Får man köra häst i öppen kärra?

Jag skulle gärna vilja läsa lagtexten där det står att det inte är tillåtet.
Jag har inte själv tänkt köra hästar så, men jag har varit på en sommarpremiering för ett antal år sedan, då ett antal kallblodshästar transporterades dit med traktor och öppen släpvagn liknande den ovan med kor i.
För att någon gör det betyder inte det att det är tillåtet.
 
För att någon gör det betyder inte det att det är tillåtet.
Det är sant, men det vore intressant att läsa exakt vad lagen säger om saken.
Att vi kör med täckta transporter generellt måste ju inte nödvändigtvis vara pga att lagen kräver det...
 
Kollade på film från förra årets hingstsläpp på lojstahed, och då använde de nåt liknande bakom en traktor om jag inte minns fel.

Inte för att det har med frågan om det är tillåtet eller ej men visar ju ändå på att det verkar användas.
 
Får man köra en häst i en kärra utan tak där hästen definitivt skulle kunna klättra ut?

På allmänväg ska den vara godkänd som djurtransport. Finns lagtexter om det. Om det ska vara bom fram eller ej är väll olika. Behövs inte i lastbilar o diagonal lastade transporter.

Klättra ut? Är väggen tillräkligt hög så är det nog svårare.
Men det finns en o annan häst/ponny som tar sig ut genom framdörren på transporterna.
 
Det finns såvitt jag vet ingen föreskrift om att ett släpfordon för hästtransport behöver ha tak.
Det finns krav och föreskrifter ifråga om utrymme, bommar, klimatskydd, rymningssäkerhet, golv, ramper mm (framför allt i SJVFS 2010:2 / L5) - men det finns ingen stämpel som säger att "detta är en Godkänd Hästtransport". Uppfyller släpfordonet de villkor och föreskrifter som finns, så är det godkänt.
 
Är väl denna text då

2 § Ett transportmedel ska vara konstruerat på ett sådant sätt att det är
rymningssäkert samt skyddar djuren mot ogynnsamt klimat, t.ex. nederbörd, blåst,
starkt solljus och kraftiga väderväxlingar. Djuren ska ha ett klimat som är anpassat
till djurslaget (termisk komfort) oavsett om transportmedlet framförs eller är
stillastående.

Fast om det handlar om en transport mellan beten på gården så lär det vara ett icke problem med vädret.
 
Kollade på film från förra årets hingstsläpp på lojstahed, och då använde de nåt liknande bakom en traktor om jag inte minns fel.

Inte för att det har med frågan om det är tillåtet eller ej men visar ju ändå på att det verkar användas.
När jag var liten kom det en traktor och vagn och hämtade upp russen och deras ryttare när de skulle tävla. De stod alltså på vagnen och höll i hästarna, ett helt gäng. I traktorfart förstås.
 
Men en sådan kan väl knappast vara godkänd som hästtransport?
Har aldrig sett en hästtransport utan tak nånsin.
Ibland ser man ju bilder på exempelvis facebook där människor transporterar hästar och andra djur i märkliga fordon och på märkliga sätt.

Min spontana tanke var "nej, det kan aldrig vara tillåtet" men när man tänker på att det ju faktiskt är tillåtet att transportera nötkreatur i vagn utan tak så blir jag inte lika säker på saken.

En "vanlig hästtransport" fast utan tak känns väldigt otillåtet.
Ett stort flak med höga väggar mer frågetecken? Fast det är väl få som transporterar häst på det sätt som nötkreatur transporteras på...

Det finns ju några släp på markanden som inte har hårt tak utan presenning-tak?
 
Att frakta hästar bör ju vara tillåtet utan tak, om det inte sker på allmänna stora vägar eller höga hastigeter för då är det väl lite väl mycket risker med det kan jag tycka..

Har sett många hästar som fraktas tex över vattnet en bit i båtar ut till sommarbeten på öar tex, det är inte jättelångt men ändå, det är tillåtet vad jag vet. Antar det iallafall då det verkligen inte är något som sker dolt då det är mycket folk där vid betessläppet.
 
31096_1381533231995_7400125_n.jpg

@Grazing
 
Senast ändrad:
Här står mer info.
Ibland ser man ju bilder på exempelvis facebook där människor transporterar hästar och andra djur i märkliga fordon och på märkliga sätt.

Min spontana tanke var "nej, det kan aldrig vara tillåtet" men när man tänker på att det ju faktiskt är tillåtet att transportera nötkreatur i vagn utan tak så blir jag inte lika säker på saken.

En "vanlig hästtransport" fast utan tak känns väldigt otillåtet.
Ett stort flak med höga väggar mer frågetecken? Fast det är väl få som transporterar häst på det sätt som nötkreatur transporteras på...

Det finns ju några släp på markanden som inte har hårt tak utan presenning-tak?
Enligt jorbruksverket ska det vara skyddad mot nederbörd, blåst, kraftig sol mm.
Säkerheten ska även tryggas, så blir mer säkerhet med ett tak så att inte hästen hoppar ut eller åker ut/fastnar vid en eventuell olycka.
Däremot hittar jag inget att det står att taket måste vara av ett visst material, enbart rekommendationer.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 450
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: Mrs Chippy
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 786
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp