Får man inte säga nej till spekulanter?

Sv: Får man inte säga nej till spekulanter?

Jo, det är klart man får!
Det har jag gjort massor av gånger!
Såklart att man som säljare har det största valet att göra när man väljer hästens framtida hem!

Jag tycker spekulanterna ska vara tacksamma att man inte tar upp deras tid, om man inte från början tror på det hela!

hmmm detta är en tolknings fråga beroende lite på vart i läget men står som säljare eller köpare
jag personligen anser att jag som häst säljare och även i mångt och mycket som köpare har en undersöknings plikt jäntemot min köpare/ säljare alltså man får gallra en heldel under resans gång
och jag tror på detta sätt att vi undviker många trådar har på buke om hurvida men blivit på lurad något man inte alls vill ha i stallet

Är himla svårt att sälja häst faktiskt!

Hade kallblodstravaren ute på annons och fick MASSOR av svar.
Trevligt, men oj vad man fick gallra!
Gjorde rätt direkt klart för de intresserade att jag var noga med att allt skulle bli rätt och att trots att en del kanske åkt 40 mil för att titta - så kunde jag säga nej om jag inte trodde att det skulle fungera.

Var väldigt öppen ang detta då det är en speciell häst - men ändå var det flera som blev sura redan i telefon..... :crazy:
Trist - men vad gör man???

Fick flertalet som sa redan i tele att de ville ha honom, och mängder som ville ta med transporten direkt - kändes inte alls bra för mig!
Speciellt som det var en tjej hit och tittade, blev jättekär o sa att hon ville ha honom!
Då hon redan bokat in en annan provridning, tyckte jag att hon skulle i alla fall titta på den andra hästen och fundera.
Hon hörde inte av sig mer.......
Såg nu att hon hade en kallblodstravare på annons - glad att det inte var min... :cool:

De som jag kunde tänka mig sälja till, var tyvärr inte lika förtjusta i honom som jag - så nu slutade det med att han är kvar o min ena medryttare kommer ev bli halvfodervärd. Perfekt! :rofl:

Hade vid ett annat tillfälle ute en 4 åring för försäljning och då ringer en dam och frågar om hon hoppar 140? Nej säger jag, det har vi inte testat än hon är bara 4 år. damen: "Men om man styr på 140 hoppar hon då" .. Jag: det vet jag inte med de låter inte så klokt att testa med en häst som hoppat 100cm uppsutten. Så fortsätter diskussen och jag säger tillslut att dem nog söker en mer rutinerad häst som hunnit göra lite mer. Då blir hon sur och vill komma och kolla i alla fall.

:eek: Vilken människa, det är ju nästan så man tror att det är ett dåligt skämt! Herregud jag skulle bli förbannad om någon ringde på min 4 åring om jag hade annons ute och frågade sådana korkade saker! Vad finns det för människor?!

Det måste man ju för att sålla i horden av folk som ringer.

Men det är som du säger en del blir helt ställda och tror att det är klart bara för att de är intresserade.

Knapplån

Överlag tycker jag det nuför tiden krånglas en mass onödigt från både köpare och säljare.
Antingen så köper man hästen eller inte...

En massa tjaffs om vad den ska användas till (måååååste vara hos nh tränare en gång i veckan) och liknande är enligt mig endast väldigt amatörmässigt.

Antingen så säljer man hästen eller så behåller man den. Punkt slut..
Sedan kan man givietvis fråga lite om hur dne kommer stå uppstallad, vad köparen har för inriktning och liknande.

Sedan något många verkar missa är att har man sålt så har man. Då angår inte skötsel och liknande säljaren längre såvida det inte rör sig om rent djurplågeri, men då har alla anmälningsplikt enligt mig.

Som köpare kan man inte helelr efter avslutat köp börja kasta om hästskojare bara för att man råkar trilla av när hästen gör ett oväntat skutt. Sådana köpare är lika illa det.

Knapplån

Överlag tycker jag det nuför tiden krånglas en mass onödigt från både köpare och säljare.
Antingen så köper man hästen eller inte...

En massa tjaffs om vad den ska användas till (måååååste vara hos nh tränare en gång i veckan) och liknande är enligt mig endast väldigt amatörmässigt.

Antingen så säljer man hästen eller så behåller man den. Punkt slut..
Sedan kan man givietvis fråga lite om hur dne kommer stå uppstallad, vad köparen har för inriktning och liknande.

Sedan något många verkar missa är att har man sålt så har man. Då angår inte skötsel och liknande säljaren längre såvida det inte rör sig om rent djurplågeri, men då har alla anmälningsplikt enligt mig.

Som köpare kan man inte helelr efter avslutat köp börja kasta om hästskojare bara för att man råkar trilla av när hästen gör ett oväntat skutt. Sådana köpare är lika illa det.

Jag tycker inte heller man skall lägga sig i för mycket om hur köparen skall sköta sin häst.

Det finns dock en aspekt man inte får glömma, särskilt om man säljer som företagare. Hur stor är risken att man kommer att få problem med denna köparen framöver? Köparen har ett starkt stöd i lagstiftningen och det kan komma surt efter om man säljer till fel person.

Självklart vill man kanske inte sälja den nervösa unghästen till nybörjaren....

Det jag menar är att många gånger när man läser både säljes och köpes annonser är att de mest oviktiga detaljer tas väldigt seriöst.

Att däremot dissa en ev köpare redan i telefon för att den vill hoppa lite med en dressyrstammad häst osv är inget giltigt skäl enligt mig.
Låt dem åtminstonde titta på hästen och se hur ridningen fungerar liksom..

Jag önskar att fler säljare är som du:)

Då hade vi som köpare sluppit många och långa resor:crazy:

Många av de hästar vi har tittat på har inte ens varit i närheten av vad ägaren har sagt i telefon:mad:

Och det oavsett om de svarat på vår annons, där jag hade skrivit mycket utförligt vad vi sökte och vad vi hade att erbjuda.
Eller om jag svarat på annons som i annonsen lät bra, men som visat sig vara lögn från början till slut, jag menar söker vi en maxad D-ponny och någon ringer och säger att deras häst är maxad och sen när man kommer dit är den tre äpplen hög:crazy: eller typ 135 cm.

De resorna hade vi kunnat spara!!!!

De hästar som vi har köpt frågade jag ägaren vad hon tyckte efter provridningen, hon såg också lite konstig ut när hon fick frågan!
Jo det var väl bra sa hon sen....

Andra hästen var det ingen tvekan om vad ägaren tyckte:rofl: redan första provridningen bad hon nästan att vi skulle ta honom då hon tyckte att hästen och min dotter passade så bra för varandra, vilket de verkligen gör!

Så ja jag tycker att man kan säga nej redan i telefon eller senare under provridningen.

Det är ju din häst tills du har sålt den och då får man ju göra det bästa man kan för att hitta ett bra hem!

Det beror på hur man nekar. När jag "sagt nej" försöker jag undvika att gå på person utan att de nog inte kommer att bli nöjda med sitt köp och då blir det tråkigt för dem. Vi har blivit lurade vid ett köp och det var inte kul när det visade sig att ponnyn var helt opålitlig. Inte nog med det, senare fick vi veta att denna "seriösa" ridskola viste om hur ponnyn var. Detta vill jag aldrig att någon av mina köpare ska uppleva. Därför säger jag som det är t ex "nej, den här ponny ska du inte köpa om du vill hoppa högre klasser än LB för det vill den inte". Den trevligaste köpare jag har träffat agerade så här. Efter provridning och diskussioner sa köparna att de ville ha ponnyn men, sa hon, uppfyller VI dina krav för att sälja till oss? Behöver jag säga att det blev affär? Ponnyn fick det jättebra och de är väldigt nöjda.

Innan jag blev hästägare själv förstod jag inte heller att man kunde bli nekad att ens få titta på en häst. Bara för att man råkade säga fel saker i telefon. Bara för att man är nyfiken på en sak kanske det ändå inte är det viktigaste o då är det tråkigt att bli avfärdad pga av det.
Efter att själv ha sålt en häst inser jag hur mycket tid det tar i anspråk att prata mejla visa så då känns det inte längre lika konstigt.

För min del förväntar jag mig att hästägaren säger till om jag inte verkar vara rätt för hästen. När jag har sökt häst så har jag berättat mycket om mig själv och vad jag ska ha hästen till redan i telefon. Jag känner nästan att det är lika mycket jag som ska "sälja" mig själv som en bra blivande ägare, som ägaren ska sälja hästen.

Och jag vill gärna slippa åka många mil om ägaren snabbt fattar att jag och hästen inte är rätt för varandra.

Funderat lite på det här med spekulanter på hästar. När jag sålt hästar så har jag vid flera tillfällen tackat nej till spekulanter redan i tel då jag hör att hästen inte är ngt för dem och dem inget för hästen. Folk blir då helt ställda (givetvis säger man det på ett trevligt sätt) Och senast så var det en som sa " Men de är väl ändå jag som ska avgöra?". Men om jag har många som ringer och inser att de inte ens skulle vara aktuellt att sälja till dem, varför ska dem då hit och provrida? Bara för att?

Hade vid ett annat tillfälle ute en 4 åring för försäljning och då ringer en dam och frågar om hon hoppar 140? Nej säger jag, det har vi inte testat än hon är bara 4 år. damen: "Men om man styr på 140 hoppar hon då" .. Jag: det vet jag inte med de låter inte så klokt att testa med en häst som hoppat 100cm uppsutten. Så fortsätter diskussen och jag säger tillslut att dem nog söker en mer rutinerad häst som hunnit göra lite mer. Då blir hon sur och vill komma och kolla i alla fall.

Är det verkligen så konstigt att säga "Tack men nej tack, ni är inget för varandra du och min häst"??

Jag har sagt nej till flera som ringt på min ena islandshäst, kände inte att de riktigt passade honom så nu tror jag att ajg behåller honom själv, iaf ett tag & tävlar honom nästa år.

Om vi vänder på det då? Jag säljer en maxad D-ponny. Het tuff, testar mycket. Går enkelt medelvår hoppning men är svårriden. Är det rätt av mig att sälja den till en 8 årig flicka som jag tror kommer att komma till skada om hon rider och inte kan hålla den? Är det rätt av mig att sälja en ponny som garanterat kommer att få byta hem innom kort.

Klart man får säga nej.

Beror på om du sett denna flicka rida ponnyn eller inte...

Ridning måste ses inte avgöras per telefon.

men å andra sidan sa du ju att det inte var upp till säljaren att bedömma öht? Det lät så iaf, att skit samma, det är väl upp till dem? Och att man som säjlare bara skall ge hästen till första bästa som har pengarna :smirk: ?

Absolut får man säga nej! Vi blev uppringda av nån idiot som ville köra hästarna till Italien på slakt o då minst sagt är det rätt att säga nej...

Nej, men man ska inte neka någon att komma och titta innan man säger nej.

*lånar knapp av mig själv*

Jag är nog sån åt båda håll: ska JAG köpa häst vill jag sälja in mig hos köparen för att inte riskera att "förlora" köptillfället om jag blir intresserad av hästen :p (om man är skeptisk själv till en början så struntar jag i det däremot). Det är säkert trevligt för säljaren också om de får känslan av att det är en "bra köpare" eftersom de sällan kan hålla koll efter försäljningen, och då ändå inte har något att säga till om.

Som säljare försöker jag ge i princip alla en chans, kan bli väldigt skeptiskt (t ex om man ska sälja en häst som promenadhäst och någon frågar - hur högt kan den hoppa?) men om det inte låter helt åt skogen skulle jag aldrig neka en provridning. Brukar snarare vara ärlig och påpeka att hästen nog inte kommer leva upp till förväntningarna, eller att ryttaren kanske kan få problem att klara av den/sköta om den på bästa sätt om det lutar åt det. Att de vet vad de skulle ge sig in på, sen får han/hon själv avgöra om det är någon idé att provrida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall. Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett...
2
Svar
38
· Visningar
5 786
Senast: skiesabove
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 640
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama