Får man...

Sv: Får man...

Har ett sådant som vi rider "Stora Maran" på ibland. Bra för att dom inte får tungan över bettet, men dåligt för att dom är för tjocka och milda. Vad STC säger vet jag inte.

Jenny

Nja,men det finns ju ett annat med samma princip,Dr.Bristol tror jag det heter.Skillnaden är väl den där tunggrejen.Men det är ju inget som inverkar negativt.
Men accepterar hon inte tungband,eller varför voill du ha det här?

Lines skrev:
Nja,men det finns ju ett annat med samma princip,Dr.Bristol tror jag det heter.Skillnaden är väl den där tunggrejen.Men det är ju inget som inverkar negativt.
Men accepterar hon inte tungband,eller varför voill du ha det här?
Tänkte mest på att enligt STC får man inte tävla med bett som har fler delan än 3 (fritt citerat) och jag vet inte om "tungplattorna" räknas som en egen del...

Hon accepterar icke tungband... :smirk: hon lägger inte heller tungan över bettet, men tenderar att vika ihop halsen och "väsa", vilket gör att jag vill ha fram tungan lågt på henne... Och detta bettet borde kunde göra så att hon inte krullar ihop tungan?!
Eller?
Har du nå bättre tips mottages det tacksamt! :D

Jamtland skrev:
Har ett sådant som vi rider "Stora Maran" på ibland. Bra för att dom inte får tungan över bettet, men dåligt för att dom är för tjocka och milda. Vad STC säger vet jag inte.

Jenny
18 mm är väl inte så himla tjock eller?
*Humlan utan linjal och med dåligt ögonmått*

Jag tror inte att det är godkänt...
jag har för mig att även "tungdelarna" räknas som delar!
Men eftersom hon gör så där, och nästan stryper sig... varför har du inte pullburk, då?

Mumorsan skrev:
Jag tror inte att det är godkänt...
jag har för mig att även "tungdelarna" räknas som delar!
Men eftersom hon gör så där, och nästan stryper sig... varför har du inte pullburk, då?
Deb accepteras inte.. :smirk:

18mm är tjockt, 12 el 14mm är bättre.

Jag tycker spontant att mittdelen på bettet på bilden är för lång, det klämmer åt om lanerna. På många hästar iaf, men det kan ju passa din häst.

Har du provat med ett löst tungfelsgummi på hennes vanliga bett? Billigare än ett helt nytt bett.

Cilva skrev:
18mm är tjockt, 12 el 14mm är bättre.

Jag tycker spontant att mittdelen på bettet på bilden är för lång, det klämmer åt om lanerna. På många hästar iaf, men det kan ju passa din häst.

Har du provat med ett löst tungfelsgummi på hennes vanliga bett? Billigare än ett helt nytt bett.
Jo, jag fick tag på en linjal... :smirk:
Grejen är att hon inte gillar delat bett alls, eller snarare har inte gjort, testade vanligt delat sist och det gick bra... men i o m att hon gärna viker ihop och "väser" så vill jag ha tungan ned, som med tungband, vilket hon inte accepterar...
Tänkte att även om detta är lite tjockare, så är det ganska mycket delar o rörligt, vilket borde göra det lite skarpare? Eller tänker jag fel nu??

Hon har någon form av "hakar" fast inte normala hakar på tänderna, vilket gör att hon gnager fast i bettet... Hennes raka läderbett gnagde hon igenom på 2 långsam turer, ändå så är hon fin i handen att köra?
veterinären kommer iallafall med slipen på måndag o enlig henne så har Humlan inga problem pga detta... bara att hon får möjligheten att bita fast i bettet..

Tungfelsgummi= dikeskörning... :crazy:

ju smalare bett, ju skarpare är det....varför accepterar hon inte pullburk?? är hon inte lite bortskämd det lilla monstret bara...en smäll i arselet och varsågod att acceptera :D:D

Jag tycker inte att ett tredelat är skarpare än ett tvådelat. Men det beror ju till stor del på vad hästen trivs bäst med. Ett tredelat är ju mer anatomiskt på sitt sätt. Sen finns ju de tvådelade som är så pass böjda att de inte kan peta upp i gommen. Men de är svåra att få tag i. Det kanske är för att tvådelat petar upp i gommen som hon inte gillar det?

Har du provat bett med rullar på, de går ju inte att bita fast i. El ett bett med "droppar" fast i mitten att leka med? Hur ser ditt raka bett ut, är det spikrakt el lite böjt? Hon kanske skulle trivas bättre med ett mullen mouth som är svagt böjt och ger lite tungfrihet?

Jag tycker inte att ett smalt bett generellt är skarpare, det är en gammal sanning. Tycker nästan att ett tjockare är värre då det kan bli mkt obekvämt för hästen. Men sånt får man känna hästen i munnen och prova sig fram för att se vad som blir bäst.

För att röra till det ännu mera... Ett unghästbett (?) skulle inte kanske fungera? Nu har jag ingen bild men det jag tänker på och som vi kallade unghästbett var läderklätt, käken ledde genom bettet (?) och under hakan, bara en rem alltså. Det är ett ganska "trångt" bett som inte så många lyckades flippa runt med tungan...

Jag har alltid tytt det som att STC menar tre länkar i bettet....Tex så finns det ju ett kopparbett med rullar(och drä snckar vi många delar....) som i alla fall förr användes flitigt.
Ring STC och kolla!

Jag har alltid tytt det som att STC menar tre länkar i bettet....Tex så finns det ju ett kopparbett med rullar(och drä snckar vi många delar....) som i alla fall förr användes flitigt.
Ring STC och kolla!

Har du provat med en raymond check (stavas) om den väser tänkte jag, då får du fram huvet och öppnar luftvägen ju...
Men den karnske inte går med på det heller...
Jag har en häst med typ samma bett fel som din, het som bara den, där blev vi rekomenderade att ha rakt smalt bett på, och det verkar funka bra.

hm... tjaadu... men som sagt... raymond kanske skulle funka...
eller springrem? eller vad som helst ;p

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Kamomilla
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: Cattis_E
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Säng
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur