det lät konstigt att rampen föll ner då, hur kunde den göra det?

Skaffa släp med diagonalplacering-då har du i alla fall inte problemet med att han kan hoppa över bommen-eftersom det inte finns ngn.bom.

känns som att det var eran okunskap som va anledning till det mesta.
Jag kör så små hästar i naken transport utan grimma.
Och några 20 min tar det inte att få in en sådan liten, en kan leda in den medans 2 står bakom och håller varandra i handen och hjälper till att "lyfta" in fölet.
Jag och sambon lastade vårat sista föl för säsongen i söndags på ca 30 sekunder och fölet kom fram lugn och trygg, inga problem.
har aldrig*peppar peppar* haft problem att lasta föl

Unghästen som hoppade för två veckor sedan har hoppat förr, då åring, nu 2. Då tog vi ur all inredning och åkte med henne lös. Den senaste eskapaden slutade med att larmtjänst tillkallades och trailern är demolerad. Nej, de skar inte upp den. Hästen sparkade sönder den invädigt, resten knygglade pappa ihop när han backade runt den för att byta trailer.

Tyvärr säger lagen att häst som transporteras i vagn där de åker i färdriktning MÅSTE ha bom så jag misstänker att man bryter rätt kraftigt mot lagen när man kör utan bommar i transporten.

Försöker lista ut hur vi skall transportera denna galning. Vad jag hört från andra är att när de väl börjar hoppa är det svårt att få det ur dom. Denna har gjort det två gånger nu. Ny vagn har inskaffats och denna har säkerhetsbommar som kan fällas om hon gör om det.

Tyvärr säger lagen att häst som transporteras i vagn där de åker i färdriktning MÅSTE ha bom så jag misstänker att man bryter rätt kraftigt mot lagen när man kör utan bommar i transporten.

Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom
i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Detta tolkar jag som att det är ok utan bom om hästen inte är bunden, (vilket 7 mån föl inte får vara) eller om den transporteras i annan riktning än fordonets längdriktning tex diagonalt

Senast ändrad:

Nej, jag menade inte i din text utan i schlubberdubbs. Läste dessutom din för fort och trodde du hade missuppfattat, sorry.:D

Jepp:idea:. Däremot har jag en egen lite fråga *ursäkta liten trådkapning:angel:*; hur i hela fridens namn gör folk med sina shettisar? Min går under bommen, sätter jag fast honom i bommen så fastnar han i grimskaftet med huvudet, snurrar det runt skallen. Bommen går inte att sänka så långt.. Bygga extra bom? I vanliga fall 'är han lös utan inredning, men ibland går inte det.

Antagligen kan det ha varit att han kände vår nervositet och därför var så problematisk. Vi testade nog att ha honom lös men det gick inte. Jag fattar inte hur luckan gick upp eftersom vi hade lagt fasst det ordentligt och det är jag säker på.
Och vi hade övat en massa med honom att stå uppbunden.

( han är 1 1/2 år gammal nu )

Har aldrig personligen varit med om varken halsring eller hästar som hoppar över bommar, men jag antar att det är här så här jag skulle göra i så fall:

Jag skulle själv inte ha transporterat denna unga häst ensam första gången. Sen skulle jag även ha "test lastat" honom innan. Men så blev det inte nu, och då skulle jag i detta skede testlasta honom utan att man är på väg någonstans. Gärna använda en vuxen häst som "mall" om sådan finns tillgänglig. Senare skulle jag provköra sakta framåt med unga hästen och den vuxna hästen.
Är den fullkomligt omöjlig och envisas med att hoppa över bommen, skulle jag ta bort frambommen (endast i träningsyfte!) och binda fast honom på båda sidorna. Även denna gång den vuxna hästen som sällskap.
Och skulle den endå inte lära sig av detta, utan fortfarande när bommen är tillbaka slänger sig över den igen, då skulle jag troligtvis använda mig av en halsring. Halsringen är tjock och stark och håller lätt en liten islandshäst. Den hindrar honom från att lyfta framdelen uppåt.

Unghästar brukar troligtvis inte ställa till problem om inte problemen skapas.

hur i hela fridens namn gör folk med sina shettisar? Min går under bommen, sätter jag fast honom i bommen så fastnar han i grimskaftet med huvudet, snurrar det runt skallen. Bommen går inte att sänka så långt.. Bygga extra bom? I vanliga fall 'är han lös utan inredning, men ibland går inte det.

Vi har fixat en skiva i plywood som vi sätter upp framför bommen. Den är nertill och upptill i hörnen fästad i bommarna/mittstolpen. På så vis riskerar inte hinkar osv som man har framtill att trilla bak till hästarna. Och har man en liten en (typ som när vi hade med en getabock) så stannar den fint på sin sida. :idea:
Vi hittade på detta då ena hästen envisades med att dra in medhavda höbalar inunder sig :grin: hela tiden..

Det har jag oxå, det är suveränt men man måste kunna lasta hästen utan att leda in den/krypa under bommen. Fick med den när jag köpte shettisar till verksamheten och nu har jag den när vi kör föl/unghästar samt på tävlingar för att kunna packa saker framför hästarna.

Har man en hoppbenägen häst så staplar man höbalar ända upp till bommens höjd framför skivan så kan de iaf inte fastna alt tippa ner på nacken framför bommen.

Precis, höbalspackning i fram är mycket skönt tycker jag. Då VET man ju att de inte kan hamna uppåner iaf.

Angående lastningen så skickar vi ju in våra hästar nuförtiden, men annars ställer vi dit skivan efter lastning :idea:

Tack PIgan. Lös OK men färdriktning/längdriktning (ordklyveri egentligen men den text du citerar är lagtexten) skall det finnas bom framför hästen.

Ett sånt litet föl ska stå lös..

NÄR den sen har lärt sig att kunna sitta fast tränar man på det- även i släpet.
Skuggis förslag med skiva eller fastsurrade halmbalar är att rekommendera för klättrande hästar.

Längdriktning ska det vara- alltså Framlänges/ baklänges för stora hästar som kan påverka köregenskaperna.

Jag hade absolut aldrig haft varken mellanvägg, pelare eller bommar o dyl som finns i ett hästsläp. Då jag körde mitt 6månadersföl. tog vi ut ALLT! Fram o bakbommar. så hela hästsläpet var som en stor box. med ordentligt med halm o spån. Så hon kunde välja själv om hon ville ligga eller stå bakofram. (många föl väljer att åka just bakofram!) Det man måste vara nogrann med är att baklucka är riktigt stäng (även uppe) och att det är ett rejält galler vid fönstret. och att man tar bort eventuella handtag osv som man kan öppna dörren innifrån med så att hästen absolut inte kan ta sig ut för egen maskin. brukar även fästa ett spännband förbi dörren som extra säkerhet.

Det kommer bli betydligt lättare för din häst att acceptera hästtransporten om den kan balansera sig som den vill eventuellt lägga sig ner om han/hon blir trött. och en häst på 7månader har antagligen som tidigare skrivit aldirg varit uppbunden så mycket förr. o stå i en så smal passage måste helt klart bli lite cellskräcks senario för en liten ny krabat. :)

Men det är aldirg försent att vänja små skrämda saker... om man bara tar det lugnt. Vi brukar ställa in släpet i hagen. Och med förra fölet som är 2år nu. gav vi deras foder där inne (som en liten box) han lastar vi idag 1pers. Leder in honom. ställer honom. Går runt och stänger bom och dörr. går in igen och knyter fast och så tar vi oss en liten tur och sen hem igen. Blir aldirg några större bravader när vi e ute längre. :) dock är han lugnet själv.

Otroligt tacksam häst att jobba med.

De låter riktigt fiffit att just ta ut allting =D och skulle gärna göra på det sättet , men är det laglit? och isf. vad är "åldersgränes" på hästen för att den sku få åka så? .
Jag ska försöka låna ett släp och öva med Vægir =)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 841
Senast: tuaphua
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 825
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar