Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hamnar jag i en sits där det är nödvändigt är det klart att jag gör det, men att någon ska dit och rota varje år bara för sakens skull går jag inte med på. Det är ju ingen annan kroppsdel som kollas utan anledning så varför ska det mest privata undersökas stup i kvarten
Men någon bearbetning innan graviditet blir det inte. Jag kniper till dess helt enkelt, då lär jag väl behöva en massa läskiga saker för baaaaarnets skull... Då lär ju allt vara helt panikartat hela tiden så då kan jag lika gärna köra chockterapi mot gyn-skräck samtidigt istället för att dra ut på ångesten...
Nejvisst, självklart finns inte alltid anledningar att kollas varje år. Men jag tror inte heller att det är något man bara gör "för att". Det finns säkert skäl till att man gör bedömningen att det bör göras (de skälen bör ju dock i så fall uppges för individen det berör!).
Obehag; ja, jag förstår att det är situationen som många känner obehag inför. Just därför är det väl bra att ta tag i det hela... så att man slipper riskera att man söker hjälp "för sent" om/när något händer som man måste söka för? Sådan rädsla som TS uttrycker handlar ju inte om något som är lite "olustigt" utan snarare verkar det vara en ganska allvarlig och "överdriven" rädsla. Eller vad säger du Minna? Det låter på beskrivningen som att du verkligen känner panikkänslor inför bara tanken att ligga i en gynstol? Nästan som en fobi?
Om din bekant tyckte det känns som att någon "drar i ens inälvor" så tycker jag snarast det låter som fysisk smärta och inte psykiskt obehag? Om hon skulle säga så till TS (eller andra med samma rädsla): "det känns som att någon drar i ens inälvor" så tror jag ju inte direkt att rädslan minskar med sådan information. Och det känns faktiskt rätt överdrivet. Om det gör så ont som när någon drar i ens inälvor så måste man ha mött en osedvanligt inkompetent barnmorska eller gynekolog. Så ont ska det inte göra!
Om hon däremot menade "det känns som att någon är inne i min kropp och rotar på ett privat område" så handlar det ju mer om känslan av sårbarhet/psykisk utsatthet. Vilket är fullt förståeligt och en högst individuell känsla.
Min bästa kompis blev oxå så totalt omvänd, jag ser det tyvärr som hjärntvättat och hög på hormoner... Och det är denna hjärntvättning som jag är rädd att jag inte ska kunna stå emot, BM/psykologer är ju trots allt tränade till det.
Om jag försöker få någon logik i min rädsla över att bli hjärntvättad så är det väl att efter själva förlossningen behöva gå till BM och psykologer och skälla ut dom för att de har tutat i mig både det ena och det andra som inte stämmer. Med ett snitt känns det som att det blir som man har tänkt och man kan förbereda sig på ett annat sätt och inte känna sig lurad efteråt.