Får man tävla med en triangelmärkt ponny?

Sv: Får man tävla med en triangelmärkt ponny?

jag håller inte med. Har man T-märkt så har man. Är man så ivrig att få sina försäkringspengar så får man faktiskt stå för det. Finns chansen att hästen blir bra, ja då avstår man från att T-märka. Och då kan man heller inte ta ut några pengar från försäkringsbolaget.

Man får ju väga om utifall att hästen sålts - som i det här fallet.. i synnerhet eftersom många triangelmärker hästar som kan bli bra med vila och rätt behandling... som isf att ge sin häst tid vill ha ut försäkringsbeloppet för att skaffa en ny häst. Men här är det ju nya ägare och då borde det gå att göra en ny bedömning, och jag har för mig att det går men att man då får högre kostnad och restriktioner på försäkringen, samt att jag har för mig att det inte kommer gå att livförsäkra utan bara vet.vård och olycksfall.

ja, men om man vill ha en häst att tävla med så köper man ju inte en triangelmärkt häst utan då får man köpa en utan t-märkning tycker jag. Eller också ska det kosta jättemycket om man vill ha bort t-märkningen t ex det dubbla beloppet av vad försäkringen betalat ut + att den inte ska kunna gå att livförsäkra + livstids reservation på den gamla skadan den haft. Då kanske folk tänker sig för innan dom är för snabba för att T-märka en häst, och så blir de inte så attraktiva att köpa heller trots att det påstås att den är bra från skadan.
Jag hävdar fortfarande att många (har inte sagt att alla gör det) endast för att få ut försäkringspengar.

Om du läser lite noggrannare vad jag skrivit så ser du att jag håller med dig! Det är sjukt vilka hästar folk triangelmärker.. men jag tror inte vi kommer undan de "falska" t-märkningarna genom "straffavgifter" från försäkringsbolagens sida.. snarare finns risken att det skulle underlätta att ta bort t-märkningen på en häst som Verkligen är sabbad iumed att Försäkringsbolagen måste uppvisa vinst och via "straffavgifter" på borttagning av t-märkning skulle det ju sätta fina summor i rörelse hos dom. >.< Glöm inte det när du funderar, Försäkringsbolagen är bara ute efter EN sak - Cash.

Snarare handlar det väl om en attitydförändring som måste till inom hästvärlden? Att hästar inte är några leksaker utan ett Livslångt ansvar och jobb?

Givetvis skulle jag inte köpa en t-märkt häst själv, eller rättare sagt, hade bara köpt en T-märkt häst som avelsmaterial beroende på vilket fel den har och om d e genetiskt eller ej.. Men nog kan jag förstå folk som köper en t-märkt häst för promenad och lättare ridning men som upptäcker att den faktiskt håller för "normal/tuffare" ridning och börjar fundera på det där med att "av-T:a" sin häst och tävla.. I synnerhet med tanke på vad både du och jag förfasar oss över - alla t-märkta hästar som med lite tid hade varit fullt dugliga för både ridning och tävlan...

Nej, det gjorde du inte! Du svarade till mig, vilket syns om du tittar uppe i det högra hörnet på det inlägget. Du väljer vilken användare som du riktar ditt inlägg till...

Ooops, my bad. Var menat till trådstartaren, använde fel svars-knapp.

Svarar bara på sista tråden utan att rikta mig till någon direkt.

Jag har själv valt att triangelmärka min häst ( förra sommaren ) och detta var ett beslut som tog lång tid att fundera fram.

Min häst har en säsongssjukdom. Han är helt oridbar på sommaren ( headshaking, allergi ) men däremot precis hur frisk och kry som helst på vintern.

Han funkar kanon på vintern och skulle lätt kunnat vara ute och tävlat och tränat då.
Men efter många år på detta viset blir det ju ganska träligt att alltid bara kunna rida från Nov-April.

Så min syn på det här med triangelmärkning är att man får se till att vara säker på sin sak när man väl bestämmer sig.
Min häst kommer aldrig mera tävla, så är det bara.
( visst kan det svida när han går som en dröm på vintern )
Men han stannar här och är sällskapshäst på sommaren och fritidsrids på vintern.

Om man inte vill detta så får man se till att ge sin häst vila och bästa tänkbara vård och vänta och se om den blir bra.
Jag gjorde detta i 4 år innan jag tog det avgörande beslutet.
Så visst kanske han kan bli frisk men då är beslutet tagit.
Jag skulle bli jätteglad för hans skull men skulle inte fundera på att upphäva en T-märkning. Gjort är gjort

Sen är det väl väldigt uppenbart att en häst är T-märk, det är ju ett stort märke med en triangel infryst. Så det verkar svårt att lura någon att köpa en T-märkt häst utan att veta om det :smirk:

Så min åsikt blir att jag inte tycker att det skall gå att upphäva en T-märkning, blir bara en massa utrymme för bedrägeri.
Och det är vi försäkringstagare som får betala höga premier för detta.

Man kan visst tävla en t märkt häst , på klubb tävlingar , det kunde jag och de sa att man bara kan tävla på KLUBBTÄVLINGAR ! , de sa det det i af förra helgen , ( va på klubbtävling i hoppning )
:D

Men jag tycker att om man tar kontakt med Vetrinären som dömde ut hästen och ett försäkringsbolag som man har, kunna ta bort t-märkningen, om vetrinären ser att den är frisk!
Hoppas att nån håller med mig :banana:

Jag håller inte med dig. Har hästen triangelmärkts en gång har man fått ut försäkringspengarna motsvarande användning, ska märkningen tas bort bör det föranleda att dessa pengar återbetalas i så fall...Nej, det är för lätt att triangelmärka hästar, är min åsikt:cool:

Ska man skaffa häst för att använda bör man satsa på fräscha individer utan märkning!

Man FÅR inte tävla med en Triangelmärkt häst, oavsett nivå.

Har du trots detta tävlat har arrangören agerat fel och så även du som hästägare.

Kålla upp det här med den lokala klubben. Vet en ryttare som får vara med på lokal klubbtävling med sin ponny i dressyr o hoppning. Den ponnyn är triangelmärkt (tidigare tävlingsponny)
Sålde själv mitt Anglosto ( 18 årig fälttävlanshäst) för måååååånga år sedan efter att hon blev triangelmärkt efter pålagring i frambenet. Hon fick hobbyridas enligt vetrinär skritt, trav, gallopp men inte hoppas. Så många triangelmärkta hästar är inte "invalida" men det är vi ägare som offtast begjär t märkning då de inte håller för den hårdare träningen för tävling pga tidigare skada och de sjunker mkt i värde där man vill få ut ersättning utan att behöva slakta den. Kolla upp med Wras om det här att tävla på ex träningstävlingar E klass, då den troligt får gå in på klubbtävling i hopp , dressyr. (tänk också på hästens skada för T märkning, stor skada??) Försäkringsbolaget sägjer ingen tävling då den T märks för Tävlingstopp.

Senast ändrad av en moderator:

Kålla upp det här med den lokala klubben. Vet en ryttare som får vara med på lokal klubbtävling med sin ponny i dressyr o hoppning. Den ponnyn är triangelmärkt (tidigare tävlingsponny)
Sålde själv mitt Anglosto ( 18 årig fälttävlanshäst) för måååååånga år sedan efter att hon blev triangelmärkt efter pålagring i frambenet. Hon fick hobbyridas enligt vetrinär skritt, trav, gallopp men inte hoppas. Så många triangelmärkta hästar är inte "invalida" men det är vi ägare som offtast begjär t märkning då de inte håller för den hårdare träningen för tävling pga tidigare skada och de sjunker mkt i värde där man vill få ut ersättning utan att behöva slakta den. Kolla upp med Wras om det här att tävla på ex träningstävlingar E klass, då den troligt får gå in på klubbtävling i hopp , dressyr. (tänk också på hästens skada för T märkning, stor skada??) Försäkringsbolaget sägjer ingen tävling då den T märks för Tävlingstopp.

Man får INTE tävla en triangelmärkt häst, oavsett nivå och gren! Klubben som tillät den triangelmärkta ponnyn att tävla på klubbnivå i hoppning och dressyr har gjort FEL! Det spelar ingen roll om det "bara" är en träningstävling, en klubbtävling eller vad som helst, en triangelmärkt häst/ponny får inte tävla i alla fall...

Nej, en triangelmärkt häst får inte ens vara med på en träningstävling.

Varför skulle man ta bort T-märkningen för? :S Den T-märktes väl antagligen för att den hade en skada som inte gick att läka, eller ägarna inte ville/orkade vänta ut. Dock förstår jag inte varför man köper en T-märkt häst/ponny om man vill tävla. Sådant tycker jag man borde tagit reda på. Man får faktiskt skylla sig själv lite i det sammanhanget tycker jag:mad:

Inlägget är inte riktat till någon speciell person....

Jag tycker verkligen inte att man ska kunna ta bort en t-märkning. Som tidigare personer sagt lockar det ju till bedrägeri. Folk kanske tex t-märker och säljer till mindre kunnig köpare och lurar i dom att hästen kommer att bli frisk igen och då kan dom bara ta bort den. På så sätt kommer dom säkert att få betala ett högre pris. Sedan finns det ju en anledning varför man t-märkt!

Tycker att det är oansvarigt att köpa en t-märkt häst för att sedan ut och tävla klubbtävlingar. :grin:

Och som sagt.. ALLA typer av tävlingar är förbjudna!

Senast ändrad:

Spontant känns det ju fel att tävla en häst som t-märkts, den är ju trots allt utdömd och man har ju fått pengar utbetalda när man anmälde det till försäkringbolaget. Står det dessutom tydligt i villkoren att det inte är ok att träna och tävla så är det ju så. Inget att diskutera tycker jag.

*kl*

Ur WRAS regelbok:

145 Följande hästar får ej starta i ridklasser godkända av WRAS:
1. Triangelmärkt häst

Ur Svenska Ridsportförbundets tävlingsreglemente, allmänna bestämmelser:

Mom 132 Kvalifikation/Uppklassning

3. Triangelmärkning
Häst som av försäkringsbolag betalat ut ersättning för och som är triangelmärkt, får inte delta i tävling.

Slut citat och slut på diskussionen om man får eller kan eller ska... (?)

Senast ändrad:

Howdy:)
Nice to hear from u, hope all is well there in Canada flat land.
c crash´d, working on a friends.
Still love reading u´r letters looooong and well thought out.
Not much here, same ol crowd as you se.
Don´t expect u find many T-Mark horses over there.
Like to know how them Canada horses r.
Az

Jag har en triangelmärkt ponny, han är utdömd för spatt men detta var försäkrningsbedrageri, så jag är ute och tävlar hoppning med honom då han har ingen spatt alls! Jag är ute på klubbtävlingar, det vill säga clear round, träningstävlingar ect. Ingen har sagt åt mig någonting om att jag ej får vara med där, så därför tror jag att det är ganska falskt att man inte alls får tävla, om man nu ser clear round som tävling. Ville bara säga detta så att ni inte tror att ingen triangelmärkt får tävla, så ni som har triangelmärkta vet att man får tävla på clear round!

Föresten så har jag en liten fråga, ifall någon vet. En vän till mig har sagt att det finns ett test man kan ta ifall man har en triangelmärkt häst, som man gör på veterinär besiktningen där veterinären kollar hästen, och om den går i genom så får man ett papper som säger att man får tävla högre än clear round. Någon som vet mer i detta, och är det sant att det finns något sånt här? :)

Jag har en triangelmärkt ponny, han är utdömd för spatt men detta var försäkrningsbedrageri, så jag är ute och tävlar hoppning med honom då han har ingen spatt alls! Jag är ute på klubbtävlingar, det vill säga clear round, träningstävlingar ect. Ingen har sagt åt mig någonting om att jag ej får vara med där, så därför tror jag att det är ganska falskt att man inte alls får tävla, om man nu ser clear round som tävling. Ville bara säga detta så att ni inte tror att ingen triangelmärkt får tävla, så ni som har triangelmärkta vet att man får tävla på clear round!

Föresten så har jag en liten fråga, ifall någon vet. En vän till mig har sagt att det finns ett test man kan ta ifall man har en triangelmärkt häst, som man gör på veterinär besiktningen där veterinären kollar hästen, och om den går i genom så får man ett papper som säger att man får tävla högre än clear round. Någon som vet mer i detta, och är det sant att det finns något sånt här? :)

Utdömd är utdömd!
Ingen ska tävla en triangelmärkt häst och det ÄR oåterkalleligt!
Dom klubbarna begår ett brott när dom låter dej tävla!
Om det är ett försäkringsbedrägeri tycker jag att du ska ringa polisen och bevisa det .
Men jag tror knappast att du har bevis för den saken .

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
951
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
614
Senast: Mli
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka