Får man formulera sig hur som helst på en faktura

Myndigheten har som sagt rätt till att få tillgång till alla nödvändiga upplysningar. Som myndighetsperson är (ja, det finns alltid rötägg, bla bla) du tillräckligt professionel i din yrkesroll för att se bort ifrån bilderna på älskarinnan eller brevet från mormor när du genomgår dokumenterna. Det är företaget som kollas och det är företaget som sanktioneras. Du kan som sagt vägra myndigheten tillgång, men det innebär kanske att du mister rätten till att utöva verksamheten och eventuellt böter eller andra sanktioner i tillägg. Vem och vilka och hur det ska kontrolleras omfattas av lagstiftningen gällande för den slags verksamhet som företagaren sysslar med.

Dessutom tål det att upprepas att ett beslut i myndighetssammanhang innebär att du får något svart på vitt och, viktigast av allt, något som kan överklagas. En begäran är något helt annat.

Men det är så enormt hypotetiskt alltihop, eftersom det 99,99 % av gångerna är det ett icke-problem. De allra flesta företagare är införstådda med regelverket och samarbetar efter bästa förmåga. Väldigt sällan behövs det ens hjälp i form av polisen blotta närvaro. Den sista mini-promillen är oftast storbanditer som hör hemma hos polisen oavsett.

Ja, för femtioelfte gången, myndigheterna har rätt att få tillgång till alla nödvändiga upplysningar. Men för den sakens skull har de inte rätt att knalla in i alla bilar de ser eller ge sig på alla kontor, hus eller lagerlokaler. De måste innan tillslaget klart specificera vem, vad och hur man ska gå tillväga. Vilket jag förgäves försökt peka på.
De ska exempelvis kolla bolag Ruffel o Båg AB.
De har då en adress samt firmatecknande personer. och ansvariga. Dem, deras datorer, skåp o bilar har man RÄTT att kolla upp. Men står då fler bilar på parkeringen, finns andra firmor, personal samt deras grejor, så har man inte utan vidare rätt att ge sig på dem.
 
Ja, för femtioelfte gången, myndigheterna har rätt att få tillgång till alla nödvändiga upplysningar. Men för den sakens skull har de inte rätt att knalla in i alla bilar de ser eller ge sig på alla kontor, hus eller lagerlokaler. De måste innan tillslaget klart specificera vem, vad och hur man ska gå tillväga. Vilket jag förgäves försökt peka på.
De ska exempelvis kolla bolag Ruffel o Båg AB.
De har då en adress samt firmatecknande personer. och ansvariga. Dem, deras datorer, skåp o bilar har man RÄTT att kolla upp. Men står då fler bilar på parkeringen, finns andra firmor, personal samt deras grejor, så har man inte utan vidare rätt att ge sig på dem.
Varför skulle man ens vara intresserad av att kolla på bilar när det gäller en rutinkontroll för att se så att GDPR följs? :confused:

Om du inte tycker att folk läser vad du skriver kanske du skulle börja med att läsa vad andra skriver... De flesta diskuterar GDPR, du verkar diskutera brott? Eller nåt helt annat. Det är fortfarande lite oklart för min del.
 
Varför skulle man ens vara intresserad av att kolla på bilar när det gäller en rutinkontroll för att se så att GDPR följs? :confused:

Om du inte tycker att folk läser vad du skriver kanske du skulle börja med att läsa vad andra skriver... De flesta diskuterar GDPR, du verkar diskutera brott? Eller nåt helt annat. Det är fortfarande lite oklart för min del.
Därför att med dagens teknik kan du ha lådvis med dokument i en innerficka..
Vad jag har gjort är att peka på det enkla faktumet att det är en viss skillnad mellan att ha lagstadgad rätt att få tillgång till dokument och att verkligen få det. Jag har pekat på det regelverk som de fakto ska begränsa myndigheterna att klä av och kontrollera sina medborgare. Vilket många här inte vela se.
 
Därför att med dagens teknik kan du ha lådvis med dokument i en innerficka..
Vad jag har gjort är att peka på det enkla faktumet att det är en viss skillnad mellan att ha lagstadgad rätt att få tillgång till dokument och att verkligen få det. Jag har pekat på det regelverk som de fakto ska begränsa myndigheterna att klä av och kontrollera sina medborgare. Vilket många här inte vela se.
Ah, då diskuterar du alltså något helt annat. Tack för klargörandet!
 

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp