Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

tipsar.

Även om du känner att det är bråttom att köpa häst så förhasta dig inte.

Ha gärna en lista på exakt vad det är för häst du söker
Vad den ska användas till
storlek
prisklass osv vad du nu tycker är viktigt.

Nä jag hastar inte. Jag vet exakt hur den ska vara på vissa punkter, andra är mer flytande. Prisklass är jag också på det klara med.

Man får ju också tänka på att jag har haft över två månader på mig att inse, bearbeta, tänka och filosofera kring det hela. Och genom köpet av Hazze lärde jag mig mycket om mig själv, vilken häst som är rätt för mig.
Men ändå kan jag inte ha någon som är lik honom; det vore för jobbigt. Därför är nog arab inget jag letar denna gång... även om det är mina drömmars häst.

Men bara för att jag hittat två trevliga hästar så betyder det inget.

beror på vad du menar att det inget betyder?

Klart du ska kolla på de som är intressanta.
menade bara att för att du haft turen att hitta två stycken att välja mellan, så kan det dyka upp fem till. Om du förstår vad jag menar.

Jag menade att jag inte kommer kasta mig över dem och köpa första bästa häst jag tittar på... :) Så vi menade nog samma sak där.

Jag har varit i hästletartagen tillräckligt många gånger för att veta om hela karusellen, men detta är ju en annan situation än jag varit i tidigare så jag är mycket mer eftertänksam nu. Men det känns ändå rätt, det här. På något vis.

Klart du ska ha en ny pålle.

Håller tummarna för att allt går bra.

Hela biten. (dvs även med den andra hästen)

Jag har gått längre än dig :crazy: jag ser till att ha en på tillväxt.. :grin:

Jag tycker helt klart du kan börja dejta, men sätt dig inte i den sitsen att du blivit kär i en ny och så visar det sig att den gamla mirakulöst blir frisk. Det kan bli himla jobbigt också ju.

Jag skulle inte tveka att sälja bara för att köparen just förlorat/höll på att ta bort sin gamla häst. Vad skulle det spela för roll?

Jag är som du, kan inte se mig utan häst ever.. Nä, då är det bäst att ha en att skarva med, om det skulle gå illa...

*tröstkramar* till dig för att du mister din drömhäst.
Men om man ska vara krass, så finns det massor med hästar, och jag är säker på att det finns minst en drömhäst till åt dig!

Tack för ditt svar.

Att hästen blir mirakulöst bra är tyvärr omöjligt...

På ett sätt känns det som om detta skulle vara svårast att förklara för mamma :crazy: Hon verkar ta hela grejen väldigt hårt. Diskuterade detta igår för första gången. Ibland känner man sig inte ett dugg vuxen...

Men nu börjar jag komma mer i kontakt med verkligheten. Jag saknar att ha avbrutna naglar! Jag saknar att komma in helt nerkyld och utmattad, jag stör mig på att vädret inte har någon större betydelse. Jag gör inget vettigare än att mocka ur sjukhagen, ge mat och vatten och klappa lite på honom. Städade lite bland mina grejer i stallet igår, de är ju i princip täckta av damm nu. Jag stör mig på att mitt liv inte har någon mening just nu.

Senast ändrad:

Du har ingen häst du kan få låna en tid då? Tills du hittar just "din" häst?

Åk o titta på dom!

Tittade på ny häst tre dagar efter att min avlivats, kände också dessa känslor som du beskriver. En vecka senare klev hon in i stallet.

Hade en del krav som absolut skulle uppfyllas och det gjorde Ellen o lite till så i mitt fall blev det första bästa, men varför kan inte den första vara den bästa?

Har nu ägt henne i tio månader o jag är mycket glad för henne.

Lycka till!

Hazze var första bästa och han är min drömhäst. Han bara damp ner i knäet på mig, fast jag bara letade foderhäst egentligen. Jag gjorde allt jag kunde för att få äga honom, och det fick jag ju, en kort tid.

Men igårkväll insåg jag hur jobbigt det blir nu med det hela; måste få honom skriftligt utdömd, ringa veterinär, ringa slaktbil, gråta gråta gråta... Så som jag skrev i ett annat inlägg - känslorna leker berg och dalbana, för jag är inte en sån person som går omkring och är deppig hela dagarna tills det är över. Jag är deppig när jag verkligen måste tänka på hur det kommer att bli, resten av tiden är jag glad och då vill jag ha en ny häst.
Helvetesjävlaäckelsituation.

Jo jag har ju min nordsvensk men våra ridturer är oftast mest frusterande för mig... Han är för stor och tungriden, otroligt slö oftast, stark, fånig. Var på väg att sälja honom när jag hittade en underbar medryttare. Men kommer nog ta nån tur på honom, så länge....

Klart du får dejta!
Tog bort min stora kärlek för tre månader sedan, och jag sitter just nu och kollar på annonser. Jag började redan när jag insåg att jag skulle bli tvungen att ta bort honom, men jag kommer mig inte för att åka o kolla på någon. Men jag resonerar lite som du - vet man att det är hästliv man vill leva så kommer man förr eller senare att skaffa häst igen. Och varför vänta?
Jag känner så väl igen mig i det där med rädslan för att bryta ihop när man provrider annan häst. Men å andra sidan - jag tror att den känslan kommer att finnas kvar även om man väntar flera år med att skaffa ny. När du väl kommit över den trösklen känns det nog bättre. Första gången jag satt i sadeln efter att min häst gått bort fick jag en stor klump i halsen. Men efter det så känns det inte alls konstigt - särskilt inte eftersom den häst jag nu rider lite ibland är helt annorlunda mot min gamla pålle. Första gången jag såg en annan häst gå i hans hage kändes det också hemskt. Och första gången jag flyttade hans sadel från hängaren. Ja, det är fortfarande hemskt alltsom oftast, men det sorgliga hindrar mig inte från att se framåt.
Jag tycker du har en sund inställning - du skrev något om att hästen inte kommer att lida av att tas bort. Det är precis just så - hästen kommer heller inte att bry sig om du letar annan häst just nu. Man får vara ledsen och glad på samma gång. Man får totalt bryta ihop över den man mist, och ändå vara full av förväntan för den nya. Lycka till med hästletandet! Jag hoppas att jag också vågar mig på att åka o kolla på häst snart, och lägger fåniga tankar åt sidan. Som någon skrev - varför skulle en säljare bry sig om köparen visar att man saknar sin förra häst?

Jag har faktiskt mailat på en annons :o Bara foderhäst, but still.

Men det hjälper ju mer man diskuterar det! Har pratat lite med en nära vän nu om allting och det känns lite bättre.
Men samtidigt är jag tvungen att börja tänka på det praktiska kring en avlivning... :crazy: Så längtan efter en ny och att rida igen vägs upp av ångesten inför alla telefonsamtal, allt praktiskt.

Hjälp. Jag fick svar :o Allt låter jättepositivt... *gulp*

Jag vet inte, ska jag berätta om Hazze redan nu? Hon kommer att ringa upp om några dagar, kanske bättre att berätta då?

Gör det som känns bäst för DIG.

Hurvuda du har en trasig häst hemma eller inte inverkar ju inte å foderhästen.

Om ägaren frågar kan du ju säga rakt av att du haft otur och därför letar ny osv.

Sant. Jag är en ärlig person, skulle inte kunna plocka hem en ny utan att berätta om min nuvarande.
Men svarade, skrev inget om det. Tar det på telefon istället. Vill dock inte riskera att låta helt hjärtlös...

Men detta är en så mycket bättre häst än jag hade vågat hoppas på att hitta. :)

Tack! Jag är skitnervös :D Men känner lite genuin lycka!

Åh gud, jag vet inte om jag är ovanligt lyckat lottad... detta är nästan... overkligt.

Jag kan ha hittat drömhästen nummer två.

Ägaren ringde mig just och ja... vi klaffade helt enkelt. Hazzes ägare ville jag aldrig mer prata med, men den här - vi var så lika. Jag berättade om Hazze och det var inga problem alls.
Och hästen, den verkar som gjord för mig. Har aldrig hört nåt mer perfekt, och ägaren har inte ens svarat på övriga som hört av sig för jag kändes helt rätt enligt magkänslan! :)
Jag har inte sett den än dock... Har bokat preliminär provridning om någon vecka. *iih*

Jag kan inte sluta le.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka