Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Sv: Får inte träffa läkare förrän jag är gravid - ge mig råd!

Nu kanske jag kommer in lite hipp som happ och missat det viktiga, men det finns stora skillnader på snitt och vanlig förlossning som inte diskuterats så långt jag läst - och det är de olika effekterna på bebisen! (Och även mammans kropp.)

Vid en naturlig förlossning utsätts bebisen för STORA påfrestningar fysiskt som sätter igång processer i kroppen på bebisen som man inte kan framkallas på annat sätt.

Min bror är läkare och då jag har riktigt graviditets- och förlossningsfobi var självklart min första fråga när jag blev gravid om han inte bara kan söva mig och plocka ut den. Till svar fick jag ett nej och en lång lista på vad som INTE händer i min och bebisens kroppar vid kejsarsnitt och alla fördelar med vanlig förlossning.

Det räckte för mig. Ska jag gå igenom det här eländet med att vara gravid (jag har mått skit minst sagt) då ska jag göra allt JAG kan får att få ut det så hälsosamt som möjligt. Det är mycket som kan gå fel ändå men jag ska göra mitt jobb. Sen är det långt dit och jag vågar inte tänka på det än, men jag är ju inte den första i världshistorien så det borde gå.

Sen är det väl många här som sett en fölunge födas och sett vad som händer med stoets kropp i samband med fölningen. Alla dessa krafter som gör att stoet renas, hur fölungen ligger med benen kvar i stoet för att få den sista näringen osv. Hur hade stoet mått om man plockat ut fölet genom magen?

Nu kanske jag är ute och cyklar i diskusisonen, och isåfall ber jag om ursäkt. Och självklart är kejsarsnitt ibland nödvändiga, men då finns det också medicinska skäl till det.

Sen har jag hört så många kejsarsnitt gå åt fanders med komplikationer att det i slutänden verkar 50/50. För vissa går det bra och för andra inte. Precis som livet...

Jag kan meddela dig då att det är inte 50% chans att det går åt fanders vid ett snitt. I allra flesta fall går det bra :)

Själv känner jag som min mamma, jag vill ha kontrollen över min kropp. Därför går snitt bort (men jag tycker såklart de är världens bästa ingrepp när det faktiskt räddar liv!) jag tycker t.om. det var jobbigt att bara ta fostervattenprov. Men att ligga i gynstolen i 35 minuter medans 2 barnmorskor satt mellan benen på mig och försökte sätta en spiral var inte jobbigt.

De är underligt hur man fungerar.

Nu är jag varken mamma eller expert, men jag kan tänka mig att det är just det här som gör att många som från början känner att de vill ha ett snitt ändrar sig.

Även om det gör ont och man som förstföderska inte kan föreställa sig hur det ska gå under en förlossning så är det MIN kropp och MIN process och MITT barn. Om man litar till sin kropp och sig själv så är en förlossning mer i min kontroll än ett snitt. Där man lämnar över sin kropp och sin kontroll till en, troligen relativt, okänd läkare. Även om många från början kan känna det som tryggare att någon annan gör det jobbiga att ta fram bebis. Så är jag inte förvånad över att många ändrar sig en bit in i graviditeten, när man väl är där så vill nog de flesta själva ha kontrollen i det ögonblick som är något av det största man kan uppleva i livet.

De förlossningasberättelser som jag läst där mamman upplevt det som traumatiskt är just de där hon inte haft kontroll. Ibland pga att det inte går som planerat, ibland pga personal runt omkring som varit ouppmärksam/ohjälpsam, ibland pga att rädsla tagit över förloppet.

I de flesta fall så är inte smärtan det som de flesta minns från sin förlossning. Eller så är det den som de förtränger bäst;)

I vilket fall så skulle mitt råd, som totalt oinsatt, till dig idag vara, slappna av! Du sitter och skrämmer upp dig själv just nu, börja om från början, läs om vad en graviditet innebär för din kropp. Från det första lilla mötet mellan spermie och ägg. Läs om hur det är att ha barn, vilken glädje och vilken sorg det är. Sen kan du titta igen på själva förlossningsbiten, som i värsta fall är ett par dagar av ditt liv. Efter det är du mamma, är du redo för den biten? Inte så länge sedan du bytte fot i den här frågan, du kanske ska försöka vänja dig lite vid tanke på att vara mamma och allt det innebär, innan du försvinner iväg i panik över själva förlossningen.

Ja, jag citerar Jersyko, men mitt svar är i första hand riktat till Minna86, hoppas det är okej!

Vad skulle jag göra utan er :)

Först en reaktion på bilden: HJÄLP, hur fasen får de en spruta så långt upp!!?!! Är kanske som en tunnel och inte ett maskhål vid det laget *ryser*...

Jag har tyvärr (??? nu fick jag till det) inga psykiska journaler att stötta mig på och jag bor i Göteborgsområdet (ett tufft område har jag förstått) så jag kommer nog få gå på mååånga samtal...

Brandgul: Att inte känna något låter heeeelt underbart!

Jag vet att jag är ett stort ego men hur bebis skall påverkas av ett snitt bekymrar mig faktiskt inte. Att det inte är det ultimata förstår jag med men hade det varit så farligt att snitt inte varit så vanligt.
Djur går tyvärr inte att jämför eftersom de har lyxen (i detta fall) att inte ha tillräckligt med hjärna för att tänka på det viset som jag gör. Djur är mycket bättre på det oxå, det behöver ingen som förklarar för dom hur dom ska göra och som jag har förstått det så sys de inte efteråt (som verkar hyfsat vanligt bland människor).

Kontrollen har jag ingen lust alls att ha, känns mycket bättre att lämna över den till någon som vet vad dom gör. Jag gillar att kontrollera saker, men bara sådant som jag kan och jag vet verkligen inte hur man föder barn.
Jag är som sagt inte rädd för att det ska vara en traumatisk förlossning jag är rädd för smärtan, att bajsa och kissa ner mig, att blotta mig inför främmande människor, att det ska stå massa välmenande människor bredvid mig och snacka massa skit (så upplever jag pepping och hjälp). Alltså helt normala saker som händer vid den mest normala fridfulla förlossning.

Självklart minns ingen smärtan, det är naturens försvar. När man har varit med om svåra olyckor kommer man inte heller ihåg saker. Min kompis var med om fruktansvärt olycka (2 månader på sjukhus) och han är jätteglad att han inte kommer ihåg olyckan. Det är visserligen skillnad men det är ändå naturens sätt att hjälpa oss.
Men jag är inte orolig för att komma ihåg det, jag är orolig för att uppleva det.

Jag vet, jag försöker slappna av men det poppar upp bebis överallt så man blir påmind hela tiden! Som sagt, mamma-biten oroar mig inte för den biten har man tid att lära sig och den kan dessutom min sambo göra. Förlossningen går så fort så det finns lixom inte tid att lära sig och min sambo kan inte göra det.
Bara för att jag har gått med på att skaffa ett barn så betyder ju inte det att jag har ändrat åsikt om barn. Och jag vet inte vad man ska kunna läsa om dom för det finns inget objektivt. Vissa artiklar/inlägg/program beskriver ett rent helvete medans andra är ett rosa-fluff. Min mamma säger att det är jobbigare att ha valp än att ha bebis så jag kan tänka mig att det är som att ha en valp i flera år (med tillägget att den inte kan äta och göra sina behov själv).;)

Jag vet, jag försöker slappna av men det poppar upp bebis överallt så man blir påmind hela tiden! Som sagt, mamma-biten oroar mig inte för den biten har man tid att lära sig och den kan dessutom min sambo göra. Förlossningen går så fort så det finns lixom inte tid att lära sig och min sambo kan inte göra det.
Bara för att jag har gått med på att skaffa ett barn så betyder ju inte det att jag har ändrat åsikt om barn. Och jag vet inte vad man ska kunna läsa om dom för det finns inget objektivt. Vissa artiklar/inlägg/program beskriver ett rent helvete medans andra är ett rosa-fluff. Min mamma säger att det är jobbigare att ha valp än att ha bebis så jag kan tänka mig att det är som att ha en valp i flera år (med tillägget att den inte kan äta och göra sina behov själv).;)

Jag skulle säga nej, bara du kan vara mamma till ditt barn, din sambo är pappa, samma sak men ändå olika. Sitt en stund och känn efter hur det skulle kännas att ha någon som kallar dig för mamma. Inte bara rycka på axlarna och det är väl inget, utan känn efter, vad innebär det för dig att ha en mamma, vilken roll kommer du att spela i ditt barns liv? Din sambo kommer självklart att ha en lika viktig roll, men kan aldrig ta över din.

Det är ju det som är grejen, det är båda delarna! Samtidigt!

Själva omhändertagandet av en bebis kan de allra flesta klara, men det är också ett ansvar, känsligmässigt och psykiskt att ge av sig själv till en annan människa, och hjälpa dem att växa upp till fungerande, relativt lyckliga, individer. Den delen går knappast att jämföra med en valp. Är du beredd att ge den biten?

Hänger du delvis upp dig på förlossningen för att slippa tänka på det som kommer efteråt?

Bor du i Gbg-området, dvs hör till antingen Östra eller Mölndals förlossning?

/C

Först en reaktion på bilden: HJÄLP, hur fasen får de en spruta så långt upp!!?!! Är kanske som en tunnel och inte ett maskhål vid det laget *ryser*...

Så långt upp är faktiskt inte livmodertappen, jag känner i alla fall min om jag sitter på huk hur lätt som helst ;)
Bäckenbotten ligger inte heller speciellt långt in t.om innan tappen.

Sen förbereder sig ju kroppen 9 månader på att de ska ut en stor bebis där. Tyngden från livmodern tänjer ut musklerna och man blir större där nere (och det spelar ju ingen roll om bebis sen tar den vägen ut eller inte)

Kontrollen har jag ingen lust alls att ha, känns mycket bättre att lämna över den till någon som vet vad dom gör. Jag gillar att kontrollera saker, men bara sådant som jag kan och jag vet verkligen inte hur man föder barn.
Jag är som sagt inte rädd för att det ska vara en traumatisk förlossning jag är rädd för smärtan, att bajsa och kissa ner mig, att blotta mig inför främmande människor, att det ska stå massa välmenande människor bredvid mig och snacka massa skit (så upplever jag pepping och hjälp). Alltså helt normala saker som händer vid den mest normala fridfulla förlossning.

Här erbjuder de lavemang när man skrivs in, så får man sätta sig på skithuset innan det är dags att föda.
Blotta dig behöver du inte heller göra.
Massa människor behöver det inte heller vara, jag hade 2 st + maken. En undersköterska som stod en bit bort och så barnmorskan som satt vid mig. Jag låg på sidan så barnmorskan satt ungefär vid min svank och maken satt vid mitt huvud.

Någon pepping och hjälp fick jag inte, jag fick beröm och vägledning. Alla barnmorskor är ju olika och det är ju en sak som är viktig att din sambo är medveten om vad du vill ha! Så han kan hjälpa dig om ni vill byta. Det kan ju vara så att du inte kan säga till om det p.ga. du kanske sitter med en lustgasmask hela tiden och har täta värkar så de inte finns någon prat-paus.

Jag tycker de är ett väldigt tjat om förlossningsbrev, det är nog orsaken oxå till att så många blir missnöjda. För de har sin förlossning klara i huvudet och vad de ska använda för smärtlindring och så blir det inte alls så.

Jag kan bara tala för mig och för mig var det otroligt bra med förlossningsbrevet, det hjälpte personalen mycket ( sa personalen själva ).

Jag hae en otroligt bra förlossning.

Jag skrev inte vad jag föreställt mig, mer hur jag som person fungerar och vad jag varit med om/tycker är obehagligt m.m :)

Jag tycker det verkas asjobbigt att vara mamma, varför tror ni jag har försökt undvika det? Bara en sån sak som att behöva julpynta och fira födelsedagar, blä...
Jag hänger upp mig på förlossningen eftersom den kommer först och det är det enda jag är rädd för. Det övriga är ju inte heller så lockande med jag är inte rädd för det.

Jag vet inte vad jag tillhör riktigt, men min kompis fick välja (typ) på Mölndal eller NÄL, själv är jag född på Mölndal men det verkar vanligast med NÄL nu för tiden.

Tänk om det går så fort så man inte hinner med lavemang? Och man kan ju fortfarande kissa ner sig...
2 st är två för många och jag har ingen lust att sambon ska se mig i det tillståndet heller...
Beröm och vägledning tillhör pepping... Min stackars sambo kommer nog fundera på att byta sambo under förlossningen med tanke på alla elaka saker jag kommer säga till honom... Givetvis ska vi prata igenom allt så han vet vad som gäller om det skulle behövas, det blir nog ett lätt budskap "ALL BEDÖVNING SOM FINNS HELA TIDEN":D

Jag tycker det verkas asjobbigt att vara mamma, varför tror ni jag har försökt undvika det? Bara en sån sak som att behöva julpynta och fira födelsedagar, blä...
Jag hänger upp mig på förlossningen eftersom den kommer först och det är det enda jag är rädd för. Det övriga är ju inte heller så lockande med jag är inte rädd för det.

Jag vet inte vad jag tillhör riktigt, men min kompis fick välja (typ) på Mölndal eller NÄL, själv är jag född på Mölndal men det verkar vanligast med NÄL nu för tiden.

Tänk om det går så fort så man inte hinner med lavemang? Och man kan ju fortfarande kissa ner sig...
2 st är två för många och jag har ingen lust att sambon ska se mig i det tillståndet heller...
Beröm och vägledning tillhör pepping... Min stackars sambo kommer nog fundera på att byta sambo under förlossningen med tanke på alla elaka saker jag kommer säga till honom... Givetvis ska vi prata igenom allt så han vet vad som gäller om det skulle behövas, det blir nog ett lätt budskap "ALL BEDÖVNING SOM FINNS HELA TIDEN":D

Vem har sagt att man behöver julpynta för att man har barn? Vi sätter upp två tomtar och adventsljusstakar i fönstren. Barnen får en eller två julklappar var och nåt litet i julstrumpan.

Du får föda vart du vill. Du kan åka upp till norrland om du tycker en förlossning verkar bra där.
Ska du föda vaginalt så rekommenderar jag Borås. Ska du ha snitt ska du defenitivt inte åka till Borås.

Så länge allt går som det skall så behöver du inte ha någon i förlossningsrummet under öppningsstadiet. Det kommer komma in en barnmorska med jämna mellanrum och kolla till dig.
Under krystnningsstadiet så kommer det vara två barnmorskor och en undersköterska med. Det är rutin.

Och har barnmorskorna på förlossningen kunnat hantera mig, så kommer de defenitivt inte få problem med dig. ;)
Första förlossningen misshandlade jag maken. Och båda gångerna har jag, milt sagt, idiotförklarat barnmorskorna. ´
Tro mig, en rutinernad barnmorska har nog varit med om det mesta. :D

Nja ska man snittas är det inte alls säkert att man får föda "var som helst", MVC får skickar en förfrågan/remiss som behandlas innan man får svar :)

Många som nekas här i Gbg söker sig vidare till Varberg vad jag hört?

Annars har jag bara gott att säga om Mölndal :)

Jo, naturligtvis. Jag menade vaginal förlossning. Var kanske lite vag. :)

Varberg skall ju tydligen vara väldigt bra. Jag funderade på att söka mig dit, men jag orkade inte ta tag i det då.

Nej förhoppninsvis skär sig ingen får inne ;) Jag kan inte säga exakt vart sprutorna sattes. Barnet var i alla fall ovanför spinaltaggarna. Det var inte helt trevligt, men helt klart värt det. Några sekunders obehag för 50 min smärtfri krystning. Jag önskar alla det (som vill får jag väl tillägga) I ett sådant läge tänker man inte "å vad läskigt med sprutor", utan man tänker JIPPI!

Verkar fanstastiskt att slippa smärta men desto viktigare (iaf för mig) hur gick det sedan?

Bedövning har en tendens att grunda för värre bristningar.
Antingen för att man trycker på för mycket (och kassa bm som inte håller emot) eller att utdrivningsförmågan avstannat och läkaren måste avsluta instrumentellt (klipp, tång, sugklocka).

Jag har väldigt stor respekt för fula/omfattande bristningar och rupturer som inte är särskilt sällsynta.

Jag kan meddela dig då att det är inte 50% chans att det går åt fanders vid ett snitt. I allra flesta fall går det bra :)

Nej, komplikationerna vid snitt är mycket färre (2/1000) än vid vaginal förlossning (10/100). Skillnaden är att komplikationerna vid snitt är värre.
Framförallt planerade snitt har god statistik gällande komplikationer.

Bonusinfo: Cirkus 1/10 graviditeter slutar med snitt, totalt sett.

Nej, komplikationerna vid snitt är mycket färre (2/1000) än vid vaginal förlossning (10/100). Skillnaden är att komplikationerna vid snitt är värre.
Framförallt planerade snitt har god statistik gällande komplikationer.

Bonusinfo: Cirkus 1/10 graviditeter slutar med snitt, totalt sett.

Precis & exaktemente :)

Men du behöver ju faktiskt inte ha barn. Om min sambo sagt nej tack med din motivering hade jag nog sagt tack och adjö eller så hade jag sagt att vi skiter i barn. Men jag hade inte velat ha barn med någon med den inställningen.

Min tanke också. Varför skaffa barn??? Stackars barn säger jag bara som ska vara så oönskat... Det är inte roligt att se de barnen i barnomsorgen som inte ens får jul- eller sommarlov för ingen vill vara med dem.

Det gick bra. Sprack inget eller så. Måste ju vara lättare att inte krysta när man inte ska eftersom jag inte kände några värkar. De sa ju exakt när jag skulle trycka på. Att ta det lugnt och låta det tänja var ju heller inget problem eftersom jag inte kände något.

Tja sen var jag uppe på benen och det var inte mer med det. Trött så klart eftersom vi inte sovit på över ett dygn. Förlossningen startade precis när vi skulle lägga oss för natten så det blev ingen sömn.

Ja det finns risk för värksvaghet, men jag fick nog värkstimulerande dropp vilket heller inte var jobbigt eftersom jag inte kände något.

Det gick bra. Sprack inget eller så. Måste ju vara lättare att inte krysta när man inte ska eftersom jag inte kände några värkar. De sa ju exakt när jag skulle trycka på. Att ta det lugnt och låta det tänja var ju heller inget problem eftersom jag inte kände något.

Tja sen var jag uppe på benen och det var inte mer med det. Trött så klart eftersom vi inte sovit på över ett dygn. Förlossningen startade precis när vi skulle lägga oss för natten så det blev ingen sömn.

Ja det finns risk för värksvaghet, men jag fick nog värkstimulerande dropp vilket heller inte var jobbigt eftersom jag inte kände något.

Vad bra!
Var det västervikmetoden eller bäckenbottenbedövning du fick?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka