Kan man leva utan bil? Känner sig deppig...

Lådcykel, säger jag! Får utan problem plats med 2 barn och några matkassar, vet många som kör hundar i lådcykel. Beroende på hur lat en är finns de med el (jag är lat, el är min bästa vän :D) men kostar då lite mer förstås. Nu har vi bil också då våra fritidsintressen inte funkar med kollektivtrafik, men för resor på upp till en mil funkar lådcykeln hur bra som helst :love:
 
Nä, jag hade inte klarat mig utan bil för då hade jag inte kunnat bo på landet (1,5 mil från tätorten cirka) och arbeta samtidigt. Kollektivtrafiken är näst intill obefintlig här.
 
Kort sagt: Går det att leva utan bil?

Jag tycker absolut att det går att klara sig utan bil. Sedan blir det ju väldigt omständigt och tidskrävande om en bor utanför stan, på landet, utan kollektivtrafik.

Men även som bilägare har jag gjort vissa experiment och tagit bussen till IKEA för att köpa lite saker (dock hade jag nog kostat på mig taxi om det varit möbler, det hade ändå blivit billigare än att äga bil).

Det gäller nog främst att hitta en strategi som funkar för en själv, t ex en elcykel och sedan ta sig ann projektet att ställa om från bil till cykel. Men om du inte kör nu, så blir det ju en omställning till en friare tillvaro. Med en ny plan.
 
Beror helt på hur man bor och framför allt inställning tycker jag. Jag skulle kunna leva utan bil om jag bytte arbetsplats. Var utan bil drygt 1,5 år. Nu bor jag strax utanför Stockholm, men hobbade till 01-01.30 på nätterna och då är trafiken inte så tät. Tog mig 3 h att ta mig hem ibland, körde jag bil var det 2,5 mil... Men jag resonerade som så att jag ändå bara skulle hem och sova och hade inget direkt att passa dagen efter utan kunde sova länge.
Tror många kan vara utan bil, men här klagas det på att det skulle ta 30 min extra/resa eller att man behöver vänta 15 min på att byta buss.
 
Säkerhetsmässigt skulle jag inte välja en moppebil. Har sett lite för många på diverse verkstäder och de är bara mos efter eventuella olyckor. Är inte helt säker på om det ens finns vinterdäck till, jämfört med en EPA som ändå är i bättre storlek och möjlighet till vettiga däck finns!

Det finns vinterdäck med dubb som till vilken bil som helst till moppebilarna.
 
Beror helt på hur man bor och framför allt inställning tycker jag. Jag skulle kunna leva utan bil om jag bytte arbetsplats. Var utan bil drygt 1,5 år. Nu bor jag strax utanför Stockholm, men hobbade till 01-01.30 på nätterna och då är trafiken inte så tät. Tog mig 3 h att ta mig hem ibland, körde jag bil var det 2,5 mil... Men jag resonerade som så att jag ändå bara skulle hem och sova och hade inget direkt att passa dagen efter utan kunde sova länge.
Tror många kan vara utan bil, men här klagas det på att det skulle ta 30 min extra/resa eller att man behöver vänta 15 min på att byta buss.
Skulle det bara ta 30 minuter extra att åka kollektivt till jobbet hade jag gärna gjort det. Sist jag kollade kollektivtrafiken till jobbet, kör den en omväg på 8 mil och det är tre byten.
 
har levt utan bil ett antal år men bodde då i Stockholm med bra busstrafik och nära till hållplatsen
Numer bor jag mer på landet även om det är i utkanten av en by men det är över 1 km till buss och affärer och nerförsbacke till men uppför hem
Räknade ut att det tog lika lång tid att gå till bussen som det tog att köra till jobbet
 
Går gör det men det är inte alltid så enkelt. Jag hade inte råd med bil när mina barn var små. Bodde visserligen i stan då (liten stad) och bosatte mig nära busshållplats just därför men lokaltrafiken var inte så mycket att hurra för. Buss till två av ändarna i stan, till vårdcentral och till centrum gick en gång i halvtimmen viss del av dagen, på vardagar övrig tid en gång i timmen och efter 19 inte alls och några turer på helgerna. Till övriga delar av stan eller för att åka och handla fanns inte mer än en mindre butik där bussen gick förbi men var det inget akut som hände så fungerade det. Jag valde vårdcentral utifrån att bussen gick dit just med tanke på att orken kanske inte skulle finnas vid sjukdom och i övrigt cyklade jag med två barn på cykeln eller gick.

Nu har jag visserligen bil men det är över 10 år sedan jag kunde köra bil på daglig basis och nu bor jag på landet med 4 km till närmaste busshållplats. Dryga milen till stan. Det går 9 bussar/dag på vardagar, första runt 5,30 och sista runt 18 på vardagar, på lördagar inga alls och på söndagar går det två. Nu kan jag inte köra bil pga sjukdom och kan inte ta bussen heller men då jag ändå behöver hjälp i övrigt ändå så går det men jag lämnar inte hemmet mer än en gång varannan vecka i normalfallet.

Kan man inrätta livet efter sina förutsättningar, kan flytta och är frisk i övrigt så kan det fungera utan större problem som då när mina barn var små även om det såklart hade varit trevligare att åka och storhandla med bil än med två små barn på cykel. Särskilt på vintern eller när det regnade småspik hade det varit trevligt.
 
Jag klarar mig utan bil ( har dock en men den rullar sällan).
Bor på landet har ca 2,4 mil till jobbet, jag kör moped denna årstid. Tar mig 40 min till jobbet på morgonen, från jobbet drar jag direkt till stallet och sen hem. Totalt blir det 6,4 mil på moped varje dag. Allt går om man vill. Jag ville strypa utgifterna då bensinpris och trängselskatter drar iväg fort. Tycker moped är ett helt förträffligt fordon, fast jag längtar lite tills jag kan plocka ut den riktiga hojen igen.
 
Kort sagt: Går det att leva utan bil? Pga. bilolycka och av andra orsaker så fixar jag inte längre att köra bil. Efter ha kört bil i många år känns det som ett stort nederlag och jag är åter beroende av skjuts av närstående. Pga. social ångest har bilen var en stor frihet för mig, för att kunna åka buss kan jag inte pga. panikångesten. Jag behöver också kunna transportera en reaktiv hund också. Vad har jag för alternativ?
A) Köpa mopedbil? ( Hur är trafiksäkerheten på dessa?) Har hört att det inte är bra med det.
B) Köpa A traktor ( Får endast köra i 30 km) Det fixar jag. Men jag lär väl få skämmas....

Vore så tacksam för era funderingar kring detta. Jag har hamnat i en depprission och måste klara mig ur den på nåt sätt. Nu sitter jag isolerad hela dagarna. Jag kan inte träna på att gå i mataffärer ect. Utan måste ha hjälp med det.
Tacksam för svar!
Jag tycker absolut att du kan köpa dig en a-traktor, en sån behöver du inte skämmas för. Det finns ju massor med snygga a-traktorer, t ex Nissan Navara och andra pickisar.
 
Jag tycker du ska ta några körlektioner på trafikskola, förklara läget, och sedan känn efter
efter det.

Jag skulle aldrig klara mig utan bil!
 
Säkerhetsmässigt skulle jag inte välja en moppebil. Har sett lite för många på diverse verkstäder och de är bara mos efter eventuella olyckor.
Jämfört med att cykla är det betydligt säkrare att åka mopedbil. Ca 10.000 cyklister skadas så allvarligt i trafiken varje år i Sverige att de behöver uppsöka sjukvården. Ca 20 st dör i trafikolyckor varje år.
 
där jag bor är det inte så lämpligt att köra mopedbil, mycket säkrare att cykla
att cykla till staden så gör man detta på cykelbana med få korsningar
att köra mopedbil gör man på 2+1 väg 100 väg där det går mycket tung trafik, det värsta är att man många mopedbilar har dåliga LGF-skyltar så ibland ser man inte den förräns man är i bakluckan på den bilen.
Tydligen är mopedbilarna gjorda i plast och skulle jag eller någon annan personbil köra in i en mopedbil så är resultatet inte så bra
 
Jämfört med att cykla är det betydligt säkrare att åka mopedbil. Ca 10.000 cyklister skadas så allvarligt i trafiken varje år i Sverige att de behöver uppsöka sjukvården. Ca 20 st dör i trafikolyckor varje år.
En mopedbil är en moped med tak och väggar. Det finns ingen krocksäkerhet i detta tak och väggar utan det är enbart ett skydd mot väder och vind. Man är lika oskyddad i en mopedbil som på en moped eller på en cykel. Den stora skillnaden är att risken för olyckor ökar för precis som med a-traktorer kan det vara svårt att se LGF skylten i tid och därmed missar många att det är ett långsamtgående fordon och upptäcker det först när de är (för) nära inpå.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp