Får inte tag på henne i hagen:/

E

Eira

Hejsan! Jag har ett litet probelm med mitt gtlandsruss, jag får inte tag på henne i hagen. Det beror antagligen på att hon är rädd för sprutor, så jag får springa efter henne så fort vi ska rida. Som tur är har jag oftast andra som rider med mig som hjälper mig, att valla henne och få tag på henne. Men när jag rider själv får jag aldir tag på henne:/ Och det är ju lite tråkigt eftersom mina kompisar inte alltid har tid att vara i stallet samtidigt som mig. Har du något bra tips som fungerar bra för att få tag på hästarna ute i hagen? :grin::rofl:

Sv: Får inte tag på henne i hagen:/

Nu på sommaren när hästarna är fulla av bromsbett etc som kliar kan man passa på att göra sej populär hos hästarna, man blir den bästa klimaskinen i mannaminne, gå ut i hagen och gosa med din ponny, klia ponnyn där den tycker det är som skönast mycket och länge. Efter ngr dagar med denna ljuvliga behandling kommer ponnyn att förknippa dej med ngt trevligt och oumbärligt, nämnligen en mänsklig klimaskin! Lycka till

Jag tog hand om ett gotlandsruss i en månad som var likadan, han var dock inte rädd för sprutor bara dum som satan. När man fått tag på hästen stog han bara still utan att röra sig etc.
En sak som alltid funkar(för mig iaf) är att ta ut alla andra hästar och ställa in dom i stallet, och då brukar den sista vara lätta att fånga.. dock tar det lång tid, men det är det kanske värt?

Det beror antagligen inte på att hon är rädd för sprutor, säger som någon annan; eller får hon en spruta varje gång hon kommer in i stallet??

Ledarskap är det brist på.

Sedan lär sig hästar fort att om varje gång dom låter sig fångas i hagen så blir det jobb = inte kul

Har du möjlighet att vara i stallet flera gånger om dagen så kan du gå ut i hagen och bara gulla med hästarna.

Om du får tag i henne så kan du sätta på grimman, stå och gulla och sedan ta av grimman och gå därifrån. Din häst kommer bli snopen ;)

Men som sagt, ledarskapsövningar är nog bäst men det tar tid och enklast tränar man det i en rundcorall eller annat lite mindre utrymme så går det fortare in i hästens hjärna ;)

men varför skriver ud att hon inte vill ha en spruta? ger du henne sprutor varje gång eller?;P

När jag fick hem min förra häst, en halvblodskorsning på två år så skulle han ju testa mig. Han stod stilla tills jag precis skulle sätta på grimman, då drog han igång och börja hoppa och sprang som en galning. det var ju bara jävla dumheter, och vi har en stor hage. så gissa om jag blev mör efter nån dag. Men jag gjorde så att jag gick ut med bestämda steg och jag ställde mig en bit ifrån eller så tog jag med mig en stol ut i hagen och bara satte mig där och fippla med nånting annat. tillslut blev han ju så jädrans nyfiken så han kom ju till mig, då brydde jag mig inte så mycket om honom tills han började tröttna på mig, då ställde jag mig upp och drog grimskaftet runt halsen på honom och satte på honom grimman. han försökte ju springa, men eftersom att jag hade grimskaftet runt halsen kom han ju ingen vart, sen när jag hade fått på honom grimman så gick vi ut igenom hagen och ställde oss och betade eller gjorde nånting som jag visste var roligt. Då blir det ju en bra bild av att komma och bli hämtad :)

Neje, hon får inte sprutor varje gång honkommer ut ifrån hagen men hon har fått en del sprutor, och hon är livrädd, inte för att jag tror att det är de längre hon är rädd för, hon är bara väldigt lekfull och vill leka med mig, har fått sprungit upp och ner i hagen många gånger nu:/ Men från början var det sprutorna. Men tack för alla tipesen:) Ska testa dom allihop:D Ledarskapsgrejen kan nog hjälpa.:) Någon som har fler tips?:P

när min häst inte ville bli fångad blev det till att driva runt henne i hagen; ville hon springa sp skulle hon iallafall springa åt det håll jag bestämde. stannade hon för att äta=iväg igen, stannade hon för att titta på mig=beröm.
när hon väl fattade att det var JAG som bestämdevilken riktning hon skulle springa i var det inte kul längre, så efter ngn vecka lät hon sig fångas utan att man behövde driva omkring henne.

hej jag hade precis samma problem med min unghäst. man fick ALDRIG tag på henne när hon skulle in. men vi tog in alla andra hästar först på kvällen och sen kom hon när hon var själv kvar ute. och belönade alltid henne med mat efter. så nu har jag alltid morötter eller mat med mig ut och då kommer hon direkt. och får äta lite när hon kommer in. på så sätt förknippar din häst dig med godsaker =) Lycka till:banana:

hej jag hade precis samma problem med min unghäst. man fick ALDRIG tag på henne när hon skulle in. men vi tog in alla andra hästar först på kvällen och sen kom hon när hon var själv kvar ute. och belönade alltid henne med mat efter. så nu har jag alltid morötter eller mat med mig ut och då kommer hon direkt. och får äta lite när hon kommer in. på så sätt förknippar din häst dig med godsaker =) Lycka till:banana:

är själv lite kluven till det där med att ha med sig godis för att hästen ska komma till en, själv ser jag att hästen vill komma till MIG för att jag är hästens ledare, hellre än att hästen kommer till mina morötter...:angel:

Din häst är inte lekfull och vill leka med dig. Din häst driver med dig och har noll respekt för dig...

Det är nog den första läxan du får läsa på

jag körpå flockinstinkten jag ;) shettisen vill inte heler komma in ås då drar jag med mig juni o fölet till stallet åd kommer shettisen efetr:)

jagar du henne i hagen? vad konstigt då att hon inte vill komma in,...:crazy:

Ta med en hink godis i hagen och ge henne, gå ut även när du inte ska rida/ge spruta så hon inte bara förknippar deig med obehag.

jag har ett sto som är fruktansvärt spruträdd, men inte springer hon ifrån mig i hagen för det...

Det låter som du ger henne sprutor ofta, är det så?

fast hästarna går ju inte alltid och hälsar på sina ledare i hagen när de kommer dit.

Jag vill hellre att min häst kommer fram till mig för att hon tycker det är roligt att jag kommer.

var inte riktigt så jag menade, menade mer att man ska slippa jaga hästen, så pass mkt respekt ska den ha för en- den ska inte springa undan när man kommer.

Ett tips som har funkat för mig är att helt enkelt gå efter hästen tills den tröttnar. Du får avvara en dag när du inte behöver göra annat än att just gå efter hästen så att du inte behöver känna dig stressad över något annat.

Gå fram till hästen precis som om du skulle ta in den. Den kommer förmodligen att springa sin väg. Då tar du helt enkelt och bara går efter, inte springa utan bara gå. Lugnt och sansat. Gå och gå och gå och gå. Tills hästen tröttnar och låter dig komma fram. Sätt på grimma, klappa en stund, klia, småprata, kanske ge en godisbit. Släpp sedan hästen och låt den vara ifred en stund. Efter ca en halvtimme börjar du om från början. Det kommer att ta kortare och kortare tid innan hästen kommer till dig och till slut kanske hästen till och med kommer fram självmant. Du slipper åtminstone jaga.

Lycka till! :)

ja jag förstår dig. var med kluven till det i början men det var det ända som fungerade. hon är unghäst 4 år. vi prövade allt.

är själv lite kluven till det där med att ha med sig godis för att hästen ska komma till en, själv ser jag att hästen vill komma till MIG för att jag är hästens ledare, hellre än att hästen kommer till mina morötter...:angel:

ja jag förstår dig. var med kluven till det i början men det var det ända som fungerade. hon är unghäst 4 år. vi prövade allt

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar