Får man begråta den gård...

Gabbi

Trådstartare
...man inte kan eller ska köpa?
Vi ska och bör inte köpa vår efterlängtade lilla gård förrän i vår. Då har vi inte så mycket annat inplanerat och då har vi också hunnit spara ihop så mycket att vi inte behöver barskrapa kontona för kontantinsats, besiktning, dubbla hyror/räntor mm.
Sedan ser jag detta; http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-balingsta-uppsala-kommun-sava-kvarn-stromsborg-14-5787354 och blir så kär så kär. Vi har varit dit flera gånger, vänt på allt och vi älskar det. Högsta bud ligger 400' under utgångspris, mäklaren tigger att vi ska vara med och bjuda, att det ska bli vårt, och jag måste säga nej. Största anledningen; det är för långt från våra jobb. Jag tror inte jag pallar att pendla upp till en timme enkel riktning, det är inte livskvalitet för mig även om gården som sådan vore det.

Jag försöker intala mig själv att vi kommer att hitta något minst lika bra i vår, närmare stan, med större tomt och lite färre träd...Men ändå.:(

Sv: Får man begråta den gård...

Men hur ofta jobbar du? Visst skriver du böcker också? Du kanske kan jobba mer hemifrån..?

Vad är det som gör att du fastnat för just det där huset? Om du kan specificera det, så kan du kanske lättare avgöra hur stor chansen är att du hittar "just det där" även framöver?

Jag är en sån där tråkig typ som tror att man kommer ångra chanserna man inte tog, betydligt mer än de misslyckade försöken...

Så jag skulle absolut köpa, och sen lösa jobbsituationen. En timmes pendling överlever man ju ett tag medan livet ordnar sig!

Det är ju ett fantastiskt ställe! Min häst stod ett tag på Säva ridcenter som ligger i närheten och det är jättefint där. Bergvärme, ny dränering och ett bra pris. Kanske lite hög driftskostnad trots bergvärmen kan jag tycka.

Är planen att du ska jobba kvar på ditt nuvarande jobb eller planerar du på sikt att göra något annat? Om det förra så kan jag förstå dig. En timmes resväg är mycket.

Vad är det som gör att du fastnat för just det där huset? Om du kan specificera det, så kan du kanske lättare avgöra hur stor chansen är att du hittar "just det där" även framöver?

Det uppenbara är att det är två hus på tomten. Eller tre med förrådet/garaget. Jag gillar att de står i vinkel till varandra och skapar en gårdskänsla och jag gillar utseendet, särskilt på det äldsta huset. Jag gillar att det finns ett tvätthus inbyggt i den äldre byggnaden och jag gillar att bostadshuset är från tidigt 1900-tal. Det är rymligt, generösa utrymmen både på nedervåningen och övervåningen. Jag gillar äppelträden, jag gillar ån.

Det BORDE gå att hitta, eller att delvis hitta och senare bygga till, något annat så att jag får det som jag vill ha det. Men i stundens hetta känns det inte så.

Det är ju ett fantastiskt ställe! Min häst stod ett tag på Säva ridcenter som ligger i närheten och det är jättefint där. Bergvärme, ny dränering och ett bra pris. Kanske lite hög driftskostnad trots bergvärmen kan jag tycka.

Är planen att du ska jobba kvar på ditt nuvarande jobb eller planerar du på sikt att göra något annat? Om det förra så kan jag förstå dig. En timmes resväg är mycket.

Ja, tidigare ägaren har ett dåligt elavtal tex. Jag slängde ett öga på det och insåg att jag kan skala den kostnaden med 20%. Sedan ingår snöröjning och lite sådant också i driften.
Jag tror inte att jag blir kvar på just detta jobb i all framtid, men det är inte omöjligt att även nya åtaganden blir i Stockholm. Jag kan åka en timme när fåglarna kvittrar och det är sol och varmt, men att jobba till 19 som jag gör, en kväll när det regnar och blåser (som idag ungefär) och jag har ont i huvudet och så ska jag köra i en timme. Nä-ä känner jag då. Jag vill inte hamna i den sitsen att jag börjar hata det.
Men visst är det fint.:arghh:

Senast ändrad:

Jag är en sån där tråkig typ som tror att man kommer ångra chanserna man inte tog, betydligt mer än de misslyckade försöken...

Så jag skulle absolut köpa, och sen lösa jobbsituationen. En timmes pendling överlever man ju ett tag medan livet ordnar sig!

En del av mig vill hålla med, vill gripa chansen och ha en rolig historia om lyckade chanstagningar att berätta för barnbarnen. En annan del av mig är kallt analytisk och vill att jag ska fortsätta ha ett bekvämt och ekonomiskt liv, och jag är rädd att den där timmens pendlande kommer att börja gnaga på mig rätt fort.

Jag tycker gården var fin, men inte så speciell att det inte borde gå att hitta en liknande.

Hur realistisk är du i din tanke på att kapa pendlingstiden? Hur mycket små gårdar finns det till salu inom 30-40 min från Sthlm? Jag har ingen aning, och därför frågar jag. Däremot vet jag ju att marknaden runt Sthlm är svår då många när lite samma dröm som du, och jobbar inne i Sthlm. För som jag förstår dig är det egentligen pendlingen som är problemet? Att det är lite tidigare än planerat löser du. Men självklart måste du fundera på pendlingen. Som det gamla ordspråket - man kan ändra allt på en gård, utom läget.

Det är både tiden, att den dök upp just nu, och att den ligger för långt bort. Nej, jag har också funderat över hur mycket närmare man kan komma, men jag tror att vi kan komma lite närmare än Örsundsbro iallafall. Vi är nog inte de enda i Stockholm som är sugna, men vi har bra ekonomi, några ess i rockärmen plus att jag förhandlat mig fram till en väldigt bra ränterabatt. Det BORDE gå. Jag väljer att ta ut segern i förskott.

Klart du ska ta ut segern i förskott!

Som sagt, jag tyckte inte att gården var sååå speciell. Men sen är det inte jag som ska köpa heller (tyvärr:p )
Jag tror du ska lyssna på att läget och tidsramen är fel och avvakta. Det kommer alltid fler gårdar, även om det är galet svårt när man är kär. Själv drömmer jag fortfarande om en liten hästgård jag tittade på norr om Uppsala för några år sen och blev jättekär i. Men jag vet att det kommer komma fler.

Fortsätt leta så kommer det att bli jättebra! Men jag förstår att det känns tufft i hjärtat.

Om jag får fokusera på det som var fel på den nämnda gården, (om inte annat kanske det känns lite bättre sen), så var tomten för liten och lite för sluttande. Vägen som leder till huset är smal och krokig, vilket iofs påminde mig om Flandern och så gillade jag den för det. Uppfarten var liten och det fanns dåligt med plats att ställa bilar mm. Grannarna använder gården som genväg när de kommer över ån, och min hund kommer garanterat låta som en varulv när hon ser dem.
Taket är risigt och närmsta grannen verkar lite anal.

Om du vill flytta till värmland/karlstad så tror jag vårt grannhus kan falla dig i smaken :p
Det har dock en egen kraftstation så är lite speciellt och säljes endast till personer som kan tänka sig att sköta det.

Tyvärr kan jag inte hitta det på hemnet nu men kan återkomma:p

Haha, nej till Värmland har jag inte tänkt flytta, men en bild kan du alltid få bjuda på.

Har släkt på sambons sida som bor i Säva och nja. Myyycket skitsnack och grannosämja där omkring nu.

Vad är det du vill ha? Möjlighet att ha djur? Enbart hund? Barn i framtiden? Då är kanske en å precis i anslutning inte det säkraste om man vill låta barnen springa fritt. Jag skulle nog kika runt Grillby om du vill ha enklare pendling till Stockholm. Det är smidigt att ta sig ut på motorvägen, finns okej kommunikationer med affär och skola osv och är okej priser. Kanske går det att sätta upp lapp i mataffären om vad ni söker, kan finnas vissa som inte lägger ut gården på annons.

En annan möjlighet är kanske att söka jobb i Uppsala? Öppnar upp för många fler gårdar norr om Uppsala där man får mycket för pengarna.

Annars tror jag också att ni kommer att hitta något tids nog. Med en större tomt så man slipper eventuellt jobbiga grannar.

Ja, jag håller med. Jag vill gärna ha större tomt och möjligheten att ha djur även om jag just nu bara har en hund som väntar på det.
Säva hade vi fått sätta staket på så att inte hunden skulle tillbringa all sin tid stående i bukhögt vatten och så att systerbarnen inte skulle drutta i. Det hade antagligen inte de som gillar att gena tyckt om.

Grillby och Bålsta med omgivningar vore såklart toppen, men det kommer inte ut så himla mycket gårdar där. Kanske som du säger måste man börja söka dem på annat håll. (Dvs, istället för klassiska hemnet)

Jag är inte jättesugen på Uppsala, det är en stad jag ogillar, men visst har jag sett priserna däromkring. Då flyttar jag hellre till Norrköping eller Lidköping tror jag...

Tänk så olika man kan se på saker :)

För mig är en timmes pendling ganska normalt och förväntat.
en timme hit eller en timme dit gör mig inget.

För mig som pendlar in till stora staden är fördelen att sitta på samma transportmedel hela vägen. Jämfört med de som pendlar inom tex Stockholm. D

När jag sist pendlade till Stlm hade jag halvannan timmes resa. När jag och vaktis gick ut genom dörren samtidigt så skulle vi ta i våra ytterdörrar samtidigt också. Jag gick till tåget där jag kunde sova, jobba eller läsa i lugn och ro. Hon bytte mellan buss, pendel, buss, bil etc. Hon åkte till Ingarö. Jag åkte till ett helt annat landskap.

Sam samma när jag bodde i Uppssala och jobbade i city. Arbetskamraten hade lika lång restid. Men hon kom till Södertälje och jag till Svartbäcken på samma tid. Jag utan byten. Hon med flera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka