Får man...

Sv: Får man...

martha skrev:
ju smalare bett, ju skarpare är det....varför accepterar hon inte pullburk?? är hon inte lite bortskämd det lilla monstret bara...en smäll i arselet och varsågod att acceptera :D:D

:banana: Kan nog ligga lite i det! Första gångerna jag satte tungband på BR var vi 3 man... Idag är det nästan så att han räcker ut tungan själv.... :p

Till Humlan> Tror det är på g att sån där tungfelsbygel kan komma att bli godkänd snart! Hör med STC.
Tror även att det finns en check som är ändå bättre för såna som din, Canadacheck elller Mc någånting Mc Namara kanske???
Eller varför inte gomtryckare? Väldigt många kallblod går väl med det istf pullburk...

Senast ändrad av en moderator:

Är gomtryckare godkänt igen? För visst var det väl så ett tag att man bara fick använda det med dispans från vet i lopp?

Svara allihopa på en gång..

Humlans mun har alltid varit ett "problem" och det är en känslig del på henne... :smirk:
Vi har alltid kört på raka bett, för det är vad hon gillar o accepterar... Först använde vi rakt äppelbett o ny rakt läderbett och på de betten är hon fin... Vi har testat rakt järnbett, men det gillade hon inte..
Men hon viker ihop halsen när hon bli pigg o ligger på alldeles för mycket, så kusken vill ha ett "skarpare" bett, men det är svårt att hitta något som hon accepterar :crazy:

Elaka Marthas idé om att slå henne i häcken hjälper inte ett dugg, gör bara saken ännu värre... Detta är HUMLAN vi talar om... ;)
Att få på tungband är inga som helst problem, problemet är att styra o kontrollera en häst som inte tar styrning och som bara ruskar på huvudet.... Ju längre man kör, detså galnare (=argare) blir hon!

Idag har hon Raymond check med kedja... men hon viker ihop ändå! Huva, raktläderbett..
Vi har testat-
O´Mara käken (som jari rekommenderade) med en järnbygel under hakan- det accepterades ICKE... men vi ska testa den igen.
Luftkäken fungerade inte heller, Humlan är felkonstruerad, så vi har testat 3 olika o ingen funkar på henne
Martingal/Springrem- Hjälper inte
Pullburk o halsbygel var med risk för livsfara :eek:
Tunggummi- Resulterade i dikeskörning

Jag talade med kusken ang. tungfels bettet o han tyckte vi skulle prova ett sådant.... Det går ju inte att bita tag i och det är ju en hel del delar som gör att det blir lite skarpare än ett rakt läderbett!
Hittade det på Ladugårdsinrede, där var det både billigare o smalare (tror jag) :banana:

Senast ändrad:

O´Mara var det ja! Den jag provat (På kallblod) var det ingen bygel under på, utan en tygklädd platt/bred kedja. Kanske lit behagligare...

Sätt på tungbandet och ställ in henne i Boxen en :eek: timme om dagen :p

:p Alltid lika kul att läsa om "den där" Humlan :D Mina egna "problem" blir mycket mycket mindre då :banana:

jari skrev:
O´Mara var det ja! Den jag provat (På kallblod) var det ingen bygel under på, utan en tygklädd platt/bred kedja. Kanske lit behagligare...

Sätt på tungbandet och ställ in henne i Boxen en :eek: timme om dagen :p
*funderar* På "vå¨r" O´Mara är det som raymond fast under hakar är det en "bygel" i järn som ett V... Det gör ONT att trycka ner hakan där kan jag tänka mig... :devil:
Oj, vad jag förklarar bra! :cool:

Jari jari... Undrar hur många timmar Humlan stått i box med utrustning... Jag menar innan hon slutade galoppera runt i den lilla boxen o slå när hon fick sele på sig, eller alla de timmar när vi trilskades med att hon visst skulle ha bett i munnen... Tungband har oxå suttit på i box och det går "bra" tills man tar i tömmarna och hon "känner" bettet!! :smirk:

jari skrev:
:p Alltid lika kul att läsa om "den där" Humlan :D Mina egna "problem" blir mycket mycket mindre då :banana:
Nej men, så får du väl inte säga!
angry-smiley-030.gif
;)

Du citerade nästan min veterinär som var ute idag... :angel:
Hon gillar INTE Humlan (kan inte förstå varför) o undrar alltid varför jag har henne kvar o hur jag orkar? :angel:
Idag när vi böjde igenom Humlan, böjde vet. fram... Sen fick jag lyfta upp bakbenen så hon kunde böja has/knä och till slut fick jag böja Humlan bak själv... :crazy: :angel:
Sen när vi skulle behandla o slipa tänder, fick hon 2 omgångar domecidan o morfin! :eek:

Eller min Kusk, när jag berömde hans tålamod, efter att han kört långsamt med Humlan 20 minuter för att hon skulle acceptera tungbandet och han lugnt konsterade att det var det mest envisa han suttit bakom o jag skulle försöka få bort tungbandet--
"Tålamod? Då skulle du hört vad jag kallade henne när du inte hörde! :o :eek:

Har du/ni någon gång provat att använda ett "Franskkäk" eller var det norskt? dvs att du trär tömmarna igenom ringar som sitter fast uppe i käket (bak på nackstycket) Har provat det på ett par hästar som varit "tunga" med tillfredställande resultat, bettet får ju en annan vinkel i mun på det sättet.

Hoppas du förstod vad jag menade :-)

Franskkäk kan vara kanon ju. Men om jag förstod rätt så "drar hon tillbaka tungan" o så pullar hon o kväver sig. Antar att du har kollat gomsegel alt. inflammerade käkleder o liknande?
Nu skrev du iof att hon inte kan ha tungband. Tolkade det som om du menar vanligt tungband. Men om du binder ut tungan utanför munnen då? Kombinerat med Raymond eller O´Meara.

När julgranarna kommer till Kungen så plockar han av allt och sedan går hästarna av bara f-n :angel:...........vilket många har fått erfara tex Ludde, Stig mfl :smirk:

Senast ändrad:

b4nugget skrev:
Franskkäk kan vara kanon ju. Men om jag förstod rätt så "drar hon tillbaka tungan" o så pullar hon o kväver sig. Antar att du har kollat gomsegel alt. inflammerade käkleder o liknande?
Nu skrev du iof att hon inte kan ha tungband. Tolkade det som om du menar vanligt tungband. Men om du binder ut tungan utanför munnen då? Kombinerat med Raymond eller O´Meara.
Nej, hon viker ihop halsen, det har inget med tungan att göra egentligen... Men eftersomn jag vill undvika halsproblem o liknande som lätte blir på dessa hästar vill jag "ha kontroll" på tungan...

Binda tungan är just problemet...

Gammeln skrev:
När julgranarna kommer till Kungen så plockar han av allt och sedan går hästarna av bara f-n :angel:...........vilket många har fått erfara tex Ludde, Stig mfl :smirk:
Vet ju inte om man kan kalla en häst utrustad med Raymond o Gamacher bak som jul gran... Hon har mindre utrustning än många av Å-S hästar...
Och efter 2 veckor i hans träning skulle hon förmodligen aldrig mer beträda en bana utan att dras upp på den med traktor... Hon skulle bara vara en av det stora mörker tal som testades-kördes skiten ur- och aldrig gjorde nå mer sen... :crazy: :smirk:

Humelibumlan skrev:
Och efter 2 veckor i hans träning skulle hon förmodligen aldrig mer beträda en bana utan att dras upp på den med traktor... :

Något liknade var det väl som Ludde uttryckte sig då Kungen tog över :smirk: Men Ludde fick allt krypa till korset :angel: För mycket klynch gör hästarna irriterade

Gammeln skrev:
Något liknade var det väl som Ludde uttryckte sig då Kungen tog över :smirk: Men Ludde fick allt krypa till korset :angel: För mycket klynch gör hästarna irriterade
Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter? Vad betyder Klynch?

Humelibumlan skrev:
Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter? Vad betyder Klynch?

Klynch............. tänk dig ett spöke men en massa skrot som sitter o skramlar, tynger osv när h*n går. Om spöket var klok nog så skulle h*n kasta av sig klynchet :rofl:

Gammeln skrev:
Klynch............. tänk dig ett spöke men en massa skrot som sitter o skramlar, tynger osv när h*n går. Om spöket var klok nog så skulle h*n kasta av sig klynchet :rofl:
Jaha... då antar jag att du menar att KUNGEN kör alla hästar utan käk då?
För åter igen kan jag säga att Humlan har ganska lite utrustning på sig... :p
Många häsatr behöver tingelitangel, det använder även din kung!

Men jag vet vad du menar o har oxå fått hästar från andra tränare som sett sig blinda o bara satt på mer o mer utrustning, tar man av allt så funkar de ofta bra ändå... men det beror ju ofta på att de "lärt" sig att gå "ordentligt" när de haft all utrustning och den är inte längre nödvändig! Inte att den var onödig från början!
T ex. En häst som springer snett o gått med sidstropp i 2 månader, hästen kommer till ny tränare som kör utan sidstropp- betyder det då att sidstroppen var totalt onödig från början o den nya tränaren är mycket bättre eller att sidstroppen hjälpt hästen trava rakt i 2 månader, hästen tränat upp sig och den inte längre behövs? :eek:

Vi sätter inte på mer o mer utrustning på hästarna, vi byter o testar olika för att hitta det bästa för just denna hästen...

Jag som vet vem du har som kusk och "mentor" kan gå i god för att det inte handlar om julgranar i det stallet !!!!!

Humelibumlan skrev:
T ex. En häst som springer snett o gått med sidstropp i 2 månader, hästen kommer till ny tränare som kör utan sidstropp- betyder det då att sidstroppen var totalt onödig från början o den nya tränaren är mycket bättre eller att sidstroppen hjälpt hästen trava rakt i 2 månader, hästen tränat upp sig och den inte längre behövs? :eek:

Stopp här nu. Varför går hästen ifrån tränaren, jo för tränaren kunde inte ställa hästen iordning. Inget annat. Hade hästen gått bra med sidstroppen hade den ju varit kvar där o alla var nöjda o glada. När den då kommer till nya tränaren som plockar av stroppen och hästen går bra så betyder det ju att den skulle bort för länge sedan :smirk: När tex vissa hästar inte går nåt och dom kommer till Kungen så är det ju ofta så att han bara plockar bort tex dykarskorna, järnskrotet ur truten eller vad dom nu hängt på hästkrakarna. Sedan får dom lära sig att gå utan klynchet och med tiden kommer ju penning rullningen igång åt rätt håll så att säga :)

Vad jag menar är att du ska vara försiktig med att klä på humlan allt för mycket klynch för det tycks ju bara irritera. Humlan får man nog lirka lite med så hon lär sig för egen maskin :D

Gammeln skrev:
Stopp här nu. Varför går hästen ifrån tränaren, jo för tränaren kunde inte ställa hästen iordning. Inget annat. Hade hästen gått bra med sidstroppen hade den ju varit kvar där o alla var nöjda o glada. När den då kommer till nya tränaren som plockar av stroppen och hästen går bra så betyder det ju att den skulle bort för länge sedan :smirk: När tex vissa hästar inte går nåt och dom kommer till Kungen så är det ju ofta så att han bara plockar bort tex dykarskorna, järnskrotet ur truten eller vad dom nu hängt på hästkrakarna. Sedan får dom lära sig att gå utan klynchet och med tiden kommer ju penning rullningen igång åt rätt håll så att säga :)

Vad jag menar är att du ska vara försiktig med att klä på humlan allt för mycket klynch för det tycks ju bara irritera. Humlan får man nog lirka lite med så hon lär sig för egen maskin :D
Det finns en himla massa olika anledningar till att en häst byter tränare...
Men precis som du säger, så stirrar sig många blinda i hemma miljö och hästen går för länge med en viss utrustning tänkt som att hjälpa den ett tag... men det sa jag ju redan tidigare?
I ex med sidstroppen, kanse det var just dessa 2 månader som behövdes, men ägaren hade tröttnat och ville flytta ändå?
Att jämnföra stora tränare med mindre är inte riktigt rättvist... En stor kan köra sin stenhårda träning o få fram bra individer som håller, de som inte höll skickas ut o nya kommer in... En liten har ingen kö lista, han får individualisera träningen per häst för att de ska hålla...

Kan man anta att du uppskattar Å-S? ;) :p
Kan man då kanske fråga hur många hästar som går ifrån hans träning, byter tränare o fortsätter kuta in pengar? :angel:
han är ju den tränare som har störst omsättning på hästar i sverige... kan du nämna några som han lämnat ifrån sig o som fortfarande kutar? :eek: :angel:

Ja, Humlan lirkar man med och det är vad jag sagt från början... det är därför jag o Lasse sitter och kliar oss i huvudet för att få fram utrustning som funkar för henne och som hon accepterar.... Vet inte vart du läste att vi klär på henne mer o mer :confused: , vi försöker hitta utrustning som INTE irreterar henne... och mycket saker som skaver, klämmer, tvingar o håller fast, irreterar henne utav fasen och hon ger sig inte= Det går inte att använda!
De fletsa hästar ger sig efter ett tag o accepterar, det gör inte hon!

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Kamomilla
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: Cattis_E
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama