Får man gå på stubbåkrar?

Milosari

Trådstartare
Eller måste man be markägaren om lov? Om man måste det, hur hittar man vem som äger den aktuella åkern?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Så länge man inte förstör gröd så får man vistas på åkern och eftersom det inte är någon gröda kvar så ska det inte vara några problem. Passa på innan det plöjs. ;)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det finns inte riktigt någon bondgård vid åkern? Tror också att de flesta husen och gårdarna är avstyckade... :(
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Tyvärr, man får generellt inte gå på en stubbåker utan lov. Många nuförtiden sår direkt i stubben och det är i princip omöjligt att säga om det har gjorts eller ej genom att se på marken.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Om ingenting annat så får du testa att gå på stubbåkern och se vad som händer. Är någon missnöjd med det så kommer du att få veta det. ;) Sånt där sprider sig väldigt snabbt.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Om ingenting annat så får du testa att gå på stubbåkern och se vad som händer. Är någon missnöjd med det så kommer du att få veta det. ;) Sånt där sprider sig väldigt snabbt.

Fast sådär gör man ju inte! Det är inte snällt. Är det sått där så trampas allt ner!
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Om ingenting annat så får du testa att gå på stubbåkern och se vad som händer. Är någon missnöjd med det så kommer du att få veta det. ;) Sånt där sprider sig väldigt snabbt.

Ett väldigt bra sätt att göra bonden förbannad! :mad: Rekommenderas inte. När jag hade häst kommunicerade jag med markägarna, det gjorde att jag hade lov att rida där andra inte fick (områden som inte omfattas av allemansrätten) ;) eftersom de visste att jag var försiktig och inte red där när det var blött osv.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Om ingenting annat så får du testa att gå på stubbåkern och se vad som händer. Är någon missnöjd med det så kommer du att få veta det. ;) Sånt där sprider sig väldigt snabbt.

"ursäkta jag släppte ut ungtjurarna när du var där ute, gjorde du dig illa..tja det läker väl;)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ett väldigt bra sätt att göra bonden förbannad! :mad: Rekommenderas inte. När jag hade häst kommunicerade jag med markägarna, det gjorde att jag hade lov att rida där andra inte fick (områden som inte omfattas av allemansrätten) ;) eftersom de visste att jag var försiktig och inte red där när det var blött osv.

Skulle jag få tag på någon som rider på gärdena utan lov så får det ekipaget problem...:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Så länge man inte förstör gröd så får man vistas på åkern och eftersom det inte är någon gröda kvar så ska det inte vara några problem. Passa på innan det plöjs. ;)

Sorry allemansrätten gäller inte i odling eller plantering så..du får inte vara där utan tillstånd:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag fick tag på ett par bönder som bodde vid åkern och de skrattade och sa ja självklart får du gå på åkern. De hade själva tänkt att spåra där lite senare. Markägaren bodde visst på andra sidan motorvägen och det var krångligt att hitta dit (som jag misstänkte). Sedan fick jag tag på en bekant som är lantmästare och han sa också att det var fritt fram på stubb för så länge man inte pajar något så gäller allemansrätten. Men så läser jag era svar och blir förvirrad igen. Vad gäller egentligen? På åkern som jag till slut valde så var inte all halm inplockad än så då kan det väl inte heller vara insått? Och då borde det väl vara okej.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Är inte halmen intagen än så är det nog inte stor sannolikhet att det är sått. Man får gå på en stubbåker om det inte är sått, men det kan vara väldigt svårt att avgöra så därför bör man inte göra det utan att fråga om lov om man inte är säker.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fast att de inte tagit in halmen kan ju bero på att de har mycket att göra också.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Vad gäller egentligen? På åkern som jag till slut valde så var inte all halm inplockad än så då kan det väl inte heller vara insått? Och då borde det väl vara okej.
Naturvårdsverket säger att du får vistas på åkrar så länge de inte är planterade.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/

I vissa områden är åkrar den enda öppna marken som finns och därför har lagstiftaren valt att även åkrar ska inbefattas i allemansrätten. Så på vintern tex när det är snö och man inte skadar någonting under får man åka skidor på åkern.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Absolut, men man kan ju inte så om halmen ligger kvar strängad och är det insått tidigare med vall eller något annat så ser man förhoppningsvis det.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Naturvårdsverket säger att du får vistas på åkrar så länge de inte är planterade.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/

I vissa områden är åkrar den enda öppna marken som finns och därför har lagstiftaren valt att även åkrar ska inbefattas i allemansrätten. Så på vintern tex när det är snö och man inte skadar någonting under får man åka skidor på åkern.

a allemansrättsliga lagbestämmelsen, 12
kap. 4 § brottsbalken. Den stadgar:
”Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav,
dömes för tagande av olovlig väg”

du behöver med andra ord inte skada för att bryta mot lagen

Självklart får du färdas med skidor på en tjälad snötäkt åker oavset om den är i träda eller besådd Men normalt sett under växtperioden gäller:

åker o plantering ingår inte i allemansrätten
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Absolut, men man kan ju inte så om halmen ligger kvar strängad och är det insått tidigare med vall eller något annat så ser man förhoppningsvis det.

Eh.?.
Om halmen ligger strängad så är det väl inget hinder att pressa den och så sedan.
Och insådd kan det väl finnas under i alla fall.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp