https://www.na.se/artikel/det-kan-vara-olagligt-att-kora-overdrivet-saktaDet är väl bara motorväg som har begränsning i hastighet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
https://www.na.se/artikel/det-kan-vara-olagligt-att-kora-overdrivet-saktaDet är väl bara motorväg som har begränsning i hastighet?
Motorväg har inte nedre begränsning i hastighet. Begränsningen är att du inte får köra där med fordon som bara är konstruerade för eller tillåtna att köra i låga hastigheter.Det är väl bara motorväg som har begränsning i hastighet?
Kort sagt: Går det att leva utan bil?
Säkerhetsmässigt skulle jag inte välja en moppebil. Har sett lite för många på diverse verkstäder och de är bara mos efter eventuella olyckor. Är inte helt säker på om det ens finns vinterdäck till, jämfört med en EPA som ändå är i bättre storlek och möjlighet till vettiga däck finns!
Skulle det bara ta 30 minuter extra att åka kollektivt till jobbet hade jag gärna gjort det. Sist jag kollade kollektivtrafiken till jobbet, kör den en omväg på 8 mil och det är tre byten.Beror helt på hur man bor och framför allt inställning tycker jag. Jag skulle kunna leva utan bil om jag bytte arbetsplats. Var utan bil drygt 1,5 år. Nu bor jag strax utanför Stockholm, men hobbade till 01-01.30 på nätterna och då är trafiken inte så tät. Tog mig 3 h att ta mig hem ibland, körde jag bil var det 2,5 mil... Men jag resonerade som så att jag ändå bara skulle hem och sova och hade inget direkt att passa dagen efter utan kunde sova länge.
Tror många kan vara utan bil, men här klagas det på att det skulle ta 30 min extra/resa eller att man behöver vänta 15 min på att byta buss.
Jag tycker absolut att du kan köpa dig en a-traktor, en sån behöver du inte skämmas för. Det finns ju massor med snygga a-traktorer, t ex Nissan Navara och andra pickisar.Kort sagt: Går det att leva utan bil? Pga. bilolycka och av andra orsaker så fixar jag inte längre att köra bil. Efter ha kört bil i många år känns det som ett stort nederlag och jag är åter beroende av skjuts av närstående. Pga. social ångest har bilen var en stor frihet för mig, för att kunna åka buss kan jag inte pga. panikångesten. Jag behöver också kunna transportera en reaktiv hund också. Vad har jag för alternativ?
A) Köpa mopedbil? ( Hur är trafiksäkerheten på dessa?) Har hört att det inte är bra med det.
B) Köpa A traktor ( Får endast köra i 30 km) Det fixar jag. Men jag lär väl få skämmas....
Vore så tacksam för era funderingar kring detta. Jag har hamnat i en depprission och måste klara mig ur den på nåt sätt. Nu sitter jag isolerad hela dagarna. Jag kan inte träna på att gå i mataffärer ect. Utan måste ha hjälp med det.
Tacksam för svar!
Jag tycker absolut att du kan köpa dig en a-traktor, en sån behöver du inte skämmas för. Det finns ju massor med snygga a-traktorer, t ex Nissan Navara och andra pickisar.
Jämfört med att cykla är det betydligt säkrare att åka mopedbil. Ca 10.000 cyklister skadas så allvarligt i trafiken varje år i Sverige att de behöver uppsöka sjukvården. Ca 20 st dör i trafikolyckor varje år.Säkerhetsmässigt skulle jag inte välja en moppebil. Har sett lite för många på diverse verkstäder och de är bara mos efter eventuella olyckor.
Är det verkligen det? Hur många resor görs det med cykel jämfört med mopedbil?Jämfört med att cykla är det betydligt säkrare att åka mopedbil. Ca 10.000 cyklister skadas så allvarligt i trafiken varje år i Sverige att de behöver uppsöka sjukvården. Ca 20 st dör i trafikolyckor varje år.
Det var min första tanke också. Det måste ju vara många fler som cyklar än som kör mopedbil ?Är det verkligen det? Hur många resor görs det med cykel jämfört med mopedbil?
Åtminstone om man räknar det man ser...Det var min första tanke också. Det måste ju vara många fler som cyklar än som kör mopedbil ?
En mopedbil är en moped med tak och väggar. Det finns ingen krocksäkerhet i detta tak och väggar utan det är enbart ett skydd mot väder och vind. Man är lika oskyddad i en mopedbil som på en moped eller på en cykel. Den stora skillnaden är att risken för olyckor ökar för precis som med a-traktorer kan det vara svårt att se LGF skylten i tid och därmed missar många att det är ett långsamtgående fordon och upptäcker det först när de är (för) nära inpå.Jämfört med att cykla är det betydligt säkrare att åka mopedbil. Ca 10.000 cyklister skadas så allvarligt i trafiken varje år i Sverige att de behöver uppsöka sjukvården. Ca 20 st dör i trafikolyckor varje år.