Får jag klappa din hund?

Sv: Får jag klappa din hund?

Några (trevliga) sätt att säga nej på kan jag bjuda på:
- Nej, tyvärr.
- Nej, inte just idag.
- Nej, hon vill gå hem nu.
- Nej, men kanske en annan gång (om det är okej ibland)
- Nej, jag har tyvärr inte tid.
- Nej, hon blir så busig då.
- Nej, hon tränar på att inte hälsa på alla.
- Nej, hon får inte hälsa på folk idag/på den här promenaden.
... Men det var jättebra att ni frågade!

Det förstår iallafall barnen häromkring :)

Lite OT nu, men bara för jag har chihuahua så har alltid barn sprungit fram och velat klappa bara för han är så "liten och söt" och ingen tror han kan göra någon skada.. och hittills har jag varit lite så som TS skriver, känt liksom dumt att säga nej när jag vet att han är jättesnäll och dessutom älskar barn. Han blir aldrig till sig och för upphetsad eller så så hittills har dom fått göra det.
Till för 2 veckor sen när vi var ute och det kom fram en liten flicka med sin pappa och frågade om hon fick klappa... det kändes som vanligt för dumt för att säga nej så jag sa Ja...och då gick plötsligt flickan ner på Boss och tog tag runt hans midja med hela handen och tryckte till så han fick ur sig ett riktigt högt skrik och sen försökte nafsa till flickan i handen men missa... Hennes pappa blev plötsligt jättearg och slet till sig flickan och bara utbrast "NÄÄÄEE" :mad: och gick därifrån med arga steg.... :eek: Jag stog där och var helt i shock...visst klart eftersom Boss nafsade till, men mer för att hon kanske kunde skadat Boss..och dessutom för pappan inte ens bad om förlåtelse eller kunde varnat om att flickan inte vet hur man klappar hundar..... Så iaf sen den gången så får ALDRIG mer något barn komma fram o klappa Boss...och bryr mig inte ett skit om vad barnen eller deras föräldrar tycker om mig heller....

Var med om liknande, har en valp på 5 månader som är en liten blandis på ca 3 kilo. Det finns en halv miljon ungar i grannhuset (okej, kanske ett 10-15 tal :angel:) och alla vill alltid klappa lilleman. Förut hade vi en stor också, då räckte det bara med att säga "ja ni får klappa om ni klappar båda", så ville dom oftast inte mer för då ställdes det ju motkrav.

Nu när vi inte har kvar stora däremot så kom två-tre stycken fram, frågade om dom fick klappa och jag sa "ja, om ni är försiktiga" och två av dom klappade jättefint och när lilleman inte ville längre och drog sig undan, ja då slutade dom. Den tredje däremot.. Drog tag i ena bakbenet och lyfta upp honom i luften och skrek om att han f*n inte skulle gå om han inte sa det (ungen var la 7-8 år) varpå hunden blir livrädd och skriker till.. Jag kastar mig fram och tar tag i min hund, skriker till på ungen att gör han någonsin så igen ska han få se på andra bullar (jaja, jag vet jag borde inte "hota" ett barn, men mitt humör i såna lägen..:devil:) och sedan dess säger jag bara "nej, inte idag" varenda dag dom frågar :P

En annan gång frågade en liten tjej om hon fick följa med in och leka med hundarna (då vi hade två) och om vi i så fall kunde stänga in den stora i garderoben för hon hatade den.. Suck.

Och inte bara barn som håller på, vuxna glömmer allt hundvett så fort hunden är liten eller söt. Bara springer rakt fram och klappar. Tack och lov så gillar inte lilleman främmande människor alltför mycket, han accepterar och gör absolut ingenting annat än att dra sig undan. Så jag ser ingen anledning att tvinga honom.

Det som retar mig mest är att barn är bättre på att fråga om lov än vuxna människor!

Detta kan jag hålla med om! Har märkt att på vuxna funkar det bäst att prata med hunden ist för människan. Så om det kommer fram en vuxen som är på väg att hälsa på min hund utan att fråga säger jag till hunden "nej, vi ska inte hälsa på någon idag". Konstigt nog har det mer effekt än att säga till personen, "Nej, hon ska inte hälsa på någon nu. :confused:

Sedan finns det ju de som släpper fram sin hund till min hund utan att fråga! För mig, med en hundrädd hund, är det nästan värre. Människor tycker hon ju iaf om.

Säg nej bara?
Måste väl inte finnas en förklaring eller ursäkt för det?

Försöker svara alla:

Att bara säga nej funkar inte, då får man höra sen (föräldrar imellan) att man är så ogin och inte låter barnen klappa, fast å andra sidan är det ju en såndär "rottwejler" så antagligen är det för att hon bits och borde ha munkorg eller ett skott i pannan.

Vill helst inte säga att hon har någon sjukdom heller, sånt pratas det om.

Sist provade jag med varianten "nej, inte när bebisen är med" och det respekterades utan sura miner. Så jag får nog ta med lill-matte ut varje promenad :D

Säg som det är. Det är nästan alltid enklast. Du behöver inte be om ursäkt för att du sätter gränser, det gäller ju din egen hund. Bestäm dig för vad som gäller. Får din hund aldrig hälsa? Får den hälsa i vissa situationer eller på vissa personer? Får den hälsa efter Varsågod? Och sen håller du på det.

Men eftersom jag själv var det där barnet som längtade så efter en hund så tycker jag också du kan tänka att barn kan vara en tillgång när du tränar att hälsa fint eller vänta på varsågod. Om det är barn som bor granne eller vissa barn du träffar ofta kanske du kan ta dem till hjälp. Förklara då att du tränar din hund att förstå hur den ska hälsa på barn och att den inte alltid får. Då kan du ta dessa barn som hjälp i din träning vilket får dem att växa och känna sig delaktiga även när de INTE får hälsa på din hund.

Om hunden och du blir vana vid att hantera situationen att barn frågar så slutar det att vara ett problem. Antingen därför att du alltid svarar nej, så att barnen slutar att fråga, eller att du alltid vet precis vad du ska svara beroende på vilka kriterier du har bestämt.

Ungefär denna variant kör jag med, eftersom vi inte har barn i mindre modell i bekantskapskretsen, så vill jag att han ska ha lite kontakt med barn, man kanske får barnbarn nångång...:D

Ibland får barn hälsa, ibland inte, men det vet ungarna häromkring, så säger jag nej, så är det helt ok!

Är det någon som klagar så fråga om dem själva vill att det kommer en massa folk och klappar dem. Eller säg att din hund blir osäker/nervös när nya människor ska klappa och att ni tränar på det.
Men visst tycker man att vuxna människor borde ha mer förstånd, lite löjligt nästan att de blir sura och ska prata illa om er för en sådan liten sak.

Nu för tiden så låter jag ingen häsla på min hund. Bara att säga Nej, det får folk acceptera.
Men med min förra hund va jag lite dum och lät barnan i området klappa. Han älskade det och det gick hur bra som helst. Men det har en tendens att eskalera.
Jag hade då en JRT (har det nu oxå) och det är som vanligt "åh va söt får vi klappa". Men efter ett tag så tog barnen det för givet att de fick klappa honom i tid och otid. Till slut så så började jag säga nej, för man märkte att han började bli stressad.

En gång hade jag tur att det inte slutade illa. När jag kom och gick så kom det ett gäng av barnen på rullskrisor i full fart mot oss. Och det skulle ju så klart klappa. Min hund blev livrädd och precis som jag hann och reagera och få tillbaka honom så dök de ned över/mot honom och hann morrade till och nafsade. Hade det inte varit för att jag regerade med att dra tillbaka honom så hade han säkerligen nafsat till. :(

Så från den dagen och nu med min nya så får ingen klappa honom när vi är ute på promenad ect..

Jag brukar inte säga nej, men så är inte detta något som händer speciellt ofta för oss. Eller jo, många vill klappa valpen. Men annars verkar folk hålla sig borta från oss ;)

Edit. jag brukar svara "om hon vill". För egen del så är det igen katastrof om hunden skulle utveckla lite mer intresse för främlingar, det blir inget problem iallafall.

Senast ändrad:

Jag har en valp som är 4-månader och det är faktiskt inte så hemskt många som kommer fram och frågar om de får klappa henne. De som frågar brukar jag svara "Om hon vill". Doris har så mycket annat för sig utomhus att hon oftast bara hälsar väldigt kort och sen hittar hon nytt att titta/nosa på.

Eftersom hon är så pass ung fortfarande vill jag gärna att hon lär sig att umgås med barn. Så barn som vill hälsa säger jag åt att vara försiktiga och visar var de ska klappa så brukar de klappa henne lite lugnt. Nu tål ju min valp iofs lite "hårdare" tag, men jag vill inte att hon ska bli skrämd av barnen.

Hade jag däremot var i en situation som din så hade jag sagt "Nej, inte idag. En annan gång kanske."

Jag kan inte säga nej ^^ Och nu har mina hundar blivit väldans populära både bland skolbarnen och vuxna. Kommer vi och går förbi skolan så kommer det först 2-3 st och ropar på hundarnas namn, kommer fram och börjar klappa och gosa. Nu känner vi till dessa barn så dem behöver inte ens fråga längre. Hundarna är lugna och bryr sig knappt inte om dem.
Så kan man stå där och snacka och helt plötsligt kommer det en hel hjord av skolbarn springandes och alla ska klappa hundarna. Själv har man stenkoll på vad varenda barn och hund så dem beter sig korrekt.
Men hundarna behåller lugnet och hälsar försiktigt på varje barn :D

Och står vi utanför affären så är det offtast vuxna som kommer fram. Några pensionärer oxå. Tycker dem är så fina och att dem uppför sig så bra m.m.

En bild på mina populära och snälla vovvar ^^
254801_10150232460929857_572584856_6935790_8228593_n.jpg

Det måste vara jobbigt att få den frågan alltid när man är ute. Själv har jag aldrig haft det problemet, tvärtom. Alla i området där jag bor är LIVRÄDDA för mina hundar och springer så fort dom ser oss. Det kan iofs vara jobbigt det också men ganska skönt för det mesta.

Hade jag varit dig hade jag sagt som det var helt enkelt eller bara Nej om det inte finns tid för förklaring.

Grattis pa fodelsedagen linafina!

ts:

bara sag "Nej, far hon halsa nu sa forvantar hon sig att alla ska halsa och det blir stressigt for henne" typ....

*kl*

"Min" får man gärna klappa på men han är inte ett dugg intresserad så de tröttnar fort.

Har (från samma ägare) haft en schäfertik förut, som gärna gick upp i ansiktet på folk, så då var det "nej hon blir så glad att hon kan råka välta dig", det räckte.

Jag förstår inte vad problemet med att uppfattas som lite ogin är. Måste man vara omtyckt av alla, bara för att man har en särskild hundras.

Sedan jag blev känd som den "otrevliga tjejen med den trevliga hunden", blev mina promenader, betydligt behagligare och roligare för både mig och min hund. Jag har inte hund för att den ska vara en allmän klappleksak - finns 4H-gårdar om man vill klappa djur.

Barn förstår ett kort "Nej" vuxna däremot vill gärna ventilera sin åsikt men jag brukar inte vara intresserad av att lyssna på den och bryta av med ett kort "det heter strikt hundägaransvar" och gå vidare.

Sedan den charmerande Stridstysken anlände till vårt hem har vi inte blivit tillfrågade en enda gång. Antar att en hund som låter som om den ska döda hela världen, samtidigt som den jätteglatt viftar på svansen, inte är så förtroendeingivande :angel::devil:

Har jag bara tiken med mig så beror det på situation och humör (mitt) om jag låter nån få klappa. Hon hade helst klappats dygnet runt av så många som möjligt.
Jag säger bara rakt NEJ. Vill folk tolka det som att jag är en surkärring så låt gå för det.

Har jag båda de stora med mig så brukar jag sällan behöva svara. Det räcker nästan att nån tänker på att fråga om att få klappa så möts de av detta:
IMG_1732.JPG

Hanen avskyr främmat folk som ska pilla på honom, så hinner inte jag svara NEJ så gör han det själv. Det är bara familjen och närmast sörjande som han släpper inpå sig. Är han lös går han undan. Minen ovan kommer bara när han är kopplad.

Kan man göra sig mer söt och charmig!!?:D

Verkligen tydlig med vad han tycker!

Jag har två små hundar, som måååånga barn och tanter vill klappa på i tid och otid. Mina hundar bryr sig inte särskilt mycket om folk, så länge de inte går konstigt, böjer sig över dem eller försöker klappa dem på huvudet. ;)

Mina svar är:
"Nej!"
"Nej, du får inte klappa. Men om du sträcker fram handen så kan de få nosa på dig"
"Nej, Ivan är rädd och biter antagligen"
"Nej, de har väldigt vassa tänder"
"Nej, vi tränar på att inte hälsa just nu"

Alternativt:
"Ja, jag ska bara hämta skyddshandskarna först"
"Ja, men då måste du göra precis som jag säger" (Och sedan instruera vederbörande så att det blir hälsat på ett sätt som hundarna blir lugna av ;) )

KL

Jag undrar lite hur ni beter er mot folk som hälsar utan att fråga? Hur gör man, när man inte vill att främlingar ska komma fram? Har ibland funderat över att trycka upp en T-shirt med "NEJ DU KAN INTE KLAPPA PÅ VALPEN, VI TRÄNAR" eller ngt liknande. Jag har en jättesöt och luddig 9veckorsvalp, och nästan alla går förbi med ett åååååååh vad puttesnuttig, jag måste klappa, och böjer sig ned. Gärna när jag tränar på kom hit eller likande :mad::grin:
Detta har resulterat i att 1. Vovvve tror att alla människor är jätteglada snälla människor som ska hälsa och hoppar/tittar efter alla som går förbi.
2. Inte lyssnar när matte ställer jobbiga krav, är så mkt roligare att vifta på svansen efter folk på stan.

Gärna ska de ha en cigg i handen också.
ÅÅÅH jag är irriterad. Fast man kanske inte kan förvänta sig annat när man bor i storstan.

Förlåt, behövde bara ventilera lite. :angel:

För det mesta vänder jag bara och går, distraherar valpen med en boll/pinne som är tio gånger roligare än alla människor i världen och så går vi därifrån :)
Dock brukar han självmant dra sig undan när främmande människor "flyger fram" och då brukar de flesta förstå, annars säger jag bara "han vill inte så låt bli" och går.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 389
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 176
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025