Får inte mina pengar tillbaka, vad gör man?

jenny82

Trådstartare
Jag skulle köpa mig en ny sadel till hästen.
Hittade en jättefin genom internet från en privatperson.
Började prata med henne via mail och msn för ca 1 månad sen.
För ca 3 veckor sedan så bestämde jag mig för att köpa den.
(Hon har hela tiden varit svår att få tag på och har kommit med en massa ursäkter hela tiden.)

Först fick jag ett kontonummer som inte gick att registrera.
Sen tog det säkert 1 vecka till innan jag fick tag på henne igen för att säga att det inte gick.
Då fick jag ett nytt kontonummer av henne och det funkade så jag satte över pengarna till henne.
Jag satte bara över pengar för sadeln då vi bestämde att jag skulle betala frakten när jag hämtade ut sadeln.

Hon lovade att hon skulle skicka sadeln morgonen efter.

Om hon hade skickat sadeln som hon skulle så hade jag fått den förra fredagen, men det fick jag inte. Så hela denna vecka har jag väntat på att få sadeln.
Jag fick nu tag på tjejen för ett par dagar sen och då kommer hon med en massa ursäkter om varför sadeln inte var skickad, dels att man var tvungen att öppna ett nytt konto för att kunna betala frakten i efterhand. Men varför hör hon då inte av sig till mig och säger det lite tidigare för?

Men jag vart iaf sur över det och sa det att jag vill inte ha sadeln längre då allting har tagit sån tid med hela köpet och krävde därför mina pengar tillbaka.
Men till svar fick jag att jag inte får mina pengar tillbaka då jag har gått med på denna affär.
Då sa jag det att jag anmäler henne för bedrägeri isf.
Men det struntar hon i och säger fortfarande att jag inte får mina pengar tillbaka. Sätt in pengarna för frakten så skickar jag sadeln säger hon.
Men hon har strulat så mycket nu med allting så jag litar inte på henne mer och kommer därför inte sätta in några fraktpengar till henne.
Jag gav det förslaget att jag sätter in fraktpengarna när jag fått sadeln, men det går hon inte med på.
Så slutsatsen blir att jag kommer anmäla henne då jag inte får mina pengar.
Men kommer jag komma nån vart med det?
Allt vi skrivit till varandra på msn och mailen finns sparat och jag har deras ardress, telefonnummer och kontonummer.

Alla har rätt till att ändra sig!!!
Nån köplag måste väl finnas även för köp mellan privatpersoner?

Nu kanske ni tycker att jag är fånig som inte bara betalar in frakten till henne. Men hon har som sagt strulat en hel del nu och struntat i att höra av sig till mig osv, detta leder ju till att man inte litar på folk. Och nej, jag vill inte förlora mer pengar på denna människa så därför väljer jag att inte köpa sadeln längre.

Nån som vart med om nåt liknande?
Hjälp:confused:

Sv: Får inte mina pengar tillbaka, vad gör man?

Nej det har jag inte. Och det beror på att jag aldrig betalar innan jag fått varan.
Enklast är alltid att skicka via bussgods och betala direkt till bussgods som sedan sätter in pengarna (exkl. frakten, ska alltid anmälas direkt inne på bussgods att man vill göra så) på avsändarens konto. På så vis kan du inte bli lurad. och det är varken dyrt eller krångligt, oftast är bussgods billigare än posten när det gäller större otympliga prylar.

Jag har haft en liknande mailkontakt om en sadel.
hon var svår att få tag på och hade en massa ursäkter hela tiden.
hon skrev aldrig under mailen med något namn.
jag fick bilder och sadeln såg jättefin ut och jag bestämde mig för att köpa den.
hon skulle skicka den till mig, men jag ville ha hennes tel nr så jag kunde ringa och prata om frakten, och att jag inte tänkte betala i förskott utan att hon skulle få skicka med postförskott.
då var hon som bortblåst!
har skickat över 20 mail utan svar så något lurt var det när jag inte kunde få något tel nr..

Ring banken och säg att du fört över pengarna på fel konto.

När jag köpte sadel så betalade jag in hälften av pengarna först, sen skickade säljaren sadeln, och när jag fått den betalde jag in andra hälften av pengarna och frakten... Funkade jättebra! :)

Nej det har jag inte. Och det beror på att jag aldrig betalar innan jag fått varan.
Enklast är alltid att skicka via bussgods och betala direkt till bussgods som sedan sätter in pengarna (exkl. frakten, ska alltid anmälas direkt inne på bussgods att man vill göra så) på avsändarens konto. På så vis kan du inte bli lurad. och det är varken dyrt eller krångligt, oftast är bussgods billigare än posten när det gäller större otympliga prylar.

Jag ville ha den skickad med bussgods då det är billigare.
Men då skyllde hon på att dom bodde 8 mil från närmsta busscentral.

Lätt att vara efterklok, men du skulle backat vid första strulet. Finns sadeln i närheten av mig kan jag åka hämta den. (om det skulle hjälpa)

Jag ville ha den skickad med bussgods då det är billigare.
Men då skyllde hon på att dom bodde 8 mil från närmsta busscentral.

Men då borde det väl rimligtvis vara lika långt till närmaste post/kassaservice med?:confused:

Jag tyckte mizz hade en god ide där:idea: kan du inte skriva var sadeln finns så kanske någon snäll bukefalist kan hjälpa dig. Jag ställer då gärna upp...

Vad snälla ni är:)
Den finns i Löberöd/eslöv i skåne.

Man tror ju inte att folk har samvete till att bluffa vid affärer även om man läser sånt ganska ofta, men tror ju inte heller att man själv ska råka ut för det.
Jag vet ju inte ens om säljaren i mitt fall är den hon utger sig för, hon kanske bara vill att jag ska sätta in mer pengar åt henne så hon kan blåsa mig på mer.

Jag har vart med om att en tjej skulle köpa ett täcke av mig. Hon satte in pengarna för det och frakten. Sen när jag skulle skicka så vart frakten mer än vad jag hade tänkt mig så då sa jag det till henne, hon ville inte ha det då eftersom att det skulle bli så dyrt. Det var ju inga problem för mig att sätta tillbaka pengarna då liksom.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt för henne att bara sätta tillbaka pengarna till mig.:mad:

Nu har jag försökt att resonera med denna knäppa människa att jag inte tänker sätta in några pengar för frakten till henne då jag inte litar på henne, men hon fattar ingenting...Kör med samma svar hela tiden " du har gått med på denna affär därför får inga pengar tillbaka"

Jag ringde banken förut men dom kunde inget göra tyvärr.

Men kan man anmäla detta?

Nja det är ca 40 mil bort så det är lite för långt:angel:

Pja du lär ju inte få pengarna tillbaka och du kan ju inte polisanmäla henne heller så alternativen är väl inte allt för många.

Var det mycket pengar det handlar om?
Som jag ser det finns det nog inte mycket annat att göra än att ta en "semestertripp" ner till skåne och hämta sadeln. Annars finns nog risken att du varken ser röken av dina pengar eller sadeln. Tyvärr..

Lycka till!

Hon verkar vara så j*ävla envis men jag kan fortfarande inte förstå hur man kan ha mage att göra så som hon gör.
Nej det är inte mycket pengar det handlar om.

Men varför kan man inte bara anmäla detta för? Bedrägeri?
Jag har ju betalt sadeln men inte fått den.

Tänker inte åka och hämta den, hur vet jag ens om det är hennes sadel jag fått bilder på?

Förbannad:mad:

Hon verkar vara så j*ävla envis men jag kan fortfarande inte förstå hur man kan ha mage att göra så som hon gör.
Nej det är inte mycket pengar det handlar om.

Men varför kan man inte bara anmäla detta för? Bedrägeri?
Jag har ju betalt sadeln men inte fått den.

Tänker inte åka och hämta den, hur vet jag ens om det är hennes sadel jag fått bilder på?

Förbannad:mad:

Det finns folk till allt....

Förstår att du är förbannad, men jag har lärt mig att man inte kan lita på folk.. Verkar som du får stå ditt kasst tyvärr.

Vet inte om det går att anmäla eller göra ngt dyl. Kanske ngn annan här på Buke vet.

Nej man kan inte lita på folk längre.

Jag har dock aldrig haft problem med detta förut, jag har köpt och sålt massa saker tidigare utan problem och hon är den första som strulat till det, och till råga på allt så skyller hon allting på mig, att jag har ändrat mig hit o dit och vägrat betala frakt osv:cool:

Men som jag ser det är det ju hon som inte hållit vad hon lovat och hon har inte ens haft vett till att säga till att dom inte skickat sadeln.
Då är det inte så konstigt att man blir misstänksam:cool:

Jag säger som min sambo...detta är en bortskämd snorunge!!!

Om det fortsätter och du inte får pengar eller sadel så visst kan du polisanmäla det. Det händer kanske inte något men det kan ju också ligga tidigare anmälningar mot samma person och då ökar chansen.

Jag har en del bekanta i området som det rör sig om. Kan du PM fler uppgifter så ska se om någon vet vem det är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
3 112
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar