Får man formulera sig hur som helst på en faktura

Jag har sett andra skriva så också. Fast jag har för mig att de brukar skriva mer typ "kan få till följd". Totalt skitsnack som det är formulerat i ditt fall, förstås.
 
Har skrivit till de på Facebook (messenger) och de skulle "utreda och återkomma". Skickade med en källhänvisning på hur det går till när någon får en betalningsanmärkning och påtalade att det de skrivit är direkt osanning. Får se om de återkommer.
 
Förutom felaktigheten så är det ju ett väldigt trist beteende.
Jag fick en påminnelse en gång som var väldigt fint formulerad, ungefär i stil med att ”oj nu kan det ha blivit fel, kanske på posten eller i vår hantering, kan du kolla så du betalt?”.

Och det var ett större företag som verkligen skapade goodwill med den formuleringen.
 
Har fått svar!

"Hej!

Det man får om man inte betalar in i tid är en anmärkning som syns när banker och finansbolag gör en förfrågan; som således kan ha samma typ av effekt som en betalningsanmärkning.

Du har rätt i att det blir en allmän betalningsanmärkning först när ärendet hamnar hos kronofogden, men det genererar alltså redan en anmärkning på kreditupplysningar för banker och finansbolag som således kan komma att påverka kunden på ett negativt sätt, varför vi väljer att benämna det för våra kunder.

Vårt brev är alltså inte menat som hot utan helt och hållet som information/en varning för konsekvensen, vilket vi har skyldighet att informera om.

Önskar dig en fin helg! /Bankanställd x"

Aldrig hört talas om det förfarandet innan?
 
Har fått svar!

"Hej!

Det man får om man inte betalar in i tid är en anmärkning som syns när banker och finansbolag gör en förfrågan; som således kan ha samma typ av effekt som en betalningsanmärkning.

Du har rätt i att det blir en allmän betalningsanmärkning först när ärendet hamnar hos kronofogden, men det genererar alltså redan en anmärkning på kreditupplysningar för banker och finansbolag som således kan komma att påverka kunden på ett negativt sätt, varför vi väljer att benämna det för våra kunder.

Vårt brev är alltså inte menat som hot utan helt och hållet som information/en varning för konsekvensen, vilket vi har skyldighet att informera om.

Önskar dig en fin helg! /Bankanställd x"

Aldrig hört talas om det förfarandet innan?
Jag har hört att det stämmer. Du blir mindre attraktiv för andra banker.
 
Har fått svar!

"Hej!

Det man får om man inte betalar in i tid är en anmärkning som syns när banker och finansbolag gör en förfrågan; som således kan ha samma typ av effekt som en betalningsanmärkning.

Du har rätt i att det blir en allmän betalningsanmärkning först när ärendet hamnar hos kronofogden, men det genererar alltså redan en anmärkning på kreditupplysningar för banker och finansbolag som således kan komma att påverka kunden på ett negativt sätt, varför vi väljer att benämna det för våra kunder.

Vårt brev är alltså inte menat som hot utan helt och hållet som information/en varning för konsekvensen, vilket vi har skyldighet att informera om.

Önskar dig en fin helg! /Bankanställd x"

Aldrig hört talas om det förfarandet innan?

Känns spontant som en form av olagligt register. Det finns alltså uppgifter lagrade som den enskilde inte känner till...så brukar det generellt inte få gå till.
 
Känns spontant som en form av olagligt register. Det finns alltså uppgifter lagrade som den enskilde inte känner till...så brukar det generellt inte få gå till.

Får ringa Aschberg med 200 sekunder ;) nä men håller med om att det lät underligt. Har aldrig någonsin hört om det innan. Dessutom stod det ju betalningsanmärkning i brevet, inte anmärkning i bank-register.
 
För all del.
Men det låter ju ändå som utanför ramarna tycker jag.

Bankerna har alltså ett EGET register över de individer som de lämnat till inkasso och detta fungerar i stort sett som KFMs betalningsanmärkningar.

Ja visst låter det lite märkligt? Jag blir sugen på att maila kopia på faktura + deras svar till finansinspektionen och fråga om det är så. Eller vem är det som kontrollerar banker, är det annan myndighet? Eller är det Konsumentverket man ska fråga?

Kom på en sak! De skrev i sitt svar att de VÄLJER att tala om detta för sina kunder. Alltså måste de inte tala om det egentligen?
 
Ja visst låter det lite märkligt? Jag blir sugen på att maila kopia på faktura + deras svar till finansinspektionen och fråga om det är så. Eller vem är det som kontrollerar banker, är det annan myndighet? Eller är det Konsumentverket man ska fråga?

Kom på en sak! De skrev i sitt svar att de VÄLJER att tala om detta för sina kunder. Alltså måste de inte tala om det egentligen?

Jag tycker det låter jätteskumt!
Om du har ork så tycker jag att du ska kolla upp detta. Jag vetefan med vilken instans dock
 
Alltihop låter jätteskumt. Och det här:

"...varför vi väljer att benämna det för våra kunder.
Vårt brev är alltså inte menat som hot utan helt och hållet som information/en varning för konsekvensen, vilket vi har skyldighet att informera om."

Är inte det lite dubbla budskap?
 
Det är ju inte så himla upplysande för kunden när man bara säger betalningsanmärkning, som normalt syftar på ett speciellt officiellt system -om man inte talar om att man menar något helt annat - och vad.
Så snällt av dem att informera så informativt. :wtf:

"Om du inte betalar kommer jag att ge dig spö."
Fast jag menar inte att du får stryk, men jag kommer skicka en smal träpinne till dig på posten. Men jag räknar med att du kommer att missuppfatta det och få betydligt mer betalningsvilja. :angel::devil:
 
Ja visst låter det lite märkligt? Jag blir sugen på att maila kopia på faktura + deras svar till finansinspektionen och fråga om det är så. Eller vem är det som kontrollerar banker, är det annan myndighet? Eller är det Konsumentverket man ska fråga?

Kom på en sak! De skrev i sitt svar att de VÄLJER att tala om detta för sina kunder. Alltså måste de inte tala om det egentligen?
Jag är jättenyfiken på svaret. Håll oss gärna uppdaterade om du orkar gå vidare med detta.
 

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp