Får man lov att fråga vad ert grovfoder kostar?

Sv: Får man lov att fråga vad ert grovfoder kostar?

rundbal 250 kg hö t/S 85 . 1.80KR / KG. analyserat. 1 Stor häst o en shetties.

Visst kan du ha storbal med hö bara du har de torrt tex under taket.

Hösilage på storbal. Stallägarens eget så det finns på gården. Helt ok värden.

1,20 kr/kg.

Det tror jag går utmärkt, åtminstone fram till våren. Vi har ca 360 kg-balar på tre hästar, välplastade med ts på ca 72%, andraskörd så det är rätt mjuka strån.

Aha! Trodde 66% inte var tillräckligt torrt för att hålla.
Men det är ju super isf, det betyder att jag sparar in 1/3 del iaf på Hö :)

De beror på vädret också, är det så milt som i år får man hålla lite koll på balarna. Jag har klarat mig trots att jag har storbal och bara 2,5 häst men jag har nog högre TS.

Men upp till hur många grader och hur länge kan TS på 66% klara sig tro?
Vet ju inte vad TS ligger på nästa år, men ändå?

Jag brukar börja med hösilage först när det blivit minusgrader men i år blev det ju aldrig det. Kanske nån i Skåne kan svara bättre, jag bor längre upp.

Jag betalar 125 kr med moms för ca 40-45 kg småbal hösilage och hämtar själv. Det är ok för jag bara har en häst, om man har flera så är det annan sak.

Har analyserat hösilage i småbal.
Kostar 3kr/kg hemkört.
Börjar känna av i plånboken att hästarna kostar en del,
så jag funderar på var jag kan spara in.
Vad betalar ni och vad får ni för pengarna?

Jag bor i Skåne och jag fodrar både med hösilage och hö. Hösilage 350 kr per bal ca 300 kg/bal exklusive transport hit ( 1000:- för 28 balar), dvs 1,28 per kg foder. Hö 2:- per kg foder, dessa hämtar jag själv. Ts hösilage 70%, jag tar själv ut prover och skickar in för analys.
En storbal går åt på ca 5 dagar till 5 hästar, en häst äter enbart hö eftersom den inte tål hösilage.

Ja det får du :D

Jag betalar 300 kr för 750 kg (ca) hösilage i storbal. Det är bra värden, enligt foderstatsprogram behöver jag inte ge hästarna något ytterligare foder. Hästarna är blanka och fina och i gott hull :p
En bal går åt på 5 dagar.

Jag köper småbalhö, betalar 30kr/bal och det varierar mellan 8-18 kg i varj bal. Inte de bästa värderna i höt, men bättre än bonden på gården bredvid i alla fall.

Ja det får du :D

Jag betalar 300 kr för 750 kg (ca) hösilage i storbal. Det är bra värden, enligt foderstatsprogram behöver jag inte ge hästarna något ytterligare foder. Hästarna är blanka och fina och i gott hull :p
En bal går åt på 5 dagar.

Monsterstora balar?

Nä det är typ normal storlek? Passar smidigt på en träpall :p

Jag betalar 300kr för rundbalar, jag har största balarna i stallet, gissar att dom väger närmare 400kg.
2kr kilot för småbalar (torrhö alltså)

Betalar 375kr tror jag det var för torrhö på rundbal. Oplastade balar är det då alltså.

Frakt ingår.

Senast ändrad:

Jag betalar 3 kr/kg för ensilage i småbal (ca 30 kg) runt 60% ts. Jag har även hö från en annan leverantör som jag betalar 1,70 kr/kg för. Men det är onormalt billigt anser jag.

Se över försäkring och strökostnader istället skulle jag föreslå. Det vanligaste försäkringsbolaget (börjar på A) är sällan det billigaste. Det går att få billigare försäkring med samma eller bättre villkor på andra bolag ;)

Betalar 130 kr per bal, 50 kilos balar med hösilage dvs 2.60 kr /kg. Ganska dyrt men skönt med småbalar när jag bara har två hästar.

2 kr/kg och det hade fantastiska värden i år så han får endast hösilage :)

Hösilage i 40-kilosbalar (oftast väger de dock mer). Riktigt bra värden och 98 kr/bal inkl hemkörning.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
916
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV