Får jag dra med min volvo 245:a?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ann-Sofie82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 685
A

Ann-Sofie82

Kan jag dra Tranesläp (Totalvikt 1300, maxlast 620) med min 245:a? Med häst i, på B-körkort. Jag har C-körkort men det hjälper ju tyvärr inte :( . Vore tacksam för svar. AnnSofie

Sv: Får jag dra med min volvo 245:a?

Läs i registrerings beviset vad bilen får dra. Får bilen dra 1300 och hästen du stoppar i inte väger över 620 kg så går det bra .Men du måste läsa vad bilen får dra.

Eller gå in på Vägverkets hemsida ,skriv in regg nr så kommer vikt uppgifterna.

Senast ändrad:

säger som tittilo gåin på vägverktes sida och skrev regnummer så får du vetaexakt vad du får dra både på b och e kort.

Jag har en 240 och jag får dra 1360kg enl regbevis. Det står specat hur mycket du får dra med b-körkort och hur mycket bilen är tillverkad för att kunna dra dvs om du har BE-kort.

Ja, du får dra 1.300 kg med en volvo 245, det står i regpapprena men runt 1400 - 1.500 får den dra på B-kort. Tänk bara på att inte överlasta...

Överlasta? Maxlasten ligger på 620 kg och min häst väger...ja...500-550 kg kanske. Då kan jag väl inte överlasta?

Som andra redan sagt; gå in på www.vv.se och ta fram siffrorna för just din bil.

Det KAN finnas begränsningar som inte andra har på sina 245:or (även om det är högst osannolikt), och då är det inte roligt att bli av med körkortet i en ev. poliskontroll. Särskilt om man har ett C förutom B:et....

Bilens tjänstevikt får inte överstiga släpets totalvikt. Dvs, vad har släpet för totalvikt? Det står på släpets handlingar. Om din bil får dra 1500 på B-kort och släpets totalvikt ligger där eller under så är allt ok. Annars räknas det som olovlig körning och då kan det gå illa. Överlast är inte alls lika allvarligt, det blir på sin höjd böter.

Nope, då är detb ingen fara, men en del (jag t ex), använder också transporten till att köpa hö med, då får man tänka sig för ibland...

Tänk bara på att de flesta släp vägs in tomma. Sen kommer mellanvägg, bommar mm till och måste räknas in i lastvikten. Allt eftersom släpet blir äldre kan det bli tyngre också.
// Linda

Jag tror du får lasta 1 häst. Jag har aldrig hört tala om något annat. Ditt släp är ju normalviktigt. Men kolla ditt registreringsbevis för säkerhets skull

Du måste titta även på kroken på bilen hur mycket du få lasta på den i de flesta fall i dag står det 1500, Mitt släp är invägt med bommar och mellanvägg men tänk på all utrustning om du tex lägger hö i släpet. En sak som är toppen det är att skaffa BE var lättare än jag trodde och det är till stor hjälp när man ska dra häst man blir mindre begränsad

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: Mia_R
·
Fordon Kort sagt: Går det att leva utan bil? Pga. bilolycka och av andra orsaker så fixar jag inte längre att köra bil. Efter ha kört bil i... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 580
Senast: _Taggis_
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka