Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Men du.

Att skriva hela södra Sverige när man menar ett landsting är väl verkligen att svara i ett nötskal.
Jag får då påminna om att det är många som läser och att läsa detdär när man redan är jävligt rädd ( du vet ju hur man känner sig då ) är inte speciellt skoj, speciellt då det inte är sant.

Därför reagerade jag ( säkert ameo också ).

Här i Götet är det jäkligt svårt att få beviljat snitt, det har du rätt i. Många söker sig till andra län dock :)

Notan för IVF som Cilla citerar är saftig, men inte sann.
eh... jo? :crazy:
om man som privat vill bekosta IVF själv i det lansting vi tillhör får man snällt punga ut med 25000 per försök. finns säkert olika slags, men den vi titta å kosta 25000 och då ingick det som landstinget erbjuder.
och tre försök får man.
alltså 25000*3=75000 SEK.
alltså är landstinget beredd att lägga ner 75000 per kvinna. å då tycker ja att de kan ta sig tid att prata med No.1 åxå!

Fast då tänker du att alla tre försöken är lika dyra. Det är de inte.

Går man privat kostar det 40-50000 för tre försök, beroende på vilken klinik man vänder sig till. Tror de skulle ta 40 000 för något som egentligen kostar dem 75000?

Dessutom är barnlöshet klassat som sjukdom i Sverige, oro inför hur man ska förlösas ifall man blir gravid är det inte. Fast nu har ju TS fått sin läkartid ändå.

Här i Götet är det jäkligt svårt att få beviljat snitt, det har du rätt i. Många söker sig till andra län dock :)

Detta har jag hört de senaste åren då jag har bekanta i trakterna.
De har tom valt att vända sig till Jönköping istället.

Vad är grejen med Göteborg? Varför denna hårda princip? Extra taskiga finanser eller har Göteborg verkligen lyckats rekrytera alla förlossningsläkare som är avigt inställda till snitt?

Förtydligar mig, i GBG snittar de inte av skäl som "förlossningsrädsla.

Ni alla underbar är SÅ snabba på att påminna mig om varför jag inte hänger här mer :O) Bukefalos i ett nötskal.

Skulle absolut skrivit gbg för det var det stället jag syftade på o med säkerhet vet att det är så.

Det gör de visst det.

den prislistan ja tittade å stod det klart och tydligt att ett försök med allt vad det innebar kostade 25000.

i min mammagrupp var det hela 3 st som blivit gravida med IVF (sthlm) de sa att 3 försök kostade 30 000.

En blev gravid på 8e försöket så de fick köpa tre st 3-pack :O) hon brukar skoja om det när vi andra säger att "gud vad dyrt med det eller det" då kontrat hon med att "**** hade kostat nästan 100 000 redan innan han kom ut"

Vet inga detaljer men det priset sa alla i vår grupp att de betalat?

men nu blir ja jätteosäker....... :o

näe, måste kolla upp det!
återkommer senare!

prislista

men ja har tolkat som att ett försök kostar 24 340 kr, men är avser det alltså tre försök då? om man läser texten under?
nja... ja tolkar som att ett försök kostar det, men att landstinget sen ersätter 3 försök......

TS: ursäkta trådkapet. :o

Borås är nog ännu mer nitiska till att vägra snitt. Men jag tror det gäller hela västa götalands län. NÄL ska också vara svåra.

Men jag vet inte om det är att det är dyrt som de vägrar. De får ju betala ännu mer om man vänder sig till ett annat landsting och får beviljat ett snitt där.

den prislistan ja tittade å stod det klart och tydligt att ett försök med allt vad det innebar kostade 25000.

Ja, och tre försök kostar 40-50000, beroende på klinik. Det första försöket är dyrare, för då måste man göra fler undersökningar etc. Sen justerar man bara behandlingen om det behövs, man måste inte göra om alltihop.

Tänk själv: om det kostade 75000 för tre försök, varför skulle då privatklinikerna, som är självfinansierade, kunna ta bara 40-50 000 för tre försök? Hur får du den ekonomin att gå ihop?

Tänk själv: om det kostade 75000 för tre försök, varför skulle då privatklinikerna, som är självfinansierade, kunna ta bara 40-50 000 för tre försök? Hur får du den ekonomin att gå ihop?

tja, landstinget har väl aldrig riktigt varit som alla de andra barna i sandlådan.... :grin:

Fast numer så köps ju sjukvården in via offentlig upphandling, och då skulle ju de privata klinikerna raskt kunna konkurrera ut de offentliga, om så vore. Stockholms landsting köper t ex in extraplatser till IVF från Uppsala, du tror inte de skulle handla av en privat aktör istället, om den privata aktören kostade 2/3 så mycket?

Som jag fick förklarat för mig är att iaf gbg vill göra ett statement, att önskan om snitten ökat så dramatiskt att man inte tror att alla som begär snitt verkligen är förlossningsrädda, dvs för många fular för att allehanda anledningar.

Det var inte kostnaden som var den största orsaken mao, utan att för många inte inser allvaret med en stor bukoperation alá snitt.

Misstänkte att det var något sånt. Synd bara att de som verkligen är så förlossningsrädda att de inte klarar av att bearbeta det kommer i kläm.

Skitsnack!
För det första finns det ingen anledning att skrämma upp de redan oroliga ännu mer genom ett sådant kategoriskt uttalande!!
Och för det andra så är det rent skitsnack att det skulle vara så! Det är möjligt att det är så på något enstaka sjukhus, men att påstå att det är så i hela södra sverige är en ren LÖGN!

/själv snittad pga förlossningsrädsla, i södra sverige
(att sen andra, tredje o fjärde snittet var främst av medicinsk orsak är en annan femma, det hade troligen blivit snitt ändå...)

Ja jag håller med.

Var extremt rädd innan förlossning, både innan jag blev gravid och under graviditeten. Även dagen innan han kom så var jag så rädd att jag ville åka hem från sjukhuset där jag låg för havandeskapsförg.

Under hela denna tiden så frågade min barnmorska mig om jag inte ville ha kejsarsnitt, men eftersom jag hade bestämt mig för att föda vaginalt så tackade jag nej. Vilket jag nog inte gjort om jag fått välja innan jag blev gravid dock, att föda vaginalt var något som "växte" fram under tiden sas

Och jag bor i skåne ;) så mkt med söder över kan man nog inte komma

Måste bara få uttrycka frustration över ett uttjatat ämne!

Var och barnmorskan igår och skulle visserligen bara ha nya p-piller men bestämde mig ändå att ta upp min förlossningsskräck för att få det gjort. Det var fruktansvärt! Innan jag får fram ett ord börjar jag storlipa (PINSAMT) och kände mig som en jävla dramaqueen:crazy: Sen när jag väl fick fram att jag och min sambo har pratat om barn men att jag blir livrädd och illamående bara av tanken på en förlossning så säger hon bara att det finns psykologer som man kan prata med och få massa hjälp. Men att jag då måste bli gravid och gå och ha panik över detta hela graviditeten för att då tillslut om jag fortfarande inte gett mig då få ett snitt. Jag bli så förbannad så jag blir galen, jag betalar skatt och har aldrig utnyttjat vården förutom vid nya p-piller så jag har fanemig ett snitt innestående!:devil: Sen påstod hon en massa saker som jag vet inte är sant och då ökade ju inte direkt förtroendet, så kommer ju psykologerna oxå vara, sitta och säga massa lögner bara för att övertala mig:devil:

Sen fick hon för sig att hon skulle tvinga på mig en gyn-undersökning nästa år och det kan hon ju bara glömma! Jag undersöker ju ingen annan kroppsdel innan det behövs så varför i helvete skulle jag göra det med f*ttan!?

Ursäkta språket och allmänt osammanhängande inlägg men jag är så förbannad och besviken!

Sen påstod hon en massa saker som jag vet inte är sant och då ökade ju inte direkt förtroendet, så kommer ju psykologerna oxå vara, sitta och säga massa lögner bara för att övertala mig:devil:

Sen fick hon för sig att hon skulle tvinga på mig en gyn-undersökning nästa år och det kan hon ju bara glömma! Jag undersöker ju ingen annan kroppsdel innan det behövs så varför i helvete skulle jag göra det med f*ttan!?

Jag vet ju inte vad hon sa, men om du läst vad som drabbat mig så vet du EN sak som KAN bli en komplikation efter snitt. Jag snittades pga att barnet låg i säte. Snittet gick bra, läkningen likaså. Jag hade själv inga problem med att bli snittad, men hade valt vaginalt om jag nu hade haft ett val.

Nåväl, när vi så 1,5 år senare ville börja försöka med ett till barn så fick jag först ett tidigt missfall, sen ytterligare ett. Vid det andra missfallet behövdes skrapning; då hade själva graviditeten/ägget fäst just på ärrvävnaden efter snittet (vilket är ganska vanligt) vilket gjorde att det var svårt att skrapa mig då jag började blöda mycket och skrapningen fick avbrytas.
Sen visade det sig också då att min livmoder i läkningen efter snittet blivit så pass förtunnad att de rekommenderar mig att INTE bli gravid igen pga risken för livmoderruptur (att den spricker när ett barn växer i den).

Det är vad jag förstår inte en vanlig komplikation, men det KAN hända.

Att undersöka sig gynekologiskt är bra av väldigt många skäl, framförallt är det viktigt att ta cellprov! Om du har såna svårigheter med att bli undersökt gynekologiskt så finns det många, många fler och viktigare skäl att bearbeta den rädslan än skälet att du/ni vill ha barn.

Om du hamnar i en sits som min; att du får ett missfall t ex så finns det många skäl för DIG att låta dig bli gynekologiskt undersökt. Efter min misslyckade skrapning så blödde jag i typ 8 veckor och var på återbesök och vaginalt ultraljud typ varannan vecka. Nödvändigt för att ha kontroll på att allt gick som det skulle!

Minna86 jag vet inte om detta har någon som helt betydelse men jag skriver ändå...
Jag var också LIVRÄDD inför förlossningen... jag kan egentligen inte sätta fingret på VAD jag var rädd för om det var för: smärtan? för att blotta sig (hade aldrig gjort en gynundersökning ens tidigare)? eller vad det var för!
Jag vågade dock inte berätta detta för någon utan gick mest och mådde pyton varenda dag (blev gravid trots rädslan).
Min son bestämde sig att komma 4 dagar tidigare än beräknat och jag förstod inte ens att det var värkar! Kom ganska snabbt och när jag väl hade honom där på magen så förstod jag inte alls vad jag varit rädd för!
Summan: Om det nu var smärtan jag var rädd för så finns det smärtlindring att ta (fast jag kände aldrig att jag behövde mer än lustgas som jag :love:)
Eller om det nu var att "blotta sig" som var så hemskt så kan jag tala om att för det fösta var all personal underbar och för det andra sa hade jag inte den minsta tid att tänka på vad de pysslade med där nere :)

JAG KAN FÖDA ETT BARN TILL NU!!! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka