Får man inte säga nej till spekulanter?

M

Mindra

Funderat lite på det här med spekulanter på hästar. När jag sålt hästar så har jag vid flera tillfällen tackat nej till spekulanter redan i tel då jag hör att hästen inte är ngt för dem och dem inget för hästen. Folk blir då helt ställda (givetvis säger man det på ett trevligt sätt) Och senast så var det en som sa " Men de är väl ändå jag som ska avgöra?". Men om jag har många som ringer och inser att de inte ens skulle vara aktuellt att sälja till dem, varför ska dem då hit och provrida? Bara för att?

Hade vid ett annat tillfälle ute en 4 åring för försäljning och då ringer en dam och frågar om hon hoppar 140? Nej säger jag, det har vi inte testat än hon är bara 4 år. damen: "Men om man styr på 140 hoppar hon då" .. Jag: det vet jag inte med de låter inte så klokt att testa med en häst som hoppat 100cm uppsutten. Så fortsätter diskussen och jag säger tillslut att dem nog söker en mer rutinerad häst som hunnit göra lite mer. Då blir hon sur och vill komma och kolla i alla fall.

Är det verkligen så konstigt att säga "Tack men nej tack, ni är inget för varandra du och min häst"??

Sv: Får man inte säga nej till spekulanter?

Det finns bra många konstiga (och lika många vettiga) folk!

När vi hade vår shettis till salu blev hon köpt över telefon ett antal gånger, "vi kommer o hämtar henne nästa vecka då, det låter jättebra det här".. Mamma sitter o säger "Nej, ni får komma o titta på henne och bestämma er efter det".

"Vadå, jag kan inte åka 10 mil för en shettis".
och svaret blev "då är hon inte till salu längre.."

Många som blev irriterade över det, men om inte hästen ens är värd att komma o titta på, hur vet man då att det är ett bra hem åt den?

De som till slut köpte henne åkte 18 mil, en gång för att titta på henne, prova henne, sen åkte de hem för att fundera, och kommer någon vecka senare och hämtar henne.

Det är ju bäst för båda parter om ägaren säger till från början att det nog inte är en lämplig häst för den som ringer. Självklart bestämmmer man ju själv om någon ska få provrida ens häst eller ej!!

Givetvis avgör man själv vem man vill sälja sin häst till. Det tycker jag till och med är ens plikt att säga nej till någon man inte tycker passar.

Jag tycker absolut att man ska säga nej från början om man inte tycker att det verkar bra. :)

Nej verkligen inte! Tror att de flesta inser att det är något speciellt med att både köpa och sälja hästar om man jämför med andra varor.
Självklart finns det fall då man inte lägger nån vikt vid det men jag är iallafall beredd på som köpare att bli nekad.

Om man tänker efter så kanske det är stor chans att bristen på förståelse ligger hos samma personer, både när det gäller unghästar som inte kan hoppa 140 hursomhelst och huruvida säljaren inte vill sälja till vem som helst..förstår du hur jag menar?

Oj. Om jag skulle köpa häst skulle jag tycka att det jättebra om ägaren gav sin syn på hur vi passade ihop. Snarare skulle det ju kännas tryggt: om ägaren ser att det inte alls stämmer finns det ju anledning att lyssna på det.

Mycket hellre det än att bli pålurad en häst för att säljaren skiter i hur det går för hästen och bara vill ha sina pengar snabbt... :crazy:

Naturligtvis får man säga nej till spekulanter, det är t o m ens skyldighet tycker jag. Det är ju trots allt jag som känner min häst och vet vad den går för. Jag har sålt några ponny och jag frågar alltid vad de tänkt att ha ponnyn till och svarar då ärligt om deras önskemål inte passar med ponnyns kapacitet eller psyke. Särskilt svårt är det att sälja ponny eftersom föräldrarna inte alltid har kunskap om hästar eller har en alltför positiv bild av barnets ridnivå och möjligheter. Jag har också blivit bemött med sura miner och kommentarer men det bekräftar bara att jag har haft rätt när jag har nekat. Men jag har också fått många positiva och tacksamma reaktioner när jag ärligt sagt att jag inte tror att min ponny är den de söker.

Särskilt svårt är det att sälja ponny eftersom föräldrarna inte alltid har kunskap om hästar eller har en alltför positiv bild av barnets ridnivå och möjligheter. Jag har också blivit bemött med sura miner och kommentarer men det bekräftar bara att jag har haft rätt när jag har nekat. Men jag har också fått många positiva och tacksamma reaktioner när jag ärligt sagt att jag inte tror att min ponny är den de söker.

Ja precis! För många köpare är det ju en stor trygghet.
Det är kanske de som tycker att de minsann "kan" häst, som surnar till.
Håll ni i era hästar, och välj en köpare som känns rätt!

självklart har man rätt att säga nej! Det är ju en levande varelse man säljer och jag anser att man har ju skyldigheter mot den minst tills den verkligen är såld. Man vill ju att den skall komma rätt!

Herregud, folk får väl acceptera, det är ju ändå din häst :crazy:

Strunta i sådana rötägg, det är ju ingen som tvingar dig att sälja hästen till de om du inte vill det!

Självklart har du rätt att neka en spekulant.... fattas bara annat.

Sen vad de tycker om att bli nekade är ju ointressant i sammanhanget.
Du nekar för att du har hästens bästa för ögonen...

Svarar lite till alla

Jo jag tycker också att det är självklart att man får neka spekulanter att ens komma och kolla. Men tydligen är det inte lika självklart för alla. Verkar som att vissa ser det som vilken "vara" som helst och därför så ska alla val ligga hos köparen. Men till en sådan köpare vill jag ju ändå inte sälja så då är ju problemet löst. Va mest intresserad av att kolla om det bara va jag som är en "gnällig säljare" eller om ni tycker som jag.

Johoerå, visst får man säga nej. Kan ju inte sälja sina ögonstenar till hem där varken häst eller köpare kommer bli lyckliga. Har dock mötts av liknande kommentarer som du när jag sagt att det inte låter som en lyckad kombination men det är ju bara att stå på sig och avsluta det samtalet. Så jag håller med dig :)

Jag har snarare råkat ut för lite tvärtom. När jag har köpt hästar så har jag sagt efter titt och provridning att ja, jag är intresserad av att köpa om du vill sälja till mig? Och då tittar folk som att varför frågar hon så?

Ja, ur säljarperspektiv känns ju svaret självklart.

Jag är dock nyfiken på hur många (med handen på hjärtat) som utan att argumentera emot och/eller ifrågasätta beslutet skulle tycka att det kändes helt ok om hästägaren till den häst du ringer på nekar till att du ens får komma och titta och träffas i verkligheten/få en chans till ett andra intryck. Kanske med ursäkten att ägaren inte tror ni passar ihop - trots att du själv känner annorlunda.

De där som argumenterar emot eller frågar "varför" är inga jättekonstiga tankebefriade personer. I allmänhet är det helt vanliga människor som kanske bara inte förstår varför de blev avspisade då de kanske haft en helt annan känsla än hästägaren.

Försök se det från båda hållen. Självklart har ägaren alltid rätt att sälja till vem h*n vill oberoende av vad h*n säljer. Men det är inte heller konstigt att den som blir nekad rätten att köpa känner sig irriterad/nedvärderad/förorättad. Det är något man får ta som hästförsäljare när man avspisar en köpare.

Nej självklart får man försöka se det ur bådas perspektiv. Vill personen i fråga veta exakt varför jag inte anser att dem och min häst är en match made in heaven så förklarar jag ju det. Vill dem ha en häst som hoppar 140 uppsutten så är det inte min unghäst som har hoppat 1m uppsutten (och att personen i detta fallet envisas med att fråga OM hon skulle försöka om man styrde på 140) osv. Självklart är det en sak om jag är osäker om det skulle kunna passa osv. Men när jag är helt säker från början att det inte är det hemmet jag vill ha till min häst eller min häst är ens i närheten av vad dem söker, nej då vill jag inte att de kommer och provrider.

Nä, det behöver du ju inte heller. Och du får grunda dina beslut på precis vad du vill. Vad jag vänder mig mot är att dumförklara köpare som blir besvikna/arga över beslutet. Jag säger inte att du gör det, men tonen i den här tråden har den klangen, därav min reaktion.

*kl* har själv sagt nej ganska nyligen till en familj som ville köpa våran shettis. Vi sålde pga av tidsbrist och att tösen blivit lite rädd för honom. De som ville köpa var här och provred och ungen betedde sig som en regelrätt idiot i stallet och i närheten av hästen, gallskrek när hon skulle rida och ville inte alls borsta eller gosa, bara springa och jaga katterna i stallet:crazy: Då insåg jag att han lika gärna kunde bo kvar hos oss....Tanken var ju att han skulle få det bättre!
Kontentan av det hela är alltså, SJÄLVKLART kan du säga nej, det är ju en individ som du säljer. Sedan att potentiella köparen blir sur det är en helt annan femma;)

Absolut!! Jag har vid ett flertal tillfällen sagt nej till spekulanter både på hästar och valpar... Tycker att det är det minsta man kan göra för djuren, att se till att de åtminstone passar ihop med köparen.

Visst är det många som blir sura och tar illa vid sig men samtidigt tycker man att dom borde uppskatta det... Man kan ju faktiskt ha sparat dom en onödig resa:idea:

Det är ju bättre att få ett nej i telefon från hästägaren istället för att få det efter att ha åkt kanske 20 mil för att ttta på hästen.

Precis som med vilken egendom som helst så är de säljaren som avgör vem som får köpa.

/M

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall. Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett...
2
Svar
38
· Visningar
5 786
Senast: skiesabove
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 640
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama