Sv: Får inte tag på henne i hagen:/
Jag brukar få tag i svåra hästar..mitt knep är att gå med en avspänd kroppshållning, inte underlägsen, men inte hotande på något vis. jag har ingen ögonontakt med hästen..märker jag att den tittar på mig, så låtsas jag inte om något..börjar den gå iväg, så går jag bara åt ett annat håll, allt i en lugn avslappnad sinnestämmning..för att sen försöka igen..efter ett tag brukar pålle vara så nyfiken på vad jag gör att den bara mååste kolla,o känner sig inte hotad av mig på något sätt..och då e man snabb, men inte hastig i rörelsen, o lägger grimskaftet om halsen..
har funkat många gånger, men ibland måste man ha tålamod, o dessutom hålla sig i samma lugna sinnestämmning hela tiden..inte alltid så lätt..men värt att göra några gånger när man har tid
Ofta gör folk en så stor grejj av det, och detta hetsar hästen ännu mer..så håll lugnet! och träna på ledarskapet även när du hanterar hästen. Alla små övningar är värda guld!
Sen får man läsa av hästen ocå, är det en häst som verkligen är dominant, kan man som chrysler säjjer driva den bort från en när den väljer att gå iväg..men sånt får man lära sig avgöra själv. Vissa hästar blir bara mer stressade av detta, medan andra stannar upp och tänker: men hallå, vad hände,oman får på så sätt hästens uppmärksamhet!