Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!
Sen påstod hon en massa saker som jag vet inte är sant och då ökade ju inte direkt förtroendet, så kommer ju psykologerna oxå vara, sitta och säga massa lögner bara för att övertala mig
Sen fick hon för sig att hon skulle tvinga på mig en gyn-undersökning nästa år och det kan hon ju bara glömma! Jag undersöker ju ingen annan kroppsdel innan det behövs så varför i helvete skulle jag göra det med f*ttan!?
Jag vet ju inte vad hon sa, men om du läst vad som drabbat mig så vet du EN sak som KAN bli en komplikation efter snitt. Jag snittades pga att barnet låg i säte. Snittet gick bra, läkningen likaså. Jag hade själv inga
problem med att bli snittad, men hade valt vaginalt om jag nu hade haft ett val.
Nåväl, när vi så 1,5 år senare ville börja försöka med ett till barn så fick jag först ett tidigt missfall, sen ytterligare ett. Vid det andra missfallet behövdes skrapning; då hade själva graviditeten/ägget
fäst just på ärrvävnaden efter snittet (vilket är ganska vanligt) vilket gjorde att det var svårt att skrapa mig då jag började blöda mycket och skrapningen fick avbrytas.
Sen visade det sig också då att min livmoder i läkningen efter snittet blivit så pass förtunnad att de rekommenderar mig att INTE bli gravid igen pga risken för livmoderruptur (att den spricker när ett barn växer i den).
Det är vad jag förstår inte en vanlig komplikation, men det KAN hända.
Att undersöka sig gynekologiskt är bra av väldigt många skäl, framförallt är det viktigt att ta cellprov! Om du har såna svårigheter med att bli undersökt gynekologiskt så finns det många, många fler och viktigare skäl att bearbeta den rädslan än skälet att du/ni vill ha barn.
Om du hamnar i en sits som min; att du får ett missfall t ex så finns det många skäl för DIG att låta dig bli gynekologiskt undersökt. Efter min misslyckade skrapning så blödde jag i typ 8 veckor och var på återbesök och vaginalt ultraljud typ varannan vecka.
Nödvändigt för att ha kontroll på att allt gick som det skulle!