Får man "krita" vita tecken?

Sv: Får man "krita" vita tecken?

Jag undrar om man får "krita" vita tecken på hästarna i dressyr?
Vi har gjort det när vi har vart på utställning men får man göra det på dressyr?:confused:
För jag tycker det är väldigt snyggt med "krit-vita" tecken iallafall på benen:love:
Tacksam för svar:bow:

Jag tror definitivt att man får krita tecken på benen, jag brukar ha vitt kalk för att framhäva tecknen samt barnolja runt ögon och mule för att få mer uttryck, men jag tar på det dagen innan för att det ska ha "grott in sig" så det inte syns alltför mkt. Det man inte får göra är väl antagligen att dölja saker på hästen eller tillsätta nya.

Ja, det kan man. Man ändrar ju inte på något om man bara förstärker den vita färgen som redan finns.

Men hur gör man praktiskt med kritningen? Eller potatismjölet? Bara tar lite i handen och gnuggar in?

Att använda krita för att göra vita tecken vitare är tillåtet såväl på tävling som på utställning. Dvs du kan lika gärna använda krita som potatismjöl, foderkalk, skimmelschampoo eller grillkol. Eftersom hästen naturligt har vita tecken där så förändrar du ju egentligen inte hästens utseende, du förbättrar det. Precis på samma sätt som du gör om du använder pälsglans. Hästen har samma färg, men är lite blankare. Sminka över ärr är också tillåtet men däremot att färga över vita tecken eller på något annat sätt ändra hästens utseende så att det inte stämmer överens med pass/reg.bevis är inte tillåtet.

Grillkol?! Hur kan det hjälpa?

Har en häst med vita tecken så alla tips är intressanta.

Men hur gör man praktiskt med kritningen? Eller potatismjölet? Bara tar lite i handen och gnuggar in?

Vi brukar krita efter vi har tvättat hästarna dagen innan vi ska iväg och vi använder pulveriserad tavelkrita.
Då när de är blöta på benen så är det bara att ha på krita och gnugga. Eller så kan man blanda krita med lite vatten i en hink så man får en ganska lös blandning sen är det bara att ha på benen och gnugga lite grann . Detta kan man även använda i huvudet med då måste man ha lite fastare blandning så det inte rinner i ögonen och vara allmännt försiktig.

Så brukar vi göra ialla fall. Jag gör lite olika varje gång men detta är väl grunden :)

*KL
Gör ni allt detta bara på tecken som sitter på benen?
för hur tusan gör man på en häst som gillar att köra ner hela mulen i betforen/havren/leran ja allt som är smutsigt?! Bläsen blir ju lite missfärgad :p

Hoppar på tråden...

Mitt fullblod har vita "ärr" på frambenen - får man täcka över dem med typ skokräm eller nåt för att höja helhetsintrycket på tävling?

Till TS:
Jag har i och för sig bara ställt ut shetlandsponnyer och fjordingar, men där är ingen form av smink eller hårförlängning m.m. tillåten - vilken ras har du ställt ut? Den enda utställningen där jag vet att det är tillåtet är quarterhästarnas halterklasser... :confused:

En gång i tiden höll jag på med araber och dem brukade vi "sminka", fylla i evenuella ärr eller småsår men kajalpenna, eller rätta till en något sned bläs etc...........Vet inte om det var tillåtet men vi hade iallafall ganska många med guld och en oannan BIS också.

Det finns ett lila (skimmel)schampo som heter typ BloomGroom. Det vita blir väldigt vitt av det :idea:

Vi brukar krita efter vi har tvättat hästarna dagen innan vi ska iväg och vi använder pulveriserad tavelkrita.
Då när de är blöta på benen så är det bara att ha på krita och gnugga. Eller så kan man blanda krita med lite vatten i en hink så man får en ganska lös blandning sen är det bara att ha på benen och gnugga lite grann . Detta kan man även använda i huvudet med då måste man ha lite fastare blandning så det inte rinner i ögonen och vara allmännt försiktig.
Herregud vilka bestyr... Jag tvättar vita tecken (fyra ben och bläs) med schampo och torkar så gott jag kan med en handduk och stoppar in hästen i boxen. Dagen efter är han kritvit om ben och skulle han råka vara missfärgad på nosen är det ju lätt att bara tvätta av igen.

Är era hästar "smygotecknade";) eftersom ni måste fuska med krita? (generell fråga)

Vad menar du med "smygotecknade"?

Man förstäker ju bara det vita tecknen inget annat. :)

Vågar man ha det i ansiktet då?
Tror nog inte jag ska testa, min häst är rätt så rädd för saker som kommer upp i ansiktet, PLUS att han är livrädd för vatten :rofl:

Som jag skrev tidigare när jag har i huvudet på hästen så tar jag det väldigt lungt och försiktigt så de mäsker att jag inte håller på med nå farligt. Och då har jag nästan fast blandning ialla fall så är den inte jätteblöt. och det har inte var några problem fast att vi har gjort det på 2-3 åringar när vi skulle iväg på utställningar.

hmm.. jag trr nog att hans bläs får vara så vit som den är nu. an är ju svartbrun, så kontrasten är rätt så stor i alla fall :p

Så brukar vi göra ialla fall. Jag gör lite olika varje gång men detta är väl grunden :)

Hur gör man när man fixar pulver av tavelkritor?

krossar kanske :rofl:

haha, nej jag vet inte :p

Jag undrar om man får "krita" vita tecken på hästarna i dressyr?
Vi har gjort det när vi har vart på utställning men får man göra det på dressyr?:confused:
För jag tycker det är väldigt snyggt med "krit-vita" tecken iallafall på benen:love:
Tacksam för svar:bow:

Jag läste nån atikel i någon tidning nångång.. där stod det att efter man har tvättat "dom vita täcknen" kan man dutta på lite kalkpulver...

Så skönt att man inte har en skimmel :)

Så skönt att man inte har en skimmel :)

Skimmel e ett helsicke ska jag säga dig.... bada med Yes, bada ännu mera med yes, sen skimmelschampoo, pälsglans i mängder, hood på hood på hood och svanspåse och benlindor.. Och ta mig t*san så e ju hästskrället bajsfläckig ändå när det väl är dags... >.< Det e att börja förbereda tävlingen minst två veckor i förväg om man ska få skrället ordentligt vitt..Huvva...

men fin e hon :D

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 538
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V