Får man begråta den gård...

Sv: Får man begråta den gård...

Vi avstod från att köpa en gård just pga pendlingen. Har inte ångrat det alls. Det hade inte fungerat i längden att pendla för mig heller. Nu bor vi i villa istället för på gård, men drömmen finns kvar och någon gång lär det nog ske.

Förra året i december vann vi budgivningen på något som vi trodde var vårt gemensamma drömställe på jorden, stort stall, verkstad, garage, stort hus... Den hade verkligen allt, förutom att det låg 20-30 minuter åt fel håll.
Sen började strulet, inte bara en sak utan flera oberoende saker som gjorde att vi inte köpte gården. Det kändes som en katastrof, jag gav upp husletandet ett tag.

Men så till våren hittade vi ett nytt hus, inte alls så "perfekt" som det första, ganska intetsägande faktiskt och trots ett attraktivt område så fanns det inte många spekulanter.
Inget stall, minigarage med grusgolv, litet hus, halvliten tomt.
Men läget var perfekt (för mig!). Helt perfekt på alla sätt och vis !
Vi köpte det och jäklar vad jag trivs. Jag älskar verkligen att bo här, läget är helt underbart och huset är urmysigt. Nu håller vi på och bygger till hästarna och sen blir det att skicka in bygglov till garage.

Jag är så glad över att vi inte köpte första huset även om det verkligen var skitjobbigt att inte få köpa det just där och då.

Som någon annan skrev, allt går att förändra förutom läget. Gillar du inte läget, köp inte, är mitt råd :) .
Hoppas du kan finna ro i att läget inte var bra och att ni hittar ett bättre läge så småningom.

Tja, i dagsläget så benämns hus som har lite större tomt än normalt som gårdar för att de ska locka mer intressenter. Vilket jag tycker är lite fel, för det lurar dom som kanske trott dom köpt en gård för att ha djur och sen inser att "nä, den här "gården" va för liten".

Måste bara få säga att jag tycker det är väldigt dyrt för så lite.. hade det vart massa hektar till så hade jag kunnat förstå det. Det är knepigt att priserna kan skilja så mycket beroende vart i detta avlånga land man bor i. :)

Vad jag kan se står det ingenstans i tråden att TS vill ha en gård för att bedriva någon form av jordbruk eller liknande verksamhet. Så just den punkten skulle jag inte oroa mig för.

I övrigt är det faktiskt inte alls konstigt att mark och bostäder kostar så olika mycket, och det gäller naturligtvis inte bara i Sverige. På platser där många vill bo, stiger bostadspriserna, helt enkelt. Kapitalism och fri marknad och sådant, är lämpliga ord för att beskriva det.

Med tanke på närheten till Stockholm, tycker jag att det här var mycket rimligt i pris, men jag hade aldrig stått ut med att bilpendla en timme enkel väg.

Tack. Tänkte faktiskt på din gårds/hustråd när jag tänkte igenom detta. Att man kan ändra mycket förutom läget.
Jag tror att jag kommer att hitta något bra i vår, men som säkert alla som läst den här tråden förstått så var det hårt att åka ifrån just det här stället. Det trillade några tårar i bilen på väg därifrån.

Men vilket ordmärkeri :p

TS: tråkig situation men jag tror du kommer hitta något med bättre läge som är än mer rätt för dig!

Tack. Tänkte faktiskt på din gårds/hustråd när jag tänkte igenom detta. Att man kan ändra mycket förutom läget.
Jag tror att jag kommer att hitta något bra i vår, men som säkert alla som läst den här tråden förstått så var det hårt att åka ifrån just det här stället. Det trillade några tårar i bilen på väg därifrån.

Jag förstår.
Det rann många tårar när vi inte fick köpa gården..

Men som sagt, nu i efterhand är jag otroligt glad att allt gick åt helvete med gårdsköpet.
Den hade allt utom läget, läget har vi nu och vi kommer bygga så vi får det vi vill ha :)

Vårt första hus hade varken läge eller möjlighet till bygge. Inte bra alls, trivdes inte alls där.

Och om du redan nu känner att den ligger för 'off' och att ni inte har ekonomiska begränsningar för ett boende närmare Stockholm så borde det väl inte vara helt hopplöst att hitta drömhuset på ett bättre läge?

Det var inte menat som ordmärkeri. Jag tycker bara det är intressant hur olika man uppfattar ordet gård :)

Dyrt för mig är det. ;)

Men visst drömmer man om sitt perfekta boende, för ett tag sedan hade de en gård till salu här, där de var tre maskinhallar varav en kunde byggas om till ridhus med stall och ett boningshus, gästhus och en kvarn ca 10 ha mark. Det skulle dom ha ca 2 mille för, sen får man va beredd att lägga runt 1-2 mille för att renovera upp det. Jag ville köpa gården egentligen, men vi insåg rätt snabbt att även om vi ville så skulle vi aldrig ha råd oavsett hur vi gjorde. Så för min egen del letar vi nått lite billigare som inte behöver totalrenoveras.

Ibland funderar jag på om man skulle flytta till Norrland, husen/gårdarna är sjukt billiga, men å andra sidan. Finns det jobb där?
Jag misstänker att priserna är som högst där det är mest attraktivt att bo.

Nackdelen när man hittat sitt drömboende är väl om man kommer få det i slutänden och till vilket pris, ibland skenar budgivningen iväg nått enormt. Men som någon sa, friskt vågat hälften vunnet. :D

Skrev heller inget att TS ville ha djur, tog mer upp det som generellt.

Alla är vi olika och allt är relativt.
För mig personligen tycker jag det är dyrt, och jag tycker att bo i städer är dyrt generellt sett också. För mig duger landsbygden långt från stan gott och väl, men det är ju jag det och det är väl tur att alla inte är som jag så vi alla får det vi vill ha. :P

Tja, i dagsläget så benämns hus som har lite större tomt än normalt som gårdar för att de ska locka mer intressenter. Vilket jag tycker är lite fel, för det lurar dom som kanske trott dom köpt en gård för att ha djur och sen inser att "nä, den här "gården" va för liten".
Helt seriöst så tycker jag att är man så korkad att man inte vet vad man köper så får man faktiskt skylla sig själv. Hur stor areal och vilken typ det är står ju att läsa innantill i objektsbeskrivningen så ingen kan känna sig lurad vid ett tillträde.

TS, jag förstår att det är tungt. Själv hade jag ett kort ögonblick lust att strypa mitt ex då ett objekt gick oss förbi pga honom, men med facit i handen så var det lika bra att det inte blev något av det. Stället var fantastiskt, förutom avståndet till jobbet för min del då.

Visst är det så, men sen finns det ju tyvärr människor till allt och än är inte den sista idioten född som ordspråket lyder. :/

Kan så vara men står det exvis 5000 kvm tomt så kan man ju inte gärna tro att det är 5 ha!

Priset var inte en avgörande faktor.

Då så finns det definitivt bättre.
Det man inte skall haka upp sig på är hur husen ser ut.
Det går att ändra på.
Det är läget och marken man skall bry sig om endast.
Då det är det enda som man inte kan ändra på.

Det såldes nyligen några trevliga objekt i Märsta för runt 4 mille.
De hade utmärkt pendlarläge nära en påfart till E4an.

Skulle inte förvåna mig om det fanns någon som trodde det. ;)

Själv gillar jag inte när de skriver i kvm, då jag inte vet hur stort det är. Tycker bättre om när det skriver i ha istället, för då vet man verkligen vad man får. :laugh:

Tusen tack. Alltid trevligt att se vilka alternativ som finns.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka