Får man "krita" vita tecken?

Malin_89

Trådstartare
Jag undrar om man får "krita" vita tecken på hästarna i dressyr?
Vi har gjort det när vi har vart på utställning men får man göra det på dressyr?:confused:
För jag tycker det är väldigt snyggt med "krit-vita" tecken iallafall på benen:love:
Tacksam för svar:bow:

Sv: Får man "krita" vita tecken?

Har sett några som använder den vita pastan iallafall.

Ja, det får du. Kan inte tänka mig en enda anledning till att du inte skulle få det, det är mest "prylar" (rosetter, strasstenar, lössvans, mm.) som är reglerat i TR när det gäller dressyr. Olika klippningar och schackrutor på korset är ju tillåtet så jag antar att det här faller under samma kategori.

Får man vara nyfiken och fråga vilken "teknik" ni använder? Har fått hem en ponny med mycket vitt som gillar att smutsa ner sig. Kan ju inte hålla på och bada henne jämt och ständigt. :smirk: Har hört att vissa använder potatismjöl.

"Unica": Vad är det för pasta...?

Har sett nån vit pasta itub som man använder för att vita upp tecken..

vi har en vit häst i stallet som skitar ner sig JÄTTEMYCKET så fort man har tvättat henne, vi funderade på att måla över det med vattenfärg :P

Oooo, dottern har precis fått en vit ponny som ääääääääälskar lera. Vi har knappt lyckats få bort alla missfärgningar till tävlingen. Funderade skarpt på att bubbelbada han varje kväll men ska pröva vattenfärg istället :).

Grillkol är också bra mot tex gula fläckar. Gnugga ordentligt och borsta sedan bort. Det blir alldeles silvervitt.

Jag använder bara vanligt foderkalk och duttar på alla vita tecken, funkar ganska skapligt iallafall;)

vi har en vit häst i stallet som skitar ner sig JÄTTEMYCKET så fort man har tvättat henne, vi funderade på att måla över det med vattenfärg :P

ska vi dela på färgen mitt skimmelsto är oxå mirakulöst duktig på tt hålla sig grå... eller ler färgad

Likaså! POTATISMJÖL! Sätt på medans det är fuktigt.. låt sedan mjölet torka och borsta sen av.. det blir KRITVITT!!

* kl *

Utanför tråden men om man nu får förstärka en färg får man då ändra :confused:
Har lite vitt på en kota som jag kan tycka stör inntryck på takten...ofta funderat på att spreja den svart men har varken TR eller modet ;)
Nån som kan citera TR ?

Grillkol är också bra mot tex gula fläckar. Gnugga ordentligt och borsta sedan bort. Det blir alldeles silvervitt.

Giiih! :) Måste testas.... Hade varit intressant att se min dam i sin riktiga vita färg och inget pissgult/smutsbrunt/gräsgrönt kammomönster...

* kl *

Utanför tråden men om man nu får förstärka en färg får man då ändra :confused:
Har lite vitt på en kota som jag kan tycka stör inntryck på takten...ofta funderat på att spreja den svart men har varken TR eller modet ;)
Nån som kan citera TR ?
Vet inte om man inte får... men det domaren inte vet mår h*n inte dåligt av...:angel:

finns det inte på t.ex ponnyprakt ett speciellt medel man kan sätta på vita tecken för att främhäva dem? :idea:

Jag tror inte man får ändra färg, hästen ska ju kunna identifieras med bland annat tecken..

*kl

Jag tror inte att man får göra sånt ni pratar om i tråden, har hört någon som färgade svansen på sin häst för att den skulle få samma färg överallt men att man inte fick det så hon fick försöka färga tillbaka igen.

malu

Hoppar på tråden...

Mitt fullblod har vita "ärr" på frambenen - får man täcka över dem med typ skokräm eller nåt för att höja helhetsintrycket på tävling?

Till TS:
Jag har i och för sig bara ställt ut shetlandsponnyer och fjordingar, men där är ingen form av smink eller hårförlängning m.m. tillåten - vilken ras har du ställt ut? Den enda utställningen där jag vet att det är tillåtet är quarterhästarnas halterklasser... :confused:

Jag tror att du får "dölja" ärr och div. stötskador ( de där vita fläckarna som kan bli efter tryck/stöt)...
eftersom de på inget sätt används för att identifiera hästen ( om de nu inte är medfödda) Men, som jag vet att du har en blodis kan jag tänka mig att ärren är orsakade av lite olika skador från träning/start?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 538
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V