Får man inte säga nej till spekulanter?

Sv: Får man inte säga nej till spekulanter?

Jag tycker absolut att man har rätt att säga nej redan på telefon. När jag skulle lämna iväg min ögonsten på foder så sa jag nog nej till varannan person som ringde, alla lika förvånade över att dem inte fick komma. Men hästar är inga leksaker och jag vill inte "låta någon testa en gång" eller "få visa att det visst fungerar"!

Har själv varit ute och letat häst nyss, jag är bara tacksam om folk på ett fint sätt kan säga att deras häst är nog inte vad jag söker / jag är inte vad dem/hästen söker. Det sparar min tid, mina bensinpengar och man slipper den pinsamma situation som uppstår när förväntansfull ev. köpare och lika förväntansfull säljare får uppleva ett totalt misslyckande...

Jag brukar inte neka direkt på telefon, men om jag känner mig osäker så kan jag säga att det redan finns en spekulant som har första ching. Om de ändå vill komma och titta så är de välkomna, tycker det är svårt att bedöma folk på telefon. Vet själv att jag kan vara nervös när jag pratar med en främmande människa och ställa underliga frågor eller komma med konstiga kommentarer.

Klart jag alltid frågar om vad de tänkt ha hästen till och om jag vet att det är något som den specifika hästen saknar så talar jag ju om det. Ibland så får folk för sig att man vill höra att de ska använda hästen till tävling eller avelsvisa, fast de helst vill rida ute i skogen. Då är det lättare att få grepp om dem som personer i verkligheten.

Och om de sedan är helknepiga så har jag ju garderat mig med min "andra köpare". Det brukar folk förstå och jag behöver inte gå in på vad jag tycker att de gör för fel eller varför de inte passar ihop med hästen.

Givetvis avgör man själv vem man vill sälja sin häst till. Det tycker jag till och med är ens plikt att säga nej till någon man inte tycker passar.

helt korrekt tycker jag!:bow:

Hade vid ett annat tillfälle ute en 4 åring för försäljning och då ringer en dam och frågar om hon hoppar 140? Nej säger jag, det har vi inte testat än hon är bara 4 år. damen: "Men om man styr på 140 hoppar hon då" .. Jag: det vet jag inte med de låter inte så klokt att testa med en häst som hoppat 100cm uppsutten. Så fortsätter diskussen och jag säger tillslut att dem nog söker en mer rutinerad häst som hunnit göra lite mer. Då blir hon sur och vill komma och kolla i alla fall.

Det kanske bara är så att spekulanten inte är så bra på att uttrycka sig. H*n kanske bara var dålig på att ta reda på om hästen hade kapacitet för den höjden? Om hästen var en som skulle hoppa på allt, eller en som tvekade? Det kanske skulle blivit en jättebra ägare till hästen, ni bara missförstod varandra.

Det är klart att man ska kunna neka redan i telefonen. Det är ju ditt hus, din gård, din mark om du inte vill släppa in främmande människor där du bor, ska du inte behöva det. Vare sig det är hästspekulanter eller dammsugsförsäljare.

KL

Sedan kan man se det från en annan sida.
Kollade på en annons där hästen beskrevs osv, säljes end till mkt gott hem & rätt ägare men sedan står det & jag citerar:"Troligtvis kommer vi inte tycka att ngn som ringer är bra nog för att få köpa våran häst".
Varför sätter man då ut annons?behåll eller slakta.:smirk:

Men shit! Undra vad man vill ha sagt då? Att man inte kommer att sälja? Att ingen kommer att ge hästen ett lika bra hem? Att man måste komma hem och knacka på dörren för att vara en värdig köpare?

Intellekten som gud glömde :p

Visst ska man få säga nej till spekulanter!! Det är vad en seriös hästsäljare gör ifall denne känner att häst och köpare inte skulle passa ihop! Jag skulle vara glad ifall nån sade nej, då sparade de ju mig besväret att kanske köpa en häst som inte passar mina intressen..

jag tackade nej till 8 st när jag skulle sälja min häst.
Så nej det är inte fel :D

Den sissta som ringde var en som skulle ha han till det han kunde.
NÄr hon kom och tittade fann dom varann direkt. :) känndes bara så rätt.

Jag antar att alla måste göra sina egna bedömningar och handla så gott de kan därefter.
Men en sak har jag tänkt på medan jag läst lite här och där i tråden. Om man pratar via telefon blir ju det som sägs ofta en bedömning och tolkning som faktiskt kan vara rejält subjektiv. Alla människor har inte lätt att hitta de rätta orden och kanske uttrycker de sig otroigt klumpigt medan de å andra sidan kanske är jättefina ryttare. Det är ju liiite svårt att höra via telefon. Att bedöma sin egen ridning som ryttare kanske inte alla gånger är lätt. Vissa människor har bara ingen självinsikt.
Fast det kanske ni säljare fått se mycket av också...

Men självklart måste man få sålla som man själv vill om man ska sälja. Fast jag tror att man bedömer bäst irl.

Tjat om högre hoppning, (tänker på den där unghästen som nämnts i tråden) egentligen kanske köparen bara undrade om vad du tror om framtida kapacitet..?

Visst kan man missförstå varandra, ingen tvekan om saken. Men tror inte att det i just detta fall var någon form av missförstånd. Den biten av samtalet som jag skrev här var bara en detalj i samtalet. Det var fler anledningar att jag kände att det inte borde vara intressant från något håll.

Fast det där med att folk måste få prorvrida innan man säger nej, om man har väldigt många som ringer på hästen och man direkt känner att " nej jag kommer inte sälja till den här personen" då borde de väl vara ok att säga "tack men jag tror inte att hästen är vad ni söker osv". Jag tycker inte att det finns någon logik i att massor av människor kommer och provrider när man känner sin häst och direkt vet att det inte är ett hem för den.

Sen håller jag med om att man när hästen väl är såld inte kan ha ngt med hur den ska skötas osv. Det är just därför jag är petig med vem jag säljer till, så jag kan känna att jag gjorde allt jag kunde för att det skulle blir bra för alla parter.

Men oftast tycker jag det är fler som ringer än som verkligen kommer och provrider...
Alltså brukar de som inte är seriöst intresserade försvinna redan där..

Jo visst är det så. Men om jag skulle tackat ja till alla dem som ville komma och provrida så hade det blivit väldigt många (speciellt när jag sålde 4 åringen) Och jag valde därför att säga nej till några redan i tel. Även om vissa som ringer "faller bort" och inte kommer och provrider så är det fortfarande många som faktiskt vill komma.

Fast är det då jättemånga brukar jag köra "först till kvarn" sas.

Man kan informera om att det är så och så många på ett ungefär som ringt tidigare och att man hör av sig on/när det blir aktuellt...

Att blåneka någon redan i telefon för att de råkar heta Berta eller liknande tycker inte jag är OK. Att däremot upplysa om läget, tex att det är många spekulanter är helt ok.

Jag har sagt nej till fem stycken:
En som helt enkelt förklarade mig att han skulle gå på ridskola som viktbärande häst, och undrade vad jag trodde om det, eftersom min häst inte gillar nya människor och småbarn, stressad av nya miljöer (han är sent tagen och har väl inte haft världens bästa liv innan jag köpte honom) sa jag att jag inte trodde det skulle funka.
En som ville rida honom genom hela Sverige under sommaren (det stod i annonsen att hästen inte var så mycket riden...). För att sedan sälja honom igen...
En som ville ha honom att tävla med, och ville ha en färdig tävlingshäst för hoppning, viket att han inte var och dessutom tycker jag inte en nordis riktigt passar till det, alltså vill man ha en tävlingshäst så är det nog inte riktigt rätt ras.
En som ville ha honom på foder. Vilket jag har dåliga erfarenheter av.
En som ville ha honom (vilket han inte sa men det var rätt uppenbart) till turridning och tjatade om att "en nordis tar ju lätt 140 kg"

Det slutade med att jag satte hästen på lösdrift med nästan full service i ett år tills min situation ordnat upp sig.
Det är klart att man har rätt att säga nej, men man kan ju göra det på ett trevligt sätt och förklara varför man inte tror det kommer att funka, låta personen ge sin syn på det för att undvika missförstånd. Skulle aldrig våga sälja min bebis till någon om det inte känns 100!

hehe nej inte skulle jag neka någon för att de hette berta ;)
Skämt åsido. Alla väljer vi att göra olika. I mitt fall gäller aldrig först till kvarn utan väljer i första hand dem som jag tror är ute efter det som min häst passar för. På det sättet inbillar jag mig att alla parter kommer bli nöjdast och slipper ha onödigt många som provrider. Därmed inte sagt att något annat sätt är fel, de är bara min åsikt.

Rent generellt tror jag att prisklassen på hästen avgör lite vilka som hör av sig.

Ju billigare pirslapp dessto "lustigare" spekulanter och därmed svårare.

Bara en allmän reflektion....

Ok, lite olika erfarenheter där. Eller vad vet väl jag vad du klassar som billig prislapp. Men för min del har det nog varit nästan lika många konstigheter oavsett prislapp. För att inte tala om när jag skulle sälja ganska dyr ponny, och föräldrar med god ekonomi ville köpa en bra ponny utan att ha ett barn som klarade av ponnyn.

Med billig så tänkte jag kanske främst på avdankade trvare och liknande. Där kan man få se riktigt konstiga annonser av både köpare och säljare..

Säljer man däremot en häst för säg 500 000 och uppåt brukar folk ha mer hum om vad de sysslar med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall. Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett...
2
Svar
38
· Visningar
5 786
Senast: skiesabove
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 640
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama