Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Men jag tror att smärtan efter en operation är mer förutsägbar på något sätt än en förlossningssmärta, den är så olik all annan smärta (tyckte jag iallafall) och man kan inte föreställa sig innan. Därför är det otäckare.

Jag har stor förståelse för att det inte är lika läskigt att 'operera magen' som att utvidga hela sin kropp och pressa fram en bebis, och hålla tummarna att allt går bra och den inte fastnar eller något...
Jag vet folk som studsat omkring bara timmar efter kejsarsnittet, och de som varit totalt handikappade länge. Samma sak med vaginala förlossningar. Så där finns nog ingen garanti hur man än gör...

Samma sak med vaginala förlossningar. Så där finns nog ingen garanti hur man än gör...

Absolut och det var det jag menade med mitt inlägg..

Ts skrev tidigare att man inte kan garantera att smärtlindringen fungerar vid en vaginal förlossning, vidare skrev hon att vid snitt så får man mängder med morfin och det lät då som att man var garanterat smärtfri, vilket inte är fallet..

Jag var en av dom som var uppe och studsade samma dag som jag snittades, men som du skriver så är långt ifrån alla så piggelina :)

Senast ändrad:

För mig tycker jag (än så länge) att snitt är bättre och mer förutsägbart. Det gör inte ont under tiden och efteråt kan jag ta starka mediciner för att ta bort smärtan.

Det kan du faktiskt få under och efter en vaginal förlossning också :)

Dock brukar man ju inte vilja pumpa i hur mkt smärtstillande som helst eftersom de kan stanna av/försvaga värkarna. Men man kan ju kombinera. Min kompis fick epudral. Sen när hon börja känna att bebisen var påväg ner så gav de henne en regäl laddning typ lokalbedövning i hela underlivet. Epudralen tog ju bort smärttopparna "på magen" så hon kände ju fortfarande när hon skulle krysta. Och bedövningen gjorde att hon inte kände någonting där nere.

Sen är ju frågan, vill du vara lite halvhög av smärtstillande med din nyfödda eller ha lite ont men vara helt "klar" ;)

Jag menar inte att man är smärtfri efter snitt utan att den intensiva smärtan försvinner, det finns ju olika grader på smärta. När jag har mensvärk tar jag värktablett som sänker smärtan men jag blir inte smärtfri, det var det jag menade.

En sak som är väldigt dum (eller bra igentligen) är att jag har aldrig opererat mig eller ens varit i närheten så jag har ingen aning om hur min kropp "klarar" det. Det gör ju att snitt-smärtan är lika okänd för mig som förlossningssmärtan om man tänker efter. Men det känns ändå mer lockande att sprätta upp magen utan att "känna" det än att sprätta upp underlivet och känna det.
Även om det finns kanonbra smärtstillande verkar det ju hända titt som tätt att det går så fort så smärtlindring inte hinns med, jag har inte uppfattat det som att det inträffar vid planerade snitt.

Även om jag kanske ångrar det efteråt så är jag helt klart hellre halvhög pga smärtstillande!

Ångrar du dig så kanske skaffar du fler barn och testar utan lika mkt smärtstillande ;)

Smärtan går inte att beskriva. Är du tatuerad? Jag tycker den smärtan var miljoner gånger värre än den smärta jag upplevde under förlossningen! Smärtan vid förlossningen försvan om man slappnade av och andades. Hur man än gjorde när man satt där med nålen gjorde de ont så in i h*lvete!

Det är skumt hur kroppen funkar, jag tränade ju att andas sådär profylax innan förlossningen. Slutade med att jag blev skityr, jag blir det nu oxå om jag testar. Men sen när jag födde blev jag inte alls yr *skumt*

Att det går så fort att smärtlindring inte hinns med är nog väldigt ovanligt. Man kanske inte hinner lägga någon epudral men de finns en massa andra sätt. tyvärr verkar de vara 1. Epudral, 2 lustgas 3. ingenting! De finns 2 olika bedövningssprutor man lägger i underlivet. Min mamma fick de med mig typ 15 min innan jag var ute så de kan man ge hela tiden! Sen kan man spruta in sterilt vatten innan för huden, t.ex. bak i ryggen för att avleda smärtan. Alla 3 + lustgasen får man ju effekt på en gång.
Värme tycker jag även funkade kanon.

Själv känner jag som min mamma, jag vill ha kontrollen över min kropp. Därför går snitt bort (men jag tycker såklart de är världens bästa ingrepp när det faktiskt räddar liv!) jag tycker t.om. det var jobbigt att bara ta fostervattenprov. Men att ligga i gynstolen i 35 minuter medans 2 barnmorskor satt mellan benen på mig och försökte sätta en spiral var inte jobbigt.

De är underligt hur man fungerar.

Du får det verkligen att låta som att en stor bukoperation är "piece of cake". :crazy:
Jag förstår till fullo om man föredrar snitt pga. förlossningsrädsla eller fysiska hinder, men anser ändå att man som förlossningsrädd bör arbeta med sin rädsla. Snitt är ändå en stor bukoperation som sagt, inget som är smärtfritt eller okomplicerat.

Jag är lite som jerseyko - personligen tar jag hellre smärtan i samband med en vaginal förlossning än att jag blir uppskuren och att någon bökar med mig utan att jag själv kan vara särskilt delaktig.

Ja, jag är tatuerad flera gånger men jag är väldigt dålig på det...:crazy: Jag vill göra en jättestor på ryggen men jag vet inte hur jag ska få tag på en tatuerare som vill tatuera i så korta intervaller (2-3 timmar) som jag klarar av...:grin:

Men fy fan, då är vi där igen... Sprutor i underlivet:cry:

Varför kan inte MÄN föda barn istället!!!!!! Jag har alltid hoppats att jag inte får någon son men nu hoppas jag det så jag slipper sätta en till person till livet som måste stå ut med detta!

Vi får se hur det blir, men det är ju skönt att veta att jag får som jag vill bara att jag måste sitta och slösa tid och pengar på att lyssna på massa prat först... Fan ta dom om ungen kommer för tidigt, vad händer då...?

Sprutor i underlivet låter absolut vidrigt, men känns förvånansvärt lite. Man ser ju inget heller, såvida man inte tänker ligga dubbelvikt och titta. En tandläkarspruta gör både ondare och är läskigare.

Dessutom, rätta mig om jag har fel, så får man väl inte epidural etc i underlivet? De sprutorna får man såvitt jag vet i ryggen, och det är ju betydligt lindrigare att få en spruta än att tatuera sig ett par timmar i sträck. Jag tror inte man lokalbedövar vid förlossning, så då finns ingen anledning att sätta några sprutor i underlivet - möjligen om man ska sy sen, men efter en förlossning känns nog en liten spruta som en piss i mississippi.

Vissa sprutor tar man i underlivet och vissa tar man på andra ställen. Den stora skillnaden på sprutor och tatueringar är att tatueringar bara är på ytan. Nu har ju inte jag fått en spruta sen jag gick i fyran (det är väl då man får stelkrampssprutan?) men med tanke på hur de är utformade så går de nog lite längre in (beroende på syfte givetvis).
När det gäller EDA läste jag att man lägger en plastslang mellan kotorna i ryggen, vilket är betydligt djupare än en tatuering någonsin kommer.

Man är ju dessutom mycket känsligare i underlivet, jag har skurit mig när jag har rakat mig (klantigt jag vet) och det gjorde MYCKET ondare än att riva sig någon annan stans (skriver man isär det?). Så tatuering tycker jag inte man kan jämföra, förutom hur man klarar smärta under lång tid möjligtvis. Min sambo hade varit en lysande kvinna, han kan tatuera sig hur länge som helst:grin:

Det gör mycket ondare att skära sig i underlivet än att få en spruta där. Tro mig, jag har fått sprutor i underlivet för inte länge sedan, och det gör inte hälften så ont som man kan tro. Lokalbedövning, som det är frågan om när sprutan sätts direkt i slidan, sticker man inte in djupt alls. Jag var förvånad över hur lite det kändes - som sagt, en tandläkarspruta känns mycket mer, och en intramuskulär spruta (som stelkrampssprutan) också betydligt mer.

Dessutom får man väl sprutor så det räcker i samband med ett kejsarsnitt? Hellre en tunn plastslang i ryggen ett kort ögonblick än en kniv i magen, skulle jag säga. Men det är givetvis olika vad man tycker känns hemskt.

Vid planerade snitt får man också ryggbedövning om det inte finns synnerliga skäl för att använda full narkos.

de lägger lokalbedövning så det gör inte särskilt ont att bli ryggbedövad när man snittas.

Personligen tyckte jag att det var hundra gånger värre att få värkstimulerande dropp och ha kraftiga värkar typ varannan minut än att snittas. Snitt har för min del varit väldigt lätt och smärtfritt och jag menar verkligen detta. Men min bild av snitt är att man kan ha mer eller mindre lätt att genomgå snitt beroende på läkförmåga, psykiskt skick vid snittet mm. Jag tyckte att det var mer traumatiskt att bm började härja med mig under det vaginala försöket och helt struntade i vad jag hade skrivit i mitt brev utan att förklara för mig, detta gick jag och tänkte på länge efteråt. Men mina två snitt (varav då ett akutsnitt) har varit nemas problemas både fysiskt och psykiskt. Skulle jag välja mellan en jobbig vaginal förlossning och ett snitt skulle jag alla gånger välja ett snitt.

Lägger dom lokalbedövning när man får ryggbedövning vid vaginal förlossning också?

Jag tror inte man lokalbedövar vid förlossning, så då finns ingen anledning att sätta några sprutor i underlivet - möjligen om man ska sy sen, men efter en förlossning känns nog en liten spruta som en piss i mississippi.

??? Bäckenbottenbedövning sätter man så klart i livmoderhalsen och den fungerar lokalt. Jag kände ingenting när jag födde mitt barn. Hade det inte helt plötlsigt blivit tomt i magen hade jag inte vetat att han kom ut.

??? Bäckenbottenbedövning sätter man så klart i livmoderhalsen och den fungerar lokalt. Jag kände ingenting när jag födde mitt barn. Hade det inte helt plötlsigt blivit tomt i magen hade jag inte vetat att han kom ut.

Underlivet, då tänkte jag på slidan.

Rätta mig om jag har fel, men jag trodde inte man hade så mycket känsel i livmoderhalsen så att man känner mycket när man sätter en spruta där? Det borde inte vara samma känsla som att skära sig när man rakar sig.

Menar du att bedövningen inte skulle bedöva slidan? Vad är slidan i så fall för dig?

Knapplån.

Jag fick snitt pga förlossningsrädsla, det krävdes bara ett besök hos överläkaren och så fick jag det beviljat på samma gång, och ett datum också. Gick väldigt smidigt, och dom var supertrevliga hela tiden. Jag har förvisso en väldigt tjock journal på psyk, på samma sjukhus, så jag tror att den påverkade beslutet rätt mycket.

Jag minns fortfarande mitt snitt, 3 år senare, som en mycket bra upplevelse. Trots att det blev lite fel med smärtlindringen på uppvaket, så var det helt överkomligt. Samtidigt som smärtan i magen var ungefär den värsta jag känt i hela mitt liv (Då, utan smärtlindring) så gick det att leva med ändå. Fick rätt smärtlindring uppe på BB sen, och då började det kännas mycket bättre. Jag var uppe på benen inom några timmar efter att sonen föddes och behövde bara smärtlindring under ett halvt dygn. Därefter kunde jag gå långpromenader, gå i trappor etc utan problem. Det kändes dock konstigt i magmusklerna när dom spändes, inte ont utan mer.. Ömt.

Känner du att du verkligen vill ha snitt, så ska du ta upp det direkt vid inskrivningen och sen stå på dig!

Menar du att bedövningen inte skulle bedöva slidan? Vad är slidan i så fall för dig?

Nej, jag menade att man inte sätter sprutan i slidan. Om sedan slidan blir bedövad när man stuckit i livmoderhalsen är det en annan sak, men man har de facto inte fått en spruta där.

Slidan är slidan, och livmoderhalsen är livmoderhalsen. Det är olika delar av kroppen. Skär man sig när man rakar sig så är det ju knappast livmoderhalsen man skurit sig i.

Här ser man rätt tydligt skillnaden:

diagram_1.jpg

Nej förhoppninsvis skär sig ingen får inne ;) Jag kan inte säga exakt vart sprutorna sattes. Barnet var i alla fall ovanför spinaltaggarna. Det var inte helt trevligt, men helt klart värt det. Några sekunders obehag för 50 min smärtfri krystning. Jag önskar alla det (som vill får jag väl tillägga) I ett sådant läge tänker man inte "å vad läskigt med sprutor", utan man tänker JIPPI!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka