Får man tävla med en triangelmärkt ponny?

L

Lela

Har köpt en tringemärkt ponny som dottern vill rida western med,får hon lov att tävla?I hoppning o dressyr är det endast klubbtävlingar somär aktuella...

Sv: Får man tävla med en triangelmärkt ponny?

Nej, tyvärr så får du inte tävla western med en triangelmärkt häst eller ponny. Du får faktiskt inte tävla med en triangelmärkt häst överhuvudtaget - oavsett gren eller nivå! (dvs klubbtävlingar i hoppning och dressyr är också helt uteslutna!).

Fast det där med klubbtävlingar är väl något som klubben själ bestämmer?? Jag har då sett flera t-märkta hästar på klubbtävlingar som läromästare på lägre nivå.

Fast det där med klubbtävlingar är väl något som klubben själ bestämmer?? Jag har då sett flera t-märkta hästar på klubbtävlingar som läromästare på lägre nivå.

Nej, det tror jag inte? Är det inte försäkringsbolagens regler som reglerar det? :confused:

Hittade detta på http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/4115 :

"Triangelmärkning: Du kan få ersättning även i de fall du inte avlivar hästen, om den enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Du måste i sådana fall, efter det att Agria har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med Agria."

Vet inte vilket försäkringsbolag trådskaparen har, men jag gissar att alla försäkringsbolagen har liknande policy!

Hoppas att du inte betalade mkt för hästen, vad jag vet så får man bara hålla t-märkta hästar som sällskaps hästar till de andra hästarna.
Fast jag är en rätt oerfaren häst ägare/ryttare så jag kan ha fel.

Hoppas att du inte betalade mkt för hästen, vad jag vet så får man bara hålla t-märkta hästar som sällskaps hästar till de andra hästarna.
Fast jag är en rätt oerfaren häst ägare/ryttare så jag kan ha fel.

Nu måste du ha svarat fel person, för jag har ingen triangelmärkt häst. ;) Och för övrigt så tror jag faktiskt att du har förstått fel, för man får rida på en triangelmärkt häst (förutsatt att den klarar av det!), men dock inte tävla.

Jag har för mig att det går att testa om en t-märkt häst.. men man får isf en himla massa restriktioner i försäkringen och höjd premie om jag inte minns fel...

Nu måste du ha svarat fel person, för jag har ingen triangelmärkt häst. ;) Och för övrigt så tror jag faktiskt att du har förstått fel, för man får rida på en triangelmärkt häst (förutsatt att den klarar av det!), men dock inte tävla.

Nja, jag svarade tråd-startaren, Lela.
Ok, jag är som sagt en newbie på detta, så jag trodde att man triangel-märkte hästar som inte gick att rida nå mer. Tack för infon. ;)

Nja, jag svarade tråd-startaren, Lela.

Nej, det gjorde du inte! Du svarade till mig, vilket syns om du tittar uppe i det högra hörnet på det inlägget. Du väljer vilken användare som du riktar ditt inlägg till...

men en T-märkt häst behöver inte vara dålig, vet en ponny som blev "tokriden" och tvärhalt = triangelmärktes (samma tjej hade min ponny på foder innan, och red henne halt) och sedan såldes (till samma ställe som min ponny) och nu är den helt frisk! tränas fullt ut osv, men kan inte tävlas pga märkningen... jag tycker att man ska kunna "ta bort" märkningen under vissa omständigheter, eller få tillåtelse att tävla.

men en T-märkt häst behöver inte vara dålig, vet en ponny som blev "tokriden" och tvärhalt = triangelmärktes (samma tjej hade min ponny på foder innan, och red henne halt) och sedan såldes (till samma ställe som min ponny) och nu är den helt frisk! tränas fullt ut osv, men kan inte tävlas pga märkningen... jag tycker att man ska kunna "ta bort" märkningen under vissa omständigheter, eller få tillåtelse att tävla.

Det ska inte vara så lätt att få en häst triangelmärkt. Den ska vara skadad och behandlad där behandling inte hjälper, och man anser att den hästen kommer aldrig att bli riktigt bra från skada. Och i stället för att avliva hästen så kan man låta den gå som promenads häst eller sällskapshäst, och man får ut en del av liv försäkringen (inte allt), men som i så mycket annat så visst går det att hitta veterinärer som allt för lätt låter triangelmärka en häst som kanske kan bli fullt frisk med tillräckligt lång behandling och rehabilitering.

Och visst finns det dom som väljer detta för att få ut försäkringspengarna. Och flera år senare så är hästen helt plötsligt frisk och då anser man att det orättvist att man inte får tävla på en trianglemärkt häst som blivit frisk Har man fått sin häst trianglemärkt så tycker jag att man faktiskt får acceptera det, för man har faktiskt fått den del av försäkringspengar Om nu hästen efter många år blivit helt frisk, ja har man då gjort all behandling som krävdes för att få hästen frisk? Varför triangelmärka då och inte vänta och låta det ta den tid det tar i stället.

hästen reds när den fortfarande var halt, ungen ville ju rida :smirk: därför hjälpte inte alla sprutningar i kotor osv = hästen utdömd.
sedan för de pengarna köpte de en ny häst.

Men har man fått ut förskringspengarna och därmed valt att t-märka sin häst så får man faktiskt acceptera att man inte längre får tävla med den. Annars tycker jag att det borde klassas som försäkringsbedrägeri:devil: "Man kan ju inte både äta kakan och ha kakan kvar"

de sålde ju hästen, de e de nya ägarna som har fått den "frisk". ganska snabbt gick det också ;) jag tror hon tävlade klubb ett tag.. är ej säker..

Jag tycker ändå det är bra att man inte hur lätt som helst kan ta bort en t-märkning.
Dom som köpte den var väl medveten om att den var T-märkt och förmodligen så fick dom väl den till ett väldigt billigt pris? På det sättet så har dom ju också accepterat T-märkningen. Hade dom velat ha en häst som dom velat tävla med så är det ju dumt att köpa en häst som är T-märkt.

de ville ha hästen som sällskapsponny(D-ponny), då de har flera barn så ville de ha 2st hästar, min ponny köpte de som tävlingsponny ;) fast nu är "min" ponny gammal (21år, b-ponny) och ungarna över 13 år...

ååh.. vad jag längtar efter "min" ponny :cry:

Men jag tycker att om man tar kontakt med Vetrinären som dömde ut hästen och ett försäkringsbolag som man har, kunna ta bort t-märkningen, om vetrinären ser att den är frisk!
Hoppas att nån håller med mig :banana:

Nej det är inte tillåtet. Om klubben tillåtit det har de gjort fel.

Men jag tycker att om man tar kontakt med Vetrinären som dömde ut hästen och ett försäkringsbolag som man har, kunna ta bort t-märkningen, om vetrinären ser att den är frisk!
Hoppas att nån håller med mig :banana:

jag håller inte med. Har man T-märkt så har man. Är man så ivrig att få sina försäkringspengar så får man faktiskt stå för det. Finns chansen att hästen blir bra, ja då avstår man från att T-märka. Och då kan man heller inte ta ut några pengar från försäkringsbolaget.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
951
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
614
Senast: Mli
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka