Får man formulera sig hur som helst på en faktura

När GDPR träder i kraft i slutet av maj kan du som privatperson kräva ut allt som finns skrivet om dig hos varje företag och dessutom har du rätt att bli anonymiserad. Enda undantaget är när ni har en affärsuppgörelse där underlaget måste sparas.
 
När du blir kund hos en bank eller ett företag så läggs ett konto hos företaget/banken upp. Där står vad du köpt, vilka avtal du ingått och hur du uppfyllt dessa avtal. Ett så kallat kundregister. Som inte sker i kundens intresse utan i bankens/företagets.. För bankens del används detta för riskbedömning och räntesättning vid ev. lån. För en hyresvärd, hur man ska bedöma hyresgästen vid kommande förhandlingar och om man har möjlighet att bli av med gästen. Och som en företagare till en annan har jag naturligtvis rätt att rekommendera eller att inte rekommendera en av mina kunder. Det kommer ingen lagstiftning att ändra på.

Du behöver inte informera om att du upprättar ett kundregister. Men titta gärna på en faktura eller kontoavräkning...Där finns antingen kundnummer och eller kontonummer. Dessa är, upplysningsvis kopplade till namn, adress o ofta personnr. Helt lagligt.Och du har fått information om detta via din faktura eller kontoutdrag.

Jo, man måste informera om att man upprättar ett kundregister, vilka uppgifter som finns i det och vad de ska användas till. Det kan vara så att denna info kommer när kunden handlar, annars måste den lämnas separat.

Du kan rekommendera kunder eller inte absolut, men om du lämnar ut uppgifter i ordnad form kommer det vara en annan sak.
 
Om en hyresvärd för in noteringar om sen inbetalning, klagomål och allmänt bemötande i sitt kundregister är det olagligt?
När sedan den här gästen söker en ny lägenhet och den nye värden ringer och frågar..
Tja vill man bli av med gästen så så håller man väl käften, men är gästen avflyttad och söker nytt boende hos en kollega så skulle i alla fall jag delge honom vad jag har antecknat...vilket knappast kan anses olagligt.
Kreditinstituten gör väl på samma sätt och det resulterar väl i den ränta man erbjuder eller om man nekar till lån.

Ja, det är olagligt för hyresvärden. Om denne inte informerat kunden om att detta kommer attt registreras.
 
Jo, man måste informera om att man upprättar ett kundregister, vilka uppgifter som finns i det och vad de ska användas till. Det kan vara så att denna info kommer när kunden handlar, annars måste den lämnas separat.

Du kan rekommendera kunder eller inte absolut, men om du lämnar ut uppgifter i ordnad form kommer det vara en annan sak.
Så fort du handlar ngt via faktura, banköverföring check så skapar du själv ett kundregister...begriper man inte det så förstår jag din frustration.
 
Ja, det är olagligt för hyresvärden. Om denne inte informerat kunden om att detta kommer attt registreras.
Knappast olagligt. att svara ja eller nej, på frågan om jag skulle rekommendera den tänkta hyresgästen. Och i o m att du blir hyresgäst så upprättas ett kundregister på dig, helt lagligt. där information om vad som görs i din lägenhet, vad som klagas på och din betalningsrutin...;)
 
När GDPR träder i kraft i slutet av maj kan du som privatperson kräva ut allt som finns skrivet om dig hos varje företag och dessutom har du rätt att bli anonymiserad. Enda undantaget är när ni har en affärsuppgörelse där underlaget måste sparas.
Så som om du är kund i företaget hyresgäst, har bankkonto och så vidare...
 
Knappast olagligt. att svara ja eller nej, på frågan om jag skulle rekommendera den tänkta hyresgästen. Och i o m att du blir hyresgäst så upprättas ett kundregister på dig, helt lagligt. där information om vad som görs i din lägenhet, vad som klagas på och din betalningsrutin...;)

Du får nog läsa vad jag svarade på...
 
Alltså, de måste få ha kvar namn på exempelvis fakturor men inte i "vanliga" databaser. OCH du kan fortfarande alltid kräva ut all info de har om dig, precis allt.
Om de har sitt kundregister på data eller ej är en annan fråga. Har du registret på data så har du rätt att få ut dina uppgifter enligt datalagen.
 
Du får nog läsa vad jag svarade på...
Så du menar på fullt allvar att jag som hyresvärd måste informera dig som hyresgäst om att jag har ett kundregister? Och du som hyresgäst inte begriper det när du får hyresavin med både kundnr och faktura nr ? sorry det skulle jag hemskt gärna se en vidimerad faktakälla på
 
@landsbygdsbo Det krävs samtycke, så ja, man är skyldig att informera kunden vilka uppgifter man lagrar. Att lagra namn, adress och liknande är såklart inte samma sak som att lagra betalningsanmärkningar. Från 25:e maj, när GDPR träder i kraft kommer det dessutom bli viktigare att kunden faktiskt förstår vad som lagras och i vilket syfte.

Data är inte detsamma som dator. Man kan lagra data utan en dator, det har ingenting med saken att göra. Vill du lagra data på papper i pärmar så kan du göra det, men det är fortfarande data.
 
@landsbygdsbo Det krävs samtycke, så ja, man är skyldig att informera kunden vilka uppgifter man lagrar. Att lagra namn, adress och liknande är såklart inte samma sak som att lagra betalningsanmärkningar. Från 25:e maj, när GDPR träder i kraft kommer det dessutom bli viktigare att kunden faktiskt förstår vad som lagras och i vilket syfte.

Data är inte detsamma som dator. Man kan lagra data utan en dator, det har ingenting med saken att göra. Vill du lagra data på papper i pärmar så kan du göra det, men det är fortfarande data.
Jag går in och tittar på GDPR och där står det att "AVTAL Anställningsavtal, kundavtal och leverantörsavtal är exempel på avtal som innebär att företag måste registrera och hantera personuppgifter (men bara de uppgifter som behövs för att uppfylla avtalet)." Och det står inget om samtycke gällande det där.
Och betalningsrutiner, avtalsutformning och avtalets uppfyllande är information som passar in just där eller hur?
 
Är ju skillnad på att lagra tex "Stina Johansson i lgh 1203 xx adress xx hyra + Personnr mm"

Och
"Stina Johansson i lgh 1203 xx adress xx hyra + Personnr mm, är alltid lite jävla sen med hyran! Betalningsmoral låg. Verkar nätshoppa mycket istället. Slänger grovsopor där de inte ska va!!!!" Något överdrivet då men.

Första är ju helt rimligt och normalt, andra inte lika.
 
Jag går in och tittar på GDPR och där står det att "AVTAL Anställningsavtal, kundavtal och leverantörsavtal är exempel på avtal som innebär att företag måste registrera och hantera personuppgifter (men bara de uppgifter som behövs för att uppfylla avtalet)." Och det står inget om samtycke gällande det där.
Och betalningsrutiner, avtalsutformning och avtalets uppfyllande är information som passar in just där eller hur?
Vid ett avtal är det ju inte så svårt att få samtycke eller se till att kunden förstår vad som lagras och varför (vad anser du ett avtal vara om inte samtycke?). Att lämna ut betalningsinformation till en tredjepart är inte förenligt med GDPR, nej. Behöver du spara såna uppgifter där du t.ex är hyresvärd och ska kunna avbryta avtalet om hyresgästen inte betalar är det ju rimligt att spara uppgifterna.

Ett separat register som andra har tillgång till däremot är inte okej någonstans. Uppgifter som lagras måste lagras på ett sånt sätt att en tredjepart inte kan ta del av dem, det är lite det hela GDPR går ut på.
 
Är ju skillnad på att lagra tex "Stina Johansson i lgh 1203 xx adress xx hyra + Personnr mm"

Och
"Stina Johansson i lgh 1203 xx adress xx hyra + Personnr mm, är alltid lite jävla sen med hyran! Betalningsmoral låg. Verkar nätshoppa mycket istället. Slänger grovsopor där de inte ska va!!!!" Något överdrivet då men.

Första är ju helt rimligt och normalt, andra inte lika.
Fast att lagra uppgifter om en hyresgäst inte betalar sin hyra är ju en sak (bokför man så kommer ju även obetalda fakturor med där, så det är ju svårt att undvika). Det är ju även något som kan leda till att avtalet inte följs och därmed kan avbrytas, så det vore ju orimligt att inte ha med. Dock är det väl i regel nåt som även framgår av avtalet.
 
Vid ett avtal är det ju inte så svårt att få samtycke eller se till att kunden förstår vad som lagras och varför (vad anser du ett avtal vara om inte samtycke?). Att lämna ut betalningsinformation till en tredjepart är inte förenligt med GDPR, nej. Behöver du spara såna uppgifter där du t.ex är hyresvärd och ska kunna avbryta avtalet om hyresgästen inte betalar är det ju rimligt att spara uppgifterna.

Ett separat register som andra har tillgång till däremot är inte okej någonstans. Uppgifter som lagras måste lagras på ett sånt sätt att en tredjepart inte kan ta del av dem, det är lite det hela GDPR går ut på.
Jag talar inte om separata register. Om en kollega hyresvärd eller annat företag frågar mig om jag kan rekommendera x som kund, begår jag ett lagbrott om jag svarar ja eller nej? För det är ju så det fungerar.Vet Kalle på grannfirman att Marie jobbat hos mig hos mig så frågar han ju mig om hon söker jobb. Samma sak om Anders vill ha en lägenhet hos Jans hyresbostäder, och Jan vet att Anders tidigare hyrt av mig.
Jag talar inte om att sälja data, jag talar om att ha kundrelaterade register och att jag har rätt att rekommendera eller inte rekommendera mina kunder...
 
Jag talar inte om separata register. Om en kollega hyresvärd eller annat företag frågar mig om jag kan rekommendera x som kund, begår jag ett lagbrott om jag svarar ja eller nej? För det är ju så det fungerar.Vet Kalle på grannfirman att Marie jobbat hos mig hos mig så frågar han ju mig om hon söker jobb. Samma sak om Anders vill ha en lägenhet hos Jans hyresbostäder, och Jan vet att Anders tidigare hyrt av mig.
Jag talar inte om att sälja data, jag talar om att ha kundrelaterade register och att jag har rätt att rekommendera eller inte rekommendera mina kunder...
Du ser det som register att ha information om saker i huvudet? I så fall pratar vi två helt olika språk.
 
Du ser det som register att ha information om saker i huvudet? I så fall pratar vi två helt olika språk.
Jag ser det som ett normalt kundregister. Där kundens inköp, var, när och hur han/hon betalar. Gäller det en hyresfastighet så blir det vilka reparationer, när och hur hyran betalas samt vilka klagomål det kommer till och från den lägenheten. Allt som har betydelse för lägenheten.
Om då en hyresgäst får många klagomål på sig från grannarna, om jag får gå in och reparera i lägenheten, om hyran kommer in försent. Ja då kommer det med i den lägenhetens logg. Om sedan en kollega frågar mig ngr år senare, hade du inte XX som hyresgäst?, han vill hyra min 3;a, kan du rekommendera honom? så har jag full laglig rätt att säga ja eller nej...eller hur? Även efter det att jag tittade i mitt kundregister.
 
Jag ser det som ett normalt kundregister. Där kundens inköp, var, när och hur han/hon betalar. Gäller det en hyresfastighet så blir det vilka reparationer, när och hur hyran betalas samt vilka klagomål det kommer till och från den lägenheten. Allt som har betydelse för lägenheten.
Om då en hyresgäst får många klagomål på sig från grannarna, om jag får gå in och reparera i lägenheten, om hyran kommer in försent. Ja då kommer det med i den lägenhetens logg. Om sedan en kollega frågar mig ngr år senare, hade du inte XX som hyresgäst?, han vill hyra min 3;a, kan du rekommendera honom? så har jag full laglig rätt att säga ja eller nej...eller hur? Även efter det att jag tittade i mitt kundregister.
Nja skulle jag säga. Man får inte spara all data om sina hyresgäster. Speciellt inte klagomål. De ska gallras, alltså uppgifterna ska plockas bort så att de inte går att återfinna. Utan att ha gallringsplanen framför mig så borde det vara 12 månader på verifierade klagomål. Dvs händelser som hyresvärden gått vidare med. Att någon ringt och klagat på att Ulla i lägenhet 1102 låter eller lagar mat som luktar illa i trapphuset får i regel inte sparas om man inte går vidare med det.

Vad gäller betalstatus sparas det i max 10 år. Finns obetalda skulder kvar på avflyttade hyresgäster sparas även detta. I och med GDPR har vi tolkat lagen som att vi anonymiserar avflyttade hyresgäster efter 12 månader men spar data gererellt. Vi kommer fortsättningsvis alltså ha svårt att vara referent till våra fd hyresgäster långt bak i tiden.

När en hyresgäst inte betalat sin hyra i tid lämnar vi vidare fordran till inkassobolag på dag 5. Detta går med filer automatiskt. Systemet gör inkassokörningen och filen går iväg automatiskt. Då tar inkassobolaget över och det enda vi behöver göra är att vänta tills pengarna kommer från inkassobolaget. Betalstatus syns på hyresgästens första sida i fastighetssystem. Med stoppljus. Har hyresgästen skött sig är lyset grönt. Finns sena inbetalningar är lyset gult. Finns obetalda fordringar är lyset rött. Alla medarbetare har inte tillgång till denna information. Enbart de som har rätt behörighet.

Vi spar enbart relevant data om våra kunder. Vi har olika kategorier av våra kunder och fler eller färre uppgifter sparas beroende på vilken kategori en kund tillhör. Vissa kunder tillhör fler kategorier.

Mvh Miks
 
Nja skulle jag säga. Man får inte spara all data om sina hyresgäster. Speciellt inte klagomål. De ska gallras, alltså uppgifterna ska plockas bort så att de inte går att återfinna. Utan att ha gallringsplanen framför mig så borde det vara 12 månader på verifierade klagomål. Dvs händelser som hyresvärden gått vidare med. Att någon ringt och klagat på att Ulla i lägenhet 1102 låter eller lagar mat som luktar illa i trapphuset får i regel inte sparas om man inte går vidare med det.

Vad gäller betalstatus sparas det i max 10 år. Finns obetalda skulder kvar på avflyttade hyresgäster sparas även detta. I och med GDPR har vi tolkat lagen som att vi anonymiserar avflyttade hyresgäster efter 12 månader men spar data gererellt. Vi kommer fortsättningsvis alltså ha svårt att vara referent till våra fd hyresgäster långt bak i tiden.

När en hyresgäst inte betalat sin hyra i tid lämnar vi vidare fordran till inkassobolag på dag 5. Detta går med filer automatiskt. Systemet gör inkassokörningen och filen går iväg automatiskt. Då tar inkassobolaget över och det enda vi behöver göra är att vänta tills pengarna kommer från inkassobolaget. Betalstatus syns på hyresgästens första sida i fastighetssystem. Med stoppljus. Har hyresgästen skött sig är lyset grönt. Finns sena inbetalningar är lyset gult. Finns obetalda fordringar är lyset rött. Alla medarbetare har inte tillgång till denna information. Enbart de som har rätt behörighet.

Vi spar enbart relevant data om våra kunder. Vi har olika kategorier av våra kunder och fler eller färre uppgifter sparas beroende på vilken kategori en kund tillhör. Vissa kunder tillhör fler kategorier.

Mvh Miks
Om du har en logg för lägenheter där reparationer, räntor, amorteringar klagomål och försenade eller uteblivna hyror förs in med tidsangivelser utan att namnet på hyresgästen finns med...så? Så du har en möjlighet att se avkastningen på den lägenheten du tittar på. Dessutom kräver ju bokföringen att du ska ha uppgifterna i 10 år...
Sedan har du ett neutralt register där lägenhetens innehavare står inkl tidsangivelser.
Utan att korsköra dessa.
Då kan du ha alla data vad det gäller lägenheten så länge du vill.
Dessutom, har du en strulpelle så kommer du med säkerhet ihåg denne om du har ett mindre bestånd av lägenheter eller hur.
 

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp