Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?
Bara för att klargöra - nej jag skulle givetvis aldrig få för mig att göra som jag skriver i exemplet, men jag skulle heller inte gå in till främmade hästar i en hage. Om nu allemansrätten tillåter att man klappar djur, och att man inte stör så länge de självmant kommer fram, så borde det inte vara någon skillnad?
Min poäng är att allemansrätten finns för att man ska kunna röra sig i skog och mark, plocka bär och svamp osv. Att det är tillåtet att passera genom en hage är så vitt jag vet inte samma sak som att det är tillåtet att gå in i hagar och klappa och mata djuren.
En hund är ju inte "i sin hage". Den är i ditt exempel lös (en jakthund är dock på uppdrag och den hade jag inte rört om den inte uppfört sig som den vore vilse).
Jag matar inte främmande djur eftersom jag inte vet hur de reagerar och vad de tål. Jag kan ta omhand djur som uppenbarligen löper en risk (att bli överkörda t ex).
Bara för att klargöra - nej jag skulle givetvis aldrig få för mig att göra som jag skriver i exemplet, men jag skulle heller inte gå in till främmade hästar i en hage. Om nu allemansrätten tillåter att man klappar djur, och att man inte stör så länge de självmant kommer fram, så borde det inte vara någon skillnad?
Min poäng är att allemansrätten finns för att man ska kunna röra sig i skog och mark, plocka bär och svamp osv. Att det är tillåtet att passera genom en hage är så vitt jag vet inte samma sak som att det är tillåtet att gå in i hagar och klappa och mata djuren.
Men en annan tanke då.. om jag träffar på en hund ute i skogen. Är det då helt ok enligt allemansrätten att klappa hunden, ge den godbitar osv? Om jag lockar en jakthund med korv, så att den självmant kommer fram till mig och äter - stör jag den inte då? Eller är det skillnad när det är en hund och den inte är inhägnad? Ett arbetande djur på jakt och "bara hästar" i en hage?