Får man formulera sig hur som helst på en faktura

Om du har en logg för lägenheter där reparationer, räntor, amorteringar klagomål och försenade eller uteblivna hyror förs in med tidsangivelser utan att namnet på hyresgästen finns med...så? Så du har en möjlighet att se avkastningen på den lägenheten du tittar på. Dessutom kräver ju bokföringen att du ska ha uppgifterna i 10 år...
Sedan har du ett neutralt register där lägenhetens innehavare står inkl tidsangivelser.
Utan att korsköra dessa.
Då kan du ha alla data vad det gäller lägenheten så länge du vill.
Dessutom, har du en strulpelle så kommer du med säkerhet ihåg denne om du har ett mindre bestånd av lägenheter eller hur.
Det ska sparas i 7 år. Data som gör att en person kan identifieras går under den lagen, så nej det hjälper inte att hålla register separat.

Återigen, att ”komma ihåg”, ha information i huvudet, är inte detsamma som register.

Är du fortfarande inne på ursprungsfrågan, eller har du lämnat den helt och hållet? Jag börjar bli förvirrad kring vad det är du egentligen vill ha sagt.
 
Om du har en logg för lägenheter där reparationer, räntor, amorteringar klagomål och försenade eller uteblivna hyror förs in med tidsangivelser utan att namnet på hyresgästen finns med...så? Så du har en möjlighet att se avkastningen på den lägenheten du tittar på. Dessutom kräver ju bokföringen att du ska ha uppgifterna i 10 år...
Sedan har du ett neutralt register där lägenhetens innehavare står inkl tidsangivelser.
Utan att korsköra dessa.
Då kan du ha alla data vad det gäller lägenheten så länge du vill.
Dessutom, har du en strulpelle så kommer du med säkerhet ihåg denne om du har ett mindre bestånd av lägenheter eller hur.
Jag vet inte hur mycket du kan om fastighetssystem? Jag kan ganska mycket. De flesta system på den svenska marknaden är moduluppbyggda. Dvs man kan köpa en eller flera moduler. En hyresmodul, en underhållssmodul, en besiktningsmodul osv. Alla moduler sitter samman med en fasighetsbasmodul som har själva grunddatan om fastigheten och dess ingående lägenheter och övriga utrymmen. Jag skulle säga att det i princip är omöjligt att ha själva lägenhetsregistret separat från hyresdebiteringen.

Bokföringen är en helt annan sak. För att minimera antal system vi har persondata i har vi ingen persondata alls i vårt ekonomisystem. Bokföringssträngen skickar enbart med informationen om lägenheten. Det är även det revisorerna kräver. De behöver inte veta om det är Ulla, Robert eller Abdullah som bor i lägenheten.

Datan om själva lägenheten har vi så länge den är relevant. Den innehåller inga känsliga uppgifter.

Vi har strax över 20 000 lägenheter, 50 000 objekt, lika många kunder och ca 20-30 000 intressenter. Visst kommer man ihåg någon speciell då och då men generellt skulle jag säga att vi inte kan komma ihåg vad någon gjort eller inte utan att ha relevant data.

Mvh Miks
 
Det ska sparas i 7 år. Data som gör att en person kan identifieras går under den lagen, så nej det hjälper inte att hålla register separat.

Återigen, att ”komma ihåg”, ha information i huvudet, är inte detsamma som register.

Är du fortfarande inne på ursprungsfrågan, eller har du lämnat den helt och hållet? Jag börjar bli förvirrad kring vad det är du egentligen vill ha sagt.
Vilket av dessa 2, av mig beskrivna registren är olagligt?
registret där det framgår vem som hyrt en viss lägenhet och under vilken tid.
eller
registret som hanterar vad som hänt med en viss lägenhet vad det gäller reparationer, ekonomiska transaktioner etc.
 
Jag vet inte hur mycket du kan om fastighetssystem? Jag kan ganska mycket. De flesta system på den svenska marknaden är moduluppbyggda. Dvs man kan köpa en eller flera moduler. En hyresmodul, en underhållssmodul, en besiktningsmodul osv. Alla moduler sitter samman med en fasighetsbasmodul som har själva grunddatan om fastigheten och dess ingående lägenheter och övriga utrymmen. Jag skulle säga att det i princip är omöjligt att ha själva lägenhetsregistret separat från hyresdebiteringen.

Bokföringen är en helt annan sak. För att minimera antal system vi har persondata i har vi ingen persondata alls i vårt ekonomisystem. Bokföringssträngen skickar enbart med informationen om lägenheten. Det är även det revisorerna kräver. De behöver inte veta om det är Ulla, Robert eller Abdullah som bor i lägenheten.

Datan om själva lägenheten har vi så länge den är relevant. Den innehåller inga känsliga uppgifter.

Vi har strax över 20 000 lägenheter, 50 000 objekt, lika många kunder och ca 20-30 000 intressenter. Visst kommer man ihåg någon speciell då och då men generellt skulle jag säga att vi inte kan komma ihåg vad någon gjort eller inte utan att ha relevant data.

Mvh Miks
Vad jag ställer mig frågande inför, är om det är olagligt att i ens kundregister ha ekonomiska transaktioner inkl försenade eller uteblivna betalningar. Kostnader i samband med affären såsom exempelvis reparationer, timmar och så vidare. Banken använder dessa uppgifter för sin riskbedömning. Olagligt? För en hyresvärd blir det ju reparationer, uteblivna eller försenade hyror + de timmar man tvingas lägga på ev klagomål.
Och detta skulle alltså vara olagligt?
 
Vilket av dessa 2, av mig beskrivna registren är olagligt?
registret där det framgår vem som hyrt en viss lägenhet och under vilken tid.
eller
registret som hanterar vad som hänt med en viss lägenhet vad det gäller reparationer, ekonomiska transaktioner etc.
Jag har inte sagt att de är olagliga? Jag säger att de faller under GDPR, där du som sitter på uppgifterna måste hålla dem på ett sånt sätt att de inte kan delas med en tredjepart och ”glömma” uppgifter om en kund/tidigare kund som begär det.
 
Jag har inte sagt att de är olagliga? Jag säger att de faller under GDPR, där du som sitter på uppgifterna måste hålla dem på ett sånt sätt att de inte kan delas med en tredjepart och ”glömma” uppgifter om en kund/tidigare kund som begär det.
Då har jag uppnått det jag önskade, det är klargjort att det inte är olagligt att hålla kundregister, naturligtvis enligt de av myndigheterna bestämda reglerna.
Att kunder fasas ur registren efter tid är väl självklart, lika självklart är väl att jag ,vid förfrågan har rätt att säga ja eller nej vid frågan om jag rekommenderar en viss kund/hyresgäst som jag har kännedom om.
 
Vad jag ställer mig frågande inför, är om det är olagligt att i ens kundregister ha ekonomiska transaktioner inkl försenade eller uteblivna betalningar. Kostnader i samband med affären såsom exempelvis reparationer, timmar och så vidare. Banken använder dessa uppgifter för sin riskbedömning. Olagligt? För en hyresvärd blir det ju reparationer, uteblivna eller försenade hyror + de timmar man tvingas lägga på ev klagomål.
Och detta skulle alltså vara olagligt?
Jag skulle säga att banken får ha relevant information om sina kunder. Där i kommer betalstatus tex. Det är ju relevant för banken.

Att ha data om försenade eller uteblivna inbetalningar är inte olagligt. Det ingår i ett kundregister. Det är lagligt både i bokföringslagen, PUL och kommande GDPR.

Du behöver skilja på data som är personuppgifter och data som är ren fastighetsinformation.

Klagomål hör till persondata. Dessa uppgifter sparas generellt inte och sparas de gallras de inom ett år om de inte nyttjas i ett ärende inom förverkande. Vi räknar inte timmar på dessa ärenden. Alls.

Reparation, underhåll och rena ärenden sparas på lägenheten. Dessa uppgifter finns kvar på lägenheten oavsett vem som bor där. För att kunna föra statistik så anonymiseras persondata efter 12 månader för dessa uppgifter. Persondata i dessa ärenden är att det registreras vem som anmälde och kontaktuppgifter för att komma in i lägenheten.

Mvh Miks
 
Då har jag uppnått det jag önskade, det är klargjort att det inte är olagligt att hålla kundregister, naturligtvis enligt de av myndigheterna bestämda reglerna.
Att kunder fasas ur registren efter tid är väl självklart, lika självklart är väl att jag ,vid förfrågan har rätt att säga ja eller nej vid frågan om jag rekommenderar en viss kund/hyresgäst som jag har kännedom om.
Fast i TS fall verkade det ju inte handla om ett enskilt företags kundregister.

Och nej, det är inte alls en garanti att kunder fasas ur registren när allt sparas elektroniskt i databaser. Och en kund måste fortfarande vara införstådd med vilka uppgifter som sparas om den och varför.
 
Jag skulle säga att banken får ha relevant information om sina kunder. Där i kommer betalstatus tex. Det är ju relevant för banken.

Att ha data om försenade eller uteblivna inbetalningar är inte olagligt. Det ingår i ett kundregister. Det är lagligt både i bokföringslagen, PUL och kommande GDPR.

Du behöver skilja på data som är personuppgifter och data som är ren fastighetsinformation.

Klagomål hör till persondata. Dessa uppgifter sparas generellt inte och sparas de gallras de inom ett år om de inte nyttjas i ett ärende inom förverkande. Vi räknar inte timmar på dessa ärenden. Alls.

Reparation, underhåll och rena ärenden sparas på lägenheten. Dessa uppgifter finns kvar på lägenheten oavsett vem som bor där. För att kunna föra statistik så anonymiseras persondata efter 12 månader för dessa uppgifter. Persondata i dessa ärenden är att det registreras vem som anmälde och kontaktuppgifter för att komma in i lägenheten.

Mvh Miks
I de fall där klagomål kostar mantimmar, var och hur registreras dessa? Under reparationer o underhåll ;)
 
Vilket av dessa 2, av mig beskrivna registren är olagligt?
registret där det framgår vem som hyrt en viss lägenhet och under vilken tid.
eller
registret som hanterar vad som hänt med en viss lägenhet vad det gäller reparationer, ekonomiska transaktioner etc.
Den frågan blir ju väldigt generell.

Den övre, dvs vem som hyrt en lägenhet och när är egentligen inte olaglig. Ännu. I och med GDPR skärps lagkraven och alla som håller register är skyldiga att följa de nya kraven. Där i finns bland annat att man måste låta personen som finns i registret veta vilka uppgifter som finns och att de ska tas bort efter att relationen avslutas.

Vad gäller din andra fråga så är denna data rent teknisk data (om man undantar persondata i transaktionerna). Den får du spara så länge du vill.

Mvh Miks
 
Fast i TS fall verkade det ju inte handla om ett enskilt företags kundregister.

Och nej, det är inte alls en garanti att kunder fasas ur registren när allt sparas elektroniskt i databaser. Och en kund måste fortfarande vara införstådd med vilka uppgifter som sparas om den och varför.
Där skiljer det sig väl om det gäller ett stort företag eller ett litet. För, på det lilla kommer man ihåg strulpellen långt efter det att han förts ut ur registret. Och de ekonomiska transaktionerna ska ju sparas i 7 år..och så vitt jag vet är du inte skyldig att förstöra dina papper som är äldre.
 
Den frågan blir ju väldigt generell.

Den övre, dvs vem som hyrt en lägenhet och när är egentligen inte olaglig. Ännu. I och med GDPR skärps lagkraven och alla som håller register är skyldiga att följa de nya kraven. Där i finns bland annat att man måste låta personen som finns i registret veta vilka uppgifter som finns och att de ska tas bort efter att relationen avslutas.

Vad gäller din andra fråga så är denna data rent teknisk data (om man undantar persondata i transaktionerna). Den får du spara så länge du vill.

Mvh Miks
Det innebär ju att så länge en hyresskuld/fakturaskuld kvarstår, så kan man registerhålla...vilket kan betyda rätt många år för en del.
 
I de fall där klagomål kostar mantimmar, var och hur registreras dessa? Under reparationer o underhåll ;)
Vi spar inte detta. Just de timmarna är inte relevanta för oss att hålla check på. Vi kan men vi har valt att inte göra det.

Om vi skulle göra det så skulle de läggas på ett ärende som i vårt system är taggat ”Förverkandegrund”. Dessa ärendeflöden är skilda från lägenheten och följer hyresgästen. Ärendena är åtkomliga av extremt få personer i organisationen. De gallras efter 12 månader om de inte är aktiva och i förhandling om förverkande av sin hyresrätt. Detta enligt Jordabalken.

Mvh Miks
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det innebär ju att så länge en hyresskuld/fakturaskuld kvarstår, så kan man registerhålla...vilket kan betyda rätt många år för en del.
Ja det stämmer. Eftersom vi fortfarande har en relation med kunden. Eftersom kunden är skyldig bolaget pengar.

Nu väljer vi snarare att skriva av hyresskulder som är supergamla. Det finns liksom ingen chans att få in hyresskulder som är 10 år gamla. De personer som har dessa skulder har liksom inga pengar och då kommer det inget till oss oavsett hur länge vi driver ärendet. Sen tjänar vi inget på det heller. Efter ett tag kostar indrivningen mer äv vad skulden är på :meh:

Men infon spar vi. Troligheten i att en sån kund skulle få flytta tillbaka in i vårt bestånd är i princip noll.

Mvh Miks
 
Där skiljer det sig väl om det gäller ett stort företag eller ett litet. För, på det lilla kommer man ihåg strulpellen långt efter det att han förts ut ur registret. Och de ekonomiska transaktionerna ska ju sparas i 7 år..och så vitt jag vet är du inte skyldig att förstöra dina papper som är äldre.
Nej, det skiljer sig inte. Att komma ihåg i huvudet är fortfarande inte detsamma som att spara register.

GDPR är en ny förordning, som börjar gälla i hela EU fr.o.m 25:e maj. Och jo, den kommer innebära nya skyldigheter som företagare vad gäller att spara personuppgifter och större rättigheter för privatpersoner vilka uppgifter som sparas om dem, som gör kunden identifierbar, en rättighet att bli ”glömd”.
 
Är ju skillnad på att lagra tex "Stina Johansson i lgh 1203 xx adress xx hyra + Personnr mm"

Och
"Stina Johansson i lgh 1203 xx adress xx hyra + Personnr mm, är alltid lite jävla sen med hyran! Betalningsmoral låg. Verkar nätshoppa mycket istället. Slänger grovsopor där de inte ska va!!!!" Något överdrivet då men.

Första är ju helt rimligt och normalt, andra inte lika.
Jag skulle säga att alla exempel förutom att Stina nätshoppar är relevant för ett fastighetsbolag att hålla reda på. Ok slänger grovsopor där de inte ska vara kan vara tveksamt. Om Stina däremot ”förvarar” sina grovsopor utanför sin lägenhetsdörr i trapphuset och efter uppmaning inte tar bort dessa så kan det resultera i en varning. Då sparas uppgifterna.

Sen använder generellt sett fastighetsbolagen inte det språket. Det skulle generera konsekvenser om det blir en granskning av registerhållningen från Datainspektionen. Vårt fastighetssystem har kontrollfunktioner på stötande ord som vi regelbundet kör. Svordomar ingår där men genererar sällan någon träff. Ordet sjuk finns med och det ger då och då träff. Vi får inte registerhålla information om våra kunders fysiska eller psykiska tillstånd. Vi får heller inte registrera vad vi tycker om kunder eller hur de uppträder.

Mvh Miks
 
Ja det stämmer. Eftersom vi fortfarande har en relation med kunden. Eftersom kunden är skyldig bolaget pengar.

Nu väljer vi snarare att skriva av hyresskulder som är supergamla. Det finns liksom ingen chans att få in hyresskulder som är 10 år gamla. De personer som har dessa skulder har liksom inga pengar och då kommer det inget till oss oavsett hur länge vi driver ärendet. Sen tjänar vi inget på det heller. Efter ett tag kostar indrivningen mer äv vad skulden är på :meh:

Men infon spar vi. Troligheten i att en sån kund skulle få flytta tillbaka in i vårt bestånd är i princip noll.

Mvh Miks
"Men infon spar vi. Troligheten i att en sån kund skulle få flytta tillbaka in i vårt bestånd är i princip noll." :)
 
Nej, det skiljer sig inte. Att komma ihåg i huvudet är fortfarande inte detsamma som att spara register.

GDPR är en ny förordning, som börjar gälla i hela EU fr.o.m 25:e maj. Och jo, den kommer innebära nya skyldigheter som företagare vad gäller att spara personuppgifter och större rättigheter för privatpersoner vilka uppgifter som sparas om dem, som gör kunden identifierbar, en rättighet att bli ”glömd”.
Som sagt, så länge en skuld existerar så har klienten förverkat sin rätt att bli glömd....
 
Som sagt, så länge en skuld existerar så har klienten förverkat sin rätt att bli glömd....
Så har vi tolkat lagen hittills i alla fall.

Eftersom vi ingått ett avtal med kunden som kunden inte betalat för anser vi att vi fortfarande har en relation. Rätten att bli bortglömd gäller om vi inte längre har en relation med vår kund.

Mvh Miks
 
Så har vi tolkat lagen hittills i alla fall.

Eftersom vi ingått ett avtal med kunden som kunden inte betalat för anser vi att vi fortfarande har en relation. Rätten att bli bortglömd gäller om vi inte längre har en relation med vår kund.

Mvh Miks
instämmer med den tolkningen..
 

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp