Får inte mina pengar tillbaka, vad gör man?

Sv: Får inte mina pengar tillbaka, vad gör man?

Hej, först och främst vill jag rekommendera dig att gå in på: http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/ där du kollar vem i din kommun som du kan prata med om konsumentfrågor, denna tjänst är gratis.

Så här skriver konsumentverket på sin hemsida om köp mellan privatpersoner:

"Konsumentköplagen gäller bara köp mellan privatpersoner och företag. Om du köper en vara av en privatperson är det i första hand det avtal du gjort med den du köper av som gäller. Om ingenting annat avtalats gäller en annan lag, köplagens, regler.

Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i avtalet. För köp eller hyra mellan privatpersoner finns därför inget exempel på standardbrev om man vill klaga.
I stället handlar det om att komma överens med säljaren. Går tvisten inte att lösa kan man ta ärendet till tingsrätten."

Gå även in på: http://www.notisum.se/Rnp/SLS/LAG/19900931.htm som är köplagen - lagen om köp mellan privatpersoner (för det verkar som att båda parter är privatpersoner om någon av er har gått in i affären som företag gäller konsumentköpslagen.)

Vad man kan läsa av köplagen har du rätt att häva köpet och dessutom ev rätt till skadestånd samt pengarna tillbaka.

Gå och kräv din RÄTT!!
Mvh
Edith

Men då borde det väl rimligtvis vara lika långt till närmaste post/kassaservice med?:confused:

Varför måste det det?

Post finns ju på en massa ica-affärer bl a.. som hos oss.. kassaservice i närheten på annat ställe. Men ska jag skicka något med bussgods måste jag åka många mil om jag är på ena stället jag bor i.

Fast att få igenom en rättsprocess för en sådan liten summa känns rätt löjligt faktist och kommer antagligen kosta betydligt mer än det smakar.

Tråkigt sånt där. Själv har jag skickat en sadel till Canada (dyyr, ca 17k) mot bara 10% i förskott och överenskommelse om resten inbetalt på kontot snarast när den kommit fram. Det gick bra, men jag skulle aldrig göra om dylikt igen :rofl:
Vad gäller betalning så är postförskott eller "förskottet" bussgods har absolut enklast, men det är ju faktiskt inte alla som har möjlighet att skicka via bussgods och inte alla som har ett PG-konto.
Själv skickar jag inte via Bussgods frivilligt nuförtiden trots att det bara är ca en km bort. Varför? För att posten ligger ca 200 meter bort och det är stora otympliga paket det är frågan om (jag har ingen bil) :p

Tråkigt som sagt. Det bästa är ju om man kan komma överens med säljaren på något sätt, ofta blir det ju "fel" för att man misstror folk också, inte bara för att man är för godtrogen.

När du får tag i säljaren; meddela att du har en person som kommer och hämtar antingen pengarna eller sadeln. Något av dessa två ska lämnas ut.

Nu har jag ju sagt till henne att en tjej kan komma o hämta den.
Då kräver hon att hon absolut måste vara hemma då och hennes föräldrar kan inte lämna den.
Hon vill att vi ska bestämma tid över msn eller mail, vi får inte ringa, för då skulle hon skita i att svara.

När jag sen försökte få en dag som hon skulle vara hemma på, då skriver hon att hon måste gå och sen blir hon offline....jag tror att hon är en STOR bedragare som inte ens har en sadel.

denna säljare låter ju onekligen väldigt skum. prova att söka namn och efternamn om du har det på birthday så får du fram födelsedatum. då kan du ju även få fram vart personen bor om du inte redan vet det. ring föräldrarna isåfall!

det verkar ju helt klart som någon snorunge som försöker tjäna pengar. du får garanterat inte tillbaka dem eftersom hon inte har kvar dom!

skulle jag också vilja veta. kollar efter sadel själv att köpa och jag har ingen lust att råka ut för samma sak som du!

Jag bor 4 mil från Eslöv!

I Sjöbo...

bilderfrralphscd1427.jpg

/KT

Jag har vägarna förbi de området i mitten av nästa vecka. Kan hömta sadeln och skicka den till dig, inga problem alls.

Bara skicka ett PM

annars har jag ändå bara 2 mil till eslöv.

Senast ändrad av en moderator:

Vill du att säljaren ska åka 16mil utan att få betalt för det :eek:

Åker man åtta mil från Eslöv är man nästan ute ur Skåne, så den sträckan stämmer knappast. Det är t ex 3-4 mil till Lund, en hyfsat stor stad.

Jag hade inte åkt 8 mil heller för att lämna in en sadel för att köparen skulle spara nån hundring. :smirk:

det är ju helt otroligt vad ni är suveräna på att slänga ur er onödiga kommentarer!

Tror ni att TS har startat tråden för att diskutera milsträckan till bussgods? seriöst.

TS. Jag kan också med glädje hämta upp sadeln åt dig, bor en 20 min bort ifrån Eslöv.

Kom igen det är ett diskutionsforum och hade ts svarat på min fråga så hade ju saken varit avklarad.

Åker man åtta mil från Eslöv är man nästan ute ur Skåne, så den sträckan stämmer knappast. Det är t ex 3-4 mil till Lund, en hyfsat stor stad.

Bussgods finns inte i Lund (fanns i alla fall inte innan) utan enda inlämningsstället i hela skåne var för något år sedan i alla fall på Malmö Central. Har inte använt bussgods på några år just för att det blir så långt att köra så jag reserverar mig ifrån att det kanske ändrats.
Mkt smidigare att sätta ut markeringen till lantbrevbäraren att vi har paket som skall skickas så svänger hon upp om, vem behöver inlämningsställen ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
3 112
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar