Får man lov att fråga vad ert grovfoder kostar?

Sv: Får man lov att fråga vad ert grovfoder kostar?

Fast ärligt 50 öre kg..kan ju inte ens täcka bondens produktionskostnad?

Helt ärligt så är höbonden en släkting till min man så får "släktpris" :D
Jag köper också halm (billigt) av honom.
Han har väldigt bra kvalitet på sina varor - är extremt noggrann med allt, gården är minutiöst skött.

Det är ju nästan värt att hämta!

Haha ja nästan värt ;)

Södra (massafabrik och sågverk) ligger någon mil härifrån. Märker dock aldrig av det, här där jag bor är VÄLDIGT poppis sommarstugeområde (Stråvalla strand) massa inlandsbor som kommer hit på somrarna :p

Har spenderat många somrar på stråvalla strand :)
Haft sommarstuga i Frillesås, jobbat i Åsa och varit fast bosatt ett par mil innanför :)

Haha..du bor ju i stanken så tro fasen du inte känner det själv..det måste vara stanken som gör att du får löpa så billigt haha..
Fast ärligt 50 öre kg..kan ju inte ens täcka bondens produktionskostnad?

Som svar på ts fråga så har jag alltid kört hö eftersom jag bara har två hästar. 2, 50 kg.

Nu efter flytt ingår det hösilage i hyran.

En hösilage bal kostar ca 100kr att pressa har min väninnans man räknat ut ;)

Då kan det ju knappt vara lönt mao!

Fast de kostar ju inte 100kr ut till konsument. Jag betalar ju 600kr för mina så det ger ju lite tillbaka men lönsamt är det inte direkt och det är väl inget att leva på men det gäller att ha tur och kunna köpa av en kobonde som säljer överskottet.

Har spenderat många somrar på stråvalla strand :)
Haft sommarstuga i Frillesås, jobbat i Åsa och varit fast bosatt ett par mil innanför :)

Haha, jag bor så nära stranden, hur många gånger har jag varit där och badat under de år jag bott här - 5-6 ggr kanske, folk tycker jag är helknas :p

Däremot har jag ridit på standen många gånger - vintertid då :D

Nu kom vi långt från tråden ämne så för att återknyta till grovfoderkostnaden så får jag visserligen en viss rabatt men min höbonde har förhållandevis låga priser. Har låga produktionskostnader, äger all mark, maskiner, har inte en krona i lån, har passerat pensionsåldern, gör inte detta för att tjäna stora pengar utan för att det är roligt :)

Betalar 310 kr inkl moms för 200 kg hö i rundbal. Åker och hämtar själv.
Analyserat med OK värden, kommer få komplettera med lite lusern och mineraler.
Verkar faktiskt vara fint hö trots att det är rundbal, håller tummarna att alla är lika fina.

Jag betalar 1.1 kg för 70% ts. 400 kgs-balar som jag hämtar själv. Tyvärr är det lite jobbigt att åka och hämta så pass ofta som jag får göra så ska se om jag ev hittar ett annat alternativ.

Jag köpte superfint hösilage av en bonde i närheten förut, storbalar, torrt och med jättebra värden. Betalade bara 0,50 öre/kg..!

En hösilage bal kostar ca 100kr att pressa har min väninnans man räknat ut ;)

Det är bara för plasten och rullningen. Knappt.
Sen tillkommer gödning, arbete/diesel/maskiner för att gödsla, vältra, slå, vända, stränga och för att köra ihop balarna.
Härikring är 300 hundra kronor det klassiska beloppet för en storbal ensilage. Samma pris i 20 år. Jag har börjat påverka mina grannbönder att de MÅSTE börja ta betalt för sina utlägg.

Håller med du. Mitt tjatobjekt är hovslagaren som är tokbillig. Jag vill ha en hållbar hästhållning, inte ska någon annan gå +/- noll för att jag ska ha min häst.

2 kr/kg för småbal, hemkört och urlastat.
Ingen analys.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
916
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV