Får och häst i samma stall?

J

javill

Är det ok att ha får och häst i samma stall? Jag funderar på att skaffa får och har ett gammalt häststall jag tänkt inreda till dem. Men, om man nu har bagge också så behöver han också ha någonstans att bo eller kan han bo med tackorna? Tänker över lamning och så. Annars tänkte jag att han får bo i en box i häststallet då om det funkar.

Sv: Får och häst i samma stall?

Det är helt ok att ha får och hästar i samma stall. Baggar har en tendens att bli lite mer stångbenägna :crazy: när tackorna lammat, så en egen box åt honom är nog det bästa. Sära honom från tackorna Innan de börjar lamma.

Sv: Får och häst i samma stall?

Vi har får och hästar i samma stall. Vi hade tidigare en besättning på ca 25 tackor + 1 bagge och det har vi haft i ca 8 år. Som föregående sa, sära baggen från tackorna innan dom börjar lamma, dels blir ofta baggen mer stångningsbenägen och dels blir tackorna brunsiga ett par veckor efter lammningen och om baggen då betäcker dom så föds det lamm mitt i sommaren vilket inte är bra då dom lammen ofta blir mycket svaga och många dör (vi har varit med om det)

Kom även ihåg att antingen så får du sälja/slakta alla lammen när dom är stora nog, eller så får du köpa ny bagge varje år eftersom han annars kommer betäcka sina döttrar. Bagglammen som kommer måste bort oavsett vad, annars betäcker dom sina mammot och systrar, och bagglammen blir könsmogna när dom är ca 4 månader, så dom ska skiljas från tidigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 918
Senast: sthu
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV