Får man tävla med en triangelmärkt ponny?

Sv: Får man tävla med en triangelmärkt ponny?

Antar att hästen såldes billigt pga triangelmärkning? Det är lika mycket bedrägeri att tävla med triangelmärkt häst i mina ögon.....Dessutom som Orcide säger så gör sig klubbarna som tillåter dig starta skyldiga till brott, jag skulle INTE vilja sitta i deras styrelse om detta kommer upp i SvRF...

Oj , vaknade denna gamla tråd upp igen:p

Jag har en triangelmärkt ponny, saken är den att du får inte tävla hästen, att det kan ha förekommit triangelmärkta hästar på klubbtävlingar så har de garanterat varit utom tävlan, alltså "träningstävling". Annars får du göra allt som vilken annan häst, tävling är det enda undantaget:) min ponny har avlats och tränats med, men aldrig tävlat. Hoppas ni inte är för missnöjda med tävlingsförbudet.

Lägger till i mitt inlägg efter att ha läst allas inlägg om träningstävlingar och clear round. Sådana tävlingar är inte tävlingar, det är därför det kallas "utom tävlan". Är man osäker så är det enkelt att plocka upp telefonen och ringa sitt försäkringsbolag och fråga;)
Många verkar också ha uppfattningen att T-märkta hästar har varit/är så pass skadade så att de inte kan ridas. Detta stämmer i några fall, men inte alla. Min ponny har dåliga luftvägar i dammig miljö (bodde på ridskola) och det kan bli väldigt svåra andningsproblem. Det var så de fick henne T-märkt. Jag har haft henne i 10 år och så länge hon har haft bra miljö har hon mått prima, äter dock endast ensilage då hö är för dammigt. Nu är hon gammal och går som sällskapshäst, ute dygnet runt vid bra väder annars inne i ett luftigt stall. (mycket pladder om henne) men poängen var att en T-märkt häst kan må precis som en "vanlig" häst, helt beroende på situationen:) Hoppas det går bra för alla med sina T-hästar (och andra också) =)

Vaknade DU upp igen, det var inte igår!!!!:p Kul att se dig.

Förlåt trådkapet......

Visst finns många T-märkta hästar som håller sig fräscha med rätt skötsel, det är ju den fulla användbarheten som är nedsatt och som ägaren fått ut pengar för.

Vidare fundering är dock om det verkligen är rätt att "tävla" dessa hästar på ick-tävlingar där det inte finns vare sig veterinär eller överdomare...... INte alla som säger ifrån till en till start om en häst inte ser fräsch ut....

Hrm... Tjoho allihopa, jisses vad forvanad jag blev over att se att traden vaknat till liv igen *asgarv* (Hejhej Ar! Nepp, inga T-markta hastar sa langt ogat kan na!)

Visst ar det intressant att se Hur svart det ar att acceptera faktum - T-markta hastar FAR INTE tavlas. Att folk sen tranings-tavlar dom pavisar val mest att det ar "en del" som inte klarar av att se till Hastens basta och inte klarar av att ta sitt agaransvar? Det man kan fundera over nar det kommer till pay'n'jump t.ex. ar ju.. om de kan utsatta en T-markt ofrasch hast for det infor folk.. vad gor de med hasten nar folk Inte ser?

/Bewwan, som blir mer och mer positivt till att helt sonika Avliva utdomda hastar.

Hrm... Tjoho allihopa, jisses vad forvanad jag blev over att se att traden vaknat till liv igen *asgarv* (Hejhej Ar! Nepp, inga T-markta hastar sa langt ogat kan na!)

Visst ar det intressant att se Hur svart det ar att acceptera faktum - T-markta hastar FAR INTE tavlas. Att folk sen tranings-tavlar dom pavisar val mest att det ar "en del" som inte klarar av att se till Hastens basta och inte klarar av att ta sitt agaransvar? Det man kan fundera over nar det kommer till pay'n'jump t.ex. ar ju.. om de kan utsatta en T-markt ofrasch hast for det infor folk.. vad gor de med hasten nar folk Inte ser?

/Bewwan, som blir mer och mer positivt till att helt sonika Avliva utdomda hastar.

:bow::bow::bow:

Vaknade DU upp igen, det var inte igår!!!!:p Kul att se dig.

Förlåt trådkapet......
nää man har ju fått ett liv..skratt..har ni emigrerat allihopa nu eller?? kikar i rummet under kvällarna .tyst som natta:grin: förlåt trådkapet:grin:

Visst finns många T-märkta hästar som håller sig fräscha med rätt skötsel, det är ju den fulla användbarheten som är nedsatt och som ägaren fått ut pengar för.

Vidare fundering är dock om det verkligen är rätt att "tävla" dessa hästar på ick-tävlingar där det inte finns vare sig veterinär eller överdomare...... INte alla som säger ifrån till en till start om en häst inte ser fräsch ut....

Enl. min menenig är det åt helvete fel! När man T-märker hästen så får man papper på det. Detta papper SKA sedan följa med hästen. HELA LIVET. I detta papper står det klart och tydligt att hästen inte får tävla. Den som har ägde hästen har fått ut X antal pengar och därmed ingått avtal om detta. Avtalet innefattar då bla att hästen har förbrukat sin rätt att tävla. Så visst kan man kalla det för bedrägeri. Att folk ens tänker tanken att tävla en T-märkt häst tycker jag bara är sjukt och vidrigt!! Skaffa er en frisk häst om ni vill tävla. Det finns alltså inget mer att diskutera.

Oavsett försäkringsbedrägeri eller inte har man ju fått en summa utbetalt pga att hästen är utdömd och då ska man inte tävla den. Regler är regler och de finns av en orsak. Så tycker jag, står det i försäkringsvillkoren att man inte får tävla triangelmärkt häst så ska man följa det, det är ju lika stort bedrägeri att tävla den som att ta ut ersättning som man inte har rätt till. Bedrägeriet fortsätter ju i och med att du fortsätter tävla den anser jag.

Oavsett försäkringsbedrägeri eller inte har man ju fått en summa utbetalt pga att hästen är utdömd och då ska man inte tävla den. Regler är regler och de finns av en orsak. Så tycker jag, står det i försäkringsvillkoren att man inte får tävla triangelmärkt häst så ska man följa det, det är ju lika stort bedrägeri att tävla den som att ta ut ersättning som man inte har rätt till. Bedrägeriet fortsätter ju i och med att du fortsätter tävla den anser jag.

Exakt! Och till tävlingar skulle jag även vilja inbegripa sk clear rounds och träningstävlingar, ansträngningen för hästen är densamma. Visst finns det en del hästar som kanske lite felaktigt blivit T-märkta men hellre dra en hårdare gräns och inte tillåta NÅGON T-märkt delta i sådana arrangemang.

Har man köpt en T-märkt häst har man antagligen fått ett reducerat pris just pga detta, vill man tävla får man betala för det! Med det inte sagt att man måste köpa en dyr tävlingshäst men iaf inte det billigaste man kan hitta.

Det vore lite som att anmäla bilen stulen. Få ut pengar för den, sedan skylta om och köra vidare. Tyck jag i alla fall. :mad:

Man får inte ens tävla små klubbtävlingar om hästen är triangelmärkt.
Min mammas häst blev triangelmärkt efter att hon sålt den pga att hästen blev sjuk. Hon var en sjukt bra hopphäst innan hon blev sjuk. Hon reds även när hon var triangelmärkt men efter det gick hon som avels sto och lämnade massa bra avkommor :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
951
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
614
Senast: Mli
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat