Får man lov att fråga vad ert grovfoder kostar?

Sv: Får man lov att fråga vad ert grovfoder kostar?

Nu ingår det,betalar 1200:- månad för lösdrift,och i dagsläget fri tillgång. Sen under vår så portionerar vi ut,grönbete på sommaren (betalar 600:-/mån då) sen portionerar vi ut sen till hösten igen. Analyserat,men väldigt dåligt proteinvärde så måste ge krafftfoder.

Tidigigare betalade jag 3,50:- kilo,torrhö,småbalar och rundbal,så bara hökostnaden var mer för mig tidigare än vad jag betalar för plats+hö i dag.

Jag betalar 3 kr/kg för ensilage i småbal (ca 30 kg) runt 60% ts. Jag har även hö från en annan leverantör som jag betalar 1,70 kr/kg för. Men det är onormalt billigt anser jag.

Se över försäkring och strökostnader istället skulle jag föreslå. Det vanligaste försäkringsbolaget (börjar på A) är sällan det billigaste. Det går att få billigare försäkring med samma eller bättre villkor på andra bolag ;)

Jag har inte A som bolag och är nöjd ned försäkringarna.
Strö håller jag på och kollar. Vill gärna ha spån och då kommer man inte undan billigast, men det finns helt klart kronor att spara beroende på leverantör.

Det verkar ju som att en hel del betalar som jag men även att en hel del betalar betydligt mindre. Var sjutton hittar man analyserat hösilage under 2kr/kg????
Och skiljer sig värderna i höt beroende på pris?

Nu står det inte om det är analyserat eller inte,men i vellinge finns det för ca 1,60 Kg,då storbal. Även 1,30:- kg storbal i ängelholm.

Småbalarna blir ju dyrare helt klart....
Småbalar ca 2,70 i Trelleborg,2,50 i Lund osv...

jag betalar knappt 1 kr/kg för torrhö i småbalar. Analys får jag ta själv. Vi kör hem det själva i samband med skörden, men det är packat på balvagnar och kopplat till traktor så det är bara att köra. På 3 år har jag inte behövt kassera en enda bal!
Jag köpte en till häst i höstas så behöver köpa mer hö och nu har det hux flux dyrare, 1,25 kr /kg. Detta hö hämtar vi med transporten eftersom han lagt in det på skullen (sommartid får vi det direkt från åkern).
är lite rädd att allt hö ska höjas till 1,25 kr till sommaren. Det är fortfarande billigt men inte lika billigt......

Jag bor i Ängelholms kommun, och köper 160-kilosbalar för 330 + moms, dvs ett kilopris på 2:60. Hemkörning ingår (vi tog hem totalt 60 balar). Hösilaget är analyserat och har en TS-halt på 80%.
Vi har köpt billigare hösilage tidigare år, men kvalitén på de partierna har inte ens varit i närheten av det vi har nu.

jag betalar knappt 1 kr/kg för torrhö i småbalar. Analys får jag ta själv. Vi kör hem det själva i samband med skörden, men det är packat på balvagnar och kopplat till traktor så det är bara att köra. På 3 år har jag inte behövt kassera en enda bal!
Jag köpte en till häst i höstas så behöver köpa mer hö och nu har det hux flux dyrare, 1,25 kr /kg. Detta hö hämtar vi med transporten eftersom han lagt in det på skullen (sommartid får vi det direkt från åkern).
är lite rädd att allt hö ska höjas till 1,25 kr till sommaren. Det är fortfarande billigt men inte lika billigt......

Bonden tar nog mindre betalt för det hö ni hämtar direkt på åkern eftersom det innebär mindre jobb för honom. Det tar ju ändå en stund att köra hem det och sen lasta upp det på skullen... Så det är helt rimligt att han tar lite mer betalt för det.

Häromkring kan man också få köpa foder billigare om man hämtar direkt från åkern, men 1 kr kilot var det över tio år sedan jag hörde någon tog för småbalat hö, och redan då var det otroligt billigt! :)

Det verkar ju som att en hel del betalar som jag men även att en hel del betalar betydligt mindre. Var sjutton hittar man analyserat hösilage under 2kr/kg????

Vi köper och han annonserar när han får in mkt men som i år så säljer han bara till stamkunder. Har mkt bra värden på analysen och det är superkvalitet.

Jag köper småbalar hö för 2 kr/kg, analyserat med jäkligt bra värden så vi slipper kraftfoder.

Du får handla i Kungsbacka ;)
Jag betalar mindre än 50 öre kg :) OCH det är bra värden!

Du är nog den enda i Kungsbacka som gör det då... Men du bor ju inte ens i kungsbacka du bor ju förfasen i stinkbyn??

Jag handlar i Kungsbacka ;)

De flesta inlandsbor uppskattar inte havslukt jag vet :p

Havslukt my ass... alla som åkt motorvägen söderut vet att det där luktar något helt annat..

Du måste vara bondens enda kund då eftersom han säljer det så billigt :p

Vet inte vad du känner för lukt i din bil när du åker motorvägen söderut, har det något samband med besök på hamburgerrestaurangen på Kungsbacka syd :p

Knappast bondens enda kund men givetvis hans trevligaste :D

Småbalshö, fast tunga 20-25 kg'sbalar. Grönt och fräsch kvalitet och med bra kvot så vi behöver inte ge massa tillskott till de normalfödda hästarna. Analysen ingår.
2,50/kg och då hämtar vi det själva några km bort.

Haha..du bor ju i stanken så tro fasen du inte känner det själv..det måste vara stanken som gör att du får löpa så billigt haha..
Fast ärligt 50 öre kg..kan ju inte ens täcka bondens produktionskostnad?

Som svar på ts fråga så har jag alltid kört hö eftersom jag bara har två hästar. 2, 50 kg.

Nu efter flytt ingår det hösilage i hyran.

Du får handla i Kungsbacka ;)
Jag betalar mindre än 50 öre kg :) OCH det är bra värden!

Det är ju nästan värt att hämta! Bor i nästa stinkby, i slutet av E6:an :D
Men är från trakterna, jag gissar på ett pappersbruk???

Jag har hösilage i småbal a 25 kg/st. Vi betalade 3 kr/kg för hemleverans.
Det är analyserat och av god kvalitet.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
916
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV