Får inte tag på henne i hagen:/

Sv: Får inte tag på henne i hagen:/

okej, nä, jag ger henne aldrig spruta längre, men förrut när hennes ägare red henne så gav dom henne spruta varje dag iu typ en månad.. Medecin mot hostan som hon hade/har. Men u vet vi att hon är höallergiker.. Tack för alla svar:D Ska testa så många som mäjligt;)

Läste i boken "förstå hästen" ngt jag håller med om, att man ska vara beredd att sätta en dag åt att hantera hästen, att promenera den tröt i hagen.
Ge den inte ro att beta eller stanna av, gå hela tiden & uppmana den att gå runt, det kan ta några timmar men det är det som alltid funkat till sist.
Tillslut slutar hästen upp med sina dumheter.

Locka med godis? XD Man får nog försöka bygga upp förtoende med ponnyn, och se till att det är trevligt att komma till dej och få på grimman osv. (Jag är ingen expert men det tror jag)

Okej :D idag så red jag bara lite i hagen fram och tillbaka, jag och min kompis då, så hon hjälpte mig att fånga henne, men sedan så gick min kompis upp till stallet medans jag släppte henne, och då när jag skulle gå ut genom grinden kom hon bakom mig och nosade mig i ryggen. så då gosade jag med henne och sedan så sa jag bara hejdå och gick. Tänkte börja vara mera i hagen så att hon vet att det inte är något farligt, och att hon inte behöver börja leka:) Tror ni det blir bra?

Ett mycket bra förslag. Det har jag också praktiserat. När jag inte tagit in "problemhästen" själv på ett tag får jag börja om igen. Nu är det enda problemet att min tvååring blir jätteglad och vill vara med och leka också. Då kan det bli ett och annat bocksprång och det är inte lätt att hoppa undan.

Jag brukar få tag i svåra hästar..mitt knep är att gå med en avspänd kroppshållning, inte underlägsen, men inte hotande på något vis. jag har ingen ögonontakt med hästen..märker jag att den tittar på mig, så låtsas jag inte om något..börjar den gå iväg, så går jag bara åt ett annat håll, allt i en lugn avslappnad sinnestämmning..för att sen försöka igen..efter ett tag brukar pålle vara så nyfiken på vad jag gör att den bara mååste kolla,o känner sig inte hotad av mig på något sätt..och då e man snabb, men inte hastig i rörelsen, o lägger grimskaftet om halsen..

har funkat många gånger, men ibland måste man ha tålamod, o dessutom hålla sig i samma lugna sinnestämmning hela tiden..inte alltid så lätt..men värt att göra några gånger när man har tid

Ofta gör folk en så stor grejj av det, och detta hetsar hästen ännu mer..så håll lugnet! och träna på ledarskapet även när du hanterar hästen. Alla små övningar är värda guld!

Sen får man läsa av hästen ocå, är det en häst som verkligen är dominant, kan man som chrysler säjjer driva den bort från en när den väljer att gå iväg..men sånt får man lära sig avgöra själv. Vissa hästar blir bara mer stressade av detta, medan andra stannar upp och tänker: men hallå, vad hände,oman får på så sätt hästens uppmärksamhet!

Senast ändrad:

jag rider då och då en islandvallack som är envisnare än åsnor! På somamren, står han ofta själv i en rätt så stor hage med gräs i , då är det lika med omöljigt att fånga honom..-.- han skiter i godis och jag provade n'ästan vad som helöst men han gav fan i det, så tillslut blev det så att vi använde ett långt rep att liksom ringa in onom i eller vad man ska säga för att då gick det att ta han . Men efter några dagar kom han till mig direkt eller så fick jag okmma till han men han sprang inte iväg, antagligen för att han blev belönad när jag hade fångat han, visserligen kan jag ju inte säga att det är nyttigt att hästen förknippar en me godsaker, men så sluta jag me det och han kom iaf. SAmma sak me en på min förra klubb, jag hyrde han och han ville inte komma, men tillslut kom han till mig, snacka om att bli glad ;) men jag hann dock aldrig sluta med godsakerna innan jag lämnade tillbacka honom.. menmen , jag måste säga att jag egentligen borde gjort som n¨gra har skrivit, kliat eller tagit ut hästen för att bara beta, men det fanns aldrig dit för det så aja xD så tror jag faktiskt mkt på det hära med ledarskap..(Y)

Jag tror att du kan lösa detta problem med en liten kurs i hästhantering typ NH.Det handlar om ledarskap och kommunikation. Lär dig lite om ditt och hästens kroppspråk så du kan närma dig din häst utan att den känner sig hotad. Tips:Försök vara så avslappnad som möjligt och närma dig hästen i en liten båge, inte rakt på. Ta för givet att hästen låter sig fångas för allt blir som man tror (tro det eller ej) och tror du att den ska sticka precis när du ska fånga den så ...och faktiskt funkar det även tvärtom...Lycka till!:)

Det här med kroppspråket: Hur gör vi när vi blir frustrerade över en häst som är svårfångad? Vi blir spända och irriterade och klampar rakt mot hästen med uppdragna axlar och stora steg. Helt naturlig reaktion. Hästen uppfattar då situationen som hotfull och sticker och sedan börjar jakten....
Tänk att bara kunna gå ut i hagen och fånga hästens uppmärksamhet, bjuda in den med kroppspråket och den kommer i galopp... Kan bli verklighet, men kräver en del jobb.:)

Det är så frustrerande när hästen vägrar att komma när man skall ta in den..så jag förstår dej helt!
Mitt halvblod sto kan vara lika envist..men peppar peppar ta i trä så har det blivit mkt bättre..
Det gäller att hästen får en positiv syn i det hela så att berömma lr ge godis när den kommer o är snäll är ett bra tips..
Att ignorera o fullkomligt strunta i hästen kan oxå funka..
Det är som om hästen tänker att "men hallå är jag helt ointressant nu??" det har funkat för mig vissa gånger..
Men jag tror den bästa medicinen för detta är mkt tid tillit o tålamod så skall det nog gå bra till slut..
Stort lycka till

haha, jo, jag har faktiskt funderat på att gå en horsemanship kurs med henne:) För jag brunkar ha problem med lastningen också, så jag tänkte gå en på klubben jag red på förut och tävlar på :) Vad står NH för?:P

Kl
Min första häst var faktiskt ett gotlandsruss som var gammal i gården sas.
Och hon var en riktig kärring att fånga i hagen!
Men korkade som vi var i början så trodde vi att det var så det skulle vara så vi gick och gick i flera timmar tills hon tröttnade och stod still och efter varje gång så hade tiden minskats tills vi till slut kunde ta henne på en gång.
Väl i stallet så låg det 2 morötter i krubban varje gång så hon förknippade nog stallet med mat :p.
Men det är ett evighetsjobb med hästar som inte vill komma självmant.
Men gör som de andra har sagt gå ut i hagen och gör nåt annat, gosa när den kommer fram och gå sedan.
Ha en grimma på i hagen i början så du kan få tag på den på en gång. Det blir lite enklare då.

Lycka till!:)

Okej, det ska jag prova:) Jo, jag har börjat varit ute nu mera i hagen, typ efter ridturen, (då min kompis har hjälpt mig att fånga henne xD) och då kommer hon liksom självmant, men nu ska jag börja gå in före och hälsa lite på henne, även dom gångerna jag inte ska rida:P

ett tips till: Ha inte ridkläder på dig. Jag märkte det efter ett tag att hon såg om jag hade ridkläder eller inte sen. så när jag gick ut i jeans eller nåt annat vardagligt så kom hon fram men hade jag ridkläder och grimskaften slängandes i sidan så ville hon inte

Läste i boken "förstå hästen" ngt jag håller med om, att man ska vara beredd att sätta en dag åt att hantera hästen, att promenera den tröt i hagen.
Ge den inte ro att beta eller stanna av, gå hela tiden & uppmana den att gå runt, det kan ta några timmar men det är det som alltid funkat till sist.
Tillslut slutar hästen upp med sina dumheter.

menar du att man ska ha hästen lös eller i grimskaft när man gör de?

Här kommer ett litet tips som kanske kan hjälpa. Jag hade praktik på ett stall där jag en dag var ensam när hästarna skulle in och en av hästarna ville bara inte in. Jag försökte allt, tyckte jag i alla fall. Lockade med havre, låtsades undersöka saker i hagen för att fånga hästens uppmärksamhet, försökte få in honom i ett hörn och jag försökte vara snabb fram. Men han bara sprang ifrån mig och jag blev sur och stressad. Han skulle ju gå in nu. Jag frågade dottern till ägaren och hon sa att jag skulle låta honom vara ute över natten. Nästa dag när han skulle in var det samma problem, han ville bara inte komma. Det hade ju varit enkelt att bara fråga ägaren, men hon var borta den eftermiddagen med, så jag ringde henne i alla fall. Helt uppgiven var jag. Men hon gav mig ett råd, hon sa att gå till hagen med inställningen att nu ska jag hämta hästen. Sen om det tar tio timmar det bryr jag mig inte om, jag ska hämta hästen. Alltså om man inte tänker så mycket på att man ska ut och rida eller liknande så får man en helt annan inställning och hållning i kroppen som hästen märker av.
Mitt tips är alltså att inte stressa utan bara tänka på att nu ska jag hämta hästen, tänk inte så mycket på hur lite tid man har eller vad man ska göra efter stallet osv.
Lycka till :)

Alldeles riktigt. Om man tänker att man bara har en kvart på sig kommer det att ta hela dagen. Agerar man som om man har hela dagen, tar det en kvart. NH står för Natural Horsemanship.

läs om horsemanship, och lär dig mer om hästarnas språk. för då du går rakt emot din häst i hagen kan den känna dig som ett hot men om du går i bågar fram till den och har blicken i marken så ser den inte dig som ett hot utan kan komma fram till dig.

Jag förelår att du hela tiden gör precis tvärtemot vad du tänkt. Istället för att jaga din ponny ännu mer, eller till slut ge upp, så sätt dig någonstans en bit ifrån henne och pyssla med något annat. Pilla med mobilen, gräset, en sten, din jacka.. vad som helst!
Hästar är nyfikna varelser och av min erfarenhet så kommer de till slut fram till en. Men öven om du märker att hon kommer närmre så titta inte på henne, tänk istället på allt annat utom henne!
Då kommer hon bli mycket mer angelägen om att få uppmärksamhet.

När hon är tillräckligt när kan du diskret koppla på grimskaftet(är din häst svårfångad rekomenderar jag att du släpper henne med grimma i hagen om dagarna, iaf tills problemet är åtgärdat, i flera fall har jag varit med om att svårfångade hästar inte alls varit svårfångade när de haft grimma på sig i hagen!)

Andra tips för att hon ska bli intresserad av dig och inte tvärtom är att tex. lägga dig ner eller börja gå därifrån. Men i början måste du tänka på att ha ett tålamod som är värt applåder! Det tar tid i början, men du får igen all möda till slut när hästen står och väntar på dig när du kommer!

Och glöm inte mycket beröm när hästen kommer till dig!

Min ponny ville inte häller komma till mig en dag , när jag kom mot han travade han iväg ,,
då så "jagade" vi han runt i hagen . ( vill han springa så får han springa) efter ett tag så lät jag han stanna och så om han börjar springa då då bara jagade jag han mer ,, och så provade jag om han ville komma igen , och igen och sen efter kenake 20 min så kom han (: då var det inte lika roligt att springa längre :P

funkade för min polle , i alla fall (: kan ta från 10 min till en 1timme . beror på kondis och såå (:

Lycka till :]

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar